ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-01-25 nr. 878

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

DANUTĖ KALINAUSKAITĖ. Kalėdos su svetimu (27) • DAINIUS RAZAUSKAS. Senųjų girių slengo reliktai (19) • -gk-. Sekmadienio postilė (12) • GABRIELĖ GAILIŪTĖ. Daina kasdienybės akimirkai (4) • EGDŪNAS RAČIUS. Apie geras manieras ir etiketą (5) • SIGITAS GEDA. Pražilę varnėnai (1) • MERAB MAMARDAŠVILI. Karteziškieji apmąstymai (4) • WILLIAM SHAKESPEARE. Sonetai (3) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (111) • Šimto poetų šimtas eilių (1) • VAIVA GRAINYTĖ. Pajuokti dvarininkai, dada priešistorė ir sausio premjeros (11) • AUŠRA KUNDROTAITĖ. Šekspyras, arba Rašytojas (2) • AISTĖ AIDUKAITĖ. Tobulas rutulys ir sunkios pagirios. Pasivaikštinėjimas po pievas (3) • Rasau sau numei veins pac i nieka nebijau (231) • 2008 m. vasario 1 d. Nr. 5 (879) turinys (25) •

Sekmadienio postilė

-gk-

[skaityti komentarus]

III eilinis sekmadienis (Mt 4, 12–23)

    Išgirdęs, kad Jonas suimtas, Jėzus pasitraukė į Galilėją. Jis paliko Nazaretą ir apsistojo Kafarnaume, prie ežero, kur susieina Zabulono ir Neftalio sritys. Išsipildė pranašo Izaijo žodžiai:

      Zabulono žeme ir Neftalio žeme!
      Paežerės juosta, žeme už Jordano –
      pagonių Galilėja!
      Tamsybėje tūnanti tauta
      išvydo skaisčią šviesą,
      gyvenantiems ūksmingoje mirties šalyje
      užtekėjo šviesybė.

    Nuo to meto Jėzus ėmė skelbti: „Atsiverskite, nes čia pat dangaus karalystė!“

    Vaikščiodamas palei Galilėjos ežerą, Jėzus pamatė du brolius – Simoną, vadinamą Petru, ir jo brolį Andriejų – metančius tinklą į ežerą; mat buvo žvejai. Jis tarė: „Eikite paskui mane! Aš padarysiu jus žmonių žvejais.“ Tuodu tuojau paliko tinklus ir nuėjo su juo.

    Paėjėjęs toliau, Jėzus pamatė kitus du brolius – Zebediejaus sūnų Jokūbą ir jo brolį Joną. Jiedu su savo tėvu Zebediejumi valtyje taisė tinklus. Jis ir tuos pašaukė. Jie, tučtuojau palikę valtį ir tėvą, nuėjo su juo.

    Jėzus vaikščiojo po visą Galilėją, mokydamas sinagogose, skelbdamas karalystės Evangeliją ir gydydamas žmonėse visokias ligas bei negales.


Žūklės teorijos patarimai

Kai žmogui itin akivaizdžiai atrofuojasi kokie nors techniniai įgūdžiai (pvz., rašymo), jis turėtų bent jau pažvejoti. Žvejojimas juk yra visokeriopai guodžianti veikla, kuri gali būti tiek meditatyvi, tiek azartiška, tiek įsipareigojanti, tiek visiškai beprasmė. Mūsų laikais ją dažniausiai jau pakeičia atsitiktinės pažintys internete ir valandiniai pokalbiai su kitais anoniminiais žvejais, kurių, jeigu žūklė teisinga, niekad gyvenime netrokštum pamatyti. O pasimauni ant kabliuko, nes reikia pavaduoti Mokytoją, absurdiškai tikėti, kad per kelis šimtus sakinių suimituosi jo portretą, ką nors sugausi ir bent mentaliniame lygmenyje jau nebepaleisi. Kosminė vienatvė, spengianti pasibaisėjimo vaizdiniais, kad po mirties gali tekti vizualiai ir tikroviškai susitikti su visais savo neregimais pašnekovais, vadinamaisiais suolo (į kurį buvome sukišti per prievartą) draugais, visais lytiniais partneriais ir jų žmonomis ar kitos rūšies artimaisiais. Neabejoju, dauguma žvejotojų tokios akistatos ne tik netrokšta, bet ir yra pasiruošę nemažai sumokėti, kad tik jos išvengtų.

Bet grįžkime prie Šventraščio iliustracijos, paveiksliuko, kaip Jėzus kviečia pirmuosius mokinius. Po sėkmingai atlaikytų gundymų dykumoje jis turėtų jaustis itin žvalus ir sklidinas dieviško įkvėpimo. Ką jis veikė trisdešimt metų? Dirbo su mediniais paviršiais, pratindamasis prie mirties? Kaupė vitalines galias? Mintyse ruošėsi mokymui? Įdomu tai, kad į Jėzaus pašaukimą šeimos kontekste atsiliepė ne tėvas (Zebediejus), bet jo sūnūs, broliai, t. y. progresyvioji amžiaus grupė, nusiteikusi biografijos pokyčiams, paprastai kalbant, jaunimas. (O kad ir buvo tarp mokytinių vyresnių – psichologiniu požiūriu šiandien jie būtų vadinami nebrandžiomis asmenybėmis.) Iš pažiūros lengvabūdiškas galilėjiečių patiklumas – sekti paskui nepažįstamąjį, prižadėjusį labai miglotą naujo darbo perspektyvą. Regis, naivumas yra būtina tokios mokinystės sąlyga. Ar tai reiškia, kad šiandien Jėzus rinktųsi palaikymo komandą iš siuvėjų, pardavėjų ir valytojų? Kurios paliktų savo darbo vietas taip netikėtai, kad žlugtų prekybos centro dienotvarkė ir pramonės ūkis? Ne, rinktųsi jis greičiausiai vėl iš žvejų, tingiai stoviniuojančių ant to tilto, ties kuriuo Vilnelė įbėga į Viliją. Metafora tokia.

Tebegalvoju apie žvejus, taip lengvai išsižadėjusius ežero, valčių, nebaigtų taisyti tinklų. Ir anksčiau žinojau, kad kai kurie žmonės gyvena inertiškai ir nė kiek nedramatizuoja savo pasirinkimų. Jiems natūraliai tas pats, ką dirbti, ką valgyti, su kuo tuoktis ir paskui ką sekti. Labai teisinga, sveika pažiūra. Nieko ypatingo iš gyvenimo nereikalaujanti, asketiška, nepretenzinga. Lyg pasiduotum tempiamas iracionalios Nepažįstamojo jėgos, tarsi žuvis panirtum į laiko tėkmę. Priimtum netipišką sprendimą, tikėdamas, kad tai turi dievažin kokių interpretacijų nusipelniusią prasmę. Patikėtum metaforiškos žmonių žvejybos praktika ir taptum pedagogine jos teorijos mokymosi priemone.

Kur man žvejoti, jei nėra šiuo metu nei saulėtų krantinių, nei ledo eketei? (Beje, nežinau bažnyčios, kurioje bent meškerę išnuomotų ar suteiktų elementarųjį žūklės instruktažą. O juk galėčiau, užuot sėdėjusi nuodėminguose forumuose ir chatuose, primityviai ir iš tikro sau žvejoti Bažnyčios garbei.) Kanoniškas pranašo Izaijo tekstas prognozuoja, kad didžiausia tikimybė būti pagautam – tai savanoriškai gyventi ūksmingoje mirties šalyje, tarp pagonių ir su pagonimis, viltingai tūnoti tamsybėse. Prieš patirdamas savo absoliučiai vienišą mirtį, Jėzus nepasilieka vienas: jis susikviečia nesąmoningus nebrendilas, nemotyvuotus nevykėlius, žvejus. Susikviečia juos tam, kad jau nebepaliktų, išmušdamas iš po kojų vienintelę aiškią gyvenimo kryptį.

Ir vis dėlto pražiopsotas katekizmo skyrius, neįskiepyta teorijos šaka. Vietoj visokių beprasmiškų pasiplepėjimo klubų ar keistų daugiažodžiavimo praktikų katalikai galėtų įsisteigti ramaus pažvejojimo būrelius.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


108900. ivs 2008-01-30 04:27
kodel dauguma pamokslautoju kalba isivaizduojamai priesiskai auditorijai?

108904. re: 108900. Ivs2008-01-30 07:02
tik jums taip pasirodė :-)

108909. ;-)2008-01-30 10:25
kad žvejotum kitus, pirmiausia pats turi būti sužvejotas...

108916. mie2008-01-30 11:52
jei prisimenat, vienu metu buvo sunkus laikas, gal ano desimtmecio vidury. materialiai. bet ir viltis buvo stipresne. gaudydavau kiekviena kabliuka, nes ir vaikai dar buvo mazi, visko reikejo. siaures atenu laikrasty radau skelbima kazkokio galeristo, ieskancio keisto meno. rodos taip buvo pasakyta. sudejau nuotraukas i voka ir issiunciau, o gal tai mano galimybe. jokio atsakymo. kazkada veliau papaskojau vienam vokieciui, prisiminiau net galerijos pavadinima. jis ispute akis. pavadinimas buvo fraze "eik tu sikti".

108919. miestei2008-01-30 12:05
Na, ir kaip toliau su ta galerija? tebegyvuoja ji ar užsidarė?

108920. mie2008-01-30 12:09
gal ir jus pabandykite laime su ta galerija? tuo paciu paklausite kaip jai sekasi ir nuo manes perduosite linkejimu.

108971. Mag2008-01-30 20:32
Gal tureta galvoj "galera", o ne "galerija"

108978. cc2008-01-30 22:09
Tik dabar supratau kodėl taip traukia mane vienumoje pažvejoti tvenkinyje. :) Kad žmona nesibartų, paaiškinu - einu tavo katinui žuvyčių.

108985. r2008-01-31 08:06
nu ir ka gi tu ten zvejoji?

108986. cc -r2008-01-31 08:33
Pasitenkinu karosais, nors yra karpių,lydekų, linų.

108988. RB :-) 2008-01-31 10:13
Skaitinyje stebina tas "tučtuojau palikę..". Tikriausiai mitologija, nes per daug paprastai ir atsainiai viskas vyksta. "Eikite paskui mane" ir viskas metama į šalį ir lekiama nežinia paskui ką. Arba žmonės buvo kvaili (dabar tokie dirba taikiniais karo indusrijoje, "modeliais" viešnamiuose ir baltais vergais Ispanijos plantacijose), arba čia yra melas. Bet gk komentaras šį kartą puikus.

109007. chm2008-01-31 15:51
gk komentarai visąlaik puikūs.

Rodoma versija 31 iš 32 
0:21:20 Jan 17, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba