ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2007-12-08 nr. 872

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

PETRAS RAKŠTIKAS. Miniatiūros (17) • ANDRIUS MARTINKUS. Malda už mirusius (56) • -pz-. Sekmadienio postilė (5) • Šimto poetų šimtas eilių (10) • VYTAS GEDUTIS. „Foto Bolivar“ (II) (1) • EGDŪNAS RAČIUS. Apie angelus, džinus ir velnius (5) • SIGITAS GEDA. Žydėjo mėlynos cikorijos (6) • KURT VONNEGUT. 2 B R 0 2 B (13) • Iš lenkų poezijos (2) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (17) • RENATA ŠERELYTĖ. Atradimų ritmas (1) • LAIMA MUKTUPĀVELA. Katano socialinis biologiškumas (5) • ALDONA RAGEVIČIENĖ. Atbėga elnias devyniaragis (7) • MYKOLAS USONIS. Gal ir norėta kuo geriau, bet išėjo?.. (1) • LUDWIG (13) • kur tu is tikruju buvai? (272) • 2007 m. gruodžio 15 d. Nr. 47 (873) turinys (4) •

Katano socialinis biologiškumas

LAIMA MUKTUPĀVELA

[skaityti komentarus]

Edmunds Katans. Sievietes un mīļākie. Rīga: Tapals, 2007. 368 p.

Dabar apie lietuvių autoriaus Edmundo Katano knygą „Moterys ir meilužiai“ kalba ne tik lietuviai. Intos Jansonės į latvių kalbą išverstą knygą skaito moterys ir, apimtos prieštaringų jausmų, duoda ją paskaityti savo vyrams ir partneriams. Būtent taip ir vyksta – moterys nori sužinoti, ar iš tikrųjų vyrai taip galvoja, kaip rašo autorius. Ar iš tikrųjų vyrai pasaulį suvokia pojūčiais, o moterys emocijomis?

Kas knygoje „Moterys ir meilužiai“ yra tokio jaudinančio moteris ir tyliai vienijančio vyrus? Šioje knygoje vyrai prisipažįsta: taip, mes pasaulį jaučiame savo ašimi, ir netgi daugiau – pasaulį užveriame ant savo ašies, nes tada geriau jaučiamės. Paleidžiamos instinktų vadžios.

Knyga, kurioje ir patys vyrai nutraukia parandžas. Tą uždangą, į kurią buvo ir yra suvyniotas vyras, kad nesugalvotų pasakyti, ką galvoja apie save, savo jausmus. Vyras po pažinimo be figos lapo. Baisus žvilgsnis, piktos moterys, skandalai namuose ir lovoje. Gyvuliai! Pačios kalės! Girdėti dialogai. Tokie pažįstami, kad net baisu. Žiūrėkite – kai susirenkame į pasisėdėjimus, vakarėlius ir visokias konferencijas, kai įšylame, tuomet atveriame širdis ir tai, ką tylomis galvojame, užgėrę išsipasakojame.

To Katanui ir tereikėjo! Gali būti, kad jeigu nežinotum, jog knygos autorius yra rinkodaros specialistas ir psichologas, tai negalėtum jos perskaityti net iki 11 puslapio. Nes iš pradžių pagrindiniai veikėjai kalba apie tą patį – kaip susirasti turtingą dėdulę, kaip papramogauti su merginomis. Taigi pas mus pilni žurnalai rašliavų apie tarpusavio santykius, kai dažniausiai moterys rašo moterims, kaip moteris gali susirasti, išlaikyti, pritraukti vyrą... Vienas vargas žinant, kad „geriausi šunys jau pririšti!“ (Šį teiginį radau 2 kartus!)

„Moteris ir meilužius“ parašė vyras, ir tai yra triukas. Pagaliau sąmoningai kalba, kaip yra! Iš karto motiniškai noriu perspėti, kad moterims tai gali nepatikti. Jeigu tai ne rinkodaros triukas su persirengimu, persikūnijimu arba savo darbo pardavimu, tai autorius yra nusipelnęs pagyrimo dėl netradicinio požiūrio į produktą. Kitu atveju moterys su savo garsiu ir šauniu kalbėjimu yra išgąsdinusios vyrą. Jis nepasakoja, ką galvoja ir kaip jaučiasi. Jeigu kažkuris jų vis dėlto prisipažįsta: „Man reikia kažko naujo. Daug ir dažnai. Ir vis gražesnės!“, tai toks vyras viešai apmėtomas akmenimis.

Autorius tik knygos pabaigoje išdrįsta daryti išvadas: „Vyras slėpdamas savo seksualinę energiją visada brangiai moka: arba alkoholizmu, arba bailiu gyvenimu, arba ankstyva mirtimi... Deja, moterys šių reiškinių nesusieja“ (p. 350). Moterys vyro esmę nuginė į pogrindį, verčia vyrus gyventi taip, kaip jos nori, teigia vienas knygos veikėjų. „Blogiausia, kad mokykla ir visuomenės informavimo priemonės įkala į galvas, kad tarp lyčių nėra didelių skirtumų. Sako: „Mes visi esame žmonės.“ Taigi daugiau mažiau vienodi ir turime elgtis panašiai“ (p. 349). Tai liūdnai sociali knyga, kurioje žodis „jautrus“ turi sinonimą – neatsparus konfliktui!

Katanui reikia skirti Šv. Jurgio kryžių už drąsą knygoje pripažinti – nesvarbu, ką šimtmečiais kalbėtų moralizuojantieji, Bažnyčios ponai, oratoriai ir kovojančios feministės, – vyro būtybėje, nors ir latentine forma, nepaneigiamai slypi raudonas instinktų žiedelis. Jeigu kas išdrįsta jį pražydinti, tai jį pavadina ne gamtos vaiku, o gyvuliu. Tai matydami kiti lenda į savo pačių išsikastus apkasus ir tyli. Susitaiko (ir vis tiek slapta atiduoda duoklę savo instinktams, gyvena vadovaudamiesi dvejopa morale).

Nepretenduodama tapti meno kūriniu, knyga yra puikiai sukonstruotas proto darbas apie santykius be rožinių akinių. Laimingos pabaigos su vestuvėmis, nors ir tikimės, nebus. Ne! Pasirodo, yra! Mergina išteka už vaikino iš Užsienio reikalų ministerijos, iš kurio vyriško pasididžiavimo iš pradžių šaipėsi: „...na, koks buvo? Kaip ir trumpas, plonas, beveik kaip šuns...“

Jeigu šią knygą būtų parašiusi moteris, kritikai ją neabejodami būtų priskyrę prie bulvarinės literatūros žanro, o pačią autorę prikalę kaip karingą feministę ir ant kaklo užkabinę lentelę INRI – Indīgi Nesaudzīgā Realitātes Izkropļotāja („Nuodingai nesaugi realybės iškraipytoja“). Knygą reikėtų įrašyti į juodąjį sąrašą, nes ją galima duoti skaityti tik susituokusioms poroms, kurios kartu nugyveno chrestomatinius 2, 7, 15 metų. Kad pagaliau vienas kitą pažintų. Nes ką tik susituokę pasipiktinę šauktų: „Melas! Mano angelas ne toks!“ Tačiau kurį laiką kartu apsitrynę save atpažins, nes tai, ką rašo Katanas, bus patyrę savo kailiu. Kaip „apgaudinėja“, kaip „duodasi su merginomis“, kaip „susiranda kitą, jaunesnę“, kaip sutinka tą, kuris „pagaliau supranta“.

Nuimdamas apsauginį skydą nuo stipriosios lyties autorius elgėsi labai strategiškai ir viską apgalvojo iki smulkmenų. Knyga yra kaip serialo „Seksas ir miestas“ scenarijaus variantas – tik su truputėlį išsamesniais paaiškinimais, kaip turi elgtis aktoriai.

Struktūra paprasta: šešios moterys sprendžia savo moteriškas problemas – kaip gauti gerą, mylintį, rūpestingą, darbštų ir galintį jas aprūpinti vyrą. Pateikti ir vyrų tipai, su kuriais kiekvienas gali identifikuotis. Iš karto Jus nuraminsiu – visi literatūriniai veikėjai, be pagrindinių, turi ir kitų – gretutinių santykių. Visi! Atsarginės padangos apsidrausti nuo rizikos.

Visi personažai vaizduojami kasdienėje aplinkoje – jaunos merginos gyvena bendrabutyje, dar netekėjusios, bet labai nori ištekėti. Vyrai gyvena kaip kuris – vienas bendrabutyje, kitas turi savo butą, trečias paėmęs kreditą turi savo namus, į kuriuos vedasi moteris. Baisu kaip gyvenime. Norėčiau paprieštarauti autoriaus prielaidai dėl žodžio „verslininkas“ – iš tiesų sakau Jums, kad sunku pritarti, jog „verslininkas“ tik valkiojasi su merginomis. Žodis „verslininkas“ dalykinėje srityje skamba rimtai, bet vos šie vyrai atsiduria ne viešoje erdvėje, dalykinė etiketė dingsta. Šie „verslininkai“ iš tikrųjų gyvena dvejopą ir trejopą gyvenimą: šaunusis advokatas turi žmoną ir meilužę, parduotuvių tinklo savininkas turi kelias moteris iš karto – lyg atliktų bandomąjį važiavimą, kad būtų galima išsiaiškinti, kuri gražesnė, su kuria bus lengviau gyventi. Tuo tarpu „verslininkas“ Tomas, pasidžiaugęs „gyvuliškai aistringa Lina“, pasiunta dėl žmonos noro skirtis: „Taigi tarp manęs ir meilužės nebuvo nieko rimta. Tu dėl kažkokio atsitiktinio sekso esi pasiruošusi viską sugriauti? [...] Tegu moterys sako ką tik nori, bet tai yra tiesiog gyvuliška taip sureikšminti permiegojimą...“ (p. 273–275) Kaip gyvenime...

Knygoje pateikiamas trumpas verslo pradmenų kursas – „verslininkas“ Edvardas svarsto apie gerovės kūrimo dėsningumus. Knygoje aiškiai parodyta, kad vyrų pasaulyje egzistuoja dvi sąvokos: aš – darbuotojas ir aš – žmogus. Vis dėlto darbe vyrai laikosi įstatymų, palaiko civilizuotus tarpusavio santykius su kolegomis / konkurentais, bet kai jie baigia darbą, tai moralės, etikos normos paprastai yra apeinamos. Vyrai atskiria du pasaulius – viešąjį ir intymųjį. Moterys ne...

Žmogus vis dėlto yra gamtos padaras, santykių džiunglėse nugali instinktai. Socialinis gyvenimas skiriasi nuo biologinio. Moterys kol kas jų neskiria. Bet nepamirškime, kaip uždirbti pinigų ir kurti energiją!

Jau minėjau, kad šioje knygoje vyrai išdrįsta viešai išreikšti savo mintis kaip biologinės būtybės. Tikriausiai esate girdėję prisipažinimų: „Gyvena, tarsi būtų surakintas grandinėmis“? Tada mes sakome: tu prisigėręs, ką čia dabar pliauški. Knygoje nėra nė vieno tildančio. Vyrų dialogai sukonstruoti taip, kad atrodo, jog jie kalba ne moterų ausims skirtose muilo operose. Knygoje „Moterys ir meilužiai“ vyrai kalba, kaip galvoja – trumpais sakiniais, be salstelėjusio prieskonio, jausdami tylintį, vienijantį vyrišką solidarumą: „Jis buvo linksminęsis daugybėje pokylių ir matė, kaip įvairiausi vyrai – visokio amžiaus, būdo, užsiėmimų – kabinosi prie pirmąkart sutiktų moterų, trokšdami pasimylėti. Jiems tai buvo natūralu! Nė vienas nejautė sąžinės graužimo, prisiminęs namuose likusią žmoną. [...] Kur gyvenime yra tie – dorieji, pavyzdingieji?! Parodykit man! Vienas kitas? Drovesnis, labiau besivaržantis? Ne, jie tikrai nėra jos pavyzdys. Žiūrėkim į aktyviausius, veikliausius vyrus! Kokie skirtingi vyrai, o koks vienodas elgesys!“ (p. 202)

Ir moterų atžvilgiu autorius gali atrodyti negailestingas. Vaizduojamos pragmatiškos moterys: kur ir kaip rasti pinigingą vyriškį. Pragmatiškumas remiasi ne turto troškimu, bet siekiu, kad moteris ir jos vaikai būtų aprūpinti. Todėl ieškoma stipriausio. Net ir dabar kaip akmens amžiuje.


„Diena“, 2007.VIII.30

Vertė Monika Murauskaitė

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


104803. cc2007-12-12 20:42
Kaip lengvai kuriamas stereotipas ir taikomas visiems vyrams. Manau- kuo aukštesnis vyro intelektas,kultūra, tuo labiau jis moka valdyti savo instinktus, kurie savo ruožtu nėra vienodi visiems vyrams. Nesuprantu kaip emocijas galima priešpastatyti pojūčiams.

104844. Šiva2007-12-12 23:13
o, cc, kalbi kaip tikra moteris

104912. n :-( 2007-12-13 23:02
Iki kokių 50-ies per jėgą pritempiau, o paskui jau buvo gana ir pasidaviau- nu jau toks čyp šit... Ab-so-liu-tus.

104921. ivs2007-12-14 05:42
nu va, seniai reikejo taip sakyti, kaip toj antroj pastraipoj, o tai filosoooofija, loooogika, prooootas, abstraktus mastymasbltz. wha-ha-ha.
dar pakomentuosiu du sakinius:

Vyrai atskiria du pasaulius – viešąjį ir intymųjį. Moterys ne...
Socialinis gyvenimas skiriasi nuo biologinio. Moterys kol kas jų neskiria.


-- tai cia kaip sviesta is koses isimti. nu, bet vyru logika tai leidzia :)) :))

uoj, bet as cia pasimatyma cece paskyriau ir zadejau graziai elgtis.

105005. cc - Ivs2007-12-14 20:12
Nedaug pavėlavai į pasimatymą - tik 2 dienas.:)))

Rodoma versija 33 iš 33 
14:12:33 Jan 31, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba