ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2006-04-22 nr. 794

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (68) • AGNĖ BILIŪNAITĖ. Kiniškas sodas (11) • PETRAS RAKŠTIKAS. Miniatiūros-js-. Sekmadienio postilė (4) • VIDAS POŠKUS. Prestižinė iliustracijaDANUTĖ RIMKEVIČIŪTĖ. Laiškonių baladėsJACKIE WULLSCHLAGER. Nesupranti? Tai tamsuolis!LAURIE GOODSTEIN. Rankraštis apie Jėzų ir Judą?SIGITAS GEDA. Arklių užkalbėtojaiROMAS RAILA. EilėsRAMŪNAS JARAS. EilėsCASTOR&POLLUX. Verba de verbis (69) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Atkastos knygosLAIMANTAS JONUŠYS. Srovenimas savitomis vagomisSVETLANA RYŽAKOVA. Kalkutos zoroastristaiALDONA RADUŠYTĖ. Labanoro Rožė (1) • ANDRIUS ŠIUŠA. Vademekumas, arba Pažink pasaulį (3)LAIŠKAI (170) •

Rankraštis apie Jėzų ir Judą?

LAURIE GOODSTEIN

[skaityti komentarus]

Kai 1959 m. Tomo evangelija pirmą kartą paskelbta angliškai, daugelis krikščionių buvo priblokšti, sužinoję, kad esama ne tik Mato, Morkaus, Luko ir Jono evangelijų.

Tuo pat metu dauguma krikščionių pirmą kartą išgirdo ir apie II–IV a. gyvavusias krikščionių gnostikų bendruomenes, kurių raštai ir mokymas vargiai primena tai, kas šiandien laikoma tradicine krikščionybe.

Tačiau Judo evangelija, dar vienas gnostikų raštas, pasirodo visiškai kitokioje eroje. Tai laikas, kai daugeliui krikščionių iš visų pusių vienas per kitą brukami įvairiausi jų tikėjimo ir istorijos aiškinimai, o kai kurie krikščionys iš tiesų bando tuos aiškinimus perprasti.

Gnosticizmas beveik tapęs buitiniu žodžiu. Taip daugiausia nutiko romano "Da Vinčio kodas" autoriaus ir kai kurių plačiajai visuomenei rašančių ankstyvosios krikščionybės tyrėjų, tokių kaip Elaine Pagels, dėka.

Yra išversta ir išleista daugybė kitų gnostinių evangelijų: Marijos Magdalietės, Pilypo, Tomo ir net Tiesos evangelija. Kai kuriose bažnyčiose net veikia studijų grupės, kurios stengiasi atrinkti knygas apie "istorinį Jėzų".

Judo evangelija tėra naujausias trupantis pergamentas, tarsi senovinė laiko kapsulė iškilęs į Egipto smėlynų paviršių. Dar prieš oficialiai jį pristatant Nacionalinės geografų draugijos naujienų konferencijoje, tarp mokslininkų šiuo klausimu jau buvo kilę debatai, jų atgarsiai netrukus skambės bažnyčiose, krikščioniškoje spaudoje bei interneto svetainėse.

Esminis klausimas – ar iš tiesų tas tekstas apie Jėzų ir Judą byloja ką nors istoriškai pagrįsta.

Kai kurie mokslininkai iš Nacionalinės geografų draugijos patariamojo komiteto mano, kad šis tekstas turėtų paskatinti iš naujo įvertinti Judą. Jame rašoma, kad Jėzus su Judu bendravęs privačiai ir kad Jėzus teigęs vienam Judui atskleisiąs "karalystės paslaptis". Jėzus paprašęs Judo įduoti jį Romos valdžiai, kad jo kūnas būtų paaukotas. [...]

Skirtingoms nuomonėms atstovaujantys mokslininkai sutaria, kad tekstą greičiausiai užrašė kainitų gnostinės bendruomenės raštininkas. Kainitai – ankstyvųjų krikščionių bendruomenė, kuri tradicinius Biblijos piktadarius, pvz., Kainą, Ezavą, Judą, laikė didvyriais.

"Nėra nė menkiausio įrodymo, kad kuris nors iš šių dokumentų kada nors būtų priklausęs pagrindinei krikščionybės srovei, – teigia Asbury teologijos seminarijos profesorius Benas Witheringtonas. – Kainitai net pačių gnostikų buvo vertinami atsargiai".

Profesorius teigia, kad, skirtingai nei Mato, Morkaus, Luko ir Jono evangelijos, parašytos pirmajame krikščionybės amžiuje, gnostikų darbai surašyti tik antrajame amžiuje ir dar vėliau. Anot B. Witheringtono, teigti, kad Judo evangelija apie Judą atskleidžia tikrų faktų, būtų tas pats, "kas tvirtinti, kad dokumentas, parašytas praėjus pusantro šimto metų po George’o Washingtono mirties, atskleidžia mums slaptą tiesą apie George’ą Washingtoną".

Dar vienas Nacionalinės geografų draugijos mokslininkų prezidiumo narys kunigas Donaldas Senioras, teigia, kad gnostinės evangelijos krikščionybę sumenkinti gali tik tuo atveju, jei daugelis krikščionių iš tiesų perimtų tokį sąmokslų teorijos mąstymą, kuriuo remiasi "Da Vinčio kodas" – kad ankstyvosios Bažnyčios vadovybės "ortodoksalus elitas" nuslopino laisvą mąstymą, dvasinguosius gnostikus "dėl vienodumo ir patogumo".

Čikagos katalikų teologų sąjungos prezidentas ir Popiežiškosios biblinės komisijos, kuri patarinėja popiežiui, narys kunigas D. Senioras teigia, kad Vatikanas Judo evangelijoje neįžvelgiąs pavojaus. Anot jo, veikiausiai Romos Katalikų Bažnyčios atsakas būsiąs tiesiog Naujojo Testamento "kanoninių tekstų patvirtinimas", o ne mėginimas paneigti kiekvieną naują atradimą.

"Jeigu Judo evangelija staiga taptų kažkuo, ką šimtai tūkstančių krikščionių imtų laikyti apreiškimu ir Šventuoju Raštu, tada Bažnyčiai gal ir vertėtų kaip nors reaguoti, – duodamas interviu kalbėjo kunigas D. Senioras. – Tačiau šiuo metu nemanau, kad šis tekstas būtų pasirodęs net Bažnyčios radarų ekranuose. Džiaugiuosi tik kad tas tekstas nebuvo surastas Vatikano požemiuose".

"The New York Times", 2006.IV.7
Vertė Kęstutis Pulokas

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 
Rodoma versija 21 iš 21 
0:36:34 Jan 17, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba