ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-12-06 nr. 679

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

PETRAS RAKŠTIKAS. Miniatiūros (30) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Variacijos be temos (34) • Su UMBERTO ECO kalbasi Catherine David. Pranešimas butelyje (11) • DALIA STAPONKUTĖ. Kalbiniai apsėdimai (33) • WILLIAM BUNCH. Tamsoje (1) • SIGITAS GEDA. Tai kurmio kosuliai (9) • TOJANA RAČIŪNAITĖ. Kopėčios ir žuvis, kurios nėra, arba Antano Šnaro akmeninių skulptūrų nuostaba ir istorija (9) • ALFONSAS ANDRIUŠKEVIČIUS. Vytautas Balčytis ir degradavusi kultūra (12) • MANTAS MIKŠYS. Vasara buvo (3) • MANTAS MIKŠYS. Mirtis (7) • ULF PETER HALLBERG. Stebėtojo žvilgsnisGINTARAS BERESNEVIČIUS. Stebuklai, istorija, architektūra (3) • KURT SCHWITTERS (4) • Dainų švenčių fondo ir Lietuvos liaudies kultūros centro direktorių JUOZĄ MIKUTAVIČIŲ kalbina Juozas Šorys. Dainų švenčių tradicija – UNESCO išrinktoji (6) • SAULIUS MACAITIS. "Ignotas grįžo namo" (3) • Poema apie geležinį strypąMagistras-vp-. Odisėjas ir Mirtis-vp-. Žodžiai-vp-. Ksenofobija (2) • KĘSTUTIS PULOKAS. MeTeoFragmentai (3) • JŪRATĖ STAUSKAITĖ. Pareiškimas (67) •

Kopėčios ir žuvis, kurios nėra, arba Antano Šnaro akmeninių skulptūrų nuostaba ir istorija

TOJANA RAČIŪNAITĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Antanas Šnaras. Kopėčios. 2000
Vytauto Balčyčio nuotrauka

Antano Šnaro akmeninės skulptūros – ne akmenys ir ne daiktai, o suakmenėję daiktai ar daiktais paversti akmenys. Kartą mačiau suakmenėjusią žuvį. Tai, kad akmuo iš esmės yra žuvis, liudijo tik "žuviškas" akmens pavidalas. Jei niekada nebūčiau susidūrusi su žuvimis, nebūčiau aptikusi šio akmens "slaptumo" ir dviprasmiškumo, numačiusi jo akmeniškume slypinčios žuviškos esmės.

Panašiai atsitinka žvelgiant ir į Antano Šnaro akmenines skulptūras. Lakoniškos, įvairiai atremtos ir paguldytos, tiesios ir išlinkusios, jos, kaip ir tie akmenyje perkeisti gamtiškieji pavidalai – fosilijos, reikalauja atpažinimą lemiančio žinojimo.

Kita vertus, akmeninės kopėčios – jau nebe kopėčios ir nebe akmuo, kaip ir suakmenėjusi žuvis jau nebe žuvis ir nebe akmuo, bet kažkas panašaus į paminklą – atmintį turinčią ir atminčiai skirtą formą. Tokioje struktūroje akmuo tampa nedaliu individuum, nepakartojamu, unikaliu kūnu, o atpažįstamas akmenyje daiktas – daiktų tipu, visos daiktų rūšies atstovu. Taip akmeninės kopėčios gali būti laikomos paminklu ne vienoms kurioms nors kopėčioms, bet visai kopėčių rūšiai, pačiai kopėčių idėjai ir istorijai.

Šnaro skulptūrų "istoriškumas" kitoks nei praeities įvykius ir garbius asmenis įamžinančių statulų. Jis grįstas ne praeities figūras sudabartinančiais, bet praeitį slepiančiais pavidalais, struktūromis, paviršiais ir faktūromis, todėl artimesnis gamtos nei kultūros paminklams. Istorija šiose monolitinėse formose aptinkama panašiai kaip jau nebesantis, bet kartu lemiantis formą "gyvis" fosilijoje: jis nebegyvas, bet teikiantis paslapties gyvybę jį "panardinusiai" medžiagai, jis nieko nebesako, bet savo nebylia praeitimi teikia plastinį sakymą formai.

Taip daikto istorija čia aptinkama ištirpdyta mąstyme apie akmeninę formą. Atmintimi paremtas, bet jos nedemonstruojantis mąstymas – tai plastinė skulptūrų dabartis, kurioje svarbiausia ne tai, kaip atrodo lazda, stalas, kopėčios ir kt., bet kaip atrodo ir ką veikia šiuos pavidalus įkūnijantis akmuo.

Šnaro skulptūrų akmuo leidžia save patirti kaip išsivaduojantį iš substancinio amorfiškumo ir paklūstantį formą kuriančiai valiai. Jis gali būti regimas kaip judesio veikiama medžiaga ir kartu kaip judesyje gimusi forma. Žiūrint į akmeninius paviršius iš arti, matyti dirbtinių ir natūralių faktūrų liudijamas medžiagos virtimo forma procesas. Skulptoriaus instrumento prisilietimo žymės, akmeniniai "žvynai" ir "dumbliai", paviršių lygumas ir grūdėtumas – tai forma tampančios medžiagos gyvenimas, pripildytas vidinio tankio ir išorinių faktūrų kaitos. Žvelgiant iš toliau Šnaro skulptūros atrodo jau gimusios ir veikiančios formos. Vienur jos nerangios ir apsunkusios lyg priešistoriniai reliktai, kitur – energingos ir žvitrios it drėgni bestuburiai.

Visi šie akmeniniai pavidalai kuria tarpusavio panašumais ir skirtybėmis grįstą erdvės piešinį. Apvalumai kalbasi su apvalumais, horizontalūs pavidalai guli kontrastingai stovint vertikaliems. Taip atremtos ir savarankiškai stovinčios skulptūros, rodydamos pačius įvairiausius buvimo erdvėje būdus, lemia jas supančios erdvės judrumą. Tačiau galimas ir atvirkštinį poveikį tvirtinantis skulptūrų matymas. Jis leidžia daryti prielaidą, kad erdvė (oras) paveikė akmenis ir vienaip ar kitaip nulėmė jų formas. Vienur toji atmosfera taip slėgė, kad atremta į sieną tiesi lazda pradėjo linkti ir tebelinksta savo plastinėje dabartyje. Kitur oras buvęs toks karštas, kad jos veikiama kita lazda išsiraitė ir tapo panaši į blizgų slieką, o aptaki tarsi storai apsnigta kopėčių forma leidžia spėti apie šalto ir kupino kritulių oro poveikį. Taip Šnaro skulptūrų akmuo gali būti išvystamas ir kaip kitos medžiagos metafora, kaip įkūnijanti ir kitą kūną reiškianti medžiaga. Todėl ir suakmenėjusios kopėčios – jau nebe kopėčios ir nebe akmuo, o skulptūra, kuri turi galią slėpti, reikšti, perkeisti ir stebinti...

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


10165. kotletas2003-12-08 10:59
super, nusipirkau popierini varianta .snigo ,o cia tekstas tarsi ir apie tai , puiki analize , labai smagu ."o aptaki tarsi storai apsnigta kopėčių forma leidžia spėti apie šalto ir kupino kritulių oro poveikį"

10194. vyną verčiu vandeniu2003-12-08 16:52
Bent jau nuotraukoje kopėčios atrodo nulipdytos iš duonos minkštymo.

10213. sifilis2003-12-08 19:59
geras tekstas

10241. diagnozuotam2003-12-09 14:26
Kopėčios ir žuvis, kurios nėra, arba Antano Šnaro akmeninių skulptūrų nuostaba ir istorija,/ na ir imantrus pavadinimas nors diagnozuotam galiu pritarti

10252. praeivis2003-12-09 18:06
atsigauna dailes skyrius.

10270. atsilikes2003-12-10 10:31
as ir nezinojau kad toks skulptorius yra , nuotraukoje visai idomus kurinelis , nes jau nusibodo tie shmc vidiakai

10275. šmc2003-12-10 12:02
bet per vidiaką tu dar ne to pamatytum. o dabar - būta čia ko - akmeninių kopėčių.

10315. ŠŠŠmcui2003-12-12 13:48
pazvelk pro langa dar daugiau to pamatytum

10659. Nastya2003-12-23 16:15
Jo

Rodoma versija 24 iš 25 
14:45:34 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba