ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-08-21 nr. 713

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

HANS MAGNUS ENZENSBERGER. Didžiosios kraustynės (19) • LAIMANTAS JONUŠYS. "Lenkiškai rašantis lietuvių rašytojas" (18) • ALFONSĄ ANDRIUŠKEVIČIŲ klausinėja Sigitas Parulskis. Pakeliui iš sekso į erotiką (59) • TERESĖ PAULAUSKYTĖ. Ką garbino žemaičiai XVI amžiuje – dievus ar demonus? (6) • SIGITAS GEDA. Vis toji Amerika (19) • Apie NOMEDOS ir GEDIMINO URBONŲ projektą Ruta Remake kalbasi Audronė Žukauskaitė ir Raimundas Malašauskas. Penkios temos ir išsėtinės variacijos (4) • VYTAUTAS P. BLOŽĖ. Poezija (11) • JUSTINAS KUBILIUS. Kas neištirpdoma?..LINA BŪGIENĖ. Didžių darbų tąsa (4) • RAYMOND QUENEAU. Pasaka pagal jūsų skonį (3) • ANDRIUS ŠIUŠA. Sizigijos (XXVII) (5) • MICHAIL ZOŠČENKO. Baisus pasaulis (4) •

Vis toji Amerika

SIGITAS GEDA

[skaityti komentarus]

iliustracija


Tęsinys. Pradžia Nr. 23

Ta, kur turi "bardakėlį"

Atvažiuoja iš Alytaus. Žmonės pašneka, kad:

– Karjerą pradėjo Kuboje...

Jeigu manot, kad tokių lietuvių nėr, tai menkinate mūsų žmones.

Dabar jai 48-eri. Kada tą karjerą pradėjo? Gal dar Fidelio jaunystėje?

Vasaromis atsiridena į sodžių, tada bernų neatginsi.

Vyrai yra iš mašalų. Anąvakar žiūrime – ogi ir Pl., pusamžis, pasiprausęs, su devyniašarvių, piliarožių puokšte traukia link kubietės tėvų sodybos.

Tėvai mirę, sodyba tuščia, ūkį brolis daboja. Bardakėlis savaime klesti – Alytuje.

– Ko italai traukia į Kubą?

– Pigios meilės, – atsako italai.

Pigi meilė yra ta, kuri neįpareigoja.

Baigiasi vasara, pikti vyrai vėl ima rėkaut kiemuose, daužyti į skambalus, kurie nubaido šernus.

P. S. Piršlybų tąsos.

– Ir mano tėtušiui pasipiršo, – šįryt pranešė Ramintėlė.

– Tavo tėtušiui? O kiek jam dabar?

– 91. Ir motina dar gyva Čikagoj... Jis sėdėjo, sėdėjo pievoje, o Žvirblienė priėjo ir pasipiršo.

– Tai išgąsdino žmogų...

– Ne-e. Jis tik nesupranta, kas čia pas jus dedasi.

– Pas mus nerštas pasaulinis. Pelenių sukilimas visuotinis.

Ir vėl – apie moteris

Šiukštu! Nevadinkite moterų kvailėmis. Jos tik apsimeta. Sunku nustatyti ribą, kada tatai prasideda, kur baigiasi, bet – visuose apsimetimuose esama tam tikro dieviškumo.

Galgi dėl to a. a. Juozas Grušas sakydavo:

– Nesistenkite jų suprasti! Dievinkite jas!

Tai gudraus žmogaus požiūris. Vyrai laimi begalę dalykų tada, kai dievina moteris.

Pralaimi tie, kurie jas pravardžiuoja.

Tatai mįslė. Deivės yra gražios, o apie jų protą nėr nieko pasakyta.

Neužsitraukite moterų rūstybės. Tai yra siaubas, amžinas, neatlėgstantis. Jos neužmiršta nieko, netgi supeikto batų raištelio. Jos mato plauką, užkritusį iš dangaus.

Tai kas, kad kiškiui ant uodegos.

Daiktų formos nakty

Vasaros naktį, kartais, kai toli už girių teka mėnulis, esti toksai apšvietimas –

Trobesių formos tarsi baltam akmeny išrėžtos, tarsi būtų kreidinės. Tamsoj. Švitesys juodoje tamsoje.

Šitam daikte esama kažin kokio dieviško pasaulio liekanų.

Ir – tokia aura. Juodam danguj – balta, sumišusi su juodylais.

Iš džiugesio atšilusios mano kojos...

*

Visa tai, be abejo, žinojo Novalis ("Himnai Nakčiai", kuriuos verčiau 1985–1986...).

Nietzsche. Nėr jokios abejonės.

Ir ornamentuotos naktinės peteliškės. Kai uždegi šviesą – balsvi sparnai su vešliais rudais apvadais.

Liepos 30, antradienis

– Eisiu pašersiu varles!

– Sakiau, kad vieną prisijaukinsiu!

– Geriausia su jomis turėti reikalų į popietę.

– Tada jau būna atsikvošusios. Labai ilgai miega.

– Prie avietyno susirenka gaudyti mašalų.

– Kada puola bėgti, labai greitos. Ilgom, plikom blauzdom. Netiesa, kad jos tik šokuoja. Ir – jokio celiulito.

Esu tikras varlių šėrėjas, stebėtojas, guodėjas.

Bordiniai šermukšniai gaubia mano sloguojančią nosį.

Tai vis per tą mirkymąsi Avirio ežere.

Nemaniau, kad jis toks didelis, ilgas, šakotas. O kitados su šešiamečiu sūnumi pėsti apėjome. Knibždėjo žuvų ir vėžių.

Dabar gi – vien gudai, dvi nušiurusios gulbės ir žvakė, susiraukšlijusi, krautuvinė, panaši į "Vilniaus pokerio" autoriaus aprašytąjį penį.

Geriau jau mano varlės. Kartais jos netgi prakaituoja, apsivelka šiltais garais, vasarvidžio audeklais.

Benaduko anūkė, kur žaisdavo mūsų lauko virtuvytėje su Urte, juočkė, tikra čigonė, – dabar šešiom jau susitikome traukiančią link autobuso su žilu vaikeliu... Pasigimdė, tik nematyt, per gūdžios šitos girios.

Pelėdgalvius nupurškė pavasarį, apdžiūvusios pušys atsigavo, o publika – vaikšto apdujusi. Kas gi į ją žiūrės iš lėktuvo?

Utopijos

Kodėl gi niekas nesugalvoja lifto – keltuvo ant debesies?

Aš galėčiau pasukti rankeną? Esu laisvas pilietis.

Vasarvidžiais nebent gerai įsijungiu į snapučių, ožekšnių, šaltekšnių koloradinį gyvenimą.

Ar įmanu užmegzti kontaktą su skruzdėmis?

Jos būna tokios šokoladiškos, suskrudusios, įraudusios, įrudusios?

Su skruzde?

Žvaigždė viršum kūtelės tokia aukšta, aukšta ir abejinga.

Po ilgo gyvenimo Kerry apsiženijo su Džoja. Kornelijus buvo vyr. pabrolys, labai tuo puikavosi. Džiaugėsi visos jo veidelio raukšlės bei raukšlytės.

Vestuvės į senatvę? Manau, tai gelbsti, taip gelbstisi žmonės, norintys ilgam išlikti jauni.

Kaip užstalės dainose. Niekad neišmokau šitų papročių. Norėčiau likti "jaunu žvėrimi".

P. S. Žmogus sensta ne visas, o kūno dalimis. Dėl to senoji indų medicina buvo teisi.

Ji kilo iš pirmažmogio Purušos idėjos: dievai gaminę jį dalimis. Kaip meistrai.

Vienas kojas, o kitas – akis.

Atrodo, taip teisingiau.

Žmogus yra per skystas, jo paskirtis žemėje nėr tokia didelė, dievai jį buvo sumanę šiaip sau – pasižiūrėti.

Vienas iš kūrinėlių!

Susidievino tai jau pats.

*

Kai J. savaitėm nenulipdavo nuo S., sodžius tik kreipė akis.

– Ką anys ty daro?

– Bovijas!

Lietuviškai gal būtų "bobinasi". Bobintis – visai geras žodis.

– Pasibobinau ir parajau! Kū ty daugiau darysi? Nėr šnektos.

Sekti kitų žmonių seksualinį gyvenimą reiškia bent per plauką pačiam jame dalyvauti.

Bandymai supiršti yra iš to – ogi ir man smagiau, ir man tada ima niežėti!

Pasaulis privalo nuolat būti erotiškai žadinamas. Senoji religija tai žinojo.

Menai gali būti erotiškai atviri arba – užslaptinti.

Tie, kurie rašo apie dangiškuosius dalykus, yra tokie pat erotomanai, biseksualai etc.

Skiriasi tik vyniojimo popierėliai.

O vis dėlto –

žmogus turi veikti kaip senų įstatymų dievas: savo bausmėmis paklupdyti, ką įsigeidęs, savo malone apimti kiekvieną daiktą.

Neaprėpiami įgeidžiai valdo pasaulį. Į mūsų nuošales, į mus pačius atsimuša tik tų sukrėtimų aidai.

Tokios šalys kaip Lietuva nėra jūros, tėra užutėkiai, įlankos.

Paguodai: užutėkiuos neršia žuvys ir klesti kerinti Flora!

Apie tariamą prasčiokiškumą

Šventraščiuose šis terminas – gretimai pasiuntinio ir pranašo.

Esmė, kad tai susiję su atviraširdiškumu. Atviraširdis – beveik išėjęs iš kalbos.

Civilizuotame pasauly tai beveik nereikalingas žmogus. Svarbu – gerai užsimaskuoti.

Tuo tarpu atviraširdiškumas dažnai pajudina kalnus!

Prasčiokai yra atsipalaidavę žmonės, jie "pranašauja" to nežinodami. Jie turi rezervą, tyli, tyli, paskui "ima ir viską pasako".

– O dabar aš esu tiktai sužeistas vėjas...

Strasbūro teismas

Jame išteisinti bent penki, patys didžiausi Lietuvos sukčiai (Sleževičius, Stašaitis...). Ar lietuviams tai ką nors sako?

Nesitikėkite jokio teisingumo būsimoje sąjungoje. Europoj nėr teisingumo.

Jeigu šalis virs į protektoratą (o virs), bus dar liūdniau: tokio mentaliteto žmonės kaip mes imsim viską versti Briuseliui ir svetimiems.

Šalyje klestės savivalė ir kunigaikštukai. Bet kuriuo atveju galintys rodyti pirštu:

– Anava tie! Skųskis tenai. Mes nieko nežinome.

Žmonės gyvens gal ir geriau (ilgainiui), bet apgaudinėjami, mulkinami ir žeminami.

Jokio teisingumo tegul niekas nesitiki.

Ateina PRIEŽIŪROS metas.

Apie laukų putpeles

Kitad esu rašęs, kad tai mano mylimiausi paukšteliai. Jos gi buvo nuleistos iš dangaus tada, kai Viešpats atsiliepė į senovės genčių spaudžiamą Mozę – gerti ir valgyti.

Viešpats paveikė jį.

– Trenk lazda akmenin! – ir ištryško 12 šaltinių (12 buvo tautų).

Tada apsiautė visus debesiu ir nuleido manos bei putpelyčių.

– Maitinkitės gardumynais, kuriuos jums paskyrėme!

Socializmo vaikai

Šešto, septinto, aštunto ir t. t. dešimtmečių lietuviai jau buvo asocialūs žmonės. Valdžia sau, gyvenimas sau.

Tai labai ryšku, kai skaitai ano meto (dabar leidžiamus) dienoraščius, laiškus.

Jaunimas absoliučiai nesidomėjo politika, santvarka.

Moralė: gauti gerą vyrą ar žmoną...

Tik atsitiktiniai vingiai sukomplikavo ne vieno pažiūras.

Pavyzdžiui, merginos mažiausiai suko galvas – komunistas meilužis ar ne, vedęs ar ne, senas ar jaunas...

Žmonės norėjo gyventi. Ir gyveno. Sąjūdžiams juos išbudino keletas inteligentų ir jų pačių pažeminimas (pasąmoninis).

Kiekvienoj epochoj po bet kokių sukrėtimų žmonės ilgainiui taria patys sau:

– Gyvensim taip, tarsi nieko nebūtų atsitikę.

Nėra jėgos, kuri iš esmės galėtų pakeisti žmogaus gyvenimą. Didžiumos žmonių. Taip upės suranda savo vagas.

Abejingieji

Arba stokos žmonės. Senajame Korane tai žmonės, sukurti stačiai pragarui. Be užuolankų – genijai ir šiaip žmonės.

Jie turi širdį, kuri nesupranta (nereaguoja), akis, kurios nemato, ausis, kurios negirdi.

Jie – kaip gyvuliai, tik dar labiau pasiklydę.

Paprastos mergos, realistės. Randa berną, pasitrina ir gana. Tos, kur knygų skaičiusios ir turi užmojų – taiko prie įžymybių, ieško už save vyresnių, įsikliopija profesorius, kompozitorius, poetus...

Kurios daugiau bėdos pridaro?

Tas, kuris aukštai siekia, visuomet ką nors sutrypia. Vyrų medžioklė yra prigimtinis menas. Instinktyvus. Kojotas, kuris vaikšto abejingu snukiu sniegyno pakraščiais, anksčiau ar vėliau vis vien pagriebs auką. Jis – alkanas.

Korane apie moterį

Viešpats sukūrė ją jo nusiraminimui. Iš vieningos sielos. Kai jis (žmogus) apvaisino ją, ji ėmė nešioti lengvutę naštą, vaikštinėjo su ja. Kai visai apsunko, abu ėmė šaukti Viešpatį: "Jeigu Tu siunti mums tikintįjį, tai mes esam dėkingi už tai!"

P. S. Realybėje dabar Dievo tik plutelė belikusi.

Marios žmonių, išsprūdusių per tą laiką, nebent plona nežinomybės plutele pridengtos.

Kai ir toji plutelė bus nuplėšta, atsivers visas sukūrimo beprasmiškumas.

Milijardais klykiančios burnos, dvigubai daugiau kojų, rankų, krūtų ir pimpalų.

Iš tiesų neįmanoma būtų čia ką nors atpažinti. Jeigu žmonės bus prikelti "kaip rojuje" – su tobulais kūnais ir sielomis, tai bus neįtikėtinas grožio karnavalas.

Ir ten gyvens amžinai? Ir – kas... po to?

Vėlyvą vakarą anapus Nemuno, –

kai apima auksinė išnokusių miežių palaima. Vyras, matyt, tikrai atvėpėlis:

– Jadziu, ar tu dar labai nori?

(Girdėti plonas, spigus Jadzės balsas.)

Atvėpusi burna:

– O vakar tai sakei, kad labai...

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


20886. bulgakovo mylėtojas2004-08-22 20:32
Jei jau sakyti tiesą apie Sigitą Gedą, jo gamtiškumą, stichiškumą, chtoniškumą ir t.t., tai vienas toks personažas literatūroje jau buvo - Šarikovas.

20889. Rasa2004-08-23 01:16
Kai vyrui andropauzė – jam neduoda ramybės lytinė impotencija. Galimas daiktas, autoriui neduoda ramybės ir kūrybinė impotencija, nes apie vertimus jau nėra ko kalbėti – skaitėme "Varną"…

20896. gedos nemyletoja :-( 2004-08-23 10:47
Rasa, liuks, pritariu paciai 100% Teisus ir bulgakovo myletojas.

20897. ebola :-) 2004-08-23 10:55
Jis subludes, bet labai juokingai subludes.Daug tiesos pasako tom savo keverzonem! Todel taip moterys ant jo ir pyksta, man rods...:D

20906. gedos nemyletoja :-( 2004-08-23 14:27
šlykstu skaityti tuos jo atsiprašant subinraščius, - toks įspūdis, kad jam niekas daugiau nerupi tik antras galas :( Jeigu jam užpakalis pasidarė pagrindine tema, tai man atrodo, kad diagnozė aiški...

20912. Skaitytoja2004-08-23 17:15
Kaip pasitarnautų literatūrai Geda, jei tuos užsisiėstus "Šiaurės Atėnų" plotus paskirtų kitiems autoriams. Juk tokia skyriaus redaktoriaus priedermė - ieškoti naujų įdomių vardų, įsimintinų publikacijų ir t.t. Deja, savo kuruojamuose puslapiuose Geda be jokios gėdos spausdina išimtinai savo blevyzgas.

20922. ebola2004-08-24 09:22
Viskas gerai, bambekles jus...Ko cia purkstaujat?! Ieskokit graziu eiluciu, ju yra! Kas grubiau - praleiskit... kaip mazi vaikai! Nusimauk kelnes taip ir nebesugebat nusisukti, tik kudakuojat choru akis ispute!:D

20930. gedos nemyletoja :-( 2004-08-24 11:19
o ar nereikia zinoti, kur ir kada tas kelnes galima mautis, o kur ir kada - ne? ;)

20931. MM2004-08-24 11:19
As, tiesa sakant, irgi neradau nieko "tokio", del ko butina purkstauti. Tik gaila, kad isvis NIEKO tokio, ka galima butu aptarti, siame rasinyje nera, IMHO.

20932. gedos nemyletoja2004-08-24 11:23
Tai todėl ir purkštaujam...

20946. rasa :-) 2004-08-24 19:17
ne geda kaltas kad toks gyvenimas tik kai kada ir jis prašauna pro šalį-BUOVYTEIS ŽEMAITIŠKAI!!!reiškia žaisti

20947. Gedos myletojas :-) 2004-08-24 19:40
Neskaityciau Satenu, jei ten nebutu Gedos

20953. Anjolė :-) 2004-08-24 21:46
Man labai patinka kone visi S.Gedos tekstai. Tai puikus stebėtojas, puikus metraštininkas. Po kažkiek metų šitie niekučiai bus labai vertingi besidomintiems, kaip mes gyvenom. Geda bent jau neapsimeta, nepozuoja, koks yra, toks yra,todėl ir įdomus. Būna juk, kad koks nors autorius rašo labai jau steriliai tuo pat metu krapštydamas nosį-tarkim, Juozaitis, labai jau įdvasintai rašo, o ar tikite juo? O dėl antro galo - neapsimeskit, mielieji šventeivos, visiems tas galas rūpi be galo, be to galo nebūtų nei mūsų, nei jūsų, ir nieko čia nešvankaus.

20961. quasi modo2004-08-25 08:28
"bovytis" - paprasčiausias polonizmas. "Bawic (się)" - žaisti, pramogauti. Zabawa - zabova (dzūk., suvalk.). Tie aprašomi kaimiečiai kur kas poetiškesni už patį poetą...

20963. Arle2004-08-25 08:52
Kiekvienas turi teisę į savo nuomonę.

20964. kaimietis2004-08-25 10:43
Vargšas tas Geda! Linkiu jam tai suprasti ir pradėti kapanotis. Kaip ten bebūtų - juk žmogus turi talentą. Galėtų jį panaudoti ne tik mėšlo gamybai.

20967. Arlei2004-08-25 12:12
O kokia jūsų nuomonė?

20969. Oxygen :-( 2004-08-25 12:42
Skaityti S. Gedos tekstus, tai kaip žiūrėti pro rakto skylutę- ir įdomu, ir gėda, ir bjauru... Bet į rojų tai neveda- faktas kaip blynas. Sigitai, gal reiktų pailsėti? Labai jau niurios Tamstos mintys...

20972. cikada2004-08-25 13:30
o gal Geda pretenduoja i Joyce`a? bent jau ash be komentaru nieko nesuprantu... :P

Rodoma versija 30 iš 31 
14:27:38 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba