SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-06-16 nr. 713

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Neringa Černiauskaitė
Matymo būdai
39

Muzika 
• Iš choreografo lagamino13
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Dedikacija Mozartui
3
• Operos teatras pristato naują sezoną
• Su Venecijos leitmotyvu
• Gintaras Rinkevičius užsienio koncertų salėse
• Choras "Jauna muzika" baigia sezoną
• KONCERTAI

Dailė 
• Agnė Narušytė
Po ir po
1
• Pillė Veljataga
Juvelyrikos išpažintys
• Ieva Pleikienė
Menas vartojimui ar vartotojiškas menas?
• Vytautė Cikanavičienė
Stop kadras: mes – europiečiai
1
• PARODOS

Literatūra 
• Mano antitautinės erezijos
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Festivaliai, festivaliai
• Oidipo "laurai" gimtojoje Graikijoje
• "Lėlė" baigs sezoną kautynėmis Trakų pusiasalyje
• Piknikas Guntoriškių pelkyne

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Šėtonas nedalyvauja
• Lyčių montažas: filmai iš posovietinės erdvės
• Hipis, bet ne Lebovskis2
• Dokumentinio filmo scenarijaus paieška
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Matymo būdai

Du požiūriai į metafiziką: Salvatore Fiume ir Leopoldas Surgailis

Neringa Černiauskaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Salvatore Fiume. "Druidų hipotezė". 1971 m.;
Leopoldas Surgailis. "Šv. Vincentas". 1969 m.

"Vartai" pradeda naują parodų ciklą "Svečiai Europos kultūros sostinėje". Iki 2009 m. viena po kitos Vilniuje savo meną pristatys visos Europos Sąjungos šalys.

Savitą poziciją turintis žmogus – retenybė. Nereikia tvirtos pozicijos painioti su siauraprotiškumu – kai bukai ginama viena tiesa, požiūris ar mąstymo būdas. Tvirti įsitikinimai padeda išlaikyti solidžią distanciją chaotiškos meno situacijos atžvilgiu. Leopoldas Surgailis ir Salvatore Fiume yra du "žmonės su pozicija", savo kūryboje puoselėjantys klasikines ir modernistines vertybes. Kurdami skirtingose šalyse jie laikėsi vienodo principo – atsitraukimo.

Salvatore Fiume kūrė tuo laiku, kai italai blaškėsi tarp kraštutinumų: vieni siekė meną padaryti socialiniu reiškiniu, kiti – atskirti jį nuo gyvenimo ir pasinerti į metafizikos gelmes. Tačiau užsiėmę savo idėjinių programų kūrimu ir sklaida, jie apleido kūrinių formą. Tokie formos pamatai kaip harmoninga, išbaigta kompozicija, monumentalumas, aiškumas tapo praeitimi, netinkami naujajam "pažangiam" menui. Salvatore Fiume pasiryžo būti vadinamas "senamadišku", tačiau jokiu būdu nepalikti to, ką mene jau XV amžiuje įtvirtino Paolo Uccello ir Piero della Franceska, neišmainyti monumentalaus išbaigtumo į trumpalaikius eksperimentus. Paradoksalu, kad jis tapo didesniu eksperimentuotoju nei daugelis tuometinių menininkų, kurie nuolat keisdami technikas nesugebėdavo jų galutinai įvaldyti.

Fiume nuosekliai dėliojo metafizinius, neretai net siurrealistinius akcentus savo kūriniuose, išvengdamas drastiško pasąmonės vaizdinių demonstravimo ir pigių efektų strategijos. Metafizinės tapybos ypatumus jis studijavo Giorgio de Chirico kūryboje ir puikiai suvokė, jog šios krypties modernumas yra toks pat stiprus, kaip ir kitų tuometinės dailės krypčių. Kasdienybė matyta paslapties prietemoje – buvo juntama, kad po visu tuo slypi kita realybė, kurioje egzistuoja tik pirmapradės formos, sustingę kasdienės kaitos pavidalai. Tokius pavidalus savo darbuose ir kūrė Salvatore Fiume. Juose organiškai jungėsi architektūra, skulptūra ir tapyba – erdvė, apimtis ir vaizdinys. Akmenys, uolos įgauna antropomorfinių bei zoomorfinių bruožų ir dar labiau sustiprina nuojautą, kad stebi pirmapradžius pavidalus.

Savo "Statulų salose" menininkas apgyvendino mitinius personažus, kurių pavidalai tik primena kasdienybėje sutinkamus jų provaizdžius – arklius, žmonių kūnus, gaidžius. Sustingę savo mitinėje tyloje, šie pavidalai tobulai išdėstyti kompozicijose, kuriose monumentalumas proporcingas siurrealybei, o linijinė tapyba – vientisoms spalvinėms plokštumoms. Fiume principas – statyti savo kūrybą ant senųjų Toskanos bei Umbrijos meistrų padėtų pamatų, atsitraukti nuo karštligiškos dailės stilių, judėjimo ir krypčių kaitos – padėjo jam išlaikyti savitumą ir individualumą.

Lietuva neturėjo nei Piero della Franceska, nei Paolo Uccello. Sovietmečiu neturėjo ir atviros erdvės įvairioms modernizmo kryptims siausti ir maišytis lietuviško meno pasaulyje. Metafiziniam pradui čia atstovauja padavimai, legendos ir pasakos. Leopoldas Surgailis kūrė tokioje aplinkoje. "Atšlimo" laikotarpiu menininkas, žinoma, galėjo pulti į džiaugsmingas formos paieškas, gardžiuotis trumpalaike laisve susipažįstant ir eksploatuojant formalius ekspresionizmo, metafizinės tapybos ir fovizmo sprendimus. Daugelis tuometinių menininkų įsivėlė į šiuos formos žaidimus, kūrinių motyvais rinkdamiesi tas pačias ideologiškai nepavojingas temas – partizanai, spalio revoliucija, darbas ir industrinė didybė.

iliustracija
Salvatore Fiume. "Vaizduojamoji architektūra".
1968 m.

Nepasidavęs šiai formos karštinei Leopoldas Surgailis tapo "žmogumi su pozicija". Jam nepakako savo monumentaliomis kompozicijomis įamžinti tranzistorius, dirbančius kolūkiečius ar visuomenei nusipelniusius asmenis. Jam reikėjo metafizinio (o gal mitinio) pradmens kūryboje, kurį jis surado šventųjų personažuose, savitai įamžintuose liaudies menininkų statulėlėse. Įstabios šventųjų gyvenimo istorijos ir jų "pareigos" žmonėms tapo menininko kūrybos pamatu. Kaip ir Fiume "statulos", Surgailio nutapyti šventieji įgavo archajiško monumentalumo, tam tikrą pradinių, primityvių pavidalų atspalvį. Kiekvienas šventasis atskleidžia unikalią savo istoriją per spalvas, drąsius potėpius, aiškius kontūrus ir ryžtingą deformaciją. Kaip ir liaudies meno statulėlėse, šiurkštus primityvumas čia tampa ta vidine jėga, kuri ir suteikia jiems neapčiuopiamą metafizinį pradmenį. Atgailaujančios Magdalenos dvasinė įtampa išreikšta aštriais spalviniais deriniais ir staigiais potėpio posūkiais, įtraukiančiais žiūrovą į šią prieštaringos asmenybės istoriją. Archangelas Mykolas, kovojantis su šėtonu, savo misiją atlieka ekspresyviai nutapytoje raudonų tonų erdvėje, o Užgavėnių karnavalo triukšmingumas ir šėlsmas išreikštas dar gyvybingesne ir laisvesne maniera. L. Surgailis savitai susintetino liaudies meno elementus ir formalius modernaus meno sprendimus, vokiečių ekspresionistų, ypač "Tilto" grupuotės, estetines pažiūras. Dvasinė įtampa, nuolatiniai ieškojimai ir prieštaravimai, pagrindinės etinės nuostatos netikėtai išreiškiamos šventųjų gyvenimais. Jų nepaprasti likimai, kurie susiklostė šiapusybėje jiems nuolat ieškant metafizinio būvio apraiškų, tampa trumpomis ištraukomis iš kiekvieno žmogaus dvasinio gyvenimo istorijų.

"Žmogus su pozicija" neplaukia pasroviui. Jis išlipa ant kranto ir ramiai stebi kitus, plaukiančius joje ir manančius, jog jie pirmieji pasieks šios upės pabaigą. Stovintys ant kranto gali ramiai žingsniuoti šios upės ištakų link, surasti jos pradinį pavidalą ir gyvybės šaltinį. Turėti poziciją reiškia matyti ir suvokti savo aplinką. Svarbiausia nesustoti prie to, kas tuo metu atrodo tiesa, ir visuomet atkakliai ieškoti toliau. Salvatore Fiume ir Leopoldas Surgailis kiekvienas savaip suvokė savo aplinką ir nuolatinėje kasdienybės kaitoje nuosekliai ieškojo nepajudinamų metafizinių pradmenų.

 

Skaitytojų vertinimai


7809. arvydas :-( 2006-06-18 22:01
kuryboj gal ir turejo pozicija, bet dirbdamas su studentais buvo vaidmainis-viena sakydavo studentui, o kita per perziuras kolegoms, labai nesmagus jausmas budavo:(ai nieko matyt toks iprotis nuo sovietiniu laiku...

7810. kitas2006-06-18 22:10
Labai idomi paroda.Surgailis - puikus menininkas. O del darbo su studentais - tai apie kiekviena destytoja daug ir geru, ir blogu dalyku galima pasakyti. Tai nekeicia kurybos lygio.

7814. zaltys :-) 2006-06-19 15:41
jeigu bus leista ivertinti straipsni,ne destytoja,noreciau pagirti.atrodo,7 meno dienos,turi pamastyti ar tik neringa cerniauskaite nenusipelno kiekvieno pirmo puslapio.

7815. opt2006-06-19 16:10
Pirmas psl. skiriamas ivykiui, ne autoriui. Bet is tiesu Neringa teikia daug vilciu:)

7816. kiskis p2006-06-19 19:15
o pukyte atostogauja ar ka?

7818. :) :-( 2006-06-19 20:23
hmmm...kazkaip man tai nelabai ta neringa... kazkaip truksta zodziu parinkimo, brandos ir t.t. bet ji dar jauna... tad gal kas ir uzaugs is jos

7819. geras ponas2006-06-20 00:17
parodos koncepcija iš piršto laužta ir straipsnis iš piršto laužtas. kas ir sugalvojo tą nykųjį surgailį lyginti su fiume (beje, kai kam ne tik menininkams, bet ir menotyrininkams lietuvoje šis menininkas yra visiškai nežinomas). na neturi tas surgalis jokios pozicijos - ir kaip žmogus, ir kaip tapytojas - nykus, blankus, visą gyvenimą tuos pačius motyvus tuo pačiu purvinu koloritu ir to paties dydžio teptuku vanoja. ir metafiziško ten nieko nėra - nereikia pritempinėti - kolūkiečių šventės ar užkurnio drožiniai be jokios metafizikos. jau geriau būtų fiume lyginę su švažu, kisarausku ar steponavičiumi ar net antanavičiumi - iš bėdos tokie derinimai būtų geresni. o dėl - straipsnio - vakar per radiją girdėjau kalbant l. kreivytę - mintys, net atskiri sakiniai sutampa su šiuo tekstu - taip ir neaišku, kas ką plagijavo.

7820. geras ponas dar2006-06-20 00:20
p.s vartuose katalogų ant palangės prikrauta - ten kažkokio italo tekstas - jis čia irgi be jokių nuorodų įdėtas:( tad jauni ir daug žadantys menotyrininkai galėtų ir ką nors savo parašyti

7821. nuoroda2006-06-20 08:52
Malonu, kad geras ponas domisi dailes procesais - ir i parodas nueina, ir radijo pasiklauso. O del Surgailio tai galima gincytis. Yra labai stipriu darbu. Adomas ir Ieva arba Magdelena - itaigus ir stiprus darbai, kuriems vieta Nacionalineje galerijoje. Tik kol musu valdininkai susigaudys, ka ir kaip pirkti, geriausius darbus bus nupirke kolekcininkai. Gerai, jei Lietuvoje - tai nors retkarciais pasiskolint bus galima. Kita vertus, tureti darbu uzsienio muziejuose - didelis pasiekimas. O Surgaili yra nupirkes Ludwigo muziejus Kelne. Viena is nedaugelio lietuviu. Taip kad nereikia isivaizduoti, kad tik vietiniai meno megejai ji vertina.

7822. kolege2006-06-20 08:55
Gera ta Neringa, leiskit jaunam zmogui isibegeti! Isirasys dar. Reikia dziaugtis, kad is viso dar jaunu rasanciu zmoniu atsiranda - ant tokiu ir laikosi pasaulis. Sekmes autorei!

7823. JL12006-06-20 08:57
Sklando gandai, kad Pukyte NYC paroda atidarineja, todel turetume gauti porcija "Ana savaite Niujorke". Paziuresim, kiek teisybes.

7824. geras ponas2006-06-20 09:15
tai kad ludwigas surgailį turi nusipirkęs - dar nieko neįrodo - ludwigas tokio šlamšto prisipirkęs (užtenka jo kolekcijas pamatyti - nors yra ir gerų dalykų), kad surgailis ten kaip tik ir į temą. lietuvoje irgi visokius bezdarnikus visokie turtingi ponai (net ir aš - skatinamas savo snobizmo ir padėties) perka, kad tai tikrai nėraq argumentas kokybės apibrėžimui. autorės tikrai nesinori žlugdyti, tačiau svetimų minčių naudojimas kaip savų - ne tik niekinga ir amoralu, bet ir baudžiama įstatymais šiaip. bet lietuvoje mažai kas į tai dėmesį kreipia - jeigu dėstytojai plagijuoja ir nieko

7825. nuorodai Siūlas2006-06-20 09:23
Nieko ir neisivaizduoju:)) Ne tik geras ponas klausosi radijo ir vaiksto i parodas. Surgailio nezino tas kas apskritai nesidomi daile- nepanasu man , kad stai "vartai"atrado Surgaili- jis buvo- ir jau seniai muzos zalia vainika jam suka virs galvos. Nu neitikinot manes nuorodele, kad jis nezinomas, tai gal Stankus maziau zinomas, tiksliau primirstas- paslaptingas toks menininkas.

7826. siului - nuoroda2006-06-20 09:49
Kas sake, kad Surgailis nezinomas? Tik ne as. "Vartai" ne atrado, o parode po ilgesnes pertraukos - ir labai gerai! Nes paaiskejo, kad laikas tik sustiprino siu darbu poveiki. Ir man, skirtingai nei geram ponui, jie neatrodo nei nuobodus, nei pasene.

7827. Siūlas nuorodai2006-06-20 10:14
gerai gerai...:)) geras ponas kursto mus visus diskusijai:) man patinka:) radikalus toksai:))) Ant vartu nieko blogo nesakau, man patinka dabartine ju veikla- gerai dirba ir su visuomene- ziniasklaida pajunge:))) Butu puiki dvikova ir vel! geras ponas su nuoroda - as sekundantas:))) Sekmes brolyciai- meno istroskeliai:)

7828. kiskis p2006-06-20 10:37
o as?

7831. Siūlas kiskiui p2006-06-20 15:17
Atsargiai kiskeli- pusli - greitai susikulsi;) tausok jegas energingiems komentarams! gal but isiterpsi? neisivaizduoju dvikovoje gero pono ir kiskio p...arba su nuoroda ( nes sioji irgi kaip pasakys... tai ojojojoj;)- viska zino;)))

7832. 7471 geram ponui2006-06-20 15:42
Surgailis yra vienas iskiliausiu modernistu, tik jis, kaip ir Petrulis dirba tyliai ir nuosekliai daugeli metu. Jo jega ne "drastiskuose" eksperimentuose kokius dare tapyboje jusu minetas Antanavicius, Surgailio jega nuoseklume ir nuosaikume. Nezinau ne vieno silpno jo darbo (aisku, visu absoliuciai nemaciau). Surgailis yra, ko gero, lietuviu modernistineje tapyboje rimciausias ritmo ir kurinio strukturos sutvarkytojas. Jo tapybine plastika - kitaip - spalva - yra nuosaiki, gama nesikeicia, taciau jo spalvinis mastymas yra auksto profesionalaus lygio. Man Surgailis imponuoja butent savo nuoseklumu - nykumas ir blankumas - Gero Pono - tiesiog Surgailio privalumai - perversti aukstyn kojom ir pritempti iki trukumu. Panasu, kad Geras Ponas vel bando savo ultrasubjektyvias nuostatas pateikti kaip objektyvius kurinio elementus. Parodos koncepcija - tikrai - visiskai is pirsto lauzta ir netinkanti Surgailio tapybai, cia kuratoriu klaida, gal but ir trukdanti parodai.

7833. 7471arvydui2006-06-20 15:53
Zinoma, kaip destytojas, tai Surgailis apgailetinas, ir tai kenkia, turbut, jo kaip tapytojo reputacijai. Keista, kad tapyboje turedamas nuosaikia, taciau tvirta pozicija, siaip VDA , kiek teko ji matyti tame kontekste, visada budavo kazkoks minkstakunis, pries valdzia besilankstantis kirminelis. Aisku, mano ispudis labai fragmentiskas, negaleciau kategoriskai teigti ir kaltinti zmogaus.

7835. kiskis p - 74712006-06-20 19:16
kas yra "tapytojo reputacija"?

7836. kiskis p2006-06-20 21:41
pats ir atsakysiu: ner tokio daikto.

7837. is po2006-06-20 22:11
o man tai idomus sugretinimas. abu monumentalus, abu su fantazija.

7839. kiskis p2006-06-21 08:28
butu idomesnis sugretinimas jeigu vienas butu su fantazija o kitas be. kontrasto principu.

7841. 74712006-06-21 13:41
yra toks toks daiktas kaip "tapytojo reputacija" - jei esi geras tapytojas ir uzsitarnauji atitinkama reputacija, taciau jei kazkokiuose salia tapybos ir su ja susijusiuose kontekstuose nesi "geras", kaip siuo atveju - pedagogineje veikloje, tai ir "tapytojo reputacijoje" atsiranda deguto saukstelis.

7842. 74712006-06-21 13:44
...nes jo pedagogine veikla tiesiogiai susijusi, kiek zinau, su tapybos destymu ir panasiai, tai kai suda mala kaip tapybos mokytojas kyla klausimu ir del jo pacio kaip tapytojo "reputacijos". Nors ka as nusisneku - galima buti puikiu tapytoju ar literatu ir negabiu destytoju ar siaip dar kazkuo.

7843. Siūlas2006-06-21 13:48
Akademijoje daug nuostabiu menininku ir niekam tikusiu destytoju. Taip yra:(

7844. kiskis p - siului2006-06-21 14:30
pavyzdziui kas? nebijok, niekam nesakysiu.

7845. kiskis p - 74712006-06-21 14:32
va su paskutiniu tavo sakiniu sutinku. ta ir norejau isgirsti.

7848. Siūlas kiskiui p2006-06-22 00:00
AS ir nebijau:))) O tu kiskuti smalsus.....:)))) gal geriau skaityk savo knygas, rasyk savo eilerascius, o tapyba- aliejus klampus- pakliusi i sita baisu liuna- prigurguliuosi! Atsargiai!

7852. Ponas krokodilas2006-06-22 11:04
Mano skausmas toks gilus, kad nera pasauly tokios gelmes Mano nusivylymas toks alinintis, kad nera saule taip nualinusi augmenijos Is mano sirdies beliko gleznas skudurelis akims prisidengti- nebeimanoma taip daugiau:(

7853. kiskis p2006-06-22 11:06
eilerasciu nerasau ir klampiu dalyku nebijau, jais netgi megaujuosi. pasakyk apie savo mokytojus as pasakysiu apie savo.

7854. kiskis p - ponui k2006-06-22 11:06
kas jus taip nuskriaude?

7855. kiskis p2006-06-22 12:13
o jeigu tapytojas su gera reputacija namuose kuldašina savo zmona - tai saukstelis deguto i jo reputacija ar saukstelis medaus?

7856. Ponas krokodilas2006-06-22 13:12
Mylejau karstai ir meiles, o meiles kasdien vis maziau:( seneatve ir visa kita... Tiesiog guodziuosi:( IOr nezinau ar teisingai darau

7857. kiskis p2006-06-22 14:19
is tiesu, nieks jums padeti negali. patys senstame.

7859. procentai2006-06-22 18:32
80 proc vyru kuldasina zmonas. ir tapytojai, ir ne.

7860. 20proc2006-06-22 19:00
o 20 proc. vyrų yra mušami savo žmonų

7861. kiskis p2006-06-22 19:07
viso simto procentu labai gaila.

7862. geras ponas2006-06-22 21:01
aš kaip tik priklausau tai 20 proc. grupei, todėl visų labai atsiprašau, jeigu kartais būnu piktas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Vasario

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 173 iš 198 
5:55:31 Feb 28, 2011   
Jun 2008 Oct 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba