ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-02-07 nr. 687

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

SIGITAS PARULSKIS. Imobilizacija (52) • "Šiaurės Atėnų" redakcija sveikina skaitytojus (ir truputį save) su dar vienu savaitraščio gimtadieniu ir labai linki (48) • JONAS JACKEVIČIUS. Spektaklis Romoje (3) • "Šiaurės Atėnai" – daugiau negu laikraštis (29) • NEIL WILLS. Mohavio telefono būdelė (6) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Modernybės paraštėse (30) • SIGITAS GEDA. Septyniolika brulijonų (9) • RŪTA TAUKINAITYTĖ. Dialogas "Maldyje" (11) • JURGA ARMANAVIČIŪTĖ. Apie gylį ir plotį (4) • MARK COUSINS. Knyga ar filmas? (3) • VYGANTAS VAREIKIS. Prie Baltijos (22) • NOMEDA GAIŽIŪTĖ. Du nauji karoliukai vilko dantų vėriniui (3) • Pasakoja JUZĖ ŠIDLAUSKIENĖ, gimusi 1908 m. Grendavės kaime, Onuškio parapijoje, Trakų apskrityje. "Gyvenau kap ancis an vandenio" (19) • SAULIUS MACAITIS. "Vienos dienos kronika" (1) • JURGIS JANAVIČIUS. Vasara su Cezariu (4) • Karaliai (6) • mano laiškas tau (160) •

Mohavio telefono būdelė

NEIL WILLS

[skaityti komentarus]

iliustracija
Claes Oldenburg. 1985

Anglija turi Kenterberį, Prancūzija – Lurdą, Airija – Noką, o pietų Kalifornija žmonijos ateities kartoms paliks Mohavio telefono būdelę – simbolį, piligrimų traukos centrą ir, ką gi, taksofoną, esantį už penkiolikos mylių nuo greitkelio Mohavio dykumoje ir kurį privažiuoti galima tik turint didžiulę galingą keturių varomųjų ratų mašiną.

Nors žmonės tvirtina, kad jau kelerius metus juos intrigavo nuošaliai stovinti ir tarsi betiksliškumą iliustruojanti būdelė (nedidukė šlako kasykla, kuriai įrengta ši taksofono būdelė, buvo uždaryta, tačiau telefonas ir toliau veikė), tačiau iš tiesų tik tada, kai apie būdelę buvo paskelbta žurnale "Wig Out", įsižiebė visa ši MTB fenomeno liepsna.

Kažkoks Godfrey Danielsas, perskaitęs tą straipsnį, ėmė kasdien skambinėti telefono būdelės numeriu, kol galiausiai į jo skambučius buvo atsiliepta. Taip nutikus, jis apie tai paskelbė savo internetinėje svetainėje. Šitaip gimė naujasis simbolis. Būdelė tarsi laukė, kol taps simbolizmo pripildytu visuomenės fetišu. Tarsi būtų išsipildęs Umberto Eco sapnas. Šiek tiek pritempus, būdelę galima interpretuoti kaip gerą to, kas šiandien vyksta Vakaruose, metaforą.

Atleiskit, jei minutėlę nukrypsiu į "Pseuds Corner" (Didžiojoje Britanijoje leidžiamo žurnalo "Private Eye" skiltis – vert. past.) sritį, tačiau regisi, kad MTB atliepia iš mūsų vienatvės tyrų kylantį poreikį bendrauti. Ir tuo pat metu parodo, kaip savo nebendravimu esame save apsunkinę. Šios šventovės piligrimai kartu yra ir ją aptarnaujantys kunigai, kurie atsiliepia į nenutrūkstamu srautu būdelę pasiekiančius telefono skambučius iš viso pasaulio. Norėdamas patikrinti, ar iš tiesų taip yra, surinkau to taksofono numerį ir tuoj pat į mano skambutį atsiliepė jauna aliaskietė, vardu Kelly.

Tikrai nesuklysim pasakę, kad ši telefono būdelė yra simbolis, ikona tikrąja to žodžio prasme. Pažiūrėkime, ką žmonės prirašė Danielso interneto svetainėje, kai iš būdelės buvo pavogtas telefono ragelis. Henrikas Stigas Jørgensenas: "Visame pasaulyje esame daugybė žmonių, kurie branginame ir garbiname šią būdelę"; Jamesas S.: "Diena man klostėsi nekaip, tad apsilankiau šioje interneto svetainėje, kad atsigaivinčiau"; Pennti K.: "Vagims tas ragelis nieko vertas, tačiau visam pasauliui jis buvo be galo vertingas".

Masių suvienytojas, liūdinčiųjų paguoda, verta galybės ir garbės – ir, jei kartais pamiršome, telefonas. Luktelkit, vaikučiai, jis net nepradėjo drebėti ar verkti kruvinomis ašaromis. Tad kodėl gi šis telefonas darosi toks panašus į aukso veršį? Nemanau, kad kas nors iš jo garbintojų tai žinotų. Kai paklausiau Kelly, kodėl ji buvo ten, ji tiesiog pasakė, kad jai paprasčiausiai reikėjo ten būti. Tarsi šitai viską paaiškintų.

Tad rinkitės savo teoriją. Gali būti, kad pasaulyje, kuriame visi gyvenimo stiliai yra subanalėję, žmonės tiesiog ieško ko nors neįprasto. Ar šis būdelės garbinimas tėra tos pačios banalybės šventimas?

Antra vertus, tai gali būti kitos Vakarų religijos produktas (greta vartojimo) – garsenybių kultas, kuriame garbinimo objektu gali tapti bet kas. Galbūt ši karta iš tikrųjų nieko geresnio nebeturi?

Galima į šį reikalą pažvelgti ir optimistiškai bei tarti, kad šitaip pasireiškia dvasiniai ieškojimai. Tačiau nejaugi būdelė yra tas tuščio dvasingumo ar "nepažįstamo dievo", kurio šventyklą buvo matęs Paulius, simbolis?

Kad ir kaip aiškintume, visa tai jau peržengia ribas. Danielsas rašė: "Visiškai nenorėjau, kad aplink būdelę būriais slankiotų žmonės. Iš pradžių man buvo įdomu būtent tai, kad toje vietoje beveik niekada nebūdavo žmonių... kad iš bet kurios pasaulio vietos ten galima prisiskambinti ir kad galbūt vieną dieną į skambutį kas nors atsilieps". Ar daugeliui žmonių tai nėra Dievo patyrimo arba to, kaip Dievas patiria mus, paradigma?

Tikra yra tai, kad tiesa glūdi kažkur anapus ir atitinkamam laikui deramu būdu žmonės jos ieško dykumoje.

"Third Way", 2000, sausis

Vertė Kęstutis Pulokas

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


12490. kava :-) 2004-02-08 22:41
Ir kodėl man pasirodė, kad ir mūsų komentarai ŠAtėnų žydrinijoje kažkuo panašūs į skambinimą telefono būdelėn tyruose?

12492. abejojanti2004-02-08 23:21
Manau, kad verciau prakalbinti salia esanti.Nepasitikiu jokiais tarpininkais.

12561. Benigna2004-02-09 18:34
butent, Lietuvoj sita funkcija atlieka satenu melynieji.

12602. Gvntj :-) 2004-02-10 09:25
Manau, kad neįmanoma geresnio komplimento šitai žydrynei pasakyt negu pasakėt, merginos...

12746. cikada2004-02-12 15:12
nieko nuostabaus- patys ish saves atemem klausykla, dabar blashkomes ir ieshkom, kas ja atstotu...postsovietiniu shaliu dvasingieji piliechiai tenkinasi paprastesne budele, kurios duryse teorishkai turtu buti ishpjaustineta shirdele, o persirpe kapitalizmo vaisiai (plody) ieshko kazhko atsieit rafinuotesneje plotmeje...

22832. Neil WIlls :-) 2004-10-13 16:35
Help! My name is Neil Wills and I`d like to understand what this page is saying!! Can anyone out there translate for me? Is it Finnish/Latvian or .....? Thanks Neil Wills

Rodoma versija 21 iš 22 
14:43:45 Jan 31, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba