ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-06-19 nr. 705

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

ALFONSAS ANDRIUŠKEVIČIUS. Keturi epizodai iš protagonisto gyvenimo (74) • LIBERTAS KLIMKA. Joninės jau laisvos! (9) • SUSAN SONTAG. Ką mes padarėme? (35) • AUGUSTINAS DAINYS. Nakties regėjimai (3) • Sonata Žalneravičiūtė kalbasi su DARIUMI GERASIMAVIČIUMI. Dantų skulptūros, arba Tirpstanti dimensija (5) • SIGITAS GEDA. Vis toji Amerika (12) • RENATA DUBINSKAITĖ. Kaži ko belaukiant... (1) • FRIEDRICH G. PAFF. Burtininkas (1) • JUSTINAS KUBILIUS. Pabaigos pažadas (2) • LAIMANTAS JONUŠYS. Istorinė tikrovė – absurdiškesnė už fikciją (15) • G. K. CHESTERTON. Mistikos paslaptis (4) • RIMANTAS BALSYS. Joninės, Kupolės, Rasos? (10) • TARPTAUTINĖ KONFERENCIJAREGIMANTAS KAŠKAUSKAS. Keturios pasakos (8) • JONAS ŽEMKALNIS (8) • laiškai (43) •

Istorinė tikrovė – absurdiškesnė už fikciją

LAIMANTAS JONUŠYS

[skaityti komentarus]


Patrik Ouųednķk. Europeana. Vertė Almis Grybauskas. V.: Apostrofa, 2004. 110 p.

Štai jums XX a. istorija, kokios dar nebuvo. Be abejo, fragmentiška, asociatyvi, chronologiškai žvaliai šokinėjanti pirmyn atgal ir dekonstrukcinė. Amžiaus pradžioje žmonės ėmė svarstyti, kuri tauta "toliau pažengusi civilizacijos keliu. Dauguma manė, kad prancūzai, nes Prancūzijoje vyko visokie įdomūs dalykai, prancūzai mokėjo palaikyt pokalbį, vartojo tariamąją nuosaką ir pliuskvamperfektą, gundomai šypsojosi moterims, ten moterys šoko kankaną, o dailininkai išgalvojo impresiją. Tačiau vokiečiai tvirtino, kad tikroji civilizacija turinti būti paprasta ir arti liaudies, tai jie išgalvoję romantizmą, ir daug vokiečių poetų rašė apie meilę, o slėniais vilnijo miglos".

Gražiausia čia, žinoma, paskutinė frazė, romantizuotą gamtos reiškinį kurioziškai susiejanti su kultūra. O štai kaip komiškai pelė dalyvauja feministinio diskurso parodijoje:

Pagal įvairius tyrimus daug žmonių manė, jog didžiausias amžiaus įvykis buvo kontracepcijos išradimas, nes dabar moterys galėjo mylėtis kada panorėjusios ir nebijojo pastoti, tai leido pasiekti lytinę nepriklausomybę, lygiai ir ekonominę, nes taip galėjo siekti svarbesnių postų ir jau nealpdavo pamačiusios pelę, nes nebepaklusdavo vyriškiems moterų stereotipams.

Arba dar:

Aštuntąjį dešimtmetį filmų herojai dažniausiai mylėdavosi automobiliuose, nes taip buvo originaliau ir gyvenimas vis spartėjo, ir jaunieji žiūrovai, dar neturintys nuosavų automobilių, taip galėjo įsivaizduoti, kas jų laukia ateityje. Ir vis dažniau vyrai gulėdavo apačioje, o moterys sėdėdavo ant jų, nes šitaip emancipavosi.

Tai yra knyga, kurią taip nuostabiai smagu skaityti, kad norisi cituoti ir cituoti. Autorius apie viską pasakoja vienodai naiviu metraštininko tonu, tad humoro ginklas yra visa kur slypinti ironija. Čia vaizduojamas iki šiol dinamiškiausias ir margiausias žmonijos kvailybės istorijos tarpsnis, vardu dvidešimtasis amžius. Kuriame itin garsiai trimituota, kad reikia pasimokyti iš ankstesnių amžių klaidų ir kvailybių: "Jei žmonės pasimokys iš praeities klaidų, tai nebebus jokių karų ir ligų, potvynių nei žemės drebėjimų, bado nei totalitarinių režimų, nes naujasis žmogus bus dinamiškas, tolerantiškas ir pozityvus". Būdingu Ouųednķko stiliumi čia ypač sąmojingai tinka potvyniai ir žemės drebėjimai, o mes juk atsimename, kad gamtos stichijos siautėjimo Sovietų Sąjungoje buvo gerokai "sumažėję".

"Europeana" šaiposi iš visko – iš religijos ir pozityvizmo, iš nacionalizmo ir kosmopolitizmo, iš milenarizmo ir sektų (ypač smagiai užvažiuota scientologijai), bet taip pat iš mokslo arba to, kas pretenduoja į mokslą (itin absurdiškai atrodo froidizmas), o išsunkus esmę gali pasirodyti kaip komiški stereotipai. Čekiško leidinio pabaigos žodyje toks Vlastimilas Hįrlas, svarstydamas knygos traktavimo būdus, plėtoja ir naivoką klausimą: "Ar galimas daiktas, kad ne tik refrenu atsikartojantis "liaudies balsas" (ką žmonės sakydavo, ką manė, ko tikėjosi), bet ir tai, ką dėstė įvairūs filosofai, antropologai, matematikai, astrofizikai, kalbininkai, sociologai, psichologai ir t. t., tebuvo pramanas, parodija, fikcija?" O toliau taikliai priduria: "Jokia apibrėžta idėja nesuteiks mums rakto, kuris leistų po Ouųednķko teksto užrakinti vartus ir nueiti sau su jausmu, kad išgavome atsakymą".

Iš tiesų šio komiškai nešališko pasakotojo žvilgsnis vienodai sklendžia per viską, į vieną istorinį procesą "susintetina" ir skelbiamus prietarus, ir moksliškas tezes:

Dar kiti sakė, kad labai greitai būsianti pasaulio pabaiga, o kiti – kad praeis dar kiek laiko. O antropologai sakė, kad pasaulio pabaiga yra svarbus individo ir visuomenės gyvenimo veiksnys, leidžiantis pašalinti baimę bei agresiją ir susitaikyti su savo mirtimi. Psichologai sakė, kad individui labai svarbu iškrauti savąjį agresyvumą ir kad geriausiai tam tinka sportas bei rungtynės, nes taip visi išsikrauna, atsikrato agresyvumo ir žuvusių būna daug mažiau nei per karą.

Čia vėl gražiausia yra paskutinė frazė ("daug mažiau nei per karą"). Būtent tokiomis, tarsi nekaltomis, bet absurdo efektą užtikrinančiomis frazėmis, pridurtomis prie lyg ir kronikinio dėstymo, atsiskleidžia ypatingas šio teksto subtilumas. Kaip štai šiame fragmente, kur toks žaismingas alogiškas vaidmuo tenka šunims ir žiurkėnams:

Su moterų emancipacija, su kontracepcijos išradimu, su tamponais ir vienkartiniais vystyklais Europoje sumažėjo vaikų, tačiau padaugėjo žaisliukų ir vaikų darželių, šliaužiojimo kalnelių, ropinėjimo takelių ir šunų, ir žiurkėnų ir pan.

Bene daugiausia dėmesio šioje knygoje vis dėlto tenka abiem pasauliniams karams ir abiem didiesiems totalitariniams režimams, ir čia humoras, žinoma, pajuosta. Yra nemažai marginalinių, bet makabriškų epizodų iš abiejų pasaulinių karų, yra ir apibendrinimų: "Spėjamas armėnų genocido aukų skaičius buvo nuo vieno iki pusantro milijono žmonių, tačiau turkai sakė, kad armėnų genocidas nebuvo tas tikrasis genocidas, ir dauguma žydų pritarė tokiai nuomonei".

O štai makabriškas epizodas iš komunistinio rojaus aušros, toks lyg ir juodas anekdotas (gal toks ir yra) apie anekdotų klausymą:

1923 metais iš Maskvos į koncentracijos stovyklą prie Muromo buvo išsiųsti tokie du chuliganai, kurie šaipėsi iš grįžtančių po darbo darbininkų, ir vienas tekintojas, kuris buvo triskart iš eilės pavėlavęs į darbą, tai tas tekintojas kartą naktį užmušė abu chuliganus iš gultų išplėšta lenta, nes jie pasakodavo antisovietiškus anekdotus ir tekintojas bijojo, kad kas nors paskųs, jog jis klausėsi antisovietiškų anekdotų, ir komunistai jį sušaudys.

Šioje nedidelėje knygelėje, pasakojančioje istorinius dalykus, yra daugiau absurdo negu bet kokioje absurdistinėje literatūroje, nes XX a. tikrovė tiesiog jo sukaupė nepalyginti daugiau. Kaip jau minėjau, čia šaipomasi iš visko. Taip pat ir iš absurdistinio požiūrio į pasaulį:

Kai žmonės liovėsi tikėję Dievą, ėmėsi ieškoti būdų, kaip išreikšti tai, kad pasaulis yra absurdiškas, ir išgalvojo futurizmą ir ekspresionizmą, ir dadaizmą, ir siurrealizmą, ir egzistencializmą, ir absurdo teatrą.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


18490. troy :-) 2004-06-21 11:09
Tiems čekams visas pasaulis atrodo juokingas ir toks nepatvarus. Mat jie jį mato dažniausiai pro alaus bokalo stiklą. Todėl toks sveikas požiūris. Mes alaus vartojimo lygiu artėjame prie Čekijos ir matysime pasaulį lygiai taip pat kaip ir tie hašekai su hrabalais.

18503. ebola2004-06-21 17:12
Reiks paieskoti, rodos nebloga knyga.Vat tik idomu, ar galima butu parasyti panasia apie koki X amziu? Apie XXI - matyt, gales surinkti dar juokingesne.As jau koki puslapi kita surinkciau siandien vien tik apie l Lietuva be didesniu pastangu...

18508. varna2004-06-21 19:17
Matai, ebola, tuo čekai ir skiriasi nuo lietuvių: anie gali prajuokinti visą pasaulį, o lietuviai tik pravirkdyti patys save.

18523. vot2004-06-22 01:25
joooooooooooooo su tokiu superdemokratiniu ir superteisingu ir superliberaliu elitu net Carlis Caplinas prapultu. Bet lietuviai ne tik uz cekus bet ir uz pati XXXXXX juokingesni - pasiziuri i tokios varnos zoologini prisirisima prie lygesniu kieuliu (kaip musulmonas prie emiro) ir taip juokas ima, O ka kam nejuuokinga PAXA LAUK, PAXA LAUK, PAXA LAUK ir pan. ir pan.

18524. vot su sorry2004-06-22 01:27
atsiprasau PRUNSKIENE LAUK, PRUNSKIENE LAUK, PRUNSKIENE LAUK

18530. 132004-06-22 03:01
geras budas rasyti istorija: lyg apsimetant kvaileliu. O juk ir juokdariai galedavo savo ponams tokiu budu pasakyti visa tiesa.

18537. ebola :-) 2004-06-22 09:29
Ne varna, cekai nuo lietuviu nesiskiria NIEKUO...kaip ir Prunskiene nuo Adamkaus, kaip ir tu varna, nuo manes, ebolos... Kiekviena diena visi kartu, draugiskai ar nelabai, kuriame pacia absurdiskiausia istorija.Jeigu nevaliotume pasiziureti i savo istorija "per bokalo stikla", butumem teisus susinaikine fiziskai kaip beviltiski ir niekam tike tvariniai.Musuose sakoma: "kak posmotrish vokrug - eto nu y nach**, a kak podumajesh, nu y poch**" Kai pamysliji, sitas musu ypatingai sudetingas, be jokiu tiesioginiu sasaju tarp veiksmu ir ju pasekmiu gyvenimas yra labai ilgas Felinio filmas...ir vargu ar kas nors reiksmingesnio nei filmas...

18563. Ricina2004-06-22 18:39
Autorius kenčiaaaaaaaaaaaaaaaa.

18566. po palme2004-06-22 19:53
Gal tikrai reiktu pradeti rasyti tokia knygute. Jeigu kiekvienam numeryje pasirodytu po kelis puslapius, kad ir cia, kur mes dabar rasom, po kurio laiko galima butu juos surinkti ir atspausdinti. O del alaus bokalo dugnu tai gryna teisybe. Ir dar vitaminus reikia gerti kiekviena diena...:)

18571. ebolai nuo varnos2004-06-22 21:53
Neteisus tu, ebola, dėl sąsajų tiesioginio nebuvimo tarp veiksmų ir pasekmių. Žiūrėk, išgeri bokalą kitą ir pamiršti žmonių kalbą - telieka b...., n...., p.... Nesu aš panašus į tave. Tame ir visas kaifas - mes VISI tokie skirtingi! Žinai, kuo labiau tu man atrodai netašytu stuobriu, tuo labiau mane graužia žingeidumas. :) p.s. o čekai skiriasi nuo mūsų!

18578. cikada2004-06-23 12:34
zhiurint ish apachios- tai gal mes ir skirtingi, bet zhiurint ish visrshaus- tokie mes vienodi...skuzdeliukai...

18603. Korra2004-06-24 02:40
varna, kažkodėl vis durnyn - nors toks protingas paukštis.

18615. Korrai nuo varnos2004-06-24 11:17
Čia visi vienas kitą klausia: "Kaip einasi?". Taip ir "mano" parduotuvėlės šeimininkas, kurioje kasdien jau aštuoni metai perku pietums sumuštinį, mandagiai pasidomi: "Kaip einasi?". Linkteliu. Jis irgi – supratingai. "Išalkau" – sakau jam jau kelintą šimtą kartų. "Kaip visada?" – klausia šeimininkas. Aš susimąstau. Jis irgi. Trumpai pamąstę atsitokėjame abu kartu. Aš linkteliu. Jis irgi – supratingai. Šeimininkas virtuozo judesiais ruošia sumuštinį – jau kelintą šimtą kartų. Susimoku. Susimąstau. Jis irgi. "Gerai" – sakau jam, jau atverdamas duris. Jis linkteli. Supratingai.

18664. ebola2004-06-25 10:02
Apsimesti kvaileliu gali tik protingas.Man, pavyzdziui, nereikia apsimetineti, as ir taip kvailys.Visas mano gyvenimas yra juokingas.Aplinkiniu - ne ka rimtesnis.Rimtumas yra kazkokia susirupinimo forma.O man rupintis nera kuo.Viskas man kazkaip savaime vyksta...tiesiog dazniausiai sekasi be didesnio susirupinimo.Kartais ir nepasiseka, apgauna mane kas nors, atima pinigu ar dar koki slamsta.Bet ir tame nematau nieko rimto.Butu labai idomu jei kas papasakotu "is esmes rimta, neabsurdiska istorija". Varna tiki tiesioginiu rysiu tarp veiksmo ir atoveiksmio.Tai jau yra juokinga, nes tai yra knygu teisybe, ne gyvenimo...Matet kaip Eastwoodas pribaiginejo kazkuriam vesterne miestelio Sheriffa, o tas burbejo: "as nenusipelniau sitaip mirti, as ka tik pasistaciau nauja nama!"?Kietuolis jam atsake: "tai neturi jokios reiksmes nusipelnei ar ne..." ir nusove ji...:D Vat sitaip va...

18685. Korra2004-06-25 23:06
Man nereikia apsimesti protingai - aš ir taip protinga.

Rodoma versija 27 iš 28 
14:13:24 Jan 31, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba