ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2009-10-23 nr. 962

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

GINTARAS BLEIZGYS. Tiesioginis eteris (37) • ANGELĖ JASEVIČIENĖ. Auksas valdo (37) • -js-. Sekmadienio postilė (1) • HUGO LOETSCHER. Katalogo arija (36) • DAINIUS MARTYNAS ČIŽAS. Jobo knygos aktualumas (12) • SIGITAS GEDA. Vasara šešėlių tinklą tiesia... (39) • MIKALOJUS VILUTIS. Vilniaus skulptūros (65) • MANTAS BALAKAUSKAS. Eilės (8) • -lj-. Penki sakiniai apie mūsų kalbą (3) • TADAS ZARONSKIS. Eilės (5) • MINIUS AGUONA. Eilės (10) • RIMANTAS ŽILEVIČIUS. Tarnaitės, pasilikusios vaikystėje (4) • JURGA ŽĄSINAITĖ. Paryžietiška publicistika, arba „Gyvieji“ kultūrų tiltai (1) • Kuršių etnogenezės tyrinėjimaiPETRAS ZLATKUS. Kieno nuodėmė didesnė (15) • RENALDAS REIVYTIS. Navigatorius (4) • Kitas numeris išeis lapkričio 6 d. (10) • Aš irgi manau, kad Konfucijus kažką čia painioja. (356) •

Auksas valdo

ANGELĖ JASEVIČIENĖ

[skaityti komentarus]

Žodis krizė pastaruoju metu mūsų visuomenėje tapo įprastas. Dienraščių ir žurnalų pirmuosiuose puslapiuose mirga šis magiškas burtažodis, turintis nepaprastą galią – bauginti tautiečius. Tiesa, krizė suvokiama gana vienareikšmiškai – kaip ekonominės padėties apibūdinimas. Ir retas susimąsto, kad kur kas stipriau nei ekonominė mus žaloja dvasinė krizė.

„Dvasinė krizė?“ – nustebtų penktą pakuotę bulvių traškučių į krepšelį „Akropolyje“ kraunantis miestietis. Žodis krizė jo žodyne giliai įsišaknijęs (ačiū nepriekaištingai savo darbą atliekančiai žiniasklaidai), tačiau tokie „naujadarai“ kaip dvasinė, dvasia ar kiti sinonimai jau sunkiai suvokiami ir tuo labiau artikuliuojami. „Prieš kiek laiko lankėtės muziejuje? – galima smagintis provokuojant kitą „Panoramos“ lankytoją, pasimetusį lentynėlėse tarp kone šimto margaspalvių šampūno buteliukų. – Ką manote apie Nacionalinės dailės galerijos ekspoziciją?“

Negavus atsakymų į šiuos klausimus, kitus galima pasilaikyti sau. Juk vargu ar kas diskutuos su jumis apie objektų subjektyvacijas ar dekonstrukciją.

Jei pagalvojote, kad šių dalykų nežinojimas – pagrindinis dvasinės krizės rodiklis, klystate. Žinoti, kad žmonės kuo nors nesidomi, dar nėra blogai. Svarbu, kad jie apskritai domėtųsi. Taigi, galima pabandyti apklausą pradėti iš kitos pusės ir paklausti, kas mūsų kalbinamiesiems įdomu. Vyraujantys atsakymai būtų: televizijos kuriama simuliakrinė tikrovė, maisto produktai, pramogos, prabangūs daiktai, drabužiai, estetinė plastinė chirurgija, seksas. Dalykai, kuriuos galima maloniai suvartoti. Ir tučtuojau pamiršti. Ne veltui viename straipsnyje Regimantas Tamošaitis šiuolaikinį žmogų pavadino perkančiuoju žmogumi, homo consumer.

Vartotojiško gyvenimo realybė neišvengiamai paveikė kiekvieną visuomenės narį. Noras pirkti, maniakiškas nuolaidų, akcijų ar kitų linksmų atrakcijų vaikymasis po truputį užgožia kitokios veiklos, laisvalaikio praleidimo galimybes. Skaudu, bet gausiausiai laisvalaikiu lankoma lietuvių vieta – prekybos centras...

Pats apibūdinimas „vartotojiška“ jau nurodo didžiausią šios visuomenės narių aistrą. Aistrą suryti, sugerti, sunaudoti, suvartoti. Tokioje visuomenėje vartojama viskas – pradedant daiktais, baigiant kitais žmonėmis. Žmonių tarpusavio santykiai taip pat vis dažniau matuojami naudingumo koeficientu, todėl neišvengiamai keičiasi požiūris į santuoką, ištikimybę, draugystę, motinystę.

Žmonės ne myli, mylisi, o dulkinasi, vyras ir moteris retai tampa sutuoktiniais, kur kas dažniau – sugyventiniais, partneriais. Atsiranda naujos įsisiautėjusius instinktus gelbstinčios firmelės: seksšopai, seksodromai, striptizo klubai. Nesirūpinama Santuokos rūmų restauravimu, užtat miestiečiams gausiai dalijami lankstinukai, kuriuose savo paslaugas siūlo pigūs ir skubūs skyrybų centrai. Neturi ūpo – išgerk energinio kokteilio, esi nepatenkintas savo išvaizda – pritaikius stebuklingas tos minutės akcijas tave iš naujo supjaustys ir susiūs plastinės chirurgijos meistrai! Viskas perkama. Viskas parduodama. Viskas tam, kad gyventi būtų patogiau, greičiau, paprasčiau.

Gyvenimas vartotojiškoje visuomenėje savitai formuoja žmonių savęs ir aplinkos suvokimą, pasaulėžiūrą. Tokios visuomenės narius, remiantis Vytautu Kavoliu, galima vadinti krizės asmenybėmis. Kaip teigia V. Kavolis, „tokį asmenybės tipą suvokiame, ir ji pati save suvokia, kaip nepastovią, netolygią ir nenuspėjamą, kaip „švelnumo ir žiaurumo mišinį“. Sekdamas sparčiai besikeičiančias gyvenimo sąlygas žmogus nebesugeba sukurti ir išlaikyti savo tapatumo, pasimeta begalinėje naujų gyvenimo stilių sampynoje. Asmuo formuoja savąjį Aš, pasikliaudamas visuomenės primetamais stereotipiniais gyvenimo modeliais, prarasdamas individualumą. Jis nebesuvokia savęs kaip unikalios asmenybės, įsilieja į minią ir tampa beveide jos dalimi. „Mes esame ne tokie, kokie esame, o tokie, kokius save padarome“, – sako kultūrologas Anthony Giddensas.

Išbristi iš ekonominės krizės daug lengviau nei išgydyti dvasinę žmogaus degradaciją. Remiantis rinkos analitikų duomenimis, krizė Lietuvoje turėtų baigtis apie 2012 metus. Apie dvasinę krizę jokie analitikai nekalba, ji nediagnozuojama poliklinikose. Nesukurta tinkamų medikamentų gydyti ligai, kuri apskritai nėra pripažįstama. Tačiau akylesnis stebėtojas supranta, kad dvasinė mūsų tautos krizė truks kur kas ilgiau, nesibaigs nei 2012, nei vėlesniais metais. Turi užaugti nauja žmonių karta, kurios požiūris į gyvenimą bus nebe toks materialistinis.

Pripažinkime, juk visgi ne auksas valdo pasaulį, o geležis.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


173570. kokia kultūra...2009-10-27 19:13
kaimo bobutė, sekmadieniais einanti į bažnyčią ir gal gyvenime nebuvus jokiame teatre ar galerijoje - man kultūringesnė ir vertesnė už tokias, kurios šaukia: jūs visi chamai: pažiūrėkit į mane!!!

173575. Li2009-10-27 19:29
A ja jai kaip blogai , ... kaip baisu ... - kokia bloga ta materija , kokie tie-kažkurie "nedvasingi" žmonės. Dar viena globalistė-moralistė.
Svarstyti , aptarinėti sudėtingumus visi moka ... a толку? Miela Angelė, gal pasakytumet , kas yra dvasingumas? Ką Jūsų manymu reikia daryti? Gal šatėniečiai žino?

173582. varna (užkniso)2009-10-27 19:56
Kvaiša. Vietoj to, kad čia rašliavotum nesąmones, perskaityk kokią knygutę (kad ir apie Pinokį, pradžiai), po to baik mokyklą, bent jau penktukais (10 balėje sistemoje). Šatėnai baigia užpisti (ar uždulkinti?), spausdindami septintokių kliedesius.

173583. vl2009-10-27 20:03
Vargšas Mefisofelis- kastruoja kas netingi.

173588. mie2009-10-27 20:27
tais auksiniais laikais, kai moterys megzdavo, siudavo, augindavo darzoves ir virdavo uogienes, o vyrai statydavo sodo namelius tik tam tikro dydzio is vogtu statybiniu medziagu, visi buvo labai dvasingi. o dabar - stai nelaime - tapo perkanciais zmonemis.

173591. dvasingumo svarstyklės2009-10-27 21:23
Idomiai dvasingumą sveriate - čipsų pakeliais ir šampūnais

173593. mieei2009-10-27 22:19
nepamirškite, kad dar privalomuoju būdu studijavome Leniną ir kitus barzdočius. Užtat ir buvome labai dvasingi. O pirkdavome, kas sugebėdavome, iš po prekystalio.

173602. Saulėns2009-10-28 07:29
Kultūra, kultūra..., kai tik pradeda kalbėti apie kultūrą - vamzdec, norisi griebti beisbolo lazdą.

173616. snobizmo irodymai :-( 2009-10-28 12:45
neketinu nei spjaudytis, nei rėkauti, bet... toks moralizavimas yra neįdomus ir vertas tik dienorasščio įrašo ar paverkimo ant pašnekovo peties prie arbatos puodelio. Apie tekste minimas problemas seniai kalbama, tuo labiau, apie tai rašo net bulvariniai laikraščiai (!). Tekstas liudija sustabarėjusį požiūrį ir akivaizdų snobizmą.

173622. dar didesnio snobizmo įrodymai2009-10-28 13:43
būtų, kartu su komentatoriais Sauliumi ir xXu pangarinėt homoseksualų problematiką ir išvadinti visus homosovietikais ir atsilikėliais

173626. Balys2009-10-28 14:12
Tu čia paburbėjai visai kaip Angelės kultūrologas Anthony Giddensas.

173648. krankt2009-10-28 17:34
nesuprantu, ko autore nori - kad visi urmu butu labai dvasingi? kad dvasingai skerstu gyvus verselius kitu dvasinguju pietu stalui, o paskui dvasingai valytu isvietes, kurias pridergs papietave kiti dvasingieji? nepagaunu minties...

173652. išvietės2009-10-28 17:43
taip, mus reikia valyti dvasingai. O ką? Kitaip gali nusišauti.

173659. krankt2009-10-28 18:23
tai nevalgykite ir nekakokite, nereikes tada nusiauti. :)

173661. orgazmas?2009-10-28 19:22
o orgazmas - tai dvasingas ar materialus ar snobiškas ?

173663. kranktė pablūdo, 2009-10-28 19:28
siūlo išvietėms nevalgyti ir nekakoti (nors galima pažvelgti ir taip...).

173665. Kaskgi2009-10-28 20:24
Kas čia darosi, čia maždaug devintoko lygio rašinys ir jis dedamas ant Šiaurės šatėnų??? "Dienraščių ir žurnalų pirmuosiuose puslapiuose mirga", o ekonomikos vadovėliai nemirga, nx??? Nu tokio briedo seniai neskaičiau. "Turi užaugti nauja žmonių karta, kurios požiūris į gyvenimą bus nebe toks materialistinis" - kas čia, cut-up`as koks? Absoliučiai kiekvienas sakinys buvo kokiame nors Stiliaus ar Žmonių žurnale, o gal net Pinkevičiaus dušo kabinoj. Čia jau panašu į sadizmą, na, susimildami, nesityčiokit iš žmonių. Mokančių rašyti.

173669. pomučajem,2009-10-28 21:35
zakaliaites`

173680. katė2009-10-29 08:24
Šią autorę puolat, o ką patys darote pirmojo teksto komentaruose? Irgi rūšiuojat. Nebesusigaudau.

173731. katei2009-10-29 15:06
na, pakanka prisiminti "pritčią" apie krislą kito akyje ir rąstą savojoje, ir viskas paaiškės.

173895. Antanas :-) 2009-10-31 10:19
O komentarus paskaičius darosi bloga... Tai tik įrodo Angelės rašinys, kokio žemo lygio žmonės rašo... Jei nepatinka,- neskaityk. Šaunuolė,Angelė. Sutinku su viskuo...

173898. mie - antanui2009-10-31 10:51
gal patartumet - kaip suzinot, kad nepatiks, jei neperskaitai? ar jus nervina, jei zmones ivairiai galvoja? darosi bloga?

173904. Antanas2009-10-31 12:39
Kiek žmonių tiek nuomonių, tai suprantama, tačiau kritika ir jos išsireiškimo būdai neturi būti žeminantys, reikia daugiau tolerancijos, net jei kita nuomonė nesutampa su tavąja...

173906. mie2009-10-31 12:54
jei isdristi det rasinius i laikrasti, tai turek omeny, kad gali gauti i galva. anoniminiai kritikai juk daug atviresni ir drasesni uz pazistamus. man asmeniskai gerokai pabodo verkslenimai ta pacia tema: apie tai, kaip zmones pasidare daiktu vergais. tarsi anksciau nebuvo.

173923. žinoma, anksčiau nebuvo, 2009-10-31 18:13
nes nebuvo daiktų (norint pavergauti batams, reikėdavo jų gana ilgai medžioti).

173942. xX2009-11-01 09:55
linksmiausia (nors buvau parašęs blogiausia, bet persigalvojau), taigi - linksmiausia, kas gali nutikti - tai tokioms angelėms patekti į valdžią. O jos ten nesunkiai prasibrauna, nes planas gerai apgalvotas: pirmiausiai patekti į TV arba, kaip šį kartą, į ŠA puslapius. Po to aplėkti kioskus ir supirkti visus egzempliorius. Toliau - su jais tiesiu taikymu pas valdžiažmogius, o dar geriau - pas geražmogius, gudriai kažkieno įstumtus į valdžią. Aukštai iškėlus atverstą ŠA straipsnį - štai toks kultūrinės spaudos gigantas mane spausdina, nes žinau, ką daryti! Ir priims naivus geražmogis, pats įstumtas į valdžią, angelę savo patarėja. O toliau - įstatymai, draudžiantys valgyti čipsus troleibusuose, nors Balbieriškyje troleibusai dar nevažinėja.

173957. mie - xXui2009-11-01 11:25
ar tau i galva ateina kokia kita mintis, ne apie valdzia?

173965. xX2009-11-01 11:44
ateina, ir matyt, ne ką rečiau nei tau. Čia aš tik paįvairinu monotoniją, padidinu įvairovę kitais aspektais, gal net savotiškai aukojuos. Manai man lengva parašyt žodį "valdžiažmogis"? Sunkiau nei tau "by**s", jei gali įsivaizduot.

173969. mie2009-11-01 11:57
ne, man visai nesunku parasyt bybys, nes as irgi aukojuos.

173976. xX2009-11-01 12:46
mat kaip. tada turėtum nesunkiai atsakyti pati į 173957, ir gal net neužduoti jo. Autorefleksijai: "mie, ar tau i galva ateina kokia kita mintis, ne apie by*į/vamzdį/...?". Tik pažiūrėk, kaip koks Parulskis kartais aukojasi, kokios formos, kokie žodžiai, nesvarbu, kad turinio nerasta. Bet vis tiek - gražu žiūrėt!

173978. archyvaras2009-11-01 13:42
O sąmoningų trajektorijų link omnikratijos žmonėse nė trupiniu nepagausėjo...Logiška: tesiekiama fiziologiškai išgyventi, kai 2 -3 procentai LT oligarchų ir aukščiausiųjų valdžiažmogių prisiplėšė sau ir kūdikėliams savo, beje, grynuosius padėdami saugioje omnikratijos tėvonijoje - Šveicarijoje.

173981. xX2009-11-01 14:19
aš taip nesakyčiau, kad nė trupiniu nepagausėjo. Omnikratijai sąlygos kuriasi iš kelių pusių. Koks beržas, pavyzdžiui, irgi negali žiemą sužaliuoti - viskam savas laikas. Sausra irgi pražūtinga jam būtų, uraganinis vėjas taip pat. Todėl kol dar žiema, tol negali sakyti, kad medis nei per trupinėlį nesužaliavo. Laiko klausimas. Dar keturi metai liko, jei pameni mūsų susitarimą.

173985. XX -ui - archyvaras, pasiklydęs...2009-11-01 15:35
Taip, pamenu. Bet nustebau: negi keturi metai, o ne du?! Ar tarėmės ne dėl 2011 -ųjų rugsėjo 11 dienos susitikimo? 2013 - ieji?!

173988. xX2009-11-01 15:53
archyvarai, reikėtų po archyvus palandžioti, bet tikrai esu realistas - penki metai pats tas.

174026. trumapai2009-11-01 22:55
visuomet malonu išgirsti tokias gražias (nerealias?) mintis,bet jos jokiu pasualio egzistavimo periodu nebuvimo įmanomos. Ir leiskit man, gerbiamoji, dar pridurti jog žmonės "dulikindavosi" jau senais antikos laikais ir tų laisvo elgiaso merginų būdavo (o tos antikos valstybės, kultūros požiūriu, tikrai daug pasiekusios), tad šio dalyko, kaip negatyvios savybės šiam kontekste visai netinka apibrėžti, kad ir kaip bebūtų,juk tas didis malonumas įkvepė ir suteikė daugeliui pasualio genijų ar garsių rašytojų stiprsenės išsireiškimo plotmes :0... Pavadinimas;"auksas valdo", o pabaiga: "Pripažinkime, juk visgi ne auksas valdo pasaulį, o geležis" - koreguoti tai būtina, netinkama priešprieša. bet gal nemoralizuosiu, sunku sužinoti kaip jūs vertinate kritiką. Vis dėlto įdomu ir gražu, kad esate tokio požiūrio, bet neabejokite, jis tikrai pakis. Sėkmės vėlesnėje kūrybje.

174033. xx-ui nuo archyvaro2009-11-02 09:20
Tai jau taip, jeigu "pats tas". Archyvai - buvojusiųjų/rašiusiųjų žmonių minčių /nuomonių kapinynas, krūva žodių lavonienos...Kam gręžtis ir gręžiotis atgal - nieko ten jau nepakeisime, net įrašę papildinius. Įdomiau ir linksmiau, kai prapuolėliai sugrįžta dabartin. į dabarties vyksmo laiką ( Gvntj, Ebola - šmėstelėjo ir vėl pranyko). Tai jau taip, musėt, ir yr, kaip pats sakai panardęs - penkeri metai...

175488. Tikra tiesa :-) 2009-11-24 12:47
Straipsnis labai geras ir reikalingas!!! Kaip pirstu i aki! Perskaiciau ir kai kuriuos komentarus....norisi pasakyti tik tiek: tiesa taip visiems akis bado, kad norisi jos bet kokiais budais issiginti, arba tiesiog "pavaryti" ant autores, kad ji "nusivaziavo" su savo pamastymais.Tada visi jausis geriau ir toliau pirks spalvota sampuna ir cipsus :) ir bus laimingi su savo daikciukais.

Rodoma versija 27 iš 28 
14:13:33 Jan 31, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba