ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-03-22 nr. 645

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

KERRY SHAWN KEYS (1) • SIGITAS PARULSKIS. Sutrikusi kritika (13) • ERVIN KRUK. Legenda (8) • Andrew Nortonas kalbina FRANCISĄ FUKUYAMĄ. Atgal prie žmogaus prigimties? (3) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Japonų šintoizmas ir baltų religijos (2) (11) • SIGITAS GEDA. Šuo šunį džiovinaAUSTĖJA ČEPAUSKAITĖ. Pasimetęs (mano galvoje?) SamuolisWISŁAWA SZYMBORSKA. Poezija (1) • KRISTINA SAKALAVIČIŪTĖ. Ko negali Visagalis Žiedas (11) • JŪRATĖ BARANOVA. Ką hermeneutas gali papasakoti poetui? (3) • LUIGI ZOJA. Tėvas: istorinės, psichologinės ir kultūrinės perspektyvos (2) • EDMUNDAS ARMOŠKA. Dar sykį apie Antano Samuolio kūrinius (2) • DARIUS GIRČYS. Bobikas (1) • RAMUNĖ PIGAGAITĖ. Pavasaris (bulvės) (3) • POLIS ŠINELIS. Lėlių TV teatras "Polišinelio paslaptys" (4) •

Dar sykį apie Antano Samuolio kūrinius

EDMUNDAS ARMOŠKA

[skaityti komentarus]

"Šiaurės Atėnų" 2003 m. kovo 1 d. nr. 8 paskelbtas nacionalinių kultūros ir meno premijų laureatų L. Katino ir M. Navako atviras laiškas kultūros ministrei R. Dovydėnienei paskatino mane ne tik atsakyti laiško autoriams, bet ir priminti jiems bei menu besidominčiai visuomenei keletą svarbių meno kolekcijų kaupimo, rodymo, muziejų ir kolekcininkų bendradarbiavimo dalykų.

Rengdamas Antano Samuolio tapybos parodą, šiuo metu veikiančią "Maldžio" galerijoje, siekiau ne vien parodyti naujus paveikslus, mano įsitikinimu, priklausančius dailininkui. Norėjau, kad tie paveikslai atsidurtų jau žinomų dailininko kūrinių kontekste ir taip atsirastų galimybė lyginimams, dailėtyrininkų diskusijai, muziejų specialistų ir restauratorių vertinimams. Vilniaus ir Kauno dailės muziejų vadovai pritarė šiai minčiai, už tai aš jiems dėkingas. Parodoje kabantys žinomi ir rasti paveikslai, mano manymu, turi padėti aktualizuoti tolesnius A. Samuolio kūrybos tyrimus. Juk buvo galima nueiti lengviausiu keliu: parodyti kelis naujai rastus, dailininkams ir menotyrininkams mažiausiai abejonių keliančius paveikslus kartu su muziejų rinkiniuose saugomais darbais ir taip toliau palikti istorijai A. Samuolio kūrybos mįsles.

Apsirinka tas, kas įžvelgia šioje parodoje kokią asmeninę naudą ar komercinius tikslus. Man, lygiai kaip ir visiems A. Samuolio tapybos gerbėjams, rūpi tiesa apie jo kūrybą, kūrinių istoriją ir likimą. Kiekvienas kolekcininkas, įsigydamas naują kūrinį, juolab be parašų, datų – o tokia bemaž visa A. Samuolio kūryba, be iš pirmų šaltinių gautos informacijos, visada rizikuoja. Ar gali šiandien Lietuvos menotyrininkai tvirtai atsakyti, kad A. Samuolio kūryba yra visapusiškai ištirta? Ne. Tad bandykime atsakyti į klausimus.

Labiausiai stebina laiško autorių teiginys, kad du garbūs Lietuvos dailės muziejų vadovai ir specialistai nusikalto, paskolindami A. Samuolio kūrinius parodai, tuo peržengdami savo kompetencijos ribas. Pasaulyje valstybės muziejų ir privačių galerijų, kolekcininkų bendradarbiavimas, keitimasis turimais kūriniais yra plačiai paplitęs dalykas, be kurio apskritai būtų neįmanoma parodyti visuomenei žinomus ir nežinomus meno kūrinius. Niekad neatsisakiau skolinti mano kolekcijoje esančius kūrinius Lietuvos muziejų rengiamoms parodoms, leisti juos reprodukuoti menotyrininkų rengiamose knygose, nes tik taip suprantu meno rinkinių išviešinimo, jų prieinamumo tikslą.

Kitas pastebėjimas. Jeigu laiško autoriai abejoja naujai surastų paveikslų autoryste, neradau argumentų, kuriais remdamiesi jie mano, kad tai gali būti A. Samuolio "bendrakursių kūryba"? Kurių bendrakursių? Kada, kokiomis aplinkybėmis ji atsirado? Ir, svarbiausia, kokiu tikslu "bendrakursiai" galėjo krėsti jautraus būdo kolegai A. Samuoliui nemalonius, jo vardą menkinančius pokštus? Antra vertus, ši laiško autorių versija dar sykį parodo, kad paskutinis taškas A. Samuolio kūrybos ir gyvenimo tyrimuose nėra padėtas.

Manau, kad menotyrininkų, muziejų specialistų, restauratorių, XX a. dailės kolekcininkų diskusija padės atsakyti į ne vieną A. Samuolio kūrybos ir šios parodos iškeltą klausimą.

Edmundas Armoška

Kolekcininkas, galerijos "Maldis" savininkas

Vilnius, 2003. III. 12

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


43625. pasi > IVS2005-10-02 22:45
sakau, parasysiu zinute. gal rasite. budavo smagu...

43627. Pialeda2005-10-02 22:57
randa visas žinutes.

Rodoma versija 30 iš 31 
14:37:04 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba