ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-02-15 nr. 640

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

ANDRIUS MARTINKUS. Realybės riteris (30) • GINTARĖ ADOMAITYTĖ. Kas ten, moters rankoje? (4) • CHARLES BAUDELAIRE. Vampyro metamorfozės (32) • -gb-. Androfagai ir lietuviai (27) • ROMUALDAS OZOLAS. Supratimai: kasdienės mintys (12) (22) • ANTANAS SEREDA. Europa ir islamas (6) • SIGITAS GEDA. Šuo šunį džiovina (1) • Ispanų meilės laiškai (21) • BOHUMIL HRABAL. Pernelyg triukšminga vienatvė (4) • ALEKSANDR GENIS. Postmodernizmo spindesys ir skurdas (5) • ALFONSAS ANDRIUŠKEVIČIUS. Tas šilkografas šilkverpis Parulskis (7) • Apie Bretkūną, baltus Europoje ir iranėnų duoną (21) • RITA REPŠIENĖ. Kukli būties deklaracija (4) • ANDRIUS ŠIUŠA. Trumpas LT istorijos kursas juokdario akimis (4) •

Androfagai ir lietuviai

-gb-

[skaityti komentarus]

Buvo tokie androfagai, šiaurėje gyvenusi gentis; Herodotas juos mini kaip žmonių valgytojus, gyvenančius šiaurėje, o rusų tyrinėtojai sako, kad tie androfagai – "litovskije plemena", nors tai mordviai, dievaži, tai tie patys mordviai, mūsų baltų masyvo šiaurrytiniai kaimynai. Juk ir pats mordvių savivardis jiems patiems aiškus ir jie tapatinasi su antikiniais androfagais, nes "mord" yra žmogus, "va" – valgyti. Mordva – ta pati reikšmė, Žmogvalgija. Kaip Lietuva – šalis, kur lietūs lyja, taip ir Mordvija – šalis, kur žmones valgo. Amianas Marcelinas aštuoni šimtai metų po Herodoto rašė, kad aplinkinės gentys nuo androfagų atsitolino ir aplink juos pasiliko dykros. Daugiau jis androfagų nebemini.

Tad kaimynai paliko androfagus kažkur tarp IV a. pr. Kr. – III a. po Kr. Greičiausiai palengva tai viena, tai kita gentis, neapsikentusi tokios kaimynystės, pakildavo ir su manta nuklysdavo į rytus ar į pietus; baisus čia malonumas atsitolinti į krūmus nuošaliai meditacijai ir išvysti žybsinčias siauras kaimyniškai merkiančias androfago akutes. Žmogėdros gyvena šiaurėje, – dar Simono Daukanto surinktoje žemaičių tautosakoje ši atmintis išliko. Neik, vaike, į šiaurę.

O androfagai, kaimynų palikti, tikriausiai labai įsižeidė, siuntinėjo jiems atsiprašymus, naivius savo diplomatus baltais dantimis ir sakė: mes daugiau nebevalgysime, mes ne kanibalai kokie, mes antikai pažįstami androfagai mordviai, kaimynai, perėmę iš jūsų leksiką, papročius, klumpakojį, jei jau grįžti nenorite, tai bent atsiųskite kultūrinę misiją, mokytojų pagal mainų programą, ar ką. Nežinia, kaip ten buvo, bet galima įsivaizduoti kanibalų liūdesį, tyrą vaikišką liūdesį, kai griuvo amžiais nusistovėjusios tradicijos ir, užuot daugiausia mitus kaimynais ir savais seniais, teko pereiti prie svetimo, primesto gyvenimo būdo. Ir tuštuma, ta dykrų tuštuma aplink; kaip įsivaizduoti tą pojūtį, kai melanchlenai, gelonai, net šiurkštūs ciniški agatirsai, net barbariškieji raiteliai plaukuotieji hunai gysloti ir neskanūs, ir tie atsitraukė nuo androfagų ir žmogvalgiai paliko vičvienutėliai. Gal iš pradžių jie didžiavosi – štai mūsų galybė, prilygstanti Iskanderui, dviragiam pietų dievui kariautojui, nuo kurio bėgdavo pietų gentys, argi persui Darijui, nuo kurio žygių šurmuliuodavo netgi skitai, nublokšti šiaurėn, visi nuo mūsų pasitraukė ir mes nebeturime priešų; didi mūsų galybė, nuo mūsų dieviškuoju vėju nupūtusi genčių gentis, medžioklių, ir žeme mintančių, ir jaučius valgančių, ir žolių sėklas čiaumojančių irgi ropes.

Mūsų tradicijos ir mūsų gyvenimo būdas pasiteisino, sakė kailinėmis mantijomis apsisiautę vietos ideologai ir beldė rankomis į žemę, nes tokia tad buvo jų malda vyriausiajam viešpačiui Erlikui – delnais belsti į apačią atsiprašant už išdykavimus žmogiškus. Jis požemiuose gyveno ir jam reikėdavo šitaip melstis, o danguje gyveno toks juokingas senis Tengri, kurį suvalgė stiprūs ir jauni dievai, o iš jo kaukolės surentė pasaulio stogą.

Bet kai androfagai per kelerius metus įsitikino savo vienatve, jiems pasidarė liūdna. Kaimynai dingo, dingo lengvos medžioklės saldžiarūgščių moterų, kvepiančių vištos mėsa, iš kurių varvėdavo taukai, saldžiai slystantys gerkle, ir vyrų, kurių šlaunys ir kumpiai buvo skanumynas, kaip ir smegenys, vis turtinančios androfagų galvas mintimis, ir širdys, turtinančios androfagų širdis narsa, ir kaulų čiulpai, kuriuos geriausia siurbti iš kaulo vėsų žiemos rytą tekant saulei, teikiantys gaivą ir vienovės su esatim pojūtį.

Androfagai tapo išmintingi ir patenkinti savimi ir šlovino pasaulio sandarą ilgus šimtmečius, ir šit nebeliko kaimynų, ir jie ėmė valgyti savo senius, nereikalingus kūdikius, kuriuos tam ir gimdėsi, bet vargo ir krapštymosi buvo daug, o mėsos maža. Šiuo metu, palikti vienumoje, jie turėjo labai daug ką permąstyti ir nuo mąstymo labai sulaukėjo, dingo tundroje, susiskaldę į mažas grupeles, medžiojančias viena kitą; nebeliko nei androfagų didybės, nei vienovės, o seniai ideologai, skelbę gėrį ir šviesą, ir visų daiktų vienovę, buvo suvalgyti patys pirmieji.

Ši izoliacija truko ilgus amžius, kol prie Ilmenio pasirodė pirmieji slavai, galinga banga stūmęsi į šiaurę, suvijo mordvių likučius į tundrą ir kuriam laikui palikę juos pašalyje prekiavo vergais, kailiais, grybais ir elniena, o vėliau besiplečianti Rusija užvaldė mordvius ir nusirito toliau, link Užuralės, Jenisejaus ir Sibiro gelmių.

Iki dabar antikinis pasaulis painioja androfagus su kitom gentim, o mordviai visai dingę iš žemėlapių, nors ir turi savo universitetą, kur mokosi rusiškai dujų siurbimo technologijų, keli jų istorikai atmena šlovingą praeitį, ir jie yra turėję neblogą poetą, kuris numirė.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


833. big boob blonde2003-02-15 04:21
Is cia pasakymas "Sharp-teeth lithuanian with a golf club"

844. padekit atspet2003-02-15 21:15
cha cha chu chu cchu. Prajuokino straipsnelis. Ar tie androfagai ne amerikieciai? Palikti vieni savo didybes seselyje? Bet kas gi tas poetas? Padekit atspet!

850. Palyginimui ištraukos iš moksleiviu rašiniu:2003-02-16 13:28
* Julius Janonis ejo Nemuno pakrante, ir per jo skyletas kelnes matesi valstietiska poeto prigimtis. * Ir tada kunigaikstis Gediminas pasiunte kryziuociams telegrama... * Kaktusas nukrito ant katinelio ir sukniauke is skausmo. * Ana Karenina nesurado tikro vyro ir todel atsigule po traukiniu. * Mano isimintiniausia diena - tyli liepos naktis... * Italijoje Gogolis ilsejosi nuo revizoriu. * Senoveje bezdziones buvo plikos, bet kai atejo ledynmetis, jos apaugo plaukais, ir tai padejo joms tapti zmonemis... * Ziema miske neliko ne vieno ciulbancio paukstelio, isskyrus varna. * Kai nebudavo vyro, Milda daznai iseidavo i lauka, kol palaipsniui tapo moterimi. * Ant savo galo vabalas turi sviesele, kuria ir vilioja pateles. * Perskaites savo `Dievu miska` Sruoga suzinojo, kaip sunku jam buvo koncentracijos stovykloje. * Tiskeviciai, nors ir aristokratai, buvo inteligentiski zmones. * Veronika buvo isdidi ir nusiskandino kaip tankistas. * Po kiema vaikstinejo vistos, antys ir kitoks slamstas. * Velnias sugunde Fausta isimyleti Margarita - ir jam - rupesciai sentaveje, ir jai - kalejimas... * Musu name yra vaiku ir seneliu, kurie dar neina i mokykla. * Karve - tai didelis gyvunas, kuris savo kampuose turi kojas. * Berniukas iejo i klase, nuleido galva ir taip zemyn galva stovejo... * Princas palaike Undinele moterimi, nes nemate jos zemiau juosmens. * Jis buvo pasiturintis ukininkas: turejo kiaule, arkli ir zmona... * Mano tevai - ukininkai. Sedi, dezes krauna...

857. Atsibodo g... b...2003-02-17 09:37
Dar vienas straipsniukas, nesukeles nauju minciu, tik dar syki primines g.b. poziuri. Gal ateityje butu galima tokiu futuro-anachronistiniu viziju pririnkti daugiau ir isleisti jas atskira knygele? Arba spausdinti paskutiniame puslapyje, po prierasu "Linksmoji mitologija"? Kiek suprantu, straipsniuose bandoma iteigti, jog lietuviai yra nieko patys nesugebantys padarai, turintys tik pilna neigiamu savybiu komplekta. As matau tik nuvilianti "visuomenes svietejo" rasybos etapa.

861. Melotyrininkas :-) 2003-02-17 12:34
Komentarams. Nu, nesuprantu kodėl kaikurie žiūri į straipsnelį ieškodami ten kokios nors paslėptos koncepcijos:) Todėl skaitant straipsnį ir komentarus gaunasi vos ne commedia dell`arte lituana. Viskas labai aukštam lygyje:)

872. Vetustis2003-02-17 15:30
Iš tiesų Herodoto istorijoje paminėtos šiauriau skitų gyvenusios gentys nėra tiksliai identifikuotos, tai vargu ar bus įmanoma kada tiksliai padaryti. Aišku, tokie tekstai (Herodoto istorija) vilioja, nes apie savo ikimindauginę praeitį turime be galo maža raštiškų paliudijimų. -gb- čia ne išimtis, jis savo tekste kalba tik apie vieną iš tų visų genčių - androfagus, bandydamas įrodyti, kad kai kurių rusų istorikų teiginiai apie neva baltišką jų kilmę yra iš piršto laužti. Gal tikrai tie androfagai ir yra ugrofinai, dabartinių mordvių protėviai, tai, ko gero, kaip ir įrodyta. Tai kas gi iš tų likusių genčių - baltai? Melanchlenai, neurai? Greičiausiai ir tie, ir anie. Keista - be A.Norkūno nėra Lietuvoje rimtesnio istoriko, tyrinėjančio senąją , nuo pat akmens amžiaus, baltų istoriją.

876. V.V.2003-02-17 16:11
Tikrai smarkiai apsišvečiau ir dabar suprantu, kodėl šis autorius taip mėgstamas ir dekoruojamas.

904. .......2003-02-18 14:57
Nesuprantu, kodel daugelis skaitytoju taip rimtai nusiteike ir vis kazkaip paranoiskai "gilesniu prasmiu" iesko? Taigi gyvenkit ir zvenkit, o tai patys juokingi atrodot su savo humoro jausmo nesugadinta mastysena....

911. V.V.2003-02-18 19:25
8...Na, bent kiek norėtųsi, tarkim, keleto receptų, kaip jie ten valgydavo, su druska ar be, prieskoniai? Šiaip viskas labai bendra. Be to, normalų humorą nesunku atpažinti, o žodis ,,paranojiškai" išduoda pyktį, iš to - pyksti,vadinasi, neteisus.

921. klaustukas2003-02-19 08:13
ko cia zvengti - is mordviu nelaimes? ir kodel tas autorius taip megstamas - del interpretacijos keblumu? ir kodel pykti reiskia buti neteisiam? del krikscioniskos etikos ypatumu? ir ar tikrai androfagai bei mordviai neturi nieko bendro su baltais? juk jotvingiskai "mard" irgi zmogus?

922. Paskutinioji teksto frazė2003-02-19 08:34
Neblogi poetai nemiršta. O Kiriukovo muz. drama "Litova" apskritai nemirtinga.

926. .....2003-02-19 09:52
Niekas cia nepyksta (na, bent jau as). Cia nebent verkti galima, kad kaip tuose anglu humoro serialuose fone turi nuskambeti juokas, kad ziurovas zinotu, kada juoktis... Kazkaip SA skaitytojai lyg ir subtilesni galetu buti, ar ka? O tai is komentaru galima spresti, kad daugelis tik leksta slaviska humora pajegus suprasti, jei is viso juokauti moka...

931. V.V.2003-02-19 10:55
Šio rašinio žanras yra ,,nei šis, nei tas". Slaviškas suvokimas čia niekuo dėtas, tokia argumentacija labai primena neseną megztaberetiškąją. Humoro esama Šiušos rašiniuose.Tik jam nereikėtų PEN klubo vadinti ,,penių klubu", ne todėl, kad tenai sėdi išminties bokštai, o kad tai tiesiog prasta.

933. ......2003-02-19 12:32
Del "peniu klubo" sutinku. Nors ar ir nebus tai kai kuriems skaitytojams, deja, pati suprantamiausia humoro forma? Ir net pavadinime nurodyta, kad cia bus galima juoktis... O kai "nei sis, nei tas", tai jau ir nebeaisku? Is kur tas noras viska i lentyneles sudelioti? Ar ne is baimes apsijuokti, kad juokingai pasirodys rimti dalykai, o rimtai - juokingi (kaip rasinio apie "kibucus" atveju)? O lentyneles juk taip patogu - paimi is "humoro" lentynos ir drasiai juokiesi, paimi is konkreciai ivarytos politines lentynels - ir drasiai reiski savo politines nuostatas ir t.t. Be lentyneliu juk erudicija reikalinga, ir savarankiskas mastymas, o ne sekimas tuo, kuris i lentyneles dalykus sukrauna. O g.b. rasiniai tikrai geri, kerta i pacia esme.

934. V.V.2003-02-19 13:21
Tai ir skaitykite.

935. Kaip isreiksti esme?2003-02-19 14:16
Humoras tikrai ne stipriausia Beresneviciaus puse. Nezinau, ar yra rimtesniu pavyzdziu, kai filosofai, kritikai ar kulturologai butu pasirinke humora kaip tinkamiausia forma isreiksti "esmei". Tuomet jie butu rasytojais. Man daug idomiau skaityti ne rasytoja Beresneviciu, bet "mastanti" Beresneviciu, pvz: "Gintaras Beresnevičius: Sigito Parulskio tuštumos laisvė, http://www.omni.lt/?rask$9359_16017$z_88446". Jei ta "esme" metytusi ant kiekvieno kampo, butu pardavineta universamuose ir spausdinama laikrasciause, tuomet beliktu tik juokauti. Bet ta besimetanti kasdiene "esme" pigi, neverta apie ja net rasyti. Yra ir kokybiskesniu dalyku, bet ne ant kiekvieno kampo. Beresnevicius, kai nori, suranda.

940. V.V.2003-02-19 16:47
Na va, jau kažkas panašu į šneką. Be saiko šlovinant tuos ŠA good boys jiems tiktai daroma meškos paslauga. Jie ir taip jau patys sau prisikenkia girdami vieni kitus. Atsitiktiniai autoriai dažnai būna geresni už žvaigždes. Pasitempkite, vyručiai, man pavyzdžiui įdomu ne tai, ką jūs vienu pirštu galite, o ką galite. Prisiminiau mikčių a.a. Roždestvenkį, kuris veržėsi į televedėjus.Kažin kodėl?

969. Vetustis2003-02-21 08:48
Tai -gb- stilius - rimtus dalykus pateikti pusiau satyros ar jumoro forma. Kodėl taip, nežinau - tiesiog kiekvienas turi savo stilių. Šiuo atveju nėra blogai, ir kiekvienas tą patį tekstą gali visiškai skirtingai perskaityti. Aišku, jei vertinti šį tekstą kaip grynai humoristinį, tai labai jau skystas tas humoras. Bet jei dar ir kaip istorijos aiškinimosi ir tyrinėjimo, tai jau visai kas kita - įdomu skaityti, ir minčių visokių kyla - kas ir matosi iš komentarų.

975. V.V.2003-02-21 11:36
Jeigu skaitytojus laikyti silpnapročiais, tai patys tie tekstai.Aš įsivaizdavau, kad čia truputį pažengusiųjų laikraštis. Atsiprašau.

978. j.2003-02-21 15:36
Aiškiai matyti, kad V.V. nemėgsta G.B. Ar būtina kartotis? Pasakai, žmogau, vieną kartą ir visi žino; lygiai taip pat kaip aš nesikartoju žavėdamasis kai kuriais S.G. tekstais:) Manau, nesu jau toks originalus.

1375. rasymas :-) 2003-03-12 23:17
Rasymas,rasymas.............

22125. Julia :-) 2004-09-26 23:09
mano senelis mordvis, tai reiskias kad ir jis valgydavo zmones , o mano kraujyje teka kitu zmoniu likuciai cha cha cha ! cia rimtas bairis!

29229. barsas2005-01-27 18:20
labai prasau, gal kas galit pasakkyt is kur galima gaut informacijos apie kunigaiksti gedimina?!!!!!?!?!!?!? atsakyma siuskit i e-maila barsas@walla.com aciu labai!

32356. ga2005-04-04 14:22
nieko nesupratau

32358. didi2005-04-04 14:28
zmones ka jus sau manot/ kas cia per straipsnis/

32359. lucyalex2005-04-04 14:29
man16m

Rodoma versija 28 iš 28 
14:28:21 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba