ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2006-04-08 nr. 792

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (61) • DAINIUS GINTALAS. Šamano Diuendės pasakojimas apie kūno išskaidymą per iniciaciją-sapnąLILIJA MASLIUKAITĖ. Apie veidą (1) • -js-. Sekmadienio postilė (53) • ANDRIUS MARTINKUS. Šeši duetai (18) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. ŽiemaspalvystėAUGIS GUČAS. Vietoj recenzijosSIGITAS GEDA. Arklių užkalbėtojaiMIYABE MIYUKI. Šešėlių namaiCASTOR&POLLUX. Verba de verbisGINTARAS BERESNEVIČIUS. Lietuvos krikščionybė – veikta ir paveikusiEMILIJA LIEGUTĖ. EilėsRIMANTAS ŽILEVIČIUS. Pasižmonėjimas pas Kiburcijų (6) • ALGIRDAS SABALIAUSKAS. Keletas smulkmenų Vladimiro Toporovo portretuiGerbiamieji skaitytojai!LAIŠKAI (144) •

Sekmadienio postilė

-js-

[skaityti komentarus]

Verbų sekmadienis (Mk 11,1–10)

Prisiartinęs prie Jeruzalės pro Betfagę ir Betaniją, ties Alyvų kalnu, Jėzus pasiuntė du savo mokinius, tardamas: "Eikite į kaimą, kurį matote, ir, vos įžengę į jį, rasite pririštą asilaitį, kuriuo dar niekas iš žmonių nėra jojęs. Atriškite jį ir atveskite. Jeigu kas nors paklaustų: "Ką čia darote?", atsakykite: "Jo reikia Viešpačiui; jis netrukus jį sugrąžins". Nuėję juodu rado pakelėje asilaitį, pririštą prie vartų, ir atrišo jį. Kai kurie iš ten stovinčių klausė: "Ką jūs darote, kam tą asilaitį atrišate?" O jie atsakė, kaip Jėzus buvo jiems liepęs, ir tie leido jį vestis. Jie atveda asilaitį pas Jėzų, apdengia jį savo apsiaustais, ir Jėzus užsėda ant jo. Daugybė žmonių tiesė ant kelio savo drabužius, kiti klojo žalias šakeles, nukirstas laukuose. Priekyje ir iš paskos einantys šaukė:

    "Osana!
    Garbė tam, kuris ateina Viešpaties vardu!
    Šlovė besiartinančiai mūsų tėvo Dovydo karalystei!
    Osana aukštybėse!"

Jam vis tiek pat

Dabar visiems pamokslininkams ir postilių davėjams būtų protingiausia pritilti. Bent iki Velykų sekmadienio vakaro. Juk nieko nėra bergždžiau ir kvailiau kaip su savo postringavimais brautis ten, kur absoliuti slėpinio teritorija. Paties didžiausio krikščionims, paties nesuvokiamiausio. Apie kurį net krikščionybės genijus apaštalas Paulius tegalėjo pasakyti tiek, kad mūsų tikėjimas tuščias, jeigu Kristus nebuvo prikeltas. Ir viskas, taškas.

Bet kasmet būna priešingai – Velykų belaukiant pratrūksta bažnytiniai ruporai. Kaip čia nepadėjus Viešpačiui kentėti, mirti ir prisikelti iš kapo. Tiesiog šventa pareiga. Ir žmonės laukte laukia dvasingų žodžių. O dar žiniasklaida, religinių švenčių laikotarpiais pamilstanti kunigus, patikliai besiklausanti jų išvedžiojimų, prašanti patarimų, kaip reiktų teisingai ir katalikiškai gyventi. Na ir liejasi vienas už kitą šaunesni, išradingesni lozungai. Pluša agitbrigados. Jėzaus Kristaus rinkimų kampanija. Tiems, kurie į ją įsivelia, atrodo, kad jis kasmet ir laimi. Drovios nugalėtojo komandos narių šypsenos, kitąsyk kuklus vaišių stalas, šventiniai koncertai.

O juk vis tiek nei išmoksime, nei apskritai įstengsime kada pavaizduoti Velykų scenarijų. Kad saulutė ir žydras dangus jo neatspindi, tai jau ir be vyskupų rašto kiekvienam aišku. Viščiukai šiemet patys save išeliminavo iš senos mielos draugijos, apreiškiančios velykinį džiaugsmą. Bet ir kiti dalykai, visokių atgimimų puslapiai, tiesos ir gėrio pergalių pavyzdėliai, net labai tikri ir gražūs tikėjimo liudijimai čia bus nelyg vaikiškas švebeldžiavimas. Tik mūsų pačių proto ar beprotybės vaisius.

Gal dėl tos priežasties evangelijų autoriams ir nebuvo leista stovėti su bloknotu prie Viešpaties kapo Velykų rytmečiui brėkštant. Spengiančioj tyloj ir tamsoj ištariami tokie kosminio svorio žodžiai. Be komentarų, be publikos aplodismentų. Čaižus naktinis klyksmas, kuris nutrūksta, tave pažadinęs. Paskui svarstyk, ar čia nebūta tik sapno. Per daug nerealu viskas, už mūsų ribos.

Niekas to geriau neatskleidžia už Verbų sekmadienį. Rodos, Jėzaus istorijai rengiama įprasta atomazga. Jo karališkas įžengimas į sostinę žada triumfą. Iš pasitenkinimo spiegianti minia. Mes irgi pakviečiami jungtis į jo garbintojų chorą, kloti jam po kojom žalias šakeles, dusti iš džiaugsmo. Mielai dalyvaujame Viešpaties sutiktuvėse, viskas kaip per "dainuojančią revoliuciją". Sveikas atvykęs, mūsų valdove. Dar neatsitokėjus nuo valiavimų prasideda antroji Verbų sekmadienio serija. Siaubo ir niekšybės kadrai. Ta pati vieta, tie patys veikėjai. Tik šūkiai jau kiti.

Išsigandome? Kaip čia dabar su mūsų dalyvavimu? Prie ko dabar jungtis, ko laukti? Ko verta šventė, kuri baigiasi egzekucija?

Kasmet liturgijoje Jėzus iš naujo pravaromas pro garbintojų pulką, kuris vėliau reikalaus jam mirties nuosprendžio. Šioje vietoje paprastai atsiranda sugėdinimas ar kvietimas atgailauti. Kitaip tariant, tvirtai ir visam laikui rinktis dainas ir vėliavas Viešpaties garbei. Tačiau krikščioniškai tradicijai, sudėjusiai greta tuos du paveikslus, rūpėjo tikrai ne moraliniai pamokymai. Velykų įvykis neapsieina be tokio konteksto. Be nuorodos į žmogiškąjį aklumą ir lėkštumą, į neišvengiamą šaudymą pro šalį. Prisikėlusio Jėzaus buvimas su mumis nešasi visa, ką buvo įgijęs. Iš mirties sugrąžintas mokytojas pasirodys savo mokiniams su nukryžiavimo žaizdomis. Tai ir jo istorija, ir pranašystė. Ir nepakeičiama prielaida Velykų tikėjimui užsimegzti. Visi iki vieno Velykų dramos dalyviai, išskyrus patį Jėzų, suklydo ir apsiriko. Tiek triumfo eisena Jeruzalės gatvėmis, tiek Golgotos kalnas buvo nubraukti. Finalas netilpo į jokią logišką įvykių grandinę. Iki jo viskas rikiuojasi pagal planą, gražų ar baisų, o Prisikėlimo žinia ateina iš tų sričių, kurioms per amžius galios pasakymas "Ko akis neregėjo, ko ausis negirdėjo".

Tai ir atima galimybę čiulbėti apie Velykas pasitelkus bet kokias žemiškas analogijas ir pavyzdžius. Prisikėlimo scenarijų rašiusi ranka ir dabar tęsia Jėzaus istoriją atsisakydama mūsų paslaugaus proginio sufleravimo. Ji veikiau sudaužo mūsų argumentus ir įrodymus, užuot dauginusi juos. Jeigu ką, dieviškajam nuosprendžiui nieko nereiškia ką tik nori žmogaus gyvenime persmelkti velykiniu turiniu, visiškai nepaisant mūsų balsavimo rezultatų. Verbų sekmadienio "už" ar "prieš" Jėzų vienodai neturi galios žvilgsniui iš aukštybių. Vienodai nuolankiai Jėzus leidžiasi apiberiamas bučiniais ir vedamas ant kryžiaus. Tiesa apie jį bus kita ir iš kitur.

Patvariausia geroji naujiena per Velykas gal ir būtų tokia. Į ją be triukšmo, be specialių velykinių leidimų tada sugrįžtų ir pavasario saulutė, ir kiškeliai su nelaimėliais viščiukais. Šviesios ir sielvartingos mūsų istorijos. Stebuklingai besilaikanti Dievo tauta, mažoji kaimenė, ir jos sėkmingi ar nenusisekę darbai. Kiekvienas žmogus ir kiekvienas gyvenimo paveikslas. Bet būtinai ir sesė mirtis kartu, nauji ir seni kapeliai. Visa, ką tik turėtume būti išmokę nuolankiai ir velykiškai pavesti tam, kuris anuomet nenuleido žvilgsnio nuo žengiančio per gėles, o paskui nukryžiuoto savo Sūnaus.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


55068. Rūta2006-04-10 12:36
man patinka šios mintys

55070. M - R2006-04-10 13:11
gerai kad sekmadieni per radija transliuoja misias. nors tai tub but nepakylantiems ligoniams. kiti turetu drozti i baznycia. as megstu klausytis ka nors darydama. vakar gaminau pietus. juk ne nuodeme? man neperdaug velykines propagandos.

55072. R>M2006-04-10 13:16
labas:)tikrosios "propagandos " man irgi ne per daug:)vakar, kai skambino Mišioms, aš sėjau žirnius, ridikėlius ir morkas. vyras sugėdino. buvo truputį gėda, bet pasiteisinau-gal tai nėra didesnė nuodėmė nei gulėti prieš tv.bet vis vien gėda.

55073. kiskis p2006-04-10 13:25
morkas - ne nuodeme. va del zirniu ir ridikeliu tai nesu tikras.

55076. kiškui2006-04-10 13:31
Oi, prajuokinot ir sąžinėj tapo šviesiau:)

55084. ežeras2006-04-10 14:43
"Eikite į...autosalona , kurį matote, ir, vos įžengę į jį, rasite uzrakinta... bmw`e, kuriuo dar niekas iš žmonių nėra... vaziaves. ...Atrakinkite jį ir ...atvaziuokite cia. Jeigu kas nors paklaustų: "Ką čia darote?", atsakykite: "Jo reikia Viešpačiui; jis netrukus jį sugrąžins".

55086. m - e2006-04-10 14:50
isirasete i "tikejimo zodi"? gal jau ir nebe cigonas?

55112. e - m. tiesiog i daugiskaita neatsakinesiu.2006-04-11 09:38
taskas.

55113. ivs :)2006-04-11 09:53
Jeigu autosalonas štatuose, tai no big deal, nueini ir sakai: I would like to take this car for the Test Drive. Kai kurios firmos leidžia važinėtis tris dienas. Man įdomu, kodėl Dievas siuntė sūnų, o ne dukrą.

55119. m - e2006-04-11 11:53
tevai , ar visai pasiutai.

55120. edva>m2006-04-11 12:02
O aš ir nežinojau, kad "ežeras" Tamstos Tėvas...

55121. e - m2006-04-11 12:08
"tevai , ar visai pasiutai."- o cia tai vyriska reakcija - gerbiu.

55122. e - m2006-04-11 12:17
arba, kaip pasakytu ivs, as tave ZAUVAZALINAU.

55124. m - edvai2006-04-11 12:42
daug ko nebezinote nes tranketes nezinia kur. ar lakierku neperslapote?

55125. edva>m2006-04-11 14:30
Lakierkos buvo perkeistos į guminius beigi kerzinius: tokia miškų ir laukų bei giminių paieškos relybė. Vien Palangoje pas antros eilės pusbrolį lakierkomis vaikščiojome tiltu ir Anapilio parketlentėmis. Tiek žinių.

55129. m - edvai2006-04-11 19:55
kas tas anapilis? jau ne pirma karta minite. is pradziu maniau gal kavine tokia vilniuje. bet dabar ir palangoj?

55130. ivs2006-04-11 20:16
Aš maniau, kad Anapilis debesėliais išklotas, bet edva buvo - žino: parketlentėmis.

55131. mieste - ivs2006-04-11 20:29
edva yra stiliovas bernas.

55132. ivs2006-04-11 20:36
Gal reikia sakyti stiliavas. Nėr ežero, nėr kas pataiso.

55133. m2006-04-11 20:45
ezeras lieptu sakyti stilingas. taigi kalbekime kol jo nera.

55134. ivs2006-04-11 20:47
O stilingas tai blatnas, ar ne? Nu, toks, kaip jūsų mielo kelnės?

55135. ivs2006-04-11 20:53
Dar man pasakykite, kas yra fiernikai. Mano gogolė liepė man išsaugoti gimtąją kalbą anūkams, tipo, vaikaičiams.

55136. m2006-04-11 20:58
na mes sakome piernikai. bet jus gal cia kovenskai. is teisybes tai tipo vaikaiciams turetumete issaugoti kovenska gimtaja kalba. negaliu susikaupti, vis galvoju apie tas kelnes.

55137. ivs2006-04-11 21:10
Nė velnio. Jūs galvojate apie mokesčių inspekciją.

55138. m2006-04-11 21:35
ar tai toks yra amerikoniskas mandagumas - mindyti ant mazoliu? nezinau ka pasakytu ezeras: klausiausi dokumentinio filmo apie trisdesimtuju siaubiakus ir juose vaidinusius aktorius. tarp kitko, didzioji dauguma blogai baige. bet koks vertimas: pilyje skambejo juodu bloga lemianciu katinu zvilgsniai. jis staiga devejo juodus rubus. ezeras aisku ziuri pokalbi apie paulausko nuvertima. norite lazintis? jus sakykit kad neziuri ir praloskite.

55140. ivs2006-04-11 21:52
Gerai. Tik nepamirškite, kad šokoladuką ir didesnį cukruotą riešutą gauna lažybas pralaimėjusysis (ar teisingai parašiau?). O dėl mokesčių inspekcijos - tai jūs pati sakėte, kad tai patys teisingiausi raštai. Juos ir skaitysiu sūnaičiams ir dukraitėms.

55141. m2006-04-11 21:54
galesite skaityti bet ne tik tipo vaikaiciai bet ir jus pati nesuprasite ka skaitote. o kas cia - naujos taisykles apie lazybas? neteisingai parasete.

55142. ivs2006-04-11 21:55
Dar kartą perskaičiau, ką parašėtė - savo ausimis netikiu!

55143. m2006-04-11 21:59
tikrai sunki diena. ir jus atkakliai su padjobkemis tik ziurek kaip atsiloti ir mano mielas vel blaskosi del tu savo treningu. sakau jam, kai jie atsiras, tu manes dar atsiprasysi. yra toks vyriskas bruozas - nemoka ieskoti daiktu. iesko iesko kazko uzsimusdamas. popierelio kokio. tarp savo popieriu kruvu ant stalo. ima grasinti padegti stala. tada prieinu pakeliu pirma daikta - guli tas popierelis. tada vietoj aciu - ach tai tu ji buvai paslepusi. is tiesu, ka jie be manes darytu?

55144. m2006-04-11 22:00
kodel netikite? ka jau tokio parasiau?

55145. ivs2006-04-11 22:00
Man visada kelia įtarimą tokie žodžiai, kaip anava: maudysimėmės. O gal reikia sakyti maudismva? Patarkite, juk čia kultūringas laikraštis, o ne koks bezdarių chatas.

55146. ivs2006-04-11 22:02
Įspūdingiausia man buvo akla senutė G.G. Markeso "Šimte metų vienatvės", kuri viską surasdavo, nes ieškodavo su protu. Nuo to laiko ir aš viską randu. Sėdžiu ant vietos ir galvoju, o kai sugalvoju - nueinu ir paimu iš ten, kur padėta.

55147. m2006-04-11 22:02
taigi, kur bezdesies, kaip kazkas pasake kitame irgi kulturingame laikrastyje.

55148. m2006-04-11 22:04
tai dabar pasedekite ant vietos ir sugalvokite kur yra treningai. nes mano mielas sokineja pries televizoriu del paulausko su vasarinemis kelnemis.

55149. ivs2006-04-11 22:05
Klausiausi filmo, skambėjo žvilgsniai, staiga dėvėjo ir ant galo - ežeras žiūri pokalbį. Tai ką pasakysite? Tikėti reikia ausimis, ar akimis?

55150. m2006-04-11 22:08
jeigu jums reikia ne impulsyvaus spontanisko pokalbio o mokesciu ataskaitos tai taip ir sakykite.

55151. ivs2006-04-11 22:12
Jeigu jūsų mielas paskutinį kartą treningus nešėsi rankose, eidamas link skalbimo mašinos, ir tuomet į duris paskambino Janka, o tai buvo per anksti net jums, tai kelnės su lampasais turėtų būti prieškambaryje, lentynėlėje po telefonu.

55152. m2006-04-11 22:19
aciu, jus tikra drauge. pati tikriausiai ten ir pakisote.

55153. ivs2006-04-11 22:27
Su meile ir pagarba.

55155. e2006-04-12 08:12
taip tik moterytes gali: pasaulis (t.y. kooaalicija) griuva, o jos apie piernikus ir treningus. atimt rinkimu (ir turto paveldejimo) teise, iteisint daugpatyste ("mielosios" kaina - 3-8 avinai).

55156. ivs2006-04-12 08:19
Jeigu jau tvarkyti reikalus - tai iš esmės. Atimt pasaulio paveldėjimo teises. Tegul sėdi su treningais ir ėda piernikus. Bus ir tvarka, ir ramybė. Ir linksma. Kas iš to, ežere, kad tu čia rimtai papostringausi? Ramiau bus? Geriau? Teisingiau? Nu gaminisis diedai dar vieną bombioškę. Nu ir? Geriau tu man papostringauk, kodėl Dievas siuntė sūnų, o ne dukrą?

55157. e - ivs2006-04-12 08:42
krikscionybe (kaip ir judaizmas) - azijine religija. azijiniame mentalume (ech, susukau!) moteris gali buti tik objektu (todel ir cadros, kaina avinais, uzmetymas akmenimis uz zvilgsni i kita vyra etc). teorine galimybe tapt subjektu atsirado tik apsvietos deka. norit - naudokites.

55159. ivs2006-04-12 08:56
O kaip su keturis tūkstantmečius trukusiu matriarchatu? Azijini mentalume :)

55161. e2006-04-12 09:03
akmens amziuje nebuvo jokio east-west.

55164. ivs2006-04-12 09:16
Dar pasakyk, kad nebuvo nei kairės, nei dešinės :)

55168. e - ivs2006-04-12 09:34
ot ir pakabek dabar uz tyciojimasi is seno liuno.

55170. grazuole merga uz astuonis avinus2006-04-12 10:35
na ir kas gi kaba jau visa valanda ir dar biskis? kaip sake vakar ausrine marine "nekask duobes kitam nes pats ikrisi". apie paulauska ir savo kumyra kaksa.

55171. >e2006-04-12 10:38
kalbėk, kalbėk.tylėti nuodėmė.susitaikai su blogybėm.kitaip mokestis bus jau asilais

55257. margutis2006-04-13 19:20
suprask sitas straipsnelis uzrauktas. pries Velykas niekas neturi gero zodzio i tema.

55315. Marceliukė2006-04-14 23:46
Jau nežnau, kap jūs pacys sau nenusbodot. Jau ciek insmylėjot ing savy, ing savo durnas šnektas. Paklausykit jūs Juliuko kol dar galit, mūs kartoj dar niekas tiap gražai apie Dzievulį nekalbėj, o ir paskuj - ar kas kadu nor tiap kalbės. Lauksit nesulauksit.

55318. margutis2006-04-15 15:25
o ir dzukai jau islindo is po samanu.

55320. ar2006-04-15 20:33
šitą postilę Sasnauckiuks parašė?

55322. margutis2006-04-16 00:00
kiuks kiuks issikrapštyk samanas is auseliu. eik kiaušinaiciu dažyc.

Rodoma versija 26 iš 26 
14:28:34 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba