ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-10-22 nr. 770

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (68) • RAMŪNAS JARAS. Septynios nesąmonėsZENONAS BUTKEVIČIUS. Kada prabyla gulbės (16) • GINTARAS BLEIZGYS. Europa ekspromtu (53) • Mehru Jaffer Vienoje kalbėjosi su vyskupu HILARIONU ALFEJEVU. Dievas, mokslas, komunizmas ir Rusų stačiatikių bažnyčiaSTEPHAN REUTER. Dvasinis Judo palikimasSIGITAS GEDA. Karalienės sekretaiVLADIMIR BOROVOJ. Tikėkite nemirtingumuINDRĖ VALANTINAITĖ. EilėsVLADAS BALTUŠKEVIČIUS. EilėsGIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Tualetiniai užkulisiai (29) • JONAS MIKELINSKAS. ApsakymaiVITALIJA BIGUZAITĖ. Raudoni bateliai (5) • LĪVA JĒKABSONE. Abelė su ledo krislu akyjeBRUKNER. Archeomitologinis labirinto atspindysGILBONĖ. ApsakymaiDARIUS GIRČYS. Į kairę ir tiesiaiLAIŠKAI (675) •

Dvasinis Judo palikimas

STEPHAN REUTER

[skaityti komentarus]

Prieš penkerius metus viešumoje pasirodė dingusios Judo evangelijos rankraštis – teologinis radinys.

Fondas "Maecenas", įsikūręs Bazelyje, Šveicarijoje, susidūrė su teologine sensacija – III a. pab.–IV a. pr. dokumentų ryšuliu, kuriame slypi dingusi Judo evangelija. Jos turinys vis dar yra paslaptis, bet jau dabar akivaizdu, kad apaštalo Judo raštai turi pasakyti kai ką nauja.

Judas buvo išdavikas. Tas, kuris pasiuntė Jėzų ant kryžiaus. Ir tas, kuris, matuojant žmogiškais matais, už tai dabar kankinasi pragare. Arba skaistykloje. Kas buvo tas apaštalas, ką jis galvojo, kas jį vedė – to mums, krikščionims, nereikėjo žinoti. Bent jau nuo Nikėjos susirinkimo, kai 325 metais buvo išrinktos keturios evangelijos. Jėzaus intymus dialogas su Judu netiko mišių apeigoms.

Tuomet prasidėjusi tradicija iš Judo – žmogaus iš Judėjos – padarė krikščionybės priešą. Lemtinga klaida. Ir pretekstas antisemitizmui. Mario Roberty, fondo "Maecenas" direktorius, sako: "Žinome, kad tarp kitų apaštalų iš Galilėjos Judas visuomet buvo nepritapėlis. Jo išdavystė krikščionims labai greitai tapo pretekstu atsiriboti nuo judaizmo". Nikėjos susirinkimas uždraudė tariamo atskalūno raštus. Daugelis manuskriptų buvo sunaikinti, mažą dalį pavyko išsaugoti pogrindyje. Cenzūra pasidarbavo iš esmės. Taip iš esmės, kad kai kurie naujieji ekspertai Judo evangelijos egzistavimą išstūmė į legendų pasaulį.

Prieš penkerius metus ji vėl išvydo dienos šviesą. Šie raštai išliko kaip ankstyvosios krikščionybės laikotarpiu į koptų kalbą išversta versija. Koptų vienuolynuose galiojo geležinė taisyklė: nenaikinti nė vieno dokumento, kuriame minimas Dievo vardas. "Taigi vienuoliai įrišo Judo raštus ir užkasė į karštą smėlį", – spėja Roberty. Kur ir kada jie buvo surasti, neaišku, greičiausiai kažkur Centriniame Egipte, koptų žemėje, juos galėjo aptikti valstiečiai. Mokslininkų komanda, vadovaujama profesoriaus emerito Rodolphe’o Kasserio, pasiryžusi jau kitais metais išsklaidyti raštų turinio paslaptis.

Bažnyčios kritikai jau imasi spekuliacijų, kad naujasis radinys yra įrodymas, leidžiantis išmesti Naująjį Testamentą. Roberty numoja į tai ranka. Maskvos patriarcho, Rusų stačiatikių bažnyčios galvos, nuomone, kad ir kas būtų parašyta Judo evangelijoje, tikėjimo tai nepakeis. "Aš irgi taip manau", – priduria fondo direktorius.

Vis dėlto konfliktas užprogramuotas. Tarp Biblijos tyrinėtojų jis bręsta nuo tada, kai koptologas Kasseris prieš keletą metų viename kongrese paskelbė "Un nouvel apocryphe copte". Dar nepasirodžius nei leidimui, nei vertimui teologai, istorikai ir Bažnyčios korespondentai pradėjo žodžių mūšį tokiuose leidiniuose kaip "Spiegel", "Facts" ir "Focus". "Focus" vedamajame rašė apie "tūkstantmečio radinį" ir suskubo informuoti, esą mokslininkai atskleidė "tikruosius Jėzaus išdaviko motyvus". Laikraštis rėmėsi Miunsterio koptologu Stephenu Emmeliu, priklausančiu Kasserio grupei. Emmelis prislopino teksto sukeltas audringas reakcijas, bet leido suprasti, kad "kontrbiblija" įvykius prieš Jėzaus mirtį piešia truputį kitaip, nei "leidžia ortodoksiška redakcija".

Bažnyčios skeptikai džiaugiasi, tikintys ekspertai verda iš pykčio. Roma tyli ir nepatogią sensaciją atiduoda likimo valiai – kaip ir kitais panašiais atvejais. Priešingai nei protestantai. Evangelikų naujienų agentūra "Idea" šia tema kalbėjosi su Naujojo Testamento tyrinėtoju Raineriu Riesneriu. Dortmundo profesorius suskubo "klaidinančio gnostinio mokymo produktą" iškelti į dienos šviesą – kaip vieną iš mažiausiai tuzino evangelijų, konkuravusių su Morkaus, Mato, Luko ir Jono evangelijomis, bet ankstyvosios krikščionybės dogmatikų atmestų kaip velniški darbai.

Šiandien nėra dingsties pasmerkti Judo evangeliją. Jos istorinę vertę Biblijos archeologas Charlesas W. Hedrickas iš Pietvakarių Misūrio universiteto leidinyje "Facts" įvertino taip: "Ji mums padės papildyti raibuliuojantį, neryškų krikščionybės vaizdą II amžiuje".

Beveik šešiasdešimties puslapių kodeksas mūsų laikus pasiekė patyręs tikrą odisėją. Nuo 1980-ųjų apie jį buvo dažnai kalbama, bet ilgainiui jis ir vėl išnyko iš akiračio. Abejotini tarpininkai prikišo rankas prie šio reikalo. Rimti ekspertai tik labai trumpai regėjo manuskriptą. Tuomet jį įsigijo viena Šveicarijos verslininkė. Kai parduotas rankraštis atsidūrė Niujorke, verslininkė suabejojo, ar pirkėjas laikysis įsipareigojimų. Ji kreipėsi į Roberty, turintį nemažai patirties kultūros vertybių apsaugos reikaluose. Sužinojęs, apie ką kalbama, jis sukluso. Rausėsi po knygas, domėjosi jau surinktomis žiniomis. Ir apsisprendė: "Šis radinys – ne verslininkų reikalas".

Buvo imtasi juridinių gudrybių ir ryšulėlis sugrįžo į Šveicariją. Deja, prastos būklės. Papirusas Egipto dykumų smėlyje gali išbūti ištisus šimtmečius. "Tačiau vos tik jis iškeliamas į paviršių ir, kaip šis dokumentas, dvidešimt metų praguli banko seife drėgname Niujorke, smarkiai nukenčia", – teigia Roberty ir stebisi, kiek daug išgelbėjo restauratoriai. Pradžioje Judo evangelija buvo įrišta į odą. Panašiai kaip ir šiandieninė knyga. Tačiau dabar ji yra skilusi per vidurį, kai kurios dalys suplyšusios, vienur numeracija yra, kitur ne – 1700 metų senumo dėlionė specialistams. Darbą apsunkina tai, kad ankstesnis savininkas jos tinkamai neprižiūrėjo, mažų mažiausiai nelaikė sausai, žemoje temperatūroje. Be to, perduodant ryšulį buvo prarasti kai kurie jo fragmentai. Atrodo, jie atsidūrė Japonijoje. Roberty, regis, žino kur. Jis nusiteikęs susigrąžinti ir likusius fragmentus. Pabaigus restauravimo darbus, naujos senos evangelijos galų gale turėtų imtis teologai. "Tuomet kiekvienas, priklausantis skirtingoms tikėjimo pakraipoms, bandys išskaityti tekste tai, ko seniai laukė", – juokauja Roberty.

Judo evangelija greičiausiai bus publikuojama kitais metais. Tada prasidės parodų maratonas. Šiuo metu aišku tik tai, kad radinys pirmiausia bus eksponuojamas JAV. Savininkai yra įsipareigoję pasibaigus parodoms Judo evangeliją grąžinti į nežinomo jos autoriaus žemę. Taip pažadėta Kairo koptų muziejui.


"Die Basler-Zeitung", 2005.VI.10

Vertė Dangė Čebatariūnaitė

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 
Rodoma versija 27 iš 28 
14:49:52 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba