ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2009-08-21 nr. 953

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

RIČARDAS ŠILEIKA. Aktualijos (6) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Iš senminčių turgaus (23) • -gk-. Sekmadienio postilė (13) • Su dailininku MIKALOJUMI VILUČIU kalbasi Mindaugas Peleckis. Filosofija vietoj šampano, arba Gyvenimas greitas, o ilgesys ilgas (13) • ROSS DOUTHAT. Popiežiaus drąsumas (4) • PHILIP JENKINS. Reforma evangélica (1) • SIGITAS GEDA. Skruzdėlė ir vertikalė (21) • PETRAS REPŠYS. Apie bičiulius grafikus (15) • RUXANDRA NICULESCU. Eilės (2) • LAIMANTAS JONUŠYS. Kas labiau meluoja? (32) • MARIUS PLEČKAITIS. Kauno psichodelika (6) • RENATA ŠERELYTĖ. Knygų apžvalga (6) • Grybai, miško uogos – Dzievo rasa (6) • ILONA JANULIENĖ. Nerecenzija, arba veisiejai (2) • VALDAS PATUMSIS. Kirminukas (3) • MICHAIL ŽVANECKIJ. Humoreskos (5) •

Kas labiau meluoja?

LAIMANTAS JONUŠYS

[skaityti komentarus]

Mums rašo

Reklama meluoja. Tokį baisų „atradimą“ skelbia amerikietis Charlesas Eisensteinas („Š. A.“, VIII.7). Vis dėlto jo straipsnis vertas dėmesio, nes atspindi gana tipiškas Vakarų kairiųjų intelektualų fobijas ir iš jų daromas aliarmines išvadas.

Pradžioje autorius pateikia smagų pavyzdį:

„Coors“ sudrebins Harisbergą.“ Ar kas nors tikrai tiki, kad „Coors“ iš tiesų „sudrebins Harisbergą“? Ne. Ar korporacija „Coors“ pati tuo tiki? Ne. Ar yra tikinčių, kad „Coors“ tuo tiki? Ne. Tai melas, visi žino, kad melas, bet niekam nerūpi. [...] Kitas stendas reklamuoja alų „Miller“ teigdamas: „Šviežias alus gardesnis.“ Ar kas nors iš tikrųjų mano, kad „Miller“ yra šviežesnis negu „Budweiser“, „Coors“ ar „Pabst“? Ne. Ar alaus darykla „Miller“ taip mano? Ne. Tai tik dar vienas akivaizdus ir niekuo neišsiskiriantis melas, slypintis už daugumos žmonių supratimo ribos.

Toliau duodama ir daugiau reklamos melavimo įrodymų, taip pat ir politikų melo. Ir viskas – tik reklama ir politikai, taip nedaug viešosios erdvės melo. Mes dar galėtumėm pridurti savo žiniasklaidos pavyzdžių, ypač antraščių: „Vilnius paskęs šiukšlėse“, „Lietuva bus policinė valstybė“ (tai jau pernykščiai pavyzdžiai, dabar demonstruojantys savo melagingumą). Tiesa, skaitant, tarkim, „New York Times“, tokios neatsakingos sensacinės retorikos vargu ar pavyktų rasti.

Tik ar tikrai dėl to reklamos melo reikia taip pulti į paniką, kaip tai daro Eisensteinas, kažkodėl manantis, kad tai „slypi už daugumos žmonių supratimo ribos“? Gal kaip tik dauguma žmonių puikiausiai supranta reklamos retoriką ir tai, kad tokiais rėksmingais teiginiais vartotojams tiesiog norima dar kartą ryškiai priminti „brendo“ [„brendas“ (brand) yra produktas, gaminamas tam tikros bendrovės, o prekės ženklas (trademark) yra tik vaizdinė „brendo“ išraiška] pavadinimą, nesiekiant paskelbti kokios nors tiesos, kuria reikėtų patikėti. Juk pats autorius konstatuoja, kad niekas tuo netiki, tai kam gi taip nervintis?

Kalbėdamas apie politikus, ideologas tikina, kad Obama niekuo iš esmės nesiskiria nuo Busho. Esą Obamai laimėjus „pagrindinis imperijos, finansų, kariuomenės, medicinos, teisės, švietimo, visų pagrindinių mūsų visuomenės institucijų kursas liko nepakitęs“. Žodis „imperijos“ čia, beje, parodo paties demaskuotojo neatsargų ir tendencingą sąvokų vartojimą, bet šio teiginio esmė man ir mano amžininkams labai pažįstama iš sovietinės propagandos: kad ir kas Amerikoje laimėtų prezidento rinkimus, santvarka liks nepakitusi, o tai ir blogiausia – nebus ten socializmo. Dauguma amerikiečių nemanė, kad Bushas ir Obama yra tas pats velnias, o Obamos rinkimų retorikoje, be įprastinės demagogijos, buvo nurodyta ir konkrečių krypčių, pvz., kad reikia palengva trauktis iš Irako ir sutelkti jėgas kovai su Talibanu Afganistane – tai dabar ir daroma.

Čia nekalbu apie tai, kad JAV, kaip ir visur šiame netobulame pasaulyje, esama visokių tikrų negerovių (kurias dabar paryškino kilusi krizė), bet ir Eisensteinas apie tai nekalba: jis kovoja su savo susikurtomis chimeromis – „diskursais“, kuriuos bando keisti tokiu pat chimerišku savo „diskursu“.

Svarbiausia, kokią išvadą kairysis amerikietis daro iš savo pateiktų reklamos ir politikų melo pavyzdžių: „Žodžiai praranda galią kurti ir transformuoti. To pasekmė yra tironija [...].“ Ar autorius sąmoningai meluoja, ar pats tiki, kad Amerikoje (arba apskritai Vakarų pasaulyje) viešpatauja „tironija“? Ar šį žodį vartoja metaforiškai, kaip hiperbolę? Ar jis tikrai mano, kad kokia nors tikra tironija leistųsi būti viešai šitaip vadinama savo valdose? Ar jis apsimeta, ar nežino, koks likimas laukia, tarkim, eilinio Kinijos gyventojo, kuris savo šalies santvarką viešai pavadintų tironija? Ar „kurti ir transformuoti“ galima tik atsisakius pliuralistinės demokratijos? Ar kokioje nors kitoje santvarkoje sėkmingiau kuriama ir transformuojama?

Ir štai dar vienas teiginys, pranokstantis autoriaus kritikuojamą reklamos retoriką: „Galios struktūros beveik visiškai užvaldė mūsų laikų naratyvus, kad bet koks nuomonių skirtumas atrodo neracionalus ir neteisėtas.“ Nors čia ir apsidrausta žodeliu „beveik“, ar autorius pats tiki, kad Amerikos viešojoje erdvėje nuomonių skirtumai atrodo [?] neteisėti? Nejaugi jis mano esąs vienintelis su savo ypatinga kitokia nuomone, kuri iš tiesų jau tūkstantį kartų reikšta ir daugelyje Amerikos universitetų veikiau yra vyraujanti, panašiai kaip reklaminis melas?

Ta giesmelė apie „dominuojantį galios diskursą“ yra nuvalkiota marksistinės doktrinos tezė – kaip tik iš pasipriešinimo tam „diskursui“ gimė politinis korektiškumas su visais savo ekscesais ir nepakantumu.

Įdomiausia, kad ir Lietuvoje, patyrusioje tikrą tironiją, dabar jau atsiranda tokių naivių perdėm ideologizuoto kairumo šalininkų. Jiems ir Eisensteinui tenka elementariai paaiškinti, kas yra tironija. Tironija yra tada, kai viešai ir griežtai nekritikuotinai skelbiama, kad „Coors“ sudrebins Harisbergą“, ir tame Harisberge leidžiama prekiauti tik „Coors“; „Miller“, „Budweiser“ ir „Pabst“ yra visiškai uždrausti, o tie, kurie drįsta teigiamai kalbėti apie šiuos „brendus“, yra nedelsiant represuojami. Netikite? Bet mes patys iš tos tironijos išsivadavome dar tik prieš dvidešimt metų – tiesa, tada šitaip buvo dorojamasi ne su alaus „brendais“ (nors importinio alaus čia beveik nebūta, o vietinis buvo ryškiai prastesnis negu dabar), o su daug svarbesniais dalykais.

O dar kai kas aiškina, kad reikia nebepliekti lavonu virtusio sovietmečio, nes esą ir taip viskas aišku. Užmiršę savo istoriją, tapsime tokie akli ir naivūs kaip Vakarų kairuoliai.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


168743. archyvaras2009-08-25 17:35
Ir saviškių būriai aklųjų ir naiviųjų bei infantilų jau žygiuoja Vakarų kairuolių šalin...

168752. Ūūū archyvarui2009-08-25 20:31
jau daug yra nužygiavusių:(

168762. Ema2009-08-25 21:52
Kiek bekurtume teisingą santvarką, tiek visada persistengiame.Čia kaip su tiesa ar norma - ieškom aukso vidurio, o žavimės kraštutinumais.

168861. @2009-08-27 10:18
Janushiui kairieji kaip raudona skraiste buliui, todel jo abi rankos deshines.

168888. Ema2009-08-27 13:01
Na na, dvigubai dešiniarankis?Vadinasi darbštesnis už daugelį.

168920. Marxepistas :-( 2009-08-27 22:07
Arba į kairę arba į dešinę, kažkokia nelaba jėga trukdo sustoti ties Tiesa. Laivą vis siūbuoja. Jonušio meilė Amerikai kyla iš neapykantos viskam, kas primena jo jaunystę (gal nereikėjo taip prisigert?). Jeigu mes išmoktume valdyt savo neapykantą (bent ją apribot), nebūtume taip greitai prisijungę prie vakarų kanalizacijos (bent būtume spėję pasvarstyt). Nebūtume už bet kokią kainą išpardavę Lietuvos.

168921. archyvaras2009-08-27 22:16
Geros Marxepisto mintys. Revizuojančios skubų Lietuvos privatizavimą. Bet tokia buvo doktrina iš liberalių USA ekonomikų ( Smith): privatūs juridiniai asmenys ir korporacijos geriau/ efektyviau valdo ir didina ekonomiką nei valstybė ar valstybinės įmonės. Dabar jau susimąstom apie LeoLt painiavą ir NDX savivalę. Vėlu? Dar ne vėlu? Nežinau...

168930. Kajus2009-08-28 08:56
L.Jonušys yra mužikas. Kaip ir visa plejada buvusių exkomunistų brazauskininkų. Jiems tinka tik viena galvojimas, kad geriausias valdymas yra valstybinis/monopolistinis arba korporacinis/monopolistinis. Štai ir visa siauro, baudžiavinio mentaliteto doktrina.

Israel tuo tarpu pasirinko kitą modernizacijos kelią - valstybinis kapitalas ten yra daugiau nei 70 proc. Vienas mano draugas žydas taip keikias, kas ne prekyba tas valstybės, nieko sugalvot neįmanoma. Dar prisiminus žydų kibucus, su kuriais jie tapo ekonomiškai nepriklausomi nuo aplinkinių agresyvių šalių, suprask išmaitino save. O dabar Israel yra viena iš moderniausių šalių pasaulyje

O Jonušio ir jo draugų baudžiauninko mentalitetas negali kitaip, tik kažkam lenkti nugarą ir dėkoti ponams.

168938. mie2009-08-28 10:01
o maxerpistui vis sirdis linksta prie Tiesos, laikrascio tokio labai teisingo.

168939. mie2009-08-28 10:03
o kai prisimeni, kaip zydejo klestejo kolchozai, tai isvis sirdis plysta.

168944. to mie2009-08-28 10:30
mie, juk gerai, kad EU pinigus numeta, tada kaimas būtų vienas zombynas. Ar tai kolchozas ar tai 20 metų kaime dar baisiau, net sunku tą santvarką žmogiška pavadinti, kažkoks gyvulizmas buvo. O gal mie irgi mužikas - svarbu santvarka, idėja. O kaip ten ištikrųjų, tegu ponai sprendžia

168946. mie2009-08-28 10:35
tai gal ponai turi muzikams pasakyt, kad gert yra blogai, kad vaiku nemaitint ir nerengt yra blogai? ar patys proto neturi nei atsakomybes? jiems ne tai kad pono, jiems hitlerio reikia.

168948. mie2009-08-28 10:37
arba kaimas galetu imti pavyzdi is kaimyninio straipsnio dzuku, kurie gyvena kaip pas pona dzieva ir vargo nemato. nuostabus sviesus zmones. kol nepasigeria.

168950. mie2009-08-28 10:40
stai anadien vaziuojant keliu pro trakus, pakelej stabde masinas moteriske pamusta akim. ir grazu buvo ziuret, nes tai musu kaimo paprociai - duot bobai kuloku i snuki ir tvarka. tik susigincijom su vairuotoju ar katalikiski, ar tikrieji sakniniai - pagoniski. visgi manau, kad pagoniski. o jus kaip galvojat?

168951. Kajus2009-08-28 10:42
žydams niekas nepasako ką daryt. Jie patys idėjas, pvz gerti arba parduot karves kurios pieną duoda, įkiša kitiems. Ir jiems gerai sekasi, nes mie`ei bus pasakyta, kad valstietis geria todėl, kad Vilniuje negrąžintas žydų turtas, arba todėl, kad išlikęs sovietinis mąastymas, arba todėl, kad Jogaila atidavė Lietuvą Lenkijai. Tuo ir skirias žydas nuo baudžiauninko.

168952. mie2009-08-28 10:44
tai zydas tegu ir lieka zydu, o baudziauninkas baudziauninku.

168953. Kajus to mie2009-08-28 11:02
Tu, mie, teisi, veltui paliečiau žydus. Tai jautri tema lietuviui, vadintam ištisus dešimtmečius "nedabityj fašist". Tiesiog taip atsitiko, kad Israel, kaip ir Lietuva, turėjo atstatyti valstybingumą. Israelis yra geras pavyzdys - tai moderni, cvilizuota valstybė, o Lietuva vis baisiau ir baisiau. Rezultatų reikia siekti, o ne vadovautis "idėjomis". Taip daro USA, Vokietija, Kinija ir kitos praktiškos valstybės.

su kolchozinėmiais arba antikolochoziniais lozungais valstybės nepastatysi ir gert žmonės vardant idėjos nenustos, o pradeda, kaip taisyklė, iš nevilties.

168956. mie2009-08-28 11:32
kaip taisykle, gerimui visuomet priezasti surasi.

168957. mie2009-08-28 11:34
as lyg tai tuos pacius desimtmecius gyvenau, bet zydai man nera jautri tema.

168967. ragana Kornelija 2009-08-28 13:07
iš šūdaties pradeda gerti, o ne iš nevilties. iš piemeniško malonumų supratimo, iš tingėjimo spręsti savo problemas, iš bandymo pabėgti nuo atsakomybės, iš nepagrįstų pretenzijų, iš kvailo manymo, kad esi gudresnis už gyvenimą ir gali jį apgauti - iš egzistencinio nesąžiningumo ir neautentiškumo :)

168969. šūdatis2009-08-28 13:16
aha, aš irgi taip sakau. Vos tik panaikino kolchozus, žmonės iškart pradėjo daugiau gert.

168972. ragana Kornelija 2009-08-28 13:21
matai, šūdatis - labai plati sąvoka :) arba itin siaura :) ir vienu, ir kitu atveju atsiranda situacijų, kai nuomonės prasilenkia

168978. raganai K.2009-08-28 13:35
Tamsta mokytoja, kaip gerai jūs viską žinote, nustatinėjate diagnozes lyg gestapo felčerė.

168989. ragana Kornelija 2009-08-28 15:41
mokiny, pasistenkite nekalbėti štampais, įtempkite savo fantaziją ir sugalvokite vaizdingesnių pasakymų, o dar geriau - originalesnių minčių :)

168993. mie - rk2009-08-28 15:48
nereikalauk is zmoniu perdaug.

168999. archyvaras improvizuoja2009-08-28 16:59
Žydai yra išrinktoji tauta, totali tauta, kuri vardan savo valstybės aukoja savo pačių pinigus ( nebepamenu, kokį procentą kasmet), gyvena nedraugiškų kitatikių arabų apsuptyje, kurie atvirai varo " Israel nušluoti nuo žemės paviršiaus" politiką", žydai yra genijai, implantuoja savo idėjas - progresyvias ir destruktyvias - kitose tautose, PB ir FRB ir PVfondas jų įtakos zonoje...tai koks čia lyginimas su smulkia, vos gaiveliojančia mūsų, lietuvių, tauta, kurios 700.000 tūkstančių dėl geresnio gyvenimo emigravo iš savo šalies? Verčiau/tolygiaus lyginti Žydus ir Rusus, arba - Žydus ir Vokiečius, manau.

169038. Kk :-) 2009-08-29 13:17
Pabaiga labai maloniai nustebino.

169041. to Kk2009-08-29 13:29
žinoma, neprisiminus 20 metų proceso (tautos degradacijos visais kampais), bus sunku paslėpti. Skaičiai negailestingi. Nors gal ne 20 metų, o ištisi šimtmečiai. Nors šimtą metų tauta neištrauks.

169125. patar2iau gimti =ydu2009-08-30 12:57
patar2iau gimti =ydu, kad suprasti 6i1 taut1, at4nie2iai nuo graikijos

169141. vykdome, 2009-08-30 18:20
bandome gimti =ydais. Įdomu, ar pavyks?

169179. krankt2009-08-31 19:45
gaila, straipsnio autorius savo mastymu nelabai skiriasi nuo kritikuojamo oponento. vakaru kairieji nera nei akli, nei naivus. o ir tironijai yra gerokai daugiau amzelio, ji - ne komunistu isradimas. monopolizmas, valstybinis ar korporacinis, yra vienodai blogas.

Rodoma versija 26 iš 27 
0:07:56 Jan 17, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba