ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-06-18 nr. 753

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (144) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Suknelės (191) • KASPARAS POCIUS. Po gegužės 9-osiosSIGITAS GEDA. Trumpos istorijosAr pasaulis pasikeitė?Kalbėjosi Linas Bukauskas. Tėvas Stanislovas: mylinčių žodžiais daugVYTAUTAS ŠERYS. Pasiilgau pono DumelotoSIGITAS GEDA. Karalienės sekretaiAUSTĖJA ČEPAUSKAITĖ. Statiška ir dinamiška gamta (1) • PAULIUS KLIŠEVIČIUS. PoezijaVALDAS KILPYS. Teledepresija (48) • PETRAS RAKŠTIKAS. MiniatiūrosSIGITAS PARULSKIS. Bijok savo artimo meilėsARŪNAS VAICEKAUSKAS. "Saulės vardu, Perkūno griausmu..." (3) • VIDAS POŠKUS. Nykstantis veidas (7) • RAMŪNAS JARAS. VerksmasMARIUS BIELSKIS. Eilės

Teledepresija

VALDAS KILPYS

[skaityti komentarus]

Klasikinėje graikų mitologijoje greta daugybės dievų ir pusdievių egzistuoja daugeliui žinoma gorgona Medūza. Tie, kurie išvysdavo jos akis, iš karto pavirsdavo bedvasiais akmenimis. Dingojasi man, kad senovės graikai, patys to nenumanydami, pasaulin paleido bene geriausiai televiziją ir jos žiūrėtojus atitinkantį įvaizdį. Nes kuo gi skiriasi minkštasuolyje įtaisytas kūnas nuo sielos neturinčio akmens?

Psichologinė priklausomybė nuo televizijos ne naujiena. Tačiau ne per seniausiai viename Didžiosios Britanijos mokslo žurnale buvo rašoma, kad psichologai atrado būdą, kaip gana tiksliai nustatyti dabarties žmoniją labiausiai veikiančias kenksmingas įtakas. Tai daroma tiriant psichikos ligonių susirgimo aplinkybes. Prieš 15–20 metų tarp susirgusiųjų buvo daug "bendraujančių / kovojančių su ateiviais", o pastaruoju metu smarkiai padaugėjo tų, kurie "yra veikiami paslaptingų spindulių iš televizoriaus".

Taigi žmogaus psichika tampa vis didesne televizijos įkaite. Prieš keliolika metų psichiatrijos ligoninėse vyravę "napoleonai", "hitleriai" ir panašūs personažai dabar užleido vietą TV herojams. Svarbu ir tai, kad pati televizija kaip fenomenas, o ne jos veikėjai, tapo paveiki mūsų psichikai. (Ligonį "veikia" ne konkretus laidos vedėjas, bet televizija / televizorius.) Tai kokybiškai naujas išprotėjimo etapas.

Televizijos įtaką galima išskaidyti į dvi dalis:

a) reklama,

b) tai, kas "tarp reklamos", t. y. filmai, įvairios laidos, naujienos.

Šiuo metu žmogus bene labiausiai veikiamas reklamos. "Gryno" eterio beveik nebeliko, todėl jos poveikiui atsispirti neįmanoma. Yra likęs tik vienintelis būdas "nesužinoti, ką veikė tavo dantys naktį" – nežiūrėti televizoriaus.

Kuo toliau, tuo labiau mažėja informacinių laidų įtaka. Nes joms suvokti reikia nors minimalaus išprusimo ir kruopelytės refleksijos. Eteryje esant tokiai "košei", kokia vyrauja dabar, net ir geriausia žinių laida bus menkai žiūrima. Kas gi po žurnalo vyrams "Ragai" nori domėtis Europos Konstitucijos priėmimo peripetijomis?

Dienotvarkės organizavimas atsižvelgiant į TV laidų "tinklelį" tapo kasdienybe, todėl internetinės televizijos atsiradimas bus rimtas išbandymas tiek žiūrovams, tiek pačioms televizijoms. Bet kokią laidą bus galima pamatyti bet kada. Laiko veiksnys užleis vietą žiūrimumui. Ergo, toliau didės reklamos įtaka, nes nepopuliarių laidų tiesiog bus galima nežiūrėti. O aukštą reitingą turinčios transliacijos bus dar labiau ir subtiliau prikaišiotos reklaminių dalykėlių. (Jau egzistuojantį internetinės televizijos prototipą galima rasti www.tv.lt.)

Šiuo metu vis dar įmanoma "priversti" žiūrovą žiūrėti vieną ar kitą laidą tik dėl to, kad jis neturi kabelinės ar satelitinės TV arba tiesiog nesupranta jokios užsienio kalbos, tačiau ateityje šis argumentas tiesiog išnyks. Skirtumas tarp "realybės šou" mėgėjų ir "Be pykčio" žiūrėtojų pasmerktas didėti ir segmentacijos atsiradimas lietuviškos TV padangėje, tikėkimės, natūraliai sutaikys šias dvi "stovyklas" (jei darome prielaidą, kad jos "kariauja").

O kol kas visos lietuviškos televizijos orientuotos į vadinamąjį vidurinį gyventojų sluoksnį. Todėl kuo labiau laida atitinka vidutinybės principus, tuo didesni reitingai jai garantuoti. "Neformatas" čia tiesiog nereikalingas. Jeigu atsiranda kokia tikrai "kitokia" laida, tai jai bus parinktas pats netinkamiausias laikas. (Arba "kitoniškumas" bus skirtas viduriniam sluoksniui.) Bent jau tada, kai bus kalbama apie didžiausių televizijų laidų "tinklelį".

Todėl dvasingų intelektualų parypavimai dėl nekokios padėties TV eteryje yra beveik be atsako. Televizijos rodo tai, ką nori žiūrėti dauguma, o dauguma žiūri tai, ką rodo televizijos. Ši padėtis tenkina visus.

Tačiau būtent šis aspektas jau seniai galėjo ir privalėjo tapti pirmuoju žingsniu einant TV "gamybininkų" sąmonėjimo keliu. Ypač kalbant apie visuomenės informavimo reikalus. Kol kas visi "telekorifėjai" vienu balsu tvirtina, kad "viskas daroma Lietuvos žmonių informavimo labui", bet norisi tikėti, kad ateis metas, kai nors vienas prodiuseris įsisąmonins, jog televizija yra ne tik visuomenės atspindys. Jau senokai ji yra kuriamoji jėga, kurią nemokšiškai naudojant lengvai galima paversti griaunamąja. Tada du trečdaliai televizoriaus žiūrėtojų ims ieškoti "paslaptingų spindulių, sklindančių iš ekrano".

Tikimybė, kad padėtis nors kiek pagerės, labai nedidelė, nes tuomet reikėtų sukurti dar bent tuziną televizijų, kurios būtų orientuotos į mažesnę žiūrovų grupę. Atsirandančios regioninės televizijos teikia vilčių, tačiau realiai padėtis kistų tik tada, kai TV eteris išsiskaidytų taip, kaip pasidalijo radijo stotys.

Mėgstančiam rusišką "popsą" į galvą neateina mintis klausytis "Klasikos", o "Radio Maryja" klausytojas vargu ar kada nustatys savo imtuvą "European Hit Radio" bangomis. Ir tai, tiesą sakant, natūralu. Kam valgyti raugintus kopūstus, jeigu patinka švieži agurkai?

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


36188. ežeras2005-06-20 15:44
"Nes kuo gi skiriasi minkštasuolyje įtaisytas kūnas nuo sielos neturinčio akmens? " -buvau itaises savo kuna minkstasuolyje ziuredamas bergmano retrospektyva,nieko visai -sielos kiekis/kokybe ,manau, nesumazejo.

36199. Erika2005-06-20 17:57
Norėčiau pažymėti neigiamą informacijos pobūdį. Atkreipkit dėmesį, kiek džiugių, malonių naujienų išgirstate žiniose. Beje, mūsų televizija pasižymi ypač prastu (išskyrus kelis skandalus) tarptautinės padėties apbūdinimu. Ar žinote, kas darosi, pvz., Latvijoje?

36204. cha2005-06-20 18:32
Nu nezinau nezinau... Televija man nedaro jokio ispudzio, jau seniai net teliko neturiu. Uztat be interneto net pora dienu kaip amzinybe... Gal kas zino, kaip gydytis?:)

36207. nemo>cha2005-06-20 18:44
Panasioje situacijoje ir as. Televizoriaus (is principo) neziuriu jau keleta metu (nebent sveciuose), bet prie interneto pripratau.

36232. dalgis (parsidaves)2005-06-20 20:14
o as pardaviau siela plokščiam televizoriui, per pusmeti lizinga ishmokejau...

36250. ežeras2005-06-20 21:15
manau, kad tv nera nei geris ,nei blogis. tai tiesiog priemone informacijai (arba dezinformacijai) skleisti.visos "priklausomubes"- yra ne televizijos , o i priklausomybes linkusio asmens problema .tv gali transliuoti ir tarkovski ir muila,be pykcio ir atleisk,aukso versi ir durnas amerikonu skraidanciu tortu komedijas ,dziaza ir cicinus.bet kam kaltinti tv, kaip reiskini-? manau, tai bandymas kam nors kitam suversti kalte uz savo menkuma ,ubagyste ,teslagalviskuma , etc(aplinka kalta:) )..

36289. Aiku2005-06-21 06:03
Aiku,internetas zymiai geriau ,nei kokia telepedresija.

36290. IVS2005-06-21 06:44
Teleperdesija - TV deivė, globėja, ktpsknt.

36291. Waw2005-06-21 07:01
Ir vel noreciau pabrezti:nera "televizijoas".Yra konkretus asabos,kure "televizija" "daro".seskus su mazulyte pvz. Abo pretrauckis na ir pan.vda ir kt.absolventai:) Ir tude daro jie viska(nes galingi ir itakingi,bei labai intelektualiai ispruse)t.y. pinigus,ziurovus o ir ta pacia Televizija.:)Tai ko gi aimanuoti,Valdai?Reik konkreciai konkreciu zmaniu ir paklaust:Tu ,lialiausi,Tu toki tinkleli sugalvojai?Ar sveikas esi ?Ar problemu meniniu ir dvasiniu neturi?ziomkauskai?Ir t.t. ir pan.:)

36380. migla2005-06-22 07:44
matau kad visos strelės ištraukiotos,sulaužytos ir išmestos.apie pasirinkima gal-uždaryk duris, lai būna viskas jau suaukota.susitikimai,klystkeliai ir metai....gal čia lakštingalos,gal juokdariu daina ir šokis tu viska juk žinai,tad uždaryk duris,nes jos jau uždarytos

36382. migla2005-06-22 08:24
čia t.b prie suknelių

36388. monika2005-06-22 10:28
Retorinis, bet ne visai, klausimas - ar yra bent vienas žmogus, kuris būtų visiškai laisvas, nuo nieko nepriklausomas?

36389. toto2005-06-22 10:36
Taip, yra, monika, kaip nebūtų graudu. - Kvailys. Net daugiau nei vienas.

36390. Monika2005-06-22 10:45
Štai ir kyla dar vienas klausimas - ar tik iš tiesų nebus kiek į paraštes pasitraukę žmonės patys laimigiausi?

36397. ežeras2005-06-22 11:16
retoriniai klausymai ,manau, vieninteliai kazko verti ,monika:). "visisko" -siam pomenuliam pasauly ,manau, nera nieko ,o nepriklausomumo laipsniai -laaaabai skirtingi ir juos pasirenkame patys.

36398. ežeras2005-06-22 11:20
"į paraštes pasitraukę žmonės patys laimigiausi? " bandziau panasia erezija cia issakyt- primustas likau:)...

36401. Monika ežerui2005-06-22 11:40
O aš kažkaip naiviai tikiuosi, kad civilizuoti žmonės nesimuša, o diskutuoja... Jei gavot į kaulus, galit pasiguosti, kad tauta iki diskusijų dar nepriaugo :-)

36402. Monika2005-06-22 11:47
Priklausomybės laipsnį galima pasirinkti, kai suvoki, jog esi priklausomas. O ką daryti, kai kas nors savavališkai įsibrauna į pasąmonę ir iš pasalų reguliuoja kito elgesį?..

36428. ebola2005-06-22 14:47
Ar tos parastes Jusu kartais nera labai jau salygiska vieta? Gal galit paaiskinti - kas yra tos parastes?

36431. nemo2005-06-22 15:01
Kvailyste = laime (= laisve?) ---> ekstravagantiska tema ir tokios argumentacijos didziausia prasme galbut yra ne paciuose argumentuose, bet argumentu ekstravagantiskume, o is esmes vaikiskas mastymo budas. Liekant prie tokios laimes savokos, kuri apima tik nesupratima, nieko neveikima, nesirupinima, atsakomybes ir skausmo nejautima, veiksmo ir atoveiksmio nebuvima. Kaip vaikysteje. Sedi sau ant supyniu ir ciulpi saldaini, nieko nebodamas.

36435. Monika ebolai2005-06-22 15:07
Va, čia ir yra problema, kad paraštės nėra stabili vieta. Kas vienam paraštė, kitam - norma. negaliu ginčytis su akivaizdžiai teisinga Ebolos mintimi.

36442. Monika nemui2005-06-22 15:14
Ekstravangitiškumas yra geras dalykas, kai žmogui reikia dėmesio. Kažką kaltinti vaikišku mąstymu irgi būdas sukelti reakciją. Beje, sėdėti ant sūpuoklių ir čiulpti saldainį gali būti irgi gana pavojinga - o jei užsimiršęs nudribsi, o jei dar liežuvį įsikąsi... Beje, laimė ir laisvė yra tokios sąlygiškos sąvokos, kad apie jas tegalima kalbėtis, bet prieiti prie bendrų išvadų... vargu. Man patiktų išgirsti kitų nuomonių, o ne karo šūkių. Dar norėčiau pasiklausti, ar manote, kad jei nieko nesupranti, tai gali suprasti, kad esi laimingas? Čia šiaip... kad turėtumėt į ką dantis pagaląsti.

36445. ežeras2005-06-22 15:26
diogenas , nemo, buvo visai toks , kaip jusu isparodijuotas personazas ( as jo pozicijai nepritariu ),bet jo pozicija buvo pasirinkta SAMONINGAI ,todel gerbtina ir teiseta.

36447. ebola2005-06-22 15:30
Gali buti tik vienas pripazintas atskaitos taska - valdzia, itaka, socialine padetis.Tada aisku kaip diena - tie kas toliau nuo valdzios, be jokiu abejoniu yra laimingesni.Visos kitos pozicijos bus plaukiojimas ruke.Laimingas man rods yra tas, kas megausjasi gyvenimu.O tai niekuo nesusije su socialine padetim, proto buvimu ar nebuvimu.Durnius ant supyniu su loli popu jei jis dziaugiasi supimusi - yra akivazdziai laimingesnis uz milijona siandien uzkalusi uspaski.Ar nobeli gavusi isminciu.Na, tegu, abu yra vienodai laimingi.:D

36450. Monika2005-06-22 15:41
O kokiais vienetais matuojama laimė, kad ją galima palyginti? Matyt, viskas reliatyvu... Beje, dėl atvirkštinės priklausomybės tarp laimės ir valdžios tai visiškai sutinku.Tik štai kodėl žmones traukia prie valdžios ir nuo laimės?

36451. nemo>ezerui2005-06-22 15:44
Diogenas nebuvo kvailas. Ir jis ne vienintelis toksai, daug buvo tokiu ekstravagantu. Vieni del filosofijos, bet taip pat nemazai buvo paradoksalaus elgesio zmoniu tarp visokio plauko mistiku. Taciau ar tik jus nemaisote dvieju dalyku - samoninga kvailio elgesi lauzant visus sociumo nustatytus remus (ir taip parodant remu salygiskuma ir savo protesta - kad musu frateris Antanelis kazka panasaus bando nevykusiai islauzt) ir tikro kvailio elgesi, kuris apie remus, protesta, sociuma nieko nenusimano. Elgesys gal vienodai kvailas, bet intencijos ir viskam suteikiama prasme tai skiriasi. Bet protestuotoju skaicius negali perzengti tam tikros ribos, po kurios visa sistema issibalansuotu. Turi buti tik tiek, kad sistema neprarastu gyvybingumo ir kaitos.

36452. toto2005-06-22 15:46
Monika, jau kai visai nieko nesupranti, tada nebesupranti nei kad "supranti", nei kad "nesupranti". Tada, aišku, kožnas durnius yra laimingas, kaip žaislinis balvonas. Bet tu šito nesiek ir nepavydėk.

36454. ežeras2005-06-22 15:51
"Diogenas nebuvo kvailas."---dienos (o gal tukstantmecio ?) citata.

36456. Monika2005-06-22 15:57
Pasistengsiu paklausyti gero patarimo - nesieksiu. Toto, labai labai ačiū. O pavydėti... nežinau, ar iš viso kam nors ko nors verta pavydėti.

36457. Monika2005-06-22 15:58
Va taip ir keliauja žmogaus mintis... pradedi nuo to, kad visi esam nuo ko nors priklausomi, o išsiaiškini, kad Diogenas buvo nekvailas. :-)

36479. erikai - m2005-06-22 18:43
siaip latvijoj viskas gerai tik rygoj kartais nutinka baisiu dalyku.

36498. paprastas zmogus2005-06-22 20:22
Lietuvoje irgi viskas gerai. Tarpe baisiu dalyku nutinka kas nors ir ne labai baisaus. Ka mes net linke ivardinti, kaip "gazus dalykai". Juk grazu, kai kas nors ima ir acistatydina, arba, visiems ziurovams choru prasant, pradeda kino teatre gerti "z harla". Taigi ir Lietuvoje kartais nutinka graziu dalyku.

36525. praeivė2005-06-22 22:46
Yra metas arogancijai. Ar bus kada metas geranoriškumui?
Miglų miglos šiose diskusijose...

36555. Monika2005-06-23 08:54
Yra metas pasijusti labai svarbiam, yra metas pasipuikuoti savo išmintim ir, aišku, yra metas, pabūti geranoriškam. Tik kai reikia tiek daug suspėti, geranoriškumas, kaip matot, lieka paskutinėj vietoj...Vadinasi, jei laiko liks... Gražių Joninių, jei neturėsiu kitos progos visiems to palikėti. ieškokit ir suraskit paparčio žiedą.

36565. vasilisa2005-06-23 12:41
Jei truputį į kitą pusę nuo Diogeno, tai rusų kultūroj egzistuoja mane seniai pritraukęs "sąmoningo kvailumo" fenomenas - юродивые Христа ради, kurių būvio (ne vien galvojimo ar kalbėjimo) tikslas - смеяться миру сему. Nors, aišku, sąmoningumas šiuo atveju kiek kitoks nei diogeniškasis, kaip ir apskritai "religinė" ir "filosofinė" sąmonės truputį kitas erdves eksploatuoja. Į pirmąją juk įsivelia malonės aspektas, nors šv.Tomas (melski už mus!:) ir teigė, kad "malonė prigimties nepanaikina"... Dostojevskio "Idiote" Aglaja Ivanovna gerai sako, kad žmoguje yra "du protai" – главный и неглавный. Неглавный, man regis, tai visas mūsų išsilavinimas, įgūdžiai "suktis" pasaulyje, užsidirbti, valdyti. Kad ir ta frater Antonio tobulai mokama lotynų kalba - atskirai paėmus, lyg ir vertybė, bet - bent jau nesename kontekste - kažkaip be krypties, be gylio, be, kaip praeivė sako – geranoriškumo.

36571. nemo2005-06-23 14:20
Joa, su tais Myskino dviejais protais ir man uzstrigo. Vienas prancuzu filosofas skyre la raison ir l`intelligence. Nezinau kaip tiksliai versti, taciau pirmasis tai tas toks matematiskas, logiskas, smulkmeniskai besiknebinejantis kasdienybeje, kaip ebola pasakytu, nuo mokyklos laiku ismokytas mastyt tiesiskai. O antras lygmuo - tai galbut tai, ka galima pavadint "intuityviuoju protu", tuo kuris prasimusa pro buiti ir pajegia uzciuoti kazka esmingiau.

36575. miestiete2005-06-23 14:35
ar kartais juokiates?

36576. miestiete2005-06-23 14:36
klausiau praeives

36578. toto2005-06-23 14:44
la raison - itališkai ragione (?). O antrasis, l`intelligence - sugebėjimas rasti/išskirti prasmę, pasinaudoti patirtimi.

36580. nemo2005-06-23 14:57
Taip, raison = ragione. Bet cia galbut ne tik lingvistinis skyrimas. Nes gi filosofai zodziams suteikia/priskiria nauja, grazina sena prasme.

36585. vasilisa2005-06-23 15:27
yra juk ir angliškasis - reason, "tiesinį" priežastingumą nustatanti galia, mato ir buhalterijos karalienė ratio, kaip, turbūt, pritartų net priekabusis s.a. Ai, bet juk mes visi jaučiam, apie ką čia, net jei mūsų lietuvių kalba prote distinkcijų nedaro:)

36590. toto2005-06-23 15:45
! ratio dar ne reason, kaip ir volga dar ne taksi. :)

36591. sukirstoji vasilisa2005-06-23 15:55
o kada JAU tampa tokiomis? tu čia kokiu pjūviu - istoriniu ar funkciniu mąstai?

36616. praeivė > miestietei2005-06-23 21:11
Taip, juokiuosi. O ką?

36617. miestiete2005-06-23 22:14
tada gerai

36626. praeivė2005-06-23 22:56
Džiaugiuosi, kad galėjau atsitiktinei nepažįstamajai suteikti gerumo :). Nedažnai taip pasitaiko.

36630. Monika2005-06-23 23:33
Sako, atsitiktinai sutiktas gerumas yra pats vertingiausias...Jo nesitikima, todėl nerealiai nudžiungama.

37179. Prozerpinas2005-07-03 01:36
Šiaip TV žiuriu retai.Aš iš pradžių nesupratau bajerio su tais serialais,galvojau,koks kvailas experimentas,bet paskui ... apsaugok šepety... Ir drįstu pareikšti,nepabijokime to žodžio, tai yra clyzma,marazmas ir probuksovke modernaus pasaulio.Amen

Rodoma versija 27 iš 28 
14:15:20 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba