ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-02-19 nr. 737

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (2) • ANDRIUS MARTINKUS. Ar tik piktas Dievas yra miręs? (159) • SIGITAS GEDA. Kalba, pasakyta nacionalinių kultūros ir meno premijų teikimo iškilmėse 2005 m. vasario 15 d.WILLIAM SAFIRE. Kur buvo Dievas?JURIS KRONBERGS. MiłoszFilosofas ARVYDAS JUOZAITIS atsako į rašytojos Jurgos Ivanauskaitės klausimus. Tada meilė Lietuvai ir gyvenimui sutapo (51) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Ekstremalios būklės baltų tradicijoje (II)SIGITAS GEDA. Iš mėlynųjų mansardųAUSTĖJA ČEPAUSKAITĖ. PaukštstebisBO GIU-I. Poezija (5) • KASPARAS POCIUS. Prisiminimai apie Vasario 16-ąjąLAIMANTAS JONUŠYS. Sakinio bitės įkvėpti tekstaiAUDRIUS BEINORIUS. Iš kirmino į drugelį...AURELIJA JUODYTĖ. "Visos asmenybės šiek tiek...VALDAS STRIUŽAS. Ilgas pasiskaitymas ant trumpo suolo (1) • MICHAIL JELIZAROV. LašasTOMAS ARŪNAS RUDOKAS. Man patinka banditaiVYTAUTAS KARALIUS. Ironiškos užuominosL A I Š K A I (46) •

Kur buvo Dievas?

WILLIAM SAFIRE

[skaityti komentarus]

Po kataklizmų, kai visame pasaulyje į žmonių sąmonę įsiskverbia ties žuvusiais kūdikiais raudančių tėvų vaizdai, kyla tikėjimą supurtančių klausimų: kur buvo Dievas? Kodėl gera ir visagalė dievybė leidžia tokiam blogiui ir sielvartui užgriūti tūkstančius nekaltų žmonių? Kuo šie žmonės nusipelnė šitokių kančių?

Kai XVIII a. Lisabonoje per panašią stichinę nelaimę žuvo dešimtys tūkstančių žmonių, prancūzų filosofas Voltaire’as parašė "Kandidą", kuriame negailestingai šaipėsi iš optimistų, paguodą ir viltį vis tiek randančių Dieve. Po praeitą mėnesį Indijos vandenyno pakrantes nusiaubusio cunamio tokie patys skausmingi klausimai kyla milijonams tikinčiųjų.

Pažvelkime į Jobo knygą hebrajiškojoje Biblijoje. Jobo knyga parašyta maždaug prieš pustrečio tūkstantmečio, kai tikėjimą turėjo būti ištikusi krizė. Senoji Abraomo sandora – garbink vieną Dievą ir Jo tauta bus apsaugota – regėjosi nebeveikianti. Gerieji mirė jauni, o nedorėliai klestėjo. Tad kurgi žadėtasis teisingumas?

Jobo knygą kunigas poetas pradeda Dievo ir Šėtono, kuris tuo metu yra savotiškas angelas kaltintojas, pokalbiu. Dievui nurodžius į "mano tarną Jobą", žmogų be priekaišto ir dorą, Šėtonas pakiša mintį, jog Jobas Dievą garbina tik todėl, kad šis jam suteikė galios ir turtų. Dievas susilažina, kad Jobas liks ištikimas, ir leidžia angelui atimti gerojo žmogaus turtus, nužudyti jo vaikus, o dar vėliau ir paties Jobo kūną nusėti dvokiančiomis votimis.

Pirmas dalykas, ką matome iš Jobo knygos, yra tai, kad kančia nėra nuodėmės įrodymas. Kai Jobo draugai sako jam, jog šis turėjęs padaryti ką nors siaubinga, kad nusipelnytų tokių nelaimių, skaitytojas žino, jog taip nėra. Jobo kančia yra jo tikėjimo išbandymas – netgi sukilus pykčiui, kad Dievas su juo elgiasi neteisingai, netgi panoręs teistis su Dievu, Jobas neišsižada tikėjimo.

Taip pat šis teisuolis įniršta: "Tepranyksta diena, kurią gimiau!" Pamirškit vadinamąjį "Jobo kantrumą", legendą apie tokią kantrybę šluote nušluoja stulbinamai tiesmukas biblinis pasakojimas. Netgi žymųjį nuolankaus susitaikymo posakį senajame vertime "Nors Jis ir užmuštų mane, Juo pasitikėsiu", galima laikyti aiškia įsijaudrinusių vertėjų klaida. Šiuolaikiniai tyrinėtojai siūlo gan skirtingą vertimą: "Te Jis žudo mane, nedrebėsiu".

Šiuo drąsiu Jobo nesitaikstymu su Dievo leidžiamu neteisingumu – juk tai aiškiai įvardyta Biblijoje – teigiama, kad nėra joks piktžodžiavimas mesti iššūkį net aukščiausiai valdžiai, kai ji yra morališkai neteisi (esu apie tai parašęs knygą, pavadintą "Pirmasis disidentas"). Ir iš tiesų Jobo reikalavimas, kad neregimasis jo varžovas ateitų į teismą ir pateiktų jam kaltinimą, sulaukia netikėtos reakcijos: griausmingoje teofanijoje Dievas aplanko išsigandusį žmogų ir prabyla pačia ilgiausia ir poetiškiausia kalba, kokia Šventajame Rašte Dievas tiesiogiai kalba su žmogumi.

Tiesą sakant, Dievo balsas "iš audros" ištaria žodžius, kurie nėra tokie jau paguodžiantys tiems, kurie tikėtųsi išgirsti prisipažinimą ar pasiteisinimą dėl moralės požiūriu prasto valdymo. Virginia Woolf savo dienoraštyje yra užrašiusi: "Praeitą vakarą skaičiau Jobo knygą – nemanau, kad Dievas joje pasirodytų teigiamai".

Galingas balsas kreipiasi į menką Žmogų: "Kur tu buvai, kai dėjau žemės pamatus?" Pasitelkdamas chaosą simbolizuojančios mitinės jūrų pabaisos vaizdinį, Dievas klausia: "Argi gali pagauti meškere Leviataną?" Manyčiau, jog knygą rašęs poetas kunigas norėjo atkreipti dėmesį į tai, kad Dievas veikia kitoje sferoje negu žmogus – Dievas įžiebia šviesą tamsoje, įveda tvarką chaose, o savo žmogiškiesiems kūriniams palieka laisvę patiems įgyvendinti moralinį teisingumą.

Dievas Jobui apsireiškia dėl moralinės pastarojo skriaudos, šitaip parodydamas, kad kenčiantysis, kuris tiki, niekada nebus apleistas. Jobas tuoj pat liaujasi skundęsis ir, – tokia proziška laiminga pabaiga mane pribloškia, anot kai kurių išminčių, šitaip pasibaigti ši nerami knyga turėjusi, kad būtų įtraukta į hebrajiškąjį kanoną, – sulaukia atlygio. (Krikščionybė žemiškas neteisybes atlyginti žada pomirtiniame gyvenime.)

Kokią pamoką Jobas pateikia šiandien:

1. Pastarojo kataklizmo aukos niekaip nėra "nusipelniusios" tokio likimo, kokį patyrė dėl leviataniškų gamtos jėgų.

2. Nežinomų Dievo kelių kvestionavimas yra paliudytas Biblijoje ir nė kiek nemenkina tikėjimo.

3. Žmonijos pareiga mažinti neteisingumą žemėje pasireiškia dosnumo antplūdžiu, kuris paneigia Voltaire’o cinizmą.


"The New York Times", 2005.I.10
Vertė Kęstutis Pulokas

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 
Rodoma versija 29 iš 29 
0:01:48 Jan 17, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba