ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2009-01-23 nr. 925

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

KĘSTUTIS NAVAKAS. Veidrodis (56) • LAIMANTAS JONUŠYS. Gyvenimas reginių visuomenėje (37) • -vt-. Sekmadienio postilė (23) • Kaip gyvuoja „dama kultūra“? (2) • JONAS GRIGAS. Apie logiką pasaulio pažinime (84) • SIGITAS GEDA. Priraišioti vieversiai (5) • KRISTINA KUČINSKAITĖ. Algis Griškevičius. Gyvenimas pamirštam interjere. 1998 (21) • JURGIS VININGAS. Eilės (6) • KURT VONNEGUT. Harisonas Berdžeronas (3) • RENATA ŠERELYTĖ. Knygų apžvalga (2) • JURGIS KUNČINAS. Kaip mes patys tuomet atrodysime? (6) • VITALIJA BIGUZAITĖ. Instrukcijos: kaip pasidirbdinti nuosavą pragarą (1) • -pv-. Daktaras MirtisDublerė. KERRY SHAWN KEYSaš nevaldau pasaulio, jis manimi gyvas (697) • 2009 m. sausio 30 d. Nr. 4 (926) turinys (4) •

Gyvenimas reginių visuomenėje

LAIMANTAS JONUŠYS

[skaityti komentarus]

Ir štai atėjo niekada nelaukti sunkūs laikai. Dabar, kai pinigai slapstosi nuo žmonių akių, o meno kūrėjai ir jo vartotojai apkrauti nebūtais mokesčiais, vis daugiau apgailestausime dėl tikrų problemų, o ne dėl to, kad lietuviai, kaip ir visos kitos tautos, mėgsta leisti laiką dideliuose prekybos centruose arba žiūrėti per televiziją lėkštas paikystes. Žinoma, šiuo sunkmečiu, kuris turbūt dar tik prasideda, prekybos centruose taip pat bus gausu žmonių – ir duok Dieve, kad taip būtų, priešingas atvejis reikštų masinį skurdą. O primityvios televizijos laidos turbūt turės nė kiek ne mažiau žiūrovų.

Įsijungus televizorių, keisčiau yra tai, kad nepatenkintieji niurzga ne dėl to, kad žmonės tas laidas žiūri, o dėl to, kad televizijos kanalai jas rodo. Įdomiausia, kai nusiskundžia pats tokių laidų vedėjas. Prieš kurį laiką „Lietuvos ryto“ „TV antenoje“ buvo paskelbtas protingos ir kilnios linkmės Marijaus Mikutavičiaus straipsnis, kuriame, be kita ko, sakoma: „Bėda, kad televizijų profesionalumas nukreiptas tik į tai, kas naudinga, pamirštant, jog dar turi būti ir tam tikra aukštesnė misija.“ Šį straipsnį turbūt galima laikyti iš dalies savikritišku, nes baigiamas jis tokiais žodžiais: „...iš televizijos be jokio gailesčio gali išnykti bet kuris iš mūsų. Kaip išnyksta viskas, kas nesvarbu.“

Žinoma, galite jūs išnykti. Dalis laikinai jau išnyko – į Seimą. Bet jūsų vietas tikrai atsiras kam užimti. Nors Mikutavičiaus straipsnis pavadintas „Laidų nykimo metas?“, kaip tik popsinės laidos ir neišnyks – išnykti gali tik žmonės, o laidos visada išliks, nors kai kurios ir pakeis pavadinimus. Nes kodėl gi komercinė televizija turėtų nutraukti tai, kas daro komerciją? Lėkštos laidos atsiranda ne todėl, kad yra tokia pasiūla, o pirmiausia todėl, kad yra tokia paklausa – žmonėms reikia tokių laidų.

Girdime kalbant, kad visi televizijos kanalai rodo tik šlamštą. Šitaip kalbantys kažkodėl užmiršta kanalą LTV2. O gal jie jo nežiūri – gal jie apskritai žiūri tik komercinę televiziją? Žinoma, LTV2 Lietuvoje ne visi gali matyti, ir tai negerai. Bet net jeigu visi jį galėtų matyti, tai dar nereiškia, kad žiūrėtų. Nes ir LTV pirmojo kanalo kultūrinės laidos nesipuikuoja populiariausių sąrašuose. Tokios laidos kaip „Kakadu“ ir „Dzin“ visada bus populiaresnės negu „Be pykčio“ arba „Tapatybės labirintai“.

Kai kas tyliai paburba, kad televizijos kultūros laidos ne tokio lygio, kokio reikėtų. Bet viešų diskusijų apie tai beveik nevyksta, apskritai spauda apie televizijos kultūrines laidas linkusi patylėti, nors, pavyzdžiui, daugelio kitų Europos šalių spauda kone kasdien rašo apie televizijos laidas, skelbia jų apžvalgas ir recenzijas.

Vis aiškiau matome, kad gyvename reginių visuomenėje. Pavyzdžiui, lietuvių rašytojas už nekomercinę pjesę iš valstybės gaus daug daugiau pinigų negu už nekomercinį romaną, nes iš pjesės bus spektaklis – lotyniškai „reginys“.

Reginius bandoma daryti ir iš literatūros, pavyzdžiui, televizijoje, nors dar ne Lietuvos. Vokiečių literatūros kritikas Denisas Scheckas kalbinti autorių bastosi po visą pasaulį ir būtinai ieško autentiškos aplinkos. Pavyzdžiui, Islandijoje filmuojamas rašytojas maudosi po atviru dangumi šiltame geizerio vandenyje. O ARD kanalo laidos vedėjas, pusę amžiaus perkopęs apkūnus vyriškis, kaip visada vilkintis tvarkingu kostiumu, su visais drabužiais ir su mikrofonu rankoje įbrenda į tą vandenį iki pusiaujo ir kuo rimčiausiai klausinėja autoriaus apie jo knygą.

Lenkijos televizijos laida „Knygų sandėlis“ pasirinko daug pigesnį variantą: laidos vedėjai, jauna porelė, įsikūrę sandėlyje, kviesdami pašnekovus, bando sukurti šiek tiek buitinę, šiek tiek erotinę atmosferą – su pasimaivymais, pasiginčijimais, paflirtavimais.

Galbūt žaismingumas tokioms laidoms kartais gali praversti. Svarbiausia, kad nebūtų nukrypta į vieną pusę – juk ir minėtose Vokietijos bei Lenkijos televizijose tebėra ir tradicinių kultūros laidų, kuriose žmonės tiesiog susėdę rimtai diskutuoja.

Vilnius – Europos kultūros sostinė: čia irgi neišvengiamai dominuoja reginių kultūra. Europos sostinės titulas atkeliavo į Europos provinciją, ir tai šiek tiek leidžia pakelti galvą. Tik šiek tiek, nes ar daug žmonių Lietuvoje gali pasakyti, kokios dvi Europos kultūros sostinės buvo praėjusiais, 2008-aisiais, metais? Klausiu ne tų, kurie žiūri „Kakadu“, o tų, kurie žiūri, tarkim, „Be pykčio?“ Na, taip, vienas kitas gal ir žino – Liverpulis ir Stavangeris. Atsiras ir Europoje tokių, kurie žinos, kad Vilnius – tokia štai sostinė, kartu su tokiu Lincu.

Tikrai nesakau, kad „Vilnius – Europos kultūros sostinė“ yra blogas sumanymas ir kad tokio apskritai nereikia. Nors santrumpa VEKS’as skamba panašiai kaip vaksas ir šnapsas, dalykas tai reikalingas ir beveik rimtas.

VEKS’o inauguracija buvo naujametis šviesų spektaklis. Toks, tarkim, efektingas grandiozinis fejerverkas už porą milijonų, kuriuo grožėtis suvažiavo kone visa Lietuva. Netgi viena kita Vakarų žiniasklaidos priemonė tai pastebėjo ir skyrė tam dvidešimt sekundžių televizijos laiko. Ir iš tiesų – argi nereikia mūsų liaudžiai ne tik duonos, bet ir žaidimų – aišku, reikia, juolab tokių gražių. Nors, regis, pagrindinis, neskelbtas VEKS’o šūkis yra „Menas liaudžiai“ – o tai oksimoronas, frazė su vidiniu prieštaravimu, nes „Menas liaudžiai“ yra jau nebe menas, o masinė kultūra. Kuo skiriasi vienas nuo kito, žino netgi Konstitucinis Teismas bei Seimo Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas. Mat Konstitucinis Teismas išaiškino, kas yra kūrybinė veikla, kuria Seimo nariams užsiimti leista, o Salamakinas patvirtino, kad tai, kuo dabar užsiima kai kurie Tautos prisikėlimo artistai, yra ne kūrybinė veikla, o komercija; kitaip sakant, ne menas, o masinė kultūra.

Bet, grįžtant prie VEKS’o, tai, žinoma, negali tokio masto dešimčių milijonų verta programa tapti kokia nors siaura elitine aukštojo meno prezentacija siauram sluoksniui. Todėl neišvengiama, kad VEKS’o programoje yra ir liaudžiai skirtų efektingų reginių, ir aukšto lygio meno projektų.

Didžiausia bėda kita – jokie milijoniniai projektai Lietuvoje neišsiverčia be finansinių skandalų: apmaudu, kad ir šis, kultūrinis, buvo ne išimtis. Ir apmaudžiausia, kad tai yra smūgis Lietuvos kultūrininkų autoritetui visuomenės akyse. Kai kurie kultūros veikėjai, turbūt tie, kurie šiam grandioziniam projektui parengė nuostabių, gerai apmokamų reginių, suskato aiškinti, kad VEKS’o finansinio neskaidrumo kritika yra inicijuota politikų ir žurnalistų, nusistačiusių prieš meną, ir kad tai esąs puolimas prieš kultūrą apskritai.

Deja, toji kultūra apskritai, arba kultūra bajoriniškai, nesugeba nieko atsakyti į kai kuriuos paprastus klausimus. Kodėl vien tik sukurti dviem interneto tinklalapiams reikėjo pakloti septynis šimtus tūkstančių litų? Kodėl vieno vokiečio genialių meno kūrinių lankstymui iš liuminescencinių vamzdelių reikia aukoti 250 tūkstančių litų? Kodėl garsusis osetinų dirigentas Gergijevas kviečiamas į Vilnių ne vieną, o tris kartus už vėlgi milijonines sumas? Ar reikalingas dar vienas šviesų festivalis artėjant metų pabaigai, kainuosiantis kone keturis milijonus? Ir dar keletas panašių klausimėlių.

Į juos racionalaus atsakymo nėra ir turbūt negali būti. Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad į šiuos neaiškius milijoninius kultūrinius šedevrus yra įsivėlę ne tik, o gal ir ne tiek kultūrininkai, bet ir kai kurie politikai, pagarsėję, pavyzdžiui, abonentiniais ryšiais.

VEKS’o projektui skirtoje spaudos konferencijoje vienas žinomas kultūrininkas pasakė: „Toli gražu ne visi VEKS’o projektų vykdytojai yra susitepę.“ Ačiū bent jau už tai. Nes mes jau būtumėm pamanę, kad visi susitepę.

Kultūros komentaras, transliuotas per Lietuvos radiją I.17

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


148414. zita2009-01-27 18:57
Zmones supranta visus lygius-aukstus ,zemus ir vidutinius.Ir va teip atsainiai metosi atsainiom frazem.Piktas ant sito autoreus uz budulius. Nu bet ka darysi-ir jis budulis ,tik aukstesnio "Lygio".Bet gal zemesnio.nzn

148415. u2009-01-27 19:01
Kokios "aukstesnes misijos",ponai?Komunikaciju fakulteto pirmakusrsiai juokiasi uz pilvu susieme is tokiu blevyzgu.Mikutavicius ne zurnaliuga ir Jonusys -ne zurnalistas,todel turi labai atsargiai cia savo isminti destyti,nes labai mazai zino,kas kaip prie ko ir del ko.

148433. varna (ir kuo čia stebisi Laimantėlis?)2009-01-27 21:10
Vieni niršta, kad pripuolę prie lovio nespėjo užtektinai prisirėbti, kiti - kad jų neprileido. Tai tokia ta Lietuvos kultūra.

148439. antanukas2009-01-27 21:47
Buduliai zuro kakadu,o vidutinio lygio buduliai zuri be pykcio.Ir jei jusu kas palklaus.ka zurai-teisingas atsakymas yra be pykcio.Nors galiu atsakingai pareiksti,kad jokio skirtumo tarp siu laidu nera ir negali buti.

148441. A2009-01-27 21:51
"siaura elitine aukštojo meno prezentacija siauram sluoksniui."Ir kokie cia tokie seuri sluoksniai su subtiliu plonu skoniu?

148442. uuu2009-01-27 22:07
nei aš žiūriu laidas, nei man rodo

148446. A2009-01-27 22:37
Negerai.reikia zuret TV.

148450. krankt2009-01-27 22:54
kai turi akis, tai matai reginius. nezinau, ko cia burbuliuojama.

148453. uuu2009-01-27 23:16
aš žiūriu į knygą ir matau reginį

148454. krankt> uuu2009-01-27 23:19
uuu, tu ziuri i knyga ir matai spyga - is akiu matau. :)

148457. 2uuu2009-01-27 23:38
Po matricos taip daugeliui acitika:)

148458. uuu2009-01-27 23:49
špyga irgi reginys

148466. krankt> uuu2009-01-28 00:04
ir dar koks! ypac,jei spyga taukuota. :)

148509. vargetai antanukui2009-01-28 11:10
zurau, kad tarp budulio ir tamstos skirtumo jokio.

148521. uuu2009-01-28 12:49
nevarykit ant budulio

148526. nespėjantis koja kooojon su slengu2009-01-28 12:59
o kas yra "budulis"? LKŽ rodo špygą pramaišiui su kumščiu.

148527. uuu2009-01-28 13:02
budulis yra personažas, tikrinis daktavardis, reikia google naudotis, o ne lkž

148533. katė2009-01-28 13:47
Ką Jūs vertinat – autorių ar tekstą?

148536. uuu2009-01-28 13:55
kontekstą

148556. e 2009-01-28 15:17
POtekstą.

148569. katė2009-01-28 16:06
Naratyvą, lėmėją, adresatą, adresantą ir kt. išsidirbinėjimus.

148572. uuu2009-01-28 16:16
intertekstualumą

148593. ačiū, uuu,2009-01-28 18:14
pasinaudojau gooogle, radau budulį, dabar norisi kaukti ŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪ.

148863. Zita2009-01-31 22:07
Nu jo:) Jei "kitas " yra budulis,tai as pac nesu budulis esu kazkas kitas. Nors ka tik ir postulavau,kad kitas yra budulis ir tuo paciu ,ajman,as budamas kazkuo kitu ,tampu buduliu.Stulbinamas atradimas.!Va taip paprastai irodeme,kad kuo bebutum-kazkuo kitu-vis vien islieki buduliu,nes tik kazkas kitas yra budulis,o jug as pac ir esu kazkas kitas-ne budulis,bet tuo paciu paradoksaliai-ir budulis,nes -kitas?

148865. Pranas2009-01-31 23:46
Galetu Jonusys placiau paaiskinti,kodel jojo isitikinimai yra "desinieji"? Kaip jis susiformavo,kaip asmenybe?Kokias knygutes skaite,kad logika slubuoja i sirdies neturi?

148866. siaura elitine aukštojo meno prezentacija siauram sluoksniui."2009-02-01 00:10
Negavo gerb. kritikas tolerancijos medalio...Ir teisingai negavo.Buduliai koja pakiso.

148869. "siaura elitine aukštojo meno prezentacija siauram sluoksniui."2009-02-01 00:14
Nu vis vien kas nors pastebes(is vyreusybes),kad gerb.Laimantas labai susirupines seimo langais ir labai piktas an buduliu.Bus pakviestas i rumu menes kaip istikimas ir atsidaves augsto elitinio seuro sluoksnio actojus ir gal net bus paskirtas vyr. liokajum ar kapelmeisteriu?

148870. o dieve, dieve2009-02-01 01:15
šis lietuviškasis gebelsas, šaudęs poetes, yra net "tolerantiškumo premijos" laimėtojas. Dieve, dieve. Tikra Agonija, kaip kažkas čia pastebėjo. A ne, varna

148878. Zitai2009-02-01 11:36
truputį šlubuojate kaire koja. Taigi, ne dešine. Tačiau šlubuodama ne dešine, paradoksaliu būdu pradedate šlubuoti dešine. "Stulbinamas atradimas.!" Ar ne?

148901. to Zitai ar apie Zitai2009-02-01 14:10
ar vis dar Čia kalbama apie kairę/dešinę? O Jėzau. Leo Rytas (komsomolka), internete nustojo varyti antipaxizmą (sorry antikubilizmą). Matosi, kad užlūžo konservai/krikšionys "imperatoriaus svitos" spaudžiami. Prasilošė. Kažkokias civilizuotas reformas Lietuvai nustojo daryt. Ir kai perskaitai tokį koją kojon visiškai "parsidavusios" nomenklatūros jonušėlio išlindimą. Pasidaro dūšioj tiesiog šlyštu. Ir kaip galima šūdą laikyti dešiniu ar kairiu. Kokia atmata reikėtų būti, taip svarstant.

148909. Artūrui uš Vilniaus2009-02-01 14:56
neblūdyk, čia kalbama apie kairę ir dešinę KOJAS, kurios, deja, visada bus kairė IR dešinė, nepriklausomai nuo bet kokių ideologijų. Primeni man kažkokį amerikonų žurnalistą, kuris puolė piktintis austrų spauda, atvirai keikiančia "juoduosius", tobiš, negrus, ir "raudonuosius" (tobiš, indėnus), nesupratęs, kad taip įprasta vadinti pagrindines Austrijos partijas.

148925. zita2009-02-01 17:32
Kongenialu!Is tikro,jei zmogus slubuoja-nezinia kuri koja kalta

148934. kalta2009-02-01 19:49
sveikoji.

148969. zitute2009-02-01 23:51
Nu ne .Nereikia taip tragis`kai.Sakykim,kad abi kojos yra sveikos arba-nesveikos,cia jokio skirtumo ner,poziuri analizuojam mes kairiosios kojos i desine ir desiniosios -i kaire.Ir jei pvz. desinioji yra ilgesne ,o kairioji trumpesne(bet ne del ligos),tai nereiskia ,kad desinioji yr sveikesne uz kairiaja ir kuri daba is ju slubuoja.Taigi,jei grisime prie istaku,kur yra pasakyta:budulis esu ne as,budulis yra tikrai ne as ,budulis yra kazkas kitas,o as esu bele kas (kazkas kitas) -tik ne budulis,tai va save pagauname an zodziu(kaisaka)-"budulis yra kazkas kitas",o sau jau sielos gelmej prisipazinome,kad mes ir esame "kazkas kitas" tik ne budulis. Bet pasauly gi tokia tavarka,kad buduliais gali buti bele kas (kazkas kitas) tik ne mes.Tai va.Ir jei as sutikciau,kad as (tiek to)esu budulis,tai kuom yra tas "kazkas kitas"?Aiskiu aiskiausiai matome is texto ,kad ir tas kitas ira ne kas kita,o budulis.Isvada yra vienareiksme-visi mes esame buduliai arba jais nesame.Galiu tik pacituoti toki kalambura-"nieko kito ir daugiau nera".Bandymai irodyti,kad kitas yra blogesnis(geresnis) niekuom negali baigtis,nes "nieko kito ir daugiau nera" tik ...(toliau pagal texta:)

148970. A2009-02-02 00:03
Deja taip.Esame ivelti i labai gilia filosofine problema,kuria kai kas vadina binarine opozicija,apie kuria gerb. kritikas muset nera girdejes. Esame As ir "visa kita"(kas aplink) ir nieka su savim padaryt negalim-runkeliai su buduliais (kai ) aplink ima vaidentis ,transas sakyciau,o tiksliau -delirium temenzas savotiskas.ka padarysi...

148990. zitutei2009-02-02 10:33
va čia ir pakastas šuo. "Sakykim,kad abi kojos yra sveikos arba-nesveikos". O jei sakykim, kad viena koja lūžusi arba pažeista sąnarių artrito ar pan.? Patrumpinkim sveikąją, ar ne? O gal verta pamankštinti (kiek įmanoma ir kada įmanoma) sergančią? Ir nereikia makaronų su "labai giliom binarinėm opozicijom" kabinti. Nes ateis koks vaikiščias ir bakstels pirštu į tą gilią opoziciją: "Karalius nuogas!".

148999. A2009-02-02 12:14
Hahaha:)))

Rodoma versija 27 iš 28 
14:36:37 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba