ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-10-18 nr. 673

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

LAIMANTAS JONUŠYS. Pašnekesiai Prahos vakarais (154) • SIGITAS PARULSKIS. Džiaugsmingas asilo šūksnis: Hinham! (42) • AISTĖ KISARAUSKAITĖ. Miniatiūros (27) • BERNEZ TANGI. Eilės (1) • MARK PATRICK HEDERMAN. Menas ir beprotystė (6) • SIGITAS GEDA. Tai kurmio kosuliai (26) • LOLITA JABLONSKIENĖ. Agorafobijos gydymas visą parą (9) • ALMA BRAŠKYTĖ. Laikas melodramai? (4) • MANTAS MIKŠYS. Jūros nekrologas (13) • JŪRATĖ BARANOVA. Pamažu ateina islamas (18) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Tėvo Stanislovo "Atsidūsėjimai" (41) • MYKOLAS SLUCKIS. Žmogaus kalbėjimas, arba Vieno plagiato versija (4) • Su psichofiziologu ir šiaip įdomiu egzemplioriumi LEONIDU KITAJEVU-SMYKU kalbasi Maja Kulikova. Nuoga tiesa, arba Nuogalių apokalipsė (36) • IRINA ARCHIPOVA, ANDREJ ZAMACHIN. Monumentas išeina atostogų (9) • VIKTOR KANAVIN. Pagaminta SSRS (4) • ANDRIUS ŠIUŠA. Sizigijos (XXIII) (8) •

Džiaugsmingas asilo šūksnis: Hinham!

SIGITAS PARULSKIS

[skaityti komentarus]

Karnavalinė kultūra Lietuvoje pamažu įsigali visose srityse. Nuolatinės kvailių šventės ir asilų mišios. Tai, kas anksčiau buvo susiję su visuomeniniais ritualais, materialaus kūniškojo prado – vadinamosios apačios – simbolika, su šventiniu juoku, įvairiomis karnavalinėmis formomis pasireiškiančiu tam tikru ciklinio laiko momentu, dabar vyksta nuolatos, kasdien, ir kur "viršus", kur "apačia", susigaudyti jau nebėra lengva.

Keturių "evangelistų", su kvailomis naujienomis grįžusių iš Baltarusijos, istorija akivaizdžiai rodo, kaip netoli mes tenužygiavome nuo savo tarybinės patirties klišių. Keturi tarybinio laiko gintare sustingę vabzdžiai tėra tik maža dalis tos tamsumos, kuri teberusena po gražiais šūkiais ir "modernaus" mąstymo etiketėmis. Šie keturi socializmo misionieriai niekuo dėti – jie tik atspindi tam tikros visuomenės dalies mąstymą. Nemalonu sakyti, bet tai, ko gero, daugumos mąstymas.

Net toks mielas ir, atrodytų, nenaivus žmogus kaip filosofas Romualdas Ozolas – ir jis patenka į minėtos karnavalinės kultūros pinkles, ir, mėgindamas ją demaskuoti, pats tampa vienu iš šios komiškos eisenos dalyvių. Praėjusiame "Šiaurės Atėnų" numeryje jis rašo apie kažkokį Briuselio reikalavimą "pakeisti mąstymą" ir tuojau pat prisimena tarybinius laikus, esą anuomet niekas nesikėsino į mąstymą, galėjai būti savimi, t. y. "tarybiniu žmogumi". Gluminantis pareiškimas. Galima jį būtų pavadinti euroskeptiku, tačiau prisiminus bukaprotišką vadinamąją tarybinę santvarką, kurioje teko gyventi, telieka skėsčioti sparneliais. Žinoma, ontologiniu požiūriu viskas teisinga – Europos Sąjungoje veikia tie patys prievartos mechanizmai, tik jų pobūdis kitoks. Tačiau žmogus gyvena ne idealioje filosofinėje erdvėje, ir jam visuomet bus maloniau prarasti klumpes ir cepelinus nei dantis ir pasirinkimo galimybę.

Dar keisčiau skaityti R. Ozolo paranojiškus įtarinėjimus, esą "Šiaurės Atėnai" vykdo kažkieno slaptą užsakymą, kad tai susiję su politiniais tikslais, su rinkimais į Europos Parlamentą ir į Seimą ir apskritai – su galutiniu dar išlikusių vertybių išniekinimu ir sunaikinimu. "Šiaurės Atėnai" ne politinis savaitraštis ir neatstovauja jokioms politinėms jėgoms, – net keista, kad tai dar reikia aiškinti. Pasirodo, net išsilavinę žmonės taip pasibaisėtinai nemoka skaityti tekstų, kad ateityje, matyt, teks prie straipsnių (gal net ir juose) dėlioti perspėjimus: "juoktis", "nusiminti", "susimąstyti", "dėmesio, nešvankybė" ir panašiai.

Jeigu, pasitelkę R. Ozolo metodiką, imtume įtarinėti jį esant "užsakytą", t. y. atstovaujantį tam tikroms grupuotėms, siekiančioms, kad Lietuvoje nebeliktų jokios liberalesnės kultūrinės spaudos? Būtų juokinga. Bet jeigu R. Ozolo pastangos prisidės prie "Šiaurės Atėnų" sunaikinimo, – tereikia nutraukti finansavimą argumentuojant minėtuoju "vertybių naikinimu", – jis tuomet galės savo supratimus ir mintis skelbti "Laisvame laikraštyje", su kuriuo taip nesubtiliai suplakė mūsų savaitraštį. Šiuo atveju, ko gero, rudeninis sielvartas aptemdė filosofo akis. (Prisipažinsiu, žmonės, neturintys humoro jausmo, vadinamieji agelastai, visuomet kiek įtartini ir – verti užuojautos.)

Grįžtant prie karnavalinės kultūros, prie jos "apačios" simbolikos: nepakanka vien tik ją fiksuoti, aprašinėti ar analizuoti, reikia su ja susidurti ir akis į akį, t. y. leisti nešvankybei pasireikšti in corpore. Nešvankybė tokiu būdu jei ne neutralizuojama, tai bent jau sukultūrinama, įkontekstinama – juk galiausiai be jos sakralumo ilgesys taip pat būtų beformis. Mes negalime apsimesti, kad vadinamoji "apačia" neegzistuoja, nesvarbu, ar tai būtų intelektinis, ar analfabetinis chuliganizmas. Gali jo nekęsti, gali ignoruoti, prakeikti ir apkaltinti – jis vis tiek egzistuos. Kultūroje egzistuoja viskas, kultūrinė spauda turi stengtis aprėpti viską. Kita šneka – kokiomis formomis, kokiu lygiu. Bet tai jau estetikos arba – elementaraus padorumo problema.

Kita vertus, jei mūsų kultūra susileidžia vos po menko krepštelėjimo, brūkštelėjus, R. Ozolo žodžiais tariant, per "kolektyvinio autoriteto" bronzą, – ko verta tokia kultūra ir tokios vertybės? Šūdo verta kultūra su visom savo vertybėm ar bent jau – kai kurių asmenų suprantamom ir deklaruojamom vertybėm.

Nenatūraliai sustabdytas laikas, – turiu galvoje penkiasdešimt tarybinio gyvenimo metų, – dar ilgai atsirūgs lietuviams. Meno teorijos terminais šnekant, visuomenė, nespėjusi išgyventi modernizmo laikotarpio, staiga pateko į postmodernizmo erdvę, kurioje atsisakoma bet kokių hierarchijų, bet kokių vertybių deklaravimo, bet kokių autoritetų ir tradicijų paisymo. Mene toks dekadentizmas vienokiu ar kitokiu būdu pasiteisina, "pasaulietiniame" gyvenime viskas kur kas skausmingiau. Gali būti ir taip, kad visuomenė jau seniai buvo degradavusi ir sulaužiusi visus įmanomus tabu, – katalikybės, kalbos, identiteto, istorijos, etikos klausimais kylančios diskusijos miršta iš nuobodulio, gęsta net neįsiliepsnojusios arba vyksta tokiu primityviu lygmeniu, kad diskusijomis jų net nepavadinsi. Ne dėl to, kad neturėtume gerų šių sričių specialistų – jie paprasčiausiai kalba į vakuumą.

Nesiliaujanti karnavalinė eisena, kurios priekyje asilas su popiežiaus kepure (dėmesio: čia verkti!).

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


7659. Lorca2003-10-19 21:44
Kažin daug čia tarp mūsų agelastų...?:))

7661. xX2003-10-19 23:14
Trumpiau, SP pasiuntė RO po velnių (rus. нахуй). Pagaliau. Galėsim nebent archyvuose nostalgiškai vartyti tuos karnavalinius supratimus, ačiūdie. Konjuntūrinis karjieristas, prisidengęs filosofijos figos lapeliu.
Šiaip ar taip, man trūksta radikalesnių kultūrinių tekstų, redaktoriau.

7662. keule2003-10-20 00:00
Laukiniai asilai dykumoje yra liūto grobis.

7663. xX2003-10-20 00:06
Asilą dykumoje kapojantis liūtas yra brakonieriaus grobis.

7664. keule2003-10-20 00:53
o brakonierius yra Ozolas.

7667. saimhe :-) 2003-10-20 03:57
Bravo! Я плакалъ. (Ne dėl to, kad nurodyta buvo. :p )

7685. ruduo2003-10-20 11:29
Šūdo verta kultūra su visom savo vertybėm ar bent jau – kai kurių asmenų suprantamom ir deklaruojamom vertybėm. Sigitai, esi mano kursiokas...... gal skaitysi tuos komentarus...... gerbiu tavo ir prota ir izvalga...... kur daugiau yra tokiu ..... svelnios , jautrios sielos zmoniu, kuriems nieko nebelieka tik cinizmas-kartais jis toks svelnus ir bejegis, tiesiog bejegis, nes kur desies susidurdamas su tokiom neva vertybem...tiesiog iskeli rankas aukstyn ir sakai-pasiduodu..... tik gerai, kad nors yra kas pasako , konstatuoja jas, nes visai gali uzsimirst...dekui Sigitui Gedai, Sigitui Parulskiui-esate protingi zmones, o tai ...kryzelis jusu gyvenimui, deja...... ir visgi...ieskokim , ieskokim , kaip is to islipt, gyvent, kurt, eit, nihilizmas-ne iseitis....deja, nors sunku labai, beveik neimanoma eit i prieki....

7690. maxas2003-10-20 12:02
scenarijus: parulskis gere dvi savaites. po to viduri savaites prasiciuchines perskaite SA ir baisiai nustebo "o, ble, kas cia rasoma , ka cia tas ozolas parase..." ir nusprende komentaruose ka nors parasyti , bet nespejo .t.y. parase penktadieni , o kaip zinia tokiu metu komentaru niekas neskaito, tai teko paskubom ideti i SA.

7694. Rolkie2003-10-20 12:27
Kol dar dar gyvuos postkomunistiniai zmones Lietuvoje, ypac seime, kol jie neismirs, tol turesime tam tikro socialistinio kvapelio placiojoje Europos erdveje.

7698. Toks2003-10-20 13:22
Rolkiui: kurk valytoju grupuote!

7701. Varnai nuo HaOrchid2003-10-20 13:35
varna, kur dingai?

7706. Noja :-) 2003-10-20 14:13
Liudna... Parulski, kodel Jus nedalyvaujat diskusijose... To pacio nukvakusio Ozolo veideli bent isvysti galima su paistalais... Po tokio straipsnio dar maziau Lietuvlej likti norisi...

7707. paskubejo SP si karta2003-10-20 14:31
Kad mazai prirasyta ir prigalvota apie 1945-90 modernizma (ir ankstyvaji postmodernizma) Lietuvos menuose, nereiskia, kad jo ten nebuvo.

7719. Šmikis`2003-10-20 16:21
Aha, ten buvo socfeodalinis modernizmas. Šiaip SP kartai (kuriai ir pats priklausau), išaugusiai ir subrendusiai "brandaus socializmo" sąlygomis ir praėjusiai "batus", visada sunkiai suprantamas Juozaičio ir dar kiek ankstesnės kartos atstovų nostalgija tam "socialistiniam aukso amžiui". Ir dėl to nėra ko tuoj pat pulti kaltinti cinizmu.

7725. t.2003-10-20 17:22
RO tikrai nusipelno astresnio ivertinimo. Bet gal vertetu tiesiog ignoruoti tokius kulturos `tvarkytojus` ir liaudies ismincius kaip jis ar koks Petkevicius. Liudina tik SP atsakymo tonas. Piktas, irzlus, beviltiskas. Pritariu Nojai.

7729. suns balselis :-) 2003-10-20 17:56
Pilieciai, nedekite Ozolo i suns dienas! Ozolas pasako daug tiesos. Kitas dalykas, kad verkslenantis ir piktas tonas erzina. Bet jeigu Maksas Kempinskis turi teise blevyzgoti, tai ir p. Ozolas - teise zirzti bei kartkartemis prasauti pro sali: zmogus gi. ...Po S. A. stogu telpa viskas, kas tikra.

7733. pritariantis suns balsui2003-10-20 19:33
pritariu , man ozolas irgi patinka. kazkas( ??) nori pinigu uzsidirbti- pajungia ideologija ,- ozolas bent neblefuoja ir yra nuosirdus t.y. nuosirdziai susirupines del lietuvos matyt lietuva nerupi satenams

7737. keule2003-10-20 23:15
Ozolas popiežiaus kepurę užsidėjo tada, kai šlaistėsi po Seimą ir žurnalistams tvirtino, kad turi portfelį dokumentų, kompromituojančių mūsų politikus. Kas anam tada rūpėjo? Lietuva? Da nu fuck. Rūpėjo minia prie TV ekranų. S.P. ir yra tas liūtas, kuris gali nutraukti sulaukėjusių asilų ganiavą. Tą S.P. ir daro. Pernelyg nesidraskydamas. Nes popiežiaus kepurę reikią gerbti.

7739. SP kartai2003-10-21 00:26
Linkejimai stiprybes, nes Vakaruose aiskiai kyla mada ant soc.realizmo ir kitokiu tarybinio periodo dyvu. Pasieks ji ir Lietuva.

7742. varna2003-10-21 01:09
Naivus tas Parulskis, pats jau nebesusigaudo kur "viršus", o ku "apačia" (jo žodžiai). O kur "dešinė", o kur "kairė"? Ne tik 50 tarybinio gyvenimo metų atsirūgs lietuvaičiams. Raugėti jie pradėjo ir po 20 metų Smetonos valdymo. Nieko, raugėti sveika - ir po ozolų ir po parulskių. Lietuvis raugėja, o Europos karavanas eina.

7746. xX2003-10-21 01:38
Varna, Europos karavanas ritasi, o Parulskis eina. Europos karavanas eina, ir Parulskis eina. Europos karavanas stringa, o Parulskis vis vien eina. Ir eina, ir eina, ir eina. Ir kažkaip nefaina, mano mieliausieji, kai įsileidi žmogų į namučius, pavaišini jį (na kad ir honoraru), o tas dar pridergia į kampą, kai patiklus šeimininkas verda devintąją arbatą. Kaip kiaulė (ne keule!!!) bažnyčioj - užsilipa ant altoriaus ir ... hm-hm ... atsiprašant. Jei jau taip protestuoji, gebiamasai, tai nerašyk į tą bulvarinį laikraštpalaikį. Kur tamstos principai? Aišku, geras laikraštis, kai jame galima agituoti už laikraščio uždarymą. Tokiam laikraštpalaikiui žurnalistai galėtų įsteigti labai labai specialų prizą. Įsivaizduokim kokį lietrytį, kur vienas žurnaliaga ant kito pila smagiai ... na unreal, mielieji!!!
Žo, kažkaip neestetiškai gavosi. Neskaniai. Ir visai nefilosofiškai, pons Ozolai/Ąžuoliuk.

7769. zaza2003-10-21 08:28
Kliedėti yra žmogiška. Nesupratau S.P. aršios reakcijos į gerai žinomo kliedėtojo eilinius kliedesius. Matyt, žmogus turi daug laisvo laiko.

7775. Rimtas2003-10-21 09:31
S.Parulskis pradedantis vyr. redaktorius,bet vis delto jau laikas butu ir subresti."Tvarkyti" Marcinkeviciu - gerai,o uzkabinus "Atenus" - pasipyle aimanos skundai. Pasakyta: nedaryk kitam to,ko nenori kad tau padarytu."N.Zidinys" pradejo "darba",taigi Kempinskio tekstas ten ir turejo atsidurti,rimtas redaktorius niekada nepultu i talka susidoroti,ir dar su kuo - su poetu...

7777. Rimtam rimtai2003-10-21 09:40
Susidorojo su Poetu? Juokaujat, Rimtas.

7779. Rolkie2003-10-21 10:45
Toks, ar prisijungsi? Vienas nieko nepadarysiu, tie postkomunistai ypac propaguoja jega (kumsciu padarys jie...), o as silpnas. A? Uztenka gi gyvent sovietinem nuotaikom. Komunarai dar pasirode visu kvapeliu...

7783. keule2003-10-21 11:01
Nesiprausiu jau savaitę.

7785. keule2003-10-21 11:22
Kas čia vietoj manęs rašinėja? Nu, nesiprausiu, nu y kas? Kas jums darbo, žydai ir kamunystai?

7789. keulei nuo varnos2003-10-21 11:54
Lengviau atsidusau, o tai jau galvojau, kad 7737 "tikra" keule, o pasirodė, kad tai tik kiaulė. Dieve, galvojau visą naktį, negi keule prablaivėjo? Nesiprausk, nors tavo komentarai ir ankščiau būdavo nepraustaburniški. :)))

7791. p.s. keulei nuo varnos2003-10-21 11:55
O žydus palik ramybėje! Jie keulėms nieko blogo nedaro.

7793. keule -varnai2003-10-21 12:09
Žydus?.. Žyyydaaai!

7794. keulei nuo varnos2003-10-21 12:13
Tiesiog puiku! Sveika sugrįžus, keulalė! :)

7797. keule - varnai2003-10-21 12:26
Leu, varna:) Tie kiti komentarai - mano, bet juos rašiau būdama negyva nuo brogos. Paskum išėjau iš tvartelio, kad pirstelėjau, oho, visos varnos nuo klevo pakilo, tik viena su kaštonu snape liko tupėti. Akys tokios gudrios gudrios. Sakau, gal ten buvai tu?.. Oje, kaip neskaniai atsiriaugėjau. Bėgu grietinėlės pajėsti, kad skaneu vemčiau.

7799. keulei nuo varnos2003-10-21 12:59
"Vemčeu", o ne "vemčiau". O aš ant klevo tupiu, staiga griaustinis... iš giedro žvaigždėto dangaus.

7839. maxas2003-10-21 22:12
"Džiaugsmingas asilo šūksnis: Hinham!" - nesupratau antrastes.., tai cia tipo parulskis jau asilu pavirto?...

7851. maxui nuo varnos2003-10-22 01:33
Ne, čia tipo Parulskis užmiršo stebuklingą žodį "mutabor". Bando iš asilo į žmogų atsiversti, bet niekaip nesigauna.

7854. andrius g.2003-10-22 03:02
Nusuprantu tik kodel SP - redaktorius - idejo RO straipsni, o paskui kitame numeryje ji visiskai iskoneveike. Ir galvoji tokiais momentais: kam reikejo deti straipsni is viso? Kad isjuoktum zmogu, kuris raso i tavo redaguojama savaitrasti? Be to, kodel RO isvis siunte straipsni, jei jis zinojo, kuo visa tai baigsis? Galbut man kiek keista del to, kad ten, kur dabar laikinai sedziu, yra dvieju pakraipu savaitrasciai, ir jie vieni kitus pliekia - profesionaliai kritikuoja (jokiu uzuominu SP atzvilgiu). Kiek zeminantis zingsnis, mano nuomone.

7885. KazkasCiaNeTaip2003-10-22 14:43
ode Ozolui...

7886. KazkasCiaNeTaip2003-10-22 14:44
to andrius g.> pasaulis kontraversiskas, jei ka..;)

7920. doxa2003-10-23 10:19
mums truksta informacijos. kai Moze vede zydus i egipta, tai daug ju buvo iszudyta, manant kad reikia "apvalyti" savo tauta. ka mums daryti su tom sovietinem liekanom? ir komunaru gvazdikais? Cia kaip dainoj "rove, neisrove...skyne, nenuskyne" tik atvirksciai :) p.Ozolo naratyvas aiskus,o vat p.SP intecijos? labaaai dviprasmiska.

7971. vasia sedintis kanto sviesoje ir to nezinantis2003-10-23 20:42
kokios SP intencijos.. po ilgadieniu tikriausia inteciju dideliu nereikia . baugu ...tai reikia saukt kaip asilui

7998. DDT2003-10-25 12:00
Ozolui diagnozę visokeriopai gerai nustatė Vytautas Petkevičius savo naujojoje knygoje, tad ar beverta gadinti popierių?

33242. girtas linksmasis elfas2005-04-24 23:44
gal reikėtų sakau tikrai suburti valytojų komandą? sugalvotumėm kokį šūkį, pasiimtumėm po avtamat kalashnikov 47 ir žudytumėm. už galvą - premija.

Rodoma versija 25 iš 26 
14:22:35 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba