ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2009-09-25 nr. 958

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

PANOS KARNEZIS. Gimtadienio šventė (15) • KASPARAS POCIUS. Mokymasis kaip emancipacija (19) • -gk-. Sekmadienio postilė (10) • Su profesoriumi STASIU SKRODENIU kalbasi Mindaugas Peleckis. 400 žodžių paslaptis (3) • VIDAS POŠKUS. Ekspresionizmo beieškant (13) • SIGITAS GEDA. Skruzdėlė ir vertikalė (29) • DONALDAS STRIKULIS. Mstislavo Dobužinskio mokykla (1) • RIČARDAS ŠILEIKA. n...u...o...g...i...r...d...o...s (4) • VYTAUTAS P. BLOŽĖ. Eilės (23) • ODETA VILKIŠIŪTĖ. Paveikslas (7) • MARIJUS BERNATAVIČIUS. Lengvas būdas patekti ant knygos viršelio (5) • DAIVA ELERTIENĖ, DAINIUS ELERTAS. Pasmerktoji auklėjimo tradicija (3) • VIDAS POŠKUS. Odė kontraforsui (7) • ANDRIUS PATIOMKINAS (1) • Aistė Kisarauskaitė. STOTELĖ: R. Šileikos pašto istorijos (14) •

Sekmadienio postilė

-gk-

[skaityti komentarus]

XXVI eilinis sekmadienis
(Sk 11, 25–29)

Tada VIEŠPATS nužengė debesyje, kalbėjo su juo, paėmė dalį jo dvasios ir suteikė ją septyniasdešimčiai seniūnų. Dvasiai ant jų nusileidus ilsėtis, jie ėmė pranašauti. Bet vėliau jie daugiau nebepranašavo.

Du vyrai, vienas vadinamas Eldadu ir kitas vadinamas Medadu, buvo pasilikę stovykloje, tačiau dvasia nusileido į juos ilsėtis. Jie buvo tarp įrašytųjų į sąrašą, bet nebuvo nuėję prie Padangtės, užtat jie pranašavo stovykloje. Kai vienas vaikinas, atbėgęs pas Mozę, pranešė: „Eldadas ir Medadas pranašauja stovykloje“, Jozuė, Nuno sūnus, Mozės padėjėjas ir vienas jo rinktinių vyrų, tarė: „Mano viešpatie Moze, uždrausk jiems!“ Bet Mozė jam atsakė: „Ar tu dėl manęs pavydi? Tebūna visi VIEŠPATIES žmonės pranašai, tesuteikia VIEŠPATS savo dvasią visiems!“

Mozės rago dūris

Situacija labai panaši į tą, kuri atsikartos Evangelijoje: apaštalas Jonas skundžia Mokytojui kažkokį žmogų, jo vardu išvarinėjantį demonus. Apaštalai draudę jam tą daryti, nes jis nevaikščioja su jais, rabiui iš paskos. Jėzus į tai atsako: „Nedrauskite! Kas ne prieš jus, tas už jus!“ (Lk 9, 49–50; Mk 9, 38–40) Ir tai sufleruoja ne visiems įkyrėjusią mintį, kad NT įvykdo ST pranašystes, o tampa įrodymu, jog visa, ką įraidino NT, jau senokai sklandė toje kultūrinėje terpėje, tik dar nebuvo konceptualizuota.

„Tautos murmesių“ knyga, liudijanti nuolatinį per dykumą keliaujančių žydų gręžiojimąsi į stabus ir blaškymąsi dėl tikėjimo. Bet skaitinio akcentai kiti: Mozė čia pasirodo nesąs diktatorius. Tradicinis Šv. Dvasios simbolis, debesis, suteikęs pranašystės dovaną, tarsi per klaidą nusileidžia ir į du vyrus ne pagal grafiką, užtat besirimuojančiais vardais. Ir Mozė sveikai pasižiūri į tą reiškinį, suprasdamas, kad jį prodiusuoja nebe jis; jis neturi net teisių jį sustabdyti. Prasmė, regis, būtų tik viena: Bažnyčios atstumtieji neretai irgi turi šventumo, kuris nepatinka smulkesniesiems hierarchams, vis dar kovojantiems su raganomis ir kipšų kanopų pėdsakais.

Kartais galvoju, kad galėjo Mozė būti ir raguotas. Kad tai ne vertimo klaida, o labai stilingas biblinis įvaizdis, koreliuojantis su aukso veršiu ir pan. Ir toji jo skulptūra Arkikatedros frontono nišoje, dailiai herakliška, turinti lyg iš pasakų atkeliavusių zoomorfinių aliuzijų – juk su tokiais ragais gali pulti ir įdurti, pasmeigti, persmeigti. Aksesuarą eksploatavo ne vien vikingai: ragai vaizduojamojoje dailėje yra ir šėtono simbolis. Pranašystė laikoma viena iš Šv. Dvasios dovanų, kurią galima vadinti ir talentu – juolab šis žodis Evangelijoje taip pat bus vartojamas. Todėl „pranašavimas“ šioje Biblijos vietoje man atrodo kaip nesąmoningos savirealizacijos užuomina; niekas negali iššvaistyti talento, net ir dirbdamas su juo nesusijusius darbus. Talentas pats nukreipia žmogų; jis jį valdo diktuodamas, kur eiti, o ne atvirkščiai. Kartais talentas tempia tarsi didžiulis šuo šeimininką. Norėti jį ekonomiškai „eksploatuoti“ gali tik tie, kurie jo neturi. Kas gali būti baisiau už talento neturėjimą? To nežinojimas. Iš šalies tai atrodo tiek pat graudžiai, apgailėtinai, tragiškai, lyg kokio įsiutinto buliaus nužudytas toreadoras. O Mozė, nors ir buvo neraguotas, persmeigė tą smulkųjį hierarchą, Jozuę, savuoju nematomu ragu; nudūrė ir nugalėjo.

Eidama į parduotuvę pro Žvėryno bažnyčios šventorių, vis matau riebius baltus jurginus su raudonais dryžiais. Kaip norisi vogčia nusiskinti bent vieną žiedą ir parsinešti namo. Tokius draudžiama aprašinėti; juos galima tik tapyti, o vystančios gėlės visuomet buvo mano piešinių tema. Bet ranka nekyla, vis vien neturėsiu tam laiko.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


171357. mie2009-09-29 20:23
pro zveryno baznycios sventoriu aiskiai eina i "panorama".

171372. po palme2009-09-30 02:59
chm, optimiste ta musu gk. Moze gal ir nudure, bet jeigu B16 gauna tiesiai is Dievo emailu`s ir turi tiesos monopoli, tai kas gali su juo gincytis?

171385. viskas2009-09-30 11:08
gerai, bet pabaiga apie nora vogcia nusisikinti jurgina suglumino. gk, fotografuok aparatu arba vidumi ir paisyk, tapyk, kiek igali. Eksploatuok savo talenta. Beje, rasineti galima ismokti, o sugebeti savo rastais suzadinti kito minti ar nora svajoti - gali tik talentas.

171479. mie2009-10-01 11:44
mane irgi labai suglumino noras nusiskint jurgina. ir dar sventoriuje! ir svarbiausia - pakeliui i "panorama"! ranka nepakiltu, verciau jau fotografuociau vidumi.

171614. Noė2009-10-02 20:58
Eilinį kartą, po palme, iškreipei situaciją ir panaudojai ją šmeižtui bei pajuokai. O gal nesupratai? Gal tau nedaėjo, kad Šv. Dvasia tiek Benediktui XVI, tiek man ar tau gali kalbėti vienodai? Juk neprieštaraus ji pati sau? Beje, nuo II Vatikano Bažnyčia tuo tiesos monopoliu, man rods, nepasinaudojo nė karto.

Niekaip nesuvokiu, kam reikalingos tos postilės? Ką gero man ar kitam gali duoti subjektyvūs gk ar kieno nors kito evangelijos aiškinimai? Beje, o kaip ten su tuo užkastu talentu?

171617. ivs2009-10-02 21:06
eitu -gk- geriau i kataliku koki uzklasini bureli, kur visi savo asmeninem izvalgom ir patirtim dalinasi, jeigu jai rupi dievoieska, bet itariu, kad jai labiau rupi ant backos pasilypejus save pademonstruoti. nesvarbu, kokiu klausimu. ji i visus zino atskaymus. iskyrus ta, kuri po palme pateike prie ano jos opuso.

171661. mie2009-10-03 12:02
o as visad perskaitau. ir manau kad kiekvienas pats nuspres kur jam eiti. nevarinekime.

171670. Noė mie2009-10-03 15:16
O ką tau duoda tos postilės?

171673. mie - noei2009-10-03 15:27
perskaitau kaip savo lygio rasineli ir tiek. gal per aukstai soku? gal aukstesnis lygis negu mano.

171855. po palme>noe`i2009-10-05 17:23
o apie ka gi, sirdele, jusu manymu buvo ta postile?

Rodoma versija 27 iš 27 
0:23:16 Jan 17, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba