ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-05-02 nr. 891

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

DALIA STAPONKUTĖ. Prisilietimas (60) • LAIMANTAS JONUŠYS. Pavasario šviesa, Kosovo tamsa ir kitos subjektyvios mintys (14) • -gk-. Sekmadienio postilė (51) • VYTAUTAS BUBNYS. Akistata nemigo naktį RASA AMBRAZIEJIENĖ, ALGIRDAS PATACKAS, ALEKSANDRAS ŽARSKUS. Balsės (10) • WILLIAM CRAIG. „Baltumo patikrinimo punktas“ (51) • SIGITAS GEDA. Užuolaida ir žalias vazonėlis (5) • SIMON REES. Fatališkas vėlavimas – „Now Art Now Future. Esamasis laikas“ (26) • SIGITAS GEDA. Eilės (8) • Odos pigmento kiekis, arba DiasporaRENATA ŠERELYTĖ. Nutrūkęs kontaktas su kūno visataVYKINTAS VAITKEVIČIUS. Kukaveičio šventvietės mįslės (14) • VYTAUTAS GIRDZIJAUSKAS. Skorpionas (5) • PRADEDANTIEJI. Eilės (11) • būtų čia nieko chatas, bet kad labai lėtai eina (363) • 2008 m. gegužės 9 d. Nr. 18 (892) turinys (24) •

Sekmadienio postilė

-gk-

[skaityti komentarus]

Šeštinės (Mt 28, 16–20)

    Vienuolika mokinių nuvyko į Galilėją, ant kalno, kurį jiems buvo nurodęs Jėzus. Jį pamatę, mokiniai parpuolė ant žemės, tačiau kai kurie dar abejojo. Tuomet prisiartinęs Jėzus prabilo: „Man duota visa valdžia danguje ir žemėje. Tad eikite ir padarykite mano mokiniais visų tautų žmones, krikštydami juos vardan Tėvo, ir Sūnaus, ir Šventosios Dvasios, mokydami laikytis visko, ką tik esu jums įsakęs. Ir štai aš esu su jumis per visas dienas iki pasaulio pabaigos.“


Pasimatymų paralelės

Pati Mato evangelijos pabaiga. Kuklus autorius, nefiksuojantis nei Emauso įvykių, nei Sekminių fejerverkų. Skurdžiai informuojantis apie paskutinį Jėzaus arrivederci. Man pačiai tas mistinis įvykis lig šiol atrodo modeliuojamas Vakarų teatro principu. Mirė, prisikėlė, įžengė į Dangų. Harmoninga kompozicija, tiksli ir katarsį auginanti režisūra. Veiksmo aplinkybės tipinės: kalnas su savo epifanijomis, choro masuotė, herojaus monologas. Choro parpuolimas ant žemės – kaip troškimas su ja susilyginti. O gal prisiglausti. Maksimalaus nusižeminimo motyvas, kurio šiuolaikiniame pasaulyje (išskyrus gal musulmonų ir joanitų praktikas) neberasi. Gulinčių mokinių abejojimai, liudijantys, kad kūnas greitesnis už mentalinius procesus. (Religinis judesys juk gali būti ir mechaninis, ir organinis.) Lakoniški nurodymai, kuriuos vėliau plėtos teologijos instruktoriai ir klero SS. Pažadas ir nuraminimas, kad jis nematomu būdu visada pasiliks čia, kad jam duota „visa valdžia“ ir visos galybės. Siuntimas apaštalauti, humaniška žmogaus universalizacija, pastanga suvienyti visas tautas. Kilni pabaiga. Bažnyčios istorija čia įgauna savarankiškas paspirtis, prasideda solistų muštynės, choro balsų dalybos. Vėliau – nuožmios kovos tarp semiotikų ir hermeneutikų. Metodikų, kaip melstis, konfliktai.

Išaiškinti Šventojo Rašto ištrauką – kokia tai iliuzija. Jeigu per sniegą pralapnoja meška, argi ji palieka zylės pėdsakus? Pasitaiko, kad palieka. Čia ir prasideda egzegezės keblumai. Jeigu jis tikrai su mumis, kam jam slapstytis? Kodėl jis aktyviai nedalyvauja pasaulio istorijoje ir konkrečiose moralės kolizijose? Stebina, kad po prisikėlimo Jėzus vis stengėsi su mokiniais pasimatyti, net kelis kartus. Vieni pamatė, kiti ne. Dar keli pasimatymai, sušvelninantys mirties bruožus. Bet paskui dingsta visam laikui. Žinau, kai kurie regėtojai ir šiandien įsitikinę, kad jis tebevaikšto su jais į pasimatymus. Neatmetu tos galimybės, tik savo akim nemačiau.

Yra žmonių, su kuriais mums nelemta pasimatyti, net ir stengiantis. Geometrijoje man tą santykį mokyklos laikais simbolizavo tiesių paralelės. Gaila buvo tų tiesių, kurios niekada nesusikerta. Vis dėlto neturiu iliuzijų, kad gyvenu tiesėje, kuri nėra dieviškumo paralelė, tik viliuosi, jog vieną dieną mano tiesė kažkaip organiškai pavirs kreive.

Motinos diena šio skaitinio kontekste atrodo visai kita tema. Kuo čia dėtas tas mechaninis pavasaris, mechaniniai obelų žiedai, moteriškųjų būtybių mechanizmai? Buvo ir bus, gimdė ir gimdys. Nieko nauja po saule. Jėzaus atėjimas į šią žemę organiškas dėl to, kad jis įvyko tik vieną kartą. Mūsų ciklai ir metinės tradicijos absoliučiai beprasmės. Jos tik kaip telefoniniai priminimai, atminties mankšta, ritualų žaidimas. Dingstys pasimatyti vieniems su kitais, kol iš nuotolio nematome savęs. Greičiausiai šypseną keliančių, tarsi The Mothers of Invention.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


116613. po palme2008-05-07 17:24
prasidejo tokie dogmatikos ir baznycios nepriploti komentarai. Sveikintina. Dar kai nunyks tas tikejimas "vieninteliu tikru" Dievo apsireiskimu, bus visai gerai.

116639. Noė2008-05-07 22:21
Taip, tada velniai galės kanopomis ploti iš džiaugsmo.

116651. po palme2008-05-08 00:16
jeigu velniai katalikai, tada taip

116687. Noė :))2008-05-08 11:12
Ir taip, ir anaip galvoju, po palme: katalikai, pametę tikėjimą vieninteliu tikru Dievo apsireiškimu... Ar tu nenumanai, ką tai primena? Dievaži, ne vien tik velnius.

116694. Noė gk2008-05-08 11:59
„...tik viliuosi, jog vieną dieną mano tiesė kažkaip organiškai pavirs kreive.“ Ir: „Mūsų ciklai ir metinės tradicijos absoliučiai beprasmės.“ Ar neprieštarauji pats sau? Juk laikas tau tam ir duotas, kad iš mechaninio virstum organiniu. Tai kodėl metines tradicijas (kurios mini, prisimena iš tiesų tik tą vienintelį Jėzaus atėjimą) laikai beprasmėmis? Pamąstyk, kad prisiminti - tai nusileisti iki. Antraip jos iš tiesų „tik kaip telefoniniai priminimai, atminties mankšta, ritualų žaidimas.“

116721. cc2008-05-08 18:10
Kur ta neklystanti įžvalga? Ne pats sau, o pati. :D

116741. po palme (siuncia gromatele Noe`ei)2008-05-09 00:33
Rasau tau, o sviesiausioji, gromatele ir siunciu per laidus, Salia manes, netolimoj sankryzoj, keturios baznycios, salia viena kitos ir nei vienos kataliku. Pasiilgstu kataliku baisiai bet savo amziuj nebeturiu jegu toliau nuzygiuoti. As tik galvoju vis, kaip tos visos baznycios, budamos uz kataliku baznycios ribu, paklius pragaran. Net neabejoju, kad ten paklius ir mano kaimynai, geju porele. Baisus zmones: sypsosi visa laika, sveikinasi graziai, bet as zinau kad jie tik apsimeta ir tokiu budu nori mane kartu nusitraukti pas Belzebuba. Ech, argi tatai nera baisu: tas pasulis visiskai pasileido, turiu omeny tas baznycias ir visus likusius zmones, kur ne katalikai, kur uz Romos Baznycios ribu. Ten pas jus, kur tvoros vidury, tai visad saule sviecia, kunigeliai vaiksto uz parankiu susikibe, rupinasi negimusia gyvybe, gelbsti sielas. Taip ir noris, siena prasiardzius, listi atgal, ten kur tikrasis apreiskimas, ne taip kaip tose keturiose baznyciose mano kaimynystej. O kad jie zinotu, kad be reikalo siuncia savo maldas i dangu: nieks ten ju neklauso- ne ta baznycia, ne tikroji ir vienintele. Taip nezinodami ir atsidurs pragare, pashutins jiems tada minkstas vietas tie velniai katalikai. Bet tu ,sirdele, karstai melskis uz tuos visus, i tuscia vieta, tam kitam, netikram J.Kristui, maldas siunciancius, kad jie itiketu neklystancia RKB. Lieku tavo per amzius tavo sakalelis

116765. Noė Po palmei2008-05-09 10:23
Pats muši, pats rėki, dvasiškasai tėveli.

117120. xX2008-05-11 23:47
nereikia laužti iš savęs kreivės (curve), Lobačevskio geometrijoje visos lygiagrečios tiesės begalybėje susikerta. mokykloje to nemoko, žinau - ten tik skurdi Euklido geometrija. todėl pamiršk, ką mokė mokykloje ---
begalybė yra čia pat, jauti jos kvapą ir skonį?

117124. krankt2008-05-12 01:49
ir ka daryti su ta begalybe? kisieliu virti? ar namine varyti?

117134. Noė2008-05-12 10:37
Ak, nejauti, miela Krankt, nei kvapo, nei skonio. Man vakar irgi taip pašvirkštė nuodų - beje, čia, Šatėnuose,- kad nebesinorėjo į Dievą nė skersa akim pažiūrėti. Kas taip padarė, supranta. Reikia išties turėti stiprybės, kaip man palinkėjo Briedis. Ir ne vien jos.

117140. mie - noei2008-05-12 11:16
galetum nebuti tokia izeidi, nes niekas cia blogo nenori.

117159. Noė2008-05-12 12:44
Kai tave nepagrįstai kandžioja, irgi taip galvoji?

117164. mie2008-05-12 12:58
ar cia kas nors turi tokius dantis, kad tave, tokia kieta, kiaurai prakastu?

117167. noė2008-05-12 13:04
Aš visai ne kieta, tik tokią vaidinu.

117168. mie2008-05-12 13:05
as irgi.

117171. uuu2008-05-12 13:10
o aš ne

117172. noė2008-05-12 13:12
Nevaidini ar nekieta? Kas žodžius iš tavęs pavogė?:))

117176. mie2008-05-12 13:24
net pasimeciau. kaip yra is tikruju? greiciausiai esu kieta o vaidinu minksta.

117177. mie - noei2008-05-12 13:26
o, tu klausei uuu, bet kai taip grieztai kalbi, as issigastu ir painiuojuos.

117179. Noė mie2008-05-12 13:34
Nieko aš ne griežtai, brangioji. Man taip išeina. Aš jaučiu tau kuo nuoširdžiausius jausmus. O klausiau uuu, nes ji visada mintis reiškia dviem žodžiais. Suprask, kad nori.

117180. uuu2008-05-12 13:36
aš čia šiaip parašiau, nesigilinau į kontekstą

117183. kai kas2008-05-12 13:48
gal irgi jaučia kuo nuoširdžiausią neapykantą Noei :)

117189. Noė2008-05-12 14:20
Tegu jaučia:)). Svarbu, kad aš nejaučiu.

117190. Noei2008-05-12 14:28
norėjau pasakyti, kad nuoširdžiausias jausmas gali būti ir neapykanta :)

117192. Noė2008-05-12 14:53
Vargu ar neapykanta artimui gali būti nuoširdi. O ką jaučiu miestei, nedetalizavau, mes viena kitą ir taip suprantam.

117202. Katė2008-05-12 16:27
Man dingojas, kad Po palme labiau tiki Dievą negu Noe...

117208. cc - Katei2008-05-12 20:06
o, aš?

117247. Katė>cc2008-05-13 07:57
Ko gero, cc irgi labiau tiki, nes netapatini Dievo su bažnyčia. Tik žmonės sugalvojo, kad bažnyčia - Dievo namai. Iš tiesų Dievas yra visur. Aš, aišku, neneigiu bažnyčios ir lankausi joje, meldžiuosi. Esu tradicijos tęsėja. Tikėjimas istorijos vyksme virto politikos atmaina. Aš paveldėjau katalikų partiją, ir tiek.

117249. cc - Katei2008-05-13 08:05
Gražiai paaiškinai. Ačiū.

117256. Noė Katei2008-05-13 09:23
O iš ko sprendi, kad aš tapatinu Dievą su Bažnyčia (bendruomene) ar su bažnyčia - pastatu? Jei bažnyčia (pastatas) - Dievo namai, tai nereiškia, kad jie tapatūs. Dievo negalima suplakti su niekuo,- nei su pastatu, kur renkasi žmonės jo garbinti, nei su gamta, nei su žmonija ar jo įkurta bendruomene. Dievas yra Dievas:)). T.p. Dievas yra visur, bet ne visur vienodai. Bažnyčioje jis yra ypatingai, tad tu gerai darai lankydamasi joje. Tai elementarios katekizmo tiesos, ir jų neišsiaiškinus nereikėtų spręsti apie kitų tikėjimą. O jeigu kas už mane labiau tiki, tai aš tuo tik džiaugiuosi. Bet niekada nepritariu, kai tikima nesąmonėmis. Patarčiau tau, miela Kate, plačiau išsiaiškinti B(b)ažnyčios sąvoką - ne šiuolaikiškai iškraipytai, bet taip, kaip Kristus apie ją kalbėjo.

117258. Katė>Noei2008-05-13 10:25
Gal įžeidžiau, atsiprašau. Bažnyčią aš suprantu labai plačiai. Ir Jėzų Kristų tikiu, nes paveldėjau, kaip sakiau, tokį kelią į Dievą. Bet man priimtinesnis filosofinis, o ne primityvusis tikėjimo suvokimas. Puikiai suprantu, kad tikėjimo tiesas Jūs, miela Noe, daug geriau išmanote...Aš tam turbūt neskiriu pakankamai laiko ir neturiu tiek ugnies.

117259. Noė Katei2008-05-13 10:47
Nieko:)). Aš tik džiaugiuosi, kad kas nors tiki ir domisi, nes man nieko nėr keisčiau (švelniai kalbant), kai žmogus abejingas savo amžinajam likimui. O įsitikinimas, kad žmogaus gyvenimas laikinas, man mažų mažiausiai baisus...
Sakai, filosofinis:). Bet filosofinis irgi gali būti primityvus. Šiaip aš irgi prieš tikėjimo primityvumą. Tai, ko moko (ar mokė) Bažnyčia, yra labai sudėtinga, tik liaudies tikėjimas viską gali kartais suprimityvinti. O kad tu ieškai to, kas sudėtingiau ir giliau, labai pagirtina. Norėčiau kartais su tavim pakalbėti tikėjimo klausimais:)).

117260. laumė2008-05-13 11:34
kartais aš dėl to susierzinu, o šiandien man tai juokinga, Noe :). tu pasižiūrėk, vėl vertini, nu tikrai kaip mokykloje, ir dar pradinėse klasėse: "tu gerai darai lankydamasi joje", caca lialia :)))

117261. Noė2008-05-13 11:43
Aš sakau, ką galvoju. O kaip tu sakytumei? Žinoma, gerai daro. Kaip kitaip pasakyti? Metaforom? O kam? Paprastas nuo prasto skiriasi, laume.

117262. laumė2008-05-13 11:55
metaforos, Noe, nieko nepakeis, ar kalbėsi jomis, ar tiesiai. esmė - kad atsistojai į žinančios ir galinčios vertinti poziciją. aukščiau kitų.

117264. Noė2008-05-13 12:10
Dieve mano, ko tu iš manęs nori? Aš žinau tvirtai, kad eiti į bažnyčią yra gerai, ir sakau tiesiai šviesiai, kad tas, kas eina į bažnyčią, daro gerai. Ir Katė taip daro. O jei tu neini, darai blogai. Ir mažas vaikas taip pasakytų, nors jam nė į galvą neateitų mokytojauti. Tik man rodos, esmė čia ne mokytojavimas, o tai, kad paprastai silpnos asmenybės bijo būti pamokytos. Katė šiuo atžvilgiu tikrai stipri.

117265. mie2008-05-13 12:13
eiti i mokykla yra gerai, o praleidineti pamokas - blogai. apie ejima i baznycia to nepasakyciau. kam reikia, tas eina, o kam nereikia, tas neina. man, pavyzdziui, nereikia.

117266. Noė2008-05-13 12:14
P.S. O kodėl gerai į bažnyčią eiti, juk buvo argumentuota.

117267. Noė2008-05-13 12:15
Atsakiau, dar neperskaišiusi tavo minčių, mie:))

117268. mie2008-05-13 12:24
ner cia jokiu minciu, tik toks faktas.

117269. mie2008-05-13 12:31
jeigu baznycioje neskoninga aplinka, geles pamerktos skardiniuose kibiruose ir kvailas klebonas, tai tik susigadini nuotaika.

117270. mie - noei2008-05-13 12:38
dabar uzsirauksi, sakysi, kad tau vel kazkas ikando i uzpakali. sikart as.

117273. nOĖ2008-05-13 12:52
nIEKO AŠ neužsirauksiu. Nebeturiu laiko.:))

117274. mie2008-05-13 12:54
tai gerai, lek su vejeliu.

117277. laumė2008-05-13 13:10
nesinervuok, Noe, ir neklausyk apkalbų - tų, kurie tau sakė, kad aš iš tavęs ko nors noriu :)

117279. cc2008-05-13 14:24
Manau, kad jei Noė galėtų būti klebonu, tai Mie neišeitų iš jos bažnyčios. Mielam tektų valgyti greitą maistą.

117285. Jei2008-05-13 15:54
Noė taptų klebonu, popiežius ekskomunikuotųsi

117312. Noė2008-05-13 21:47
Negalima sakyti „nesinervuok“, ekskomunikuotųsi“. Turi būti „nesinervink“, „būtų ekskomunikuotas“.

117314. laumė2008-05-13 21:52
turbūt, Noe, dar patraukei brendžiuko ant drąsos :)? man gražiau "nesinervuok" :). o popiežius, manau, pats ekskomunikuotų save, taigi - ekskomunikuotųsi :))

117316. kyriosmidhen2008-05-13 23:24
The Mothers of Invention* Jėzau, kokie jūs visi protingi! Ir nė vienam nekilo klausimas, o ką tai reiškia? Net autoriui?

Rodoma versija 25 iš 25 
0:01:38 Jan 17, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba