ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2009-08-21 nr. 953

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

RIČARDAS ŠILEIKA. Aktualijos (6) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Iš senminčių turgaus (23) • -gk-. Sekmadienio postilė (13) • Su dailininku MIKALOJUMI VILUČIU kalbasi Mindaugas Peleckis. Filosofija vietoj šampano, arba Gyvenimas greitas, o ilgesys ilgas (13) • ROSS DOUTHAT. Popiežiaus drąsumas (4) • PHILIP JENKINS. Reforma evangélica (1) • SIGITAS GEDA. Skruzdėlė ir vertikalė (21) • PETRAS REPŠYS. Apie bičiulius grafikus (15) • RUXANDRA NICULESCU. Eilės (2) • LAIMANTAS JONUŠYS. Kas labiau meluoja? (32) • MARIUS PLEČKAITIS. Kauno psichodelika (6) • RENATA ŠERELYTĖ. Knygų apžvalga (6) • Grybai, miško uogos – Dzievo rasa (6) • ILONA JANULIENĖ. Nerecenzija, arba veisiejai (2) • VALDAS PATUMSIS. Kirminukas (3) • MICHAIL ŽVANECKIJ. Humoreskos (5) •

Sekmadienio postilė

-gk-

[skaityti komentarus]

XXI eilinis sekmadienis
(Joz 24, 1–2a. 15–17.18b)

Jozuė surinko visas Izraelio gimines į Šechemą. Jis pasišaukė visus Izraelio seniūnus, galvas, teisėjus bei pareigūnus. Jiems sustojus VIEŠPATIES akivaizdoje, Jozuė kreipėsi į visus žmones: „Taip kalbėjo VIEŠPATS, Izraelio Dievas: „Nuo neatmenamų laikų jūsų protėviai – Terahas bei jo sūnūs Abraomas ir Nahoras – gyveno anapus {Eufrato} upės ir tarnavo kitiems dievams.“ Arba, jei jums nepatinka tarnauti VIEŠPAČIUI, rinkitės šiandien, kam tarnausite, – dievams, kuriems jūsų protėviai tarnavo, būdami anapus {Eufrato} upės, ar dievams amoriečių, kurių krašte gyvenate, – bet aš ir mano šeimyna – mes tarnausime VIEŠPAČIUI.“ Atsakydami žmonės kalbėjo: „Tebūna svetima mums mintis palikti VIEŠPATĮ ir tarnauti kitiems dievams! Juk pats VIEŠPATS, mūsų Dievas, išvedė mus ir mūsų protėvius iš Egipto žemės, iš vergijos namų, padarė mums matant anuos nuostabius ženklus! Mus jis saugojo visą laiką ir kelionėje, ir nuo visų tautų, per kurias perėjome. Mūsų labui VIEŠPATS išvarė visas tautas – amoriečius – gyvenusias krašte. Todėl ir mes tarnausime VIEŠPAČIUI, nes jis yra mūsų Dievas.“

Ištikimybė

Jozuės knygoje pasakojama apie tai, kaip izraelitai, vadovaujami Mozės įpėdinio Jozuės, nukariavo Pažadėtąją žemę ir pasiskirstė gyvenamąsias vietas. Nuobodu skaityti: įdomi ji gali būt nebent istorikams ir senovės izraelitų politinės sampratos tyrinėtojams. Joje atsispindi senoviniai Artimųjų Rytų papročiai ir įvaizdžiai, o paties Jozuės įvaizdis Bažnyčios tėvų interpretacijose buvo aiškinamas kaip Jėzaus provaizdis. Ir dėl vardo, ir dėl to epizodo, kai jo vadovaujami izraelitai peržengė Jordano upę ir įžengė į Kanaaną. Tai tarsi užuomina į Jėzaus mirtį ir prisikėlimą, per kurį jo sekėjai gali įžengti į dangaus karalystę. Esama įvairių rabiniškų midrašų, kurie tuos įvaizdžius dar labiau suartina. Tai vadinamieji Galilėjos mitai. Be to, Jozuė hebrajiškai būtų Jehošua ben Nun. Bet aramėjiškai Nun reiškia „žuvis“. Tai irgi Bažnyčios tėvams, mokėjusiems aramėjų kalbą, galėjo sufleruoti tą panašumą.

Šiame epizode akcentuojama išrinktosios tautos ištikimybė, toks visuotinis apsisprendimas garbinti senąjį Jahvę, o ne kokius naujus piniguočius ar gražuolius. Kažkodėl galvoju, kad tautoje turėjo būti ir kitaip manančiųjų, nors su aukso veršiais jau buvo pasimokyta. Turėjo būti, juk Jahvė vedė juos per dykumą keturiasdešimt metų: per tiek laiko buvo galima kone pasaulį apkeliauti. Bet tas visuotinis daugumos apsisprendimas eiti paskui Jozuę ir emocingas atsakas man asmeniškai labai gražus, kažkuo artimas, leidžiantis tapatintis. Atsimenu, mokykliniais laikais kažkokį moralinį šleikštulį kėlė bendraamžių „nutarimas“ pasivadinti budistais – tai tuo metu atrodė egzotiška, originalu, patrauklu ir, be abejo, klaikiai diletantiška. Visai ne dėl to, kad būtų rūpėjusi Bažnyčios svita ar evangelizacijos idėjos. Ne, tai irgi kėlė ne mažesnį šleikštulį, tačiau vis vien tie naujieji budistai atrodė kvailiai, valentinkės kičo puoselėtojai. O dabar, beje, taip nebeatrodo: normalus paauglių ieškojimo tarpsnis, kai manifestuoti reiškia ir būti, vėliau išsižadant to kaip nunešiotų rūbų. Gali būti kažin kokio bjaurumo tas pliuralizmas, žmogus vis vien anksčiau ar vėliau turbūt patirs pastovių vertybių ilgesį, amžinos meilės mitą tvirtinančios ištikimybės troškimą – ištikimybės ir santykiuose, ne tik pažiūrose. Grįžtu prie paauglystės lektūrų: Salingerio Franė, regis, buvo užsikrėtusi tos keistos maldos („Viešpatie, pasigailėk manęs, nusidėjėlio“) nuolatiniu kartojimu. Kai skaičiau pirmąkart, aišku, įspūdį tuose apsakymuose man labiau darė keturios didžiosios budizmo tiesos, irgi mat buvau išbadėjusi egzotikos. Tačiau neseniai mąsčiau apie gailestingumą, ir visai ne Faustynos Kowalskos paveikslas, dienoraščiai ar maldos privedė mane prie susitaikymo su ta sąvoka, o „Franė ir Zujis“, kuriuos netikėtai prisiminiau, eidama gatve su maisto pirkinių krepšiu, – staiga sušniokštė man kažkoks gailestingumo krioklys, o gal atsisuko vadinamosios malonės čiaupas, ir, matyt, supratau, kad gailestingumas yra tai, kada daraisi atlaidesnė žmonėms, nors jie visiškai ne tokie kaip tu. Ir turbūt tampi ištikima ir nepyksti ant agresyviųjų, nes labai nori sekti Kristumi.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


168844. rk2009-08-26 21:46
siaubas, kaip banalu. ar nera kitu autoriu postilems...

168847. ivs2009-08-26 22:04
nu

168884. ragana Kornelija 2009-08-27 12:44
o čia kas dabar? kas per "rk"? aš postilių dažniausiai net neskaitau

168934. twiceafterdinner2009-08-28 09:26
Yra toks kunigas kur su ateiviais bendravo, uzmirsau pavarde, buvo isveztas i kita planeta, gal jis ka nors idomiau galetu papasakoti, tik jam valdzia uzdraude ta informacija viesinti.

168937. mie2009-08-28 09:55
atsimenu, seniai per tele tris buvo susede gal septyni kunigai, tuomet tele trys turejo tik viena kamera, tikriausiai, tai visi septyni buvo susigrude viens prie kito, kad visi kartu sutilptu. vienas kunigas buvo paimtas ateiviu ir pasakojo, kaip ten pas ateivius viskas yra. tiems, kurie netikejo, sake toki argumenta: juk afrikoj taip pat niekas nesam buves, bet zinom, kad afrika tikrai yra.

168941. twice - mie2009-08-28 10:06
Tai ir as apie ta pati kalbu.

168947. mie2009-08-28 10:36
gal jam valdzia ir uzdraude, bet jau po laiko, nes toj laidoj jis jau viska buvo papasakojes.

169073. cc2009-08-29 19:36
Ir aš tada jau buvau gimęs, tai tą laidą mačiau. Galvojau, kad arba jis šarlatanas arba labai serga. Buvo pastarasis atvejis. Manyčiau, kad žurnalistai, ieškodami sensacijų, tikrai neetiškai pasielgė su žmogumi. Dar kunigą pastatė kaip patyčių objektą. Tikri kiaulės.

169074. cc2009-08-29 19:38
Gerai padarė Viešpats išvydamas amoriečius. Dabar galėtų išvyti palestiniečius.

169096. r2009-08-30 09:48
man tai patinka tas momentas,kai is istikimuju renkamos aukos

169148. po palme>r2009-08-31 06:19
tai jau matyt laikote suspaudus saujoj ir nei uz ka nenorite, kad klebonas turetu uz ka pavalgyti. Juk ne is gero gyvenimo renka.

169152. r2009-08-31 10:36
visa laika duodu 2 litu,nes zinau ,kad klebonelio mersas daug benzo ryja

169154. mie2009-08-31 10:50
syki, kai mano vaikai ejo procesijoje, o as net apsiasarojau is grazumo, idejau dvacarika, nes kitaip neturejau, nebuvau pasiruosus. visai buvau pamirsus kad cia mokama paslauga. zakristijonas - juk taip vadinasi rinkejas? - pasiule pasiimti grazos is kepures, bet man tai pasirode nederama, tai taip ir palikau. bet, iseje is baznycios, neturejom uz ka ledu nusipirkt, tai gavau labai smarkiai bart nuo vaiku.

Rodoma versija 26 iš 27 
0:07:59 Jan 17, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba