ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-09-06 nr. 667

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

SIGITAS PARULSKIS. Sklandumai (44) • -gb-. Apie žmones (23) • ROLANDAS RASTAUSKAS. Kaip mane nušovė (26) • JAN KOPROWSKI. Lenkų literatūros istorija (2) • DIRK VON PETERSHOF (1) • BRIGITTE OLESCHINSKI (1) • Su Balio Sruogos dukra DALIA SRUOGAITE kalbasi rašytoja Vanda Juknaitė. Esu įkaitas (11) • RASA KALINAUSKAITĖ. Juodoji dėžė iš "Šiaurės vasaros" (2) • SIGITAS GEDA. Tai kurmio kosuliai (10) • AURELIJA MIKALAUSKAITĖ. Henrikas Natalevičius. Siena. 2000 (3) • JŪRATĖ VISOCKAITĖ. Kinas pagal A. MatelįPETRAS DUMBLIAUSKAS. Charlesas Bronsonas išeina (24) • LAIMANTAS JONUŠYS. Ir kaip kasdienis laiškanešio žygis...AUDRIUS BEINORIUS. Pirštas, rodantis į mėnulį... (23) • MARTYNAS PETRAITIS (g. 1921). Dienoraštis (5) • Įvaizdis – (ne) viskas (8) • LIŪNĖ JANUŠYTĖ. Korektūros klaida (3) •

Apie žmones

-gb-

[skaityti komentarus]

Apie žmones vienas kitam; jie nebeįdomūs, jie visai nebe. Gal jaunimas dar reikalingas bendravimo ir grupių – vaikams ir jaunuoliams grupės reikalingos identifikacijai; kai ta identifikacija yra, visa aplinka nebeįdomi. Bendradarbiai, bendratroleibusiai, pardavėjos, kirpėjos nebeįdomūs vieni kitiems, bendravimas tik per funkcijas. Tokias, kokios turi būti; pageidautina aukštos kokybės ir rezultatyvios. Daugiau nieko nebereikia. Kirpėjos anksčiau kalbėdavo daugiau, dar prieš dešimtmetį – prisiminkime – kalbėjosi troleibusai; troleibusas buvo kolektyvas, kuris zirzė, keikėsi, plūdosi, keitėsi nuomonėmis. Dabar jau viskas. Troleibusai nebekalba. Išsibarstė visi celėse. Bendravimo nėra. Mes vakarėjame. Bendrauti norisi tik šeimoje; skambučiai vien dalykiniai, taupūs. Nebežinau, kada esu susilaukęs skambučio iš kokio draugo "šiaip sau". Anksčiau tokie pokalbiai "šiaip sau" sudarydavo pusę telefoninio laiko. Dabar tokių nebėra, išmokė telekomas, bet ir patys mes neblogai viską priėmėme. Žinoma, aš irgi niekada nebeskambinu "šiaip", mečiau bene pirmas, bėdoje draugų pasiilgsti, jų tau reikia – bet kadangi su jais nebebendrauji "šiaip sau", tiesiog nepatogu prašytis pagalbos. Vienas kažkaip išsikapstai. Ir gerai. Arba negerai. Apie tą procesą jau rašiau, bemaž tą patį, prieš keletą metų, bet tada jis buvo beprasidedąs. Dabar jau baigėsi. Baigėsi sulig nutilusiais troleibusais, niekas nebesieja, bendrija iširusi. Realiai ji iširusi, tačiau monopolizuota virtualiai. Šnekamasi kompiuteriais, anonimiškai, šnekamasi nauju telefoniniu žanru – SMS’ais, minimalizuota gramatiškai neišvengiamai iškreipta fraze, sviedžiama į tuštumą. Bendruomenės, kad ir kaip ją suprastume, nebelikę. Kolektyvai susirenka atlikti darbo užduoties ir išsiskirsto ją baigę, nebeprisimindami kits kito. Tai vadinasi projektai, ir tokio darbo vis daugėja ir daugės. Anksčiau jie vadinosi užsakymai, bet "projektas" yra didesnis, imlesnis žodis, jis apima platesnę prasmę. Projektas gali būti ir laisvesnis, ir labiau sukaustytas, bet projektas, tarkime, nepririša prie darbo valandų. Taigi ir prie kolektyvo. Maketuotojai, kompiuterininkai jei ne pamėgę, tai prisitaikę prie naktinio darbo. Ir apskritai – viskas daroma laisviau ir asmeniškiau.

Jei turi pinigų, tai yra puiki situacija. Tu nusiperki auklę, namų šeimininkę, seksą telefonu. Labai greitai jį aplenks pokalbių tarnybos, – skambinsi, kad išsipasakotum kam nors į ausį. Ar asmeniniai klausovai. Nes iš draugų tokio dalyko nebeturi teisės reikalauti. Jie užsiėmę. Jei sėsi draugui ant galvos su savo problemomis, jis, neduokdie, pats įvirs vidurnaktį su savosiomis. Nebe socializmas, kad tokie vizitai būtų mieli. Naktis yra miegui. Idant dieną galėtumei dirbti. O vakare sėdėtum prie televizoriaus – didžiausios virtualaus bendrumo formos. Lietuva kaip žmonių bendrija nebeturi daugiau nieko, kas ją sietų, išskyrus televizorių. Matoma, žiūrima maždaug tas pats. Šimtai tūkstančių žiūri tas pačias žinias ar tą patį filmą ar "realybės šou" – idiotišką kraštutinio susvetimėjimo apraišką. Iš esmės ten, akvariume ar bare, uždaryti asmenys vaizduoja kolektyvą. Jie tam tikram laikui ir yra kolektyvas. Žmonės tiek susvetimėję, kad jiems įdomu stebėti kolektyvo gyvenimą. It kupranugarių šokius.

Taigi televizija, kiek mažiau radijas, laikraščiai. Kioskus ir dideles parduotuves užvertė nepaprasta gausa žurnalų apie nieką. Neturinčių jokio ryšio su dabartimi. Pasakojančių apie kosmetiką, kažkokią tolimą nepasiekiamą prabangą, palmėmis nuaugusius paplūdimius, prašmatnius namus, nupudruotus gyvenimus. Jokios politikos arba – kelių žurnalų moterims nedeklaruoti, bet skrupulingai sergstimi šūkiai – jokių vaikų. Ir visų šių žurnalų šūkis – jokios politikos. Ir jie populiarūs, gal dėl to, kad ten nesama nieko, kas saistytų su nūdiena ir tikrove. Gal tokie žurnalai leidžia pabūti mažumėlę ir nesunkiai vienam, tik ta buvimo kokybė abejotina...

Bet daug vienatvių turi bendrą pagrindą – vienatvę. Nuo jos nepabėgsi, ir ji darosi ne prabanga, ne būtinybe, o gyvenimo sąlyga, gyvenimo būdu, natūralybe ir siekiamybe, – kada bendrija tampa virtuali ir grindžiama tik visuotiniu TV žiūrėjimu, kiekvienam asmeniui lieka tik jo funkcijų atlikimas ir vakare žydroji dėžė. O jeigu sugebi išeiti į tą lygį, kai sveikatos priežiūra pereina į mokamos medicinos lygmenį, tu jau esi laisvas pakankamai vienatvei. Nebereikia draugų, yra psichoterapeutas ar kitas gydytojas. Mokama medicina suteikia saugumą, kurį anksčiau galėdavo suteikti tik didelė grupė draugų ir pažįstamų. Tas lygis, kuriame sėdi tradicinė poliklinikų medicina, "nemokama", nors juk išlaikoma iš mokesčių, Liuciperį varo per Belzebubą. Eilės, šiurkštumas, paklaikusios sienos ir paklaikę gydytojai išvarydami vieną ligą įvaro medicininį stresą ir priesaikas – daugiau niekada. Bet mediko pagalbą, vairuotojo pagalbą, kroviką, baldžių etc. gali nusipirkti. Tik šitaip mes ką nors galime. Tik pinigų turėjimas užtikrina laisvą buitį ir egzistenciją.

Žmonių tarpusavio santykiai tampa preke. Tu juos perki. Ir parduodi savo santykį su žmonėmis, ar būtum stalius ar dėstytojas, dirbi jiems. Niekas nieko nebedaro veltui.

Aš neaimanuoju, o konstatuoju – bendravimas yra pernelyg sunkus ir išsunkiantis, žmonės pernelyg pervargę ir siurbiantys jėgas, ir dvasines, ir fizines, bendravimas darosi našta, už kurią negalima nemokėti. Pragaras yra kiti, anksčiau pragaras buvai pats sau. Emancipacija, kiek demoniška ar daimoniška.

Sulūžusi bendruomenė gimdo nebe tradicinius, o "naujuosius žmones", jeigu taip galima pavadinti, tik per funkcinius ar, tiksliau, ritualo nustatytus santykius tarpusavio kontaktus ištveriančius nuolat alkanus ir rajus demonus.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


6251. Dari Janas2003-09-08 01:57
Taip, tikrai taip. Ir vis dėlto.. retkarčiais pavyksta pabėgti (sekasi, gi) nuo visokiausių mainų. Mainų su tariamais ar tikrais draugais (tu ateik į mano vestuves, tuomet, turėk vilties, ateisiu į tavąsias; atvažiuok, paruošiau pietus, kad pažaistume šachmatais..); mainų už mintis ar raumenis į reputaciją, pinigus ar pakeliamą nuotaiką; už pinigus, reputaciją ar gerą nuotaiką į bandeles, pieną ir marmeladą. Kaip? Kai duoda, imi - dėkodamas ir nejausdamas kaltės, kad galbūt neatsilyginsi tuo pačiu; kai prašo (taip irgi retai būna), duodi veltui (velnias, būna juk ir šitaip!), jei turi ką duot; net pats pasiūlai - tai keisčiausias atvejis. Be tokių mini intarpų visuomenė, rodos, neegzistuotų; na, niekaip negaliu iki galo patikėt, kad iš visuomenės ar bendruomenės tėra išlikusi tik f u n k c i o n a l i idėja. O laidojant kad ir leisgyvį, taigi dar gyvą, kūrinį, galima jį tik nužudyti. Jei aš pasakysiu, kad tu nevykėlis ir tau negali pasisekti, taip ir bus; pigmalionas...

6254. Labanaktis :-) 2003-09-08 06:57
Žmonės tiek susvetimėję, kad jiems įdomu stebėti kolektyvo gyvenimą. It kupranugarių šokius. Patiko :)

6266. DariJanui2003-09-08 12:05
Baisią skaudžią teisybę atvėrėt: bandelė už gerą nuotaiką. Tiksliau neįvardysi. Aš irgi vis dar tikiu, kad būna žmonių bendravimo ir ne mainais paremto.

6268. cikada2003-09-08 13:18
grafomanija

6276. Ha2003-09-08 16:27
Autoriui žvelgiant į viską (ir į save) sociologiniu žvilgsniu ir konstatuojant faktus, bemaž teisingi postringavimai išeina.. Bet juk galima nespoksoti į TV, o draugui laišką parašyti arba pasivažinėti dviračiu po senamiestį? Arba galima užsiimti slogia grafomanija :) Kam spraustis į rėmus, kurie tau nepatinka, jei gali juos sulaužyti, išaugti, juokauti, maištauti, apeiti..

6284. ji2003-09-08 18:35
Ha visai fainai parase.Negi dabar zudysis ir rezignuosi del TV rodomu ar zurnaluose rasomu nesamoniu,niekas siu produktu nevercia vartoti,reikia atsirinkti,ka ziureti..O pinigai apskritai yra didesne filosofine problema nei kokia savizudybe.Pinigu uzdirbimas atima zmoniu laika, tada zmones uz savo laika gautus pinigus isleidzia pirkdami kitu laika.Niekas pinigu taip nevertintu, jei jie nereikstu tavo vienatinio gyvenamo laiko pirkimo.Juk taip noris nepardavineti laiko, bet kaip kitaip fiziskai isgyventi?Turi nemastyti per daznai, kad kazkam parduodi savo laika, kitaip amen.

6303. chodzka2003-09-09 11:51
koks baisus zveris tas kapitalizmas! Ech, kur dingote, sviesios breznevo dieneles, kai zmones su zmonem zmoniskai bendravo, kai nereikejo dirbt, nes uz visus dirbo politbiuras, kai pasistates buteliuka, galejai filosofuot kiek nori ir apie ka norim ir nereikedavo delei pinigu va tokiu straipsniu rasyti...........

6304. Lorca2003-09-09 12:47
Turiu daug geros nuotaikos.Mainyčiau į bandelę su aguonomis.Gal kas turit?:))))

6307. Monika2003-09-09 14:21
Turiu. Mainom?:)))))

6313. Maina2003-09-09 16:10
Geriau būtų, kad mainai vyktų tarp skirtingų lyčių.

6314. Lorca2003-09-09 16:20
O nuotaika neturi lyties,galiu padovanoti bet kam:))) Monika,gaudyk:))

6317. Monika :-) 2003-09-09 18:03
Ačiū. Dabar jau geriau. Bandele išsiunčiau. Šiltutėlė, kvapni ir su aguonom:)

6318. monikai ir lorcai2003-09-09 18:36
jūs ten atsargiai su aguonom...

6330. vilke2003-09-10 07:35
A tai ateis papuliarusis Kas ten ėda ir atims

6338. Podvoda :-) 2003-09-10 13:46
Pagaunu dar save bandanti skambinti draugams "siaip sau", pastebiu ir tai, kad nejausdamas gedos ar siaip nebijodamas buti nesuprastas, galiu taip paskambinti tik keliems draugams. Ir vis bijau, kad likes kuris nors kantriausias nebeatsilieps. Manau visi su tuo susidureme is vienos ir is kitos puses. Ateityje bus dar sunkiau...

6343. asmenine2003-09-11 09:09
Tekstas paprastas ir protingas. Man nuostabu, kad gb tiek daug raso ir vis dar turi ka pasakyti. Bet visa gyvenima tada, kai labiausiai norisi pasisneketi, siaip sau, draugas vis tiek nekelia ragelio. Gal cia asmenine problema.

6346. Juode :-) 2003-09-11 10:09
Sveiki, pone GB. Atleiskit, nežinau, kas Jūs. Aš esu kaip tik iš ten - kasdien mokausi matyt vien tikslą, vien užduotį, ir neturėt kitų minčių tik ją vieną. Nevisada sekasi. Bet, jei labai stengsiuos, gal greit nebereikės ir tų "šiaip sau"?... O gal susirašom šiaip sau? Mano adresas: juode@delfi.lt

6348. Ha Orchid2003-09-11 10:24
Na, ačiū Dangui, autorius dabar turės su kuo šiaip sau susirašinėti elektroniniu paštu. Galbūt panelė Juodė ir bandelių su aguonom atsiųs.. Galbūt ir ne tik bandelių.. O kas čia sako, kad geriau jau gb iš viso nieko nerašytų? Ką, netikėliai? :)

6362. Saulius M.2003-09-12 10:42
Taikliai autorius parašė; bet ši tema - tai kaip tiems akliesiems dramblį apibūdinant: vienam panašus į gyvatę, kitam į koloną... Manau, pirmasis taikliausiai, ryškiausiai šia - perėjimo į šiandieninę (t.y., tam tikra prasme susvetimėjusią) visuomenę -tema parašė Alvin Toffler 1970 m. knygelėje "Future Shock" [ji yra Lietuvos nacionalinėje ir Mokslų akademijos bibliotekose; bent prieš 10 m. dar buvo]; šiandien tai jau puikiai tinka ir didžiajai daliai visuomenės Lietuvoje.
Nesutikčiau, kad bendruomenė iširo; tiksliau būtų sakyti -
(1) išsidiferencijavo, išsisluoksniavo, išsiskaidė, išsikristalizavo į labai margą spektrą mažesnių darinių, įvairiausio dydžio, pobūdžio, nuostatų, tikslų, etc. etc. mikro-bendruomenes;
(2) Interneto dėka - nereta jų virtual`izavosi, digital`izavosi, globalizavosi; bendravimui - neretai fiziniai atstumai tiesiog išnyko; tiesioginis bendravimas tapo įmanomas vos ne su bet kuo tau įdomiu pasaulyje;
(3) atskirų mikrobendruomenių gyvavimo trukmė, vidutiniškai imant, stipriai sutrumpėjo;
(4) atsivėrė milžiniška daugybė pasirinktinų mikrobendruomenių [pvz., kiek vien galimų diskusijų grupių, vietų pareikšti savo nuomonę yra Internete, ir nebūtinai tik anonimiškų; _daugybė_ pokalbių "šiaip sau" išsikraustė į WWW erdves] su galimybe pasirinktinai dalyvauti iš karto keliose [kompiuterijos terminais tariant - "paskirstyto laiko režimu"].
Taigi, troleibuse sumažėjo poreikis bendrauti, nes gyvename ne bendravimo bado, o bendravimo galimybių perprodukcijos [kartais negti agresyvios pasiūlos] visuomenėje. Bendruomenės sankiba, visumoje, nesumažėjo; tik ryšiai tarp žmonių pavirto daug didesne "raizgalyne" ir suintensyvėjo gyvenimo tempai. "Naujieji žmonės" daugiau įklimpę bendruomeniniame gyvenime nei anksčiau.
... prisimena 1993 m. Robert`o Altman`o filmas ``ShortCuts`` apie "naujųjų žmonių" visuomenę, ir iš šio avilio skambančią šiandienos džiazinę-bliuzinę-rokinę-kakofoninę-klasikinę-... mega-simfoniją.

6363. xX2003-09-12 12:47
Sauliui M. Čia tai taikliai pasakėte: "... troleibuse sumažėjo poreikis bendrauti, nes gyvename ne bendravimo bado, o bendravimo galimybių perprodukcijos [kartais negti agresyvios pasiūlos] visuomenėje."
Patiko. Klausimas el. redakcijai - ar nebūtų galima vertinti ir komentarus šypsiukais ar liūdnukais?

6365. Ha Orchid2003-09-12 13:17
Sauliau M., ačiū už komentarą ir neisterišką požiūrį. Gerbiu.

6377. Mykolas OK2003-09-13 17:25
xX, komentarų vertinimas - bus.
Mano darbų sąrašas kai turėsiu laiko tuo užsiimti:
1) versija spausdinimui;
2) komentarų vertinimas.

6378. musulmonas :-( 2003-09-13 17:50
O ko čia taip diorginiesi? Ar visiems Durkheimą dabar pulti skaityti? Ar paprasčiausiai jau tau honoraras už "Europos imperija" (ar kažkaip kitaip tas tavo šūdėkas vadinasi) pasibaigė? (Kiek tau sumokėjo tarp kitko už tą brudą?) Ir nuotaika dėl to pabjuro? A?

Rodoma versija 30 iš 31 
14:13:42 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba