ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-05-28 nr. 750

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (107) • JŪRATĖ BARANOVA. Pasaulis – tai viešbutis (602) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Princai ir drakonaiGINTARĖ ADOMAITYTĖ. Apie publiką ir laiką (3) • GIEDRĖ MASTAVIČIŪTĖ. EilėsSu JOHANNESU BAXU, tarptautinės organizacijos "Globali iniciatyva psichiatrijoje" generaliniu sekretoriumi, kovotoju už žmogaus teises buvusioje Sovietų Sąjungoje,. Pasimetę gyvenimo greitkelyNAGYPÁL SZABOLCS. Europos integracija ir Bažnyčios vienybė (2) • SIGITAS GEDA. Karalienės sekretaiSIMONAS PAJUODIS. PoezijaANDRIUS MARTINKUS. Pagiriamasis žodis pralaimėjimuiANDRA ŠEPUTYTĖ. Žvilgsnis į jūrą iš periferijosSIGITAS PARULSKIS. Kitokio gyvenimo paieškosDANGĖ ČEBATARIŪNAITĖ, ZIGMAS VITKUS. Moterų kunigystė? (3) • Neries regioninio parko kultūrologę IDĄ STANKEVIČIŪTĘ kalbina Juozas Šorys. Neris bebras, vėlių upė (13) • GENDRUTIS MORKŪNAS. Keisti dalykai mūsų mieste

Princai ir drakonai

GINTARAS BERESNEVIČIUS

[skaityti komentarus]

Jeigu pamatysite kur nors gamtos prieglobstyje, gerame peizaže, šlitinėjantį princą, galite būti tikri, kad netoliese kiūto ir drakonas. Ir atvirkščiai – garas, rūkstantis iš pakalnės olos, mergelių kaulai, pabarstyti prieš drakono guolį, išduoda, kad netoliese yra princas. Toks gyvenimas – jame viskas susipynę, net pasakos nuo to susipynimo neatsitokėja ir plėšia už širdies griebiančias istorijas apie princų, drakonų ir karalaičių tarpusavio ryšį, nes, na, negali jie vienas be kito, kitaip sugriūtų pasaulio tvarka ir pagrindai, ir pasakos su visu mūsų pasauliu kaip pridėtine jų verte nugrimztų į chaosą su apspangusių trolių ūktelėjimais po Mėnuliu. Virstų jos niūriomis sakmėmis be jokių gerų pabaigų.

Taigi, kur princas, ten ir drakonas, ir atvirkščiai.

Na taip, žinau, kad supaprastinau reikalą, bet mūsų žodynai neduoda tokių išsamių ir teisingų reikšmių. Po teisybei, slibinas nelygu drakonui. Slibinas yra ilgas mažagalvis ir daugiagalvis plėšrūnas, jo oda lygi kaip delfino ar veikiau primena šlapią gumą; slibinai ryja mergeles kaip ir drakonai, bet jie gyvena drėgnose vietose, žemumose, prie vandens arba būna net vandens gelmėse įsitaisę. Slibinams priklauso Nesė. Galite palyginti, koks Loch Neso ežero pabaisos ryšys su drakonais – ji plaukioja, maudosi, bet neskraido ir nespjaudo ugnimi. Yra slibinų su ugniniais nasrais padermė, bet ar nebus įvykusi kraujomaiša ar koks nesusipratimas arba pasakojimuose atsiradusi sinkretika, kurią sąžiningas ir rimtas tyrinėtojas turėtų stengtis atitaisyti. O drakonas padengtas žvynais, jis gali turėti ir vieną galvą, tačiau ta galva būtinai spjaudys ugnimi, nes taip sutvarkytas pasaulis: drakonams – padangės, slibinams – vandenys. Šiais laikais dažnas žmogus nebeskiria drakono nuo slibino.

Ką nuveiksi – šiandien įsigalėjęs toks mąstymas. Laimė, princas dar atskiriamas, nes žmonės žino, kad yra toks princas Charlesas, bet kad jis būtų kur kovęsis su drakonu (vartokime šį žodį), niekas negirdėjo. Nežinia, kur Charlesas padėjęs savąjį drakoną, bet spauda apie jų kovas nerašė.

O šiaip princui būdinga kautis su drakonu, o drakonui – su princu. Tiesa, kartais juos sunku atskirti, nes princas irgi apsikaustęs geležimis ir kaudamasis su drakonu labai rėkia, tas riksmas gali priminti drakono riaumojimą. O šarvų ir kovinių geležų šiais laikais drakonai įsigyja iš nesąžiningų ginklų prekeivių, apeinančių embargus. Ir šiaip viskas susimaišę. Princai dabar nėra aristokratai, išvyti iš namų pasiieškoti nuotykių, ar kokie karališkos pašalinės meilės vaisiai, pavainikiai, turintis išsikovoti pripažinimą garais ir dulkėmis apmaurojusiose kautynėse dėl mergelių. Pripažinimas anais, pasakų, laikais ateidavo tik tada, kai žmogus užmušdavo drakoną ir laimėdavo karalaitę, taigi tikslas buvo dama. Tik toks princas laikytas suaugusiu, visaverčiu. Tik paritęs drakoną galėdavo būti priimtas į visuomenę ir įgyti visas princo teises ir, žinoma, pareigas. Drakono lobis, aukso skrynia, būdavo priedas prie mergelės. Toks prizas, toks aukso puodas.

Taip sakant, princas buvo gėris, o drakonas – blogis. Dvi amžinos ir nuo tarpusavio persekiojimo pavargusios galios, negalinčios apsieiti viena be kitos, negalinčios identifikuotis viena be kitos. Identifikacijos viršūnė būdavo pasiekiama nugalint: arba princas nuknekcindavo drakoną, arba drakonas sušlemšdavo princą su visu žirgu ir mergele ar šiaip simpatiška daug žadančia moterimi. Tokia tvarka visi būdavo patenkinti, net ir mergelės, kurios šitaip pasijausdavo dvigubai geidžiamos ir pageidaujamos.

Dabar, žinia, ateina laikas skųstis šiais laikais arba, tiksliau, pasakyti, kaip visos pasakos degradavo ir mutavo gyvenime. Deja, rūkstant kautynėms, dūmų ir dulkių kyla tiek, kad nebežinai, kas ten, po teisybei, mušasi. Viešieji ryšiai ir televizoriai įtikinėja, kad, kaip visada, kaunasi princas su drakonu, bet pro rūką nesimato, kad iš tiesų ten kaunasi du dideli, stori, baisūs drakonai, vienas už kitą ne geresnis, ir kaunasi jie ne dėl kokios panos, o dėl aukso skrynios. Drakonas su drakonu, nes princai deklasuoti ar šiaip kur išėjo. Nors abiejų drakonų komandos įtikinėja, kad jų drakonas pats tikriausias, visus europinius standartus atitinkantis princas, po teisybei, ten tik drakonas, beje, gan nesimpatiškas. Kaunasi dvi nesimpatiškos ir šiurkščios galios, už kurias sirgti lyg ir nėra prasmės, gal tik galima linkėti, kad abi prarytų viena kitą. Bet tai irgi apgaulė – kiti drakonai išsirikiavę su savo komandomis laukia, kada baigsis peštynės ir bus galima užsukti naują kovą su kitu partneriu. Laimėję drakonai trubadūrų paskelbiami princais, drakonų nugalėtojai nuo seno jais virsta. Taip ir išnyko princai Lietuvoje.

Nebėra reikalo palaikyti vieną ar kitą pusę, nes drakonų peštynės, atrodo, bus ilgos, keisis sparingo partneriai, tykš seilės ir rašalas, tarp besigrumiančių drakonų nuolat tvyros dūmų uždanga. Jokių princų, tik šiurkščios dinozauriškos galios. Vienodai blogos.

Bet gal tai reiškia, kad pasaka baigėsi ir mes esame laisvi?

Ir galime eiti namo?

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 
Rodoma versija 25 iš 25 
14:50:42 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba