ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-03-21 nr. 886

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

STEFAN ZWEIG. Šventasis spiečius (15) • SAULIUS ŠERMUKŠNIS. Mirties karaokė (106) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Eilėraštis (38) • -kp-. Sekmadienio postilė (39) • GENOVAITĖ BONČKUTĖ. Sala Atlanto vandenyne (6) • Šimto poetų šimtas eilių (3) • EGLĖ ALEKNAITĖ. Religinis sinkretizmas – smerkti ar bandyti suprasti? (16) • SIGITAS GEDA. Užuolaida ir žalias vazonėlis (17) • ADOMAS PŪRAS. Birželį ir vėl bus braškių (6) • Iš leidyklos „Alma littera“ spaudai rengiamos EDŽIO JURČIO (fotografija) ir ELVYROS KUČINSKAITĖS (poetiniai tekstai) knygos. Tyla iš gervių plunksnų (21) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (10) • Panevėžio Vytauto Žemkalnio gimnazijos mokytojų, visa širdimi remiančių streiką ir nuoširdžiai vedančių pamokas, pozicija (13) • RENATA ŠERELYTĖ. Metafizinės atskirties istorija (8) • GINAS ŽIEMYS. Auksinis mergės plaukas (97) • HAKIM BEY (8) • su Prisikelimu ir... labanakt (346) • gerai, nesikalbėkime (334) • 2008 m. balandžio 4 d. Nr. 13 (887) turinys (3) •

Sekmadienio postilė

-kp-

[skaityti komentarus]

Viešpaties Prisikėlimas (Jn 20, 1–9)

    Pirmąją savaitės dieną, labai anksti, dar neišaušus, Marija Magdalietė atėjo pas kapą ir pamatė, kad akmuo nuverstas nuo rūsio angos. Ji nubėgo pas Simoną Petrą ir kitą mokinį, kurį Jėzus mylėjo, ir pranešė jiems: „Paėmė Viešpatį iš kapo, ir mes nežinome, kur jį padėjo.“ Petras ir tas kitas mokinys nuskubėjo prie kapo. Bėgo abu kartu, bet tasai kitas mokinys pralenkė Petrą ir pirmas pasiekė kapo rūsį. Pasilenkęs jis mato paliktas drobules, tačiau į vidų nėjo. Netrukus iš paskos atbėgo ir Simonas Petras. Jis įėjo į rūsį ir mato paliktas drobules ir skarą, buvusią ant Jėzaus galvos, ne su drobulėmis paliktą, bet suvyniotą ir atskirai padėtą. Tuomet įėjo ir kitas mokinys, kuris pirmas buvo atbėgęs prie kapo. Jis pamatė ir įtikėjo. Mat jie dar nebuvo supratę Rašto, kad jis turėsiąs prisikelti iš numirusių.


Velykų siaubas

Šioje Evangelijos vietoje viršų paima tikėjimo siaubas, tremendum. Siaubas, susijęs su tuo, kad keičiasi pati tikrovė, nulemianti mūsų egzistenciją. Kristus miršta kaip žmogus ir keliasi kaip Dievas. Jo mokiniai ir bičiuliai dar nesupranta to, dar nėra įgiję drąsos, kad galėtų tai suprasti. Jų mokytojas mokė, gydė, kentėjo ant kryžiaus ir mirė. Mirė kaip paprastas žmogus, ir tai visiems jo artimiesiems reiškė pabaigą. Ir mes, gyvenantieji mirties kultūroje, privalome dažnai visuotinai gedėti, nešioti vėliavas su gedulo kaspinais, verkti ir puoselėti vakarykščius prisiminimus. Kalbėdama apie mirties kultūrą, šiandieninė Bažnyčia dažnai įsivaizduoja reliatyvizmą, moralinį palaidumą ir vartotojišką pagonybę. Iš dalies su tuo galima sutikti, bet negalime užmiršti, kokia mirties kultūra, sustingusi pasninkuose, kūno marinime ir gyvenimo prasmės iškėlime anapus žemiškosios tikrovės, gyvavo viduramžių Bažnyčioje. Kaip negalime sutikti su šventinių nuolaidų tradicija, Velykų suprekinimu ir galimybe iš jų pasipelnyti, taip turime priešintis ir egzaltuotam, tradicijos įkvėptam Didžiojo šeštadienio liūdesiui: „Jis mirė.“ Jis mirė išduotas mūsų poreikių menkumo ir dvasinės silpnybės. Ir prisikėlė, kad paliudytų alternatyvą mirties kultūrai, kad padėtų ir mums prisikelti iš sau išsikastos kapo duobės.

Jis prisikėlė, kad ir mes prisikeltume. Taip Kristus manifestuoja ne tik savo žmogiškumą, kaip buvo teigiama daug amžių. Mus nuolat įtikinėdavo, kad Išganytojas miršta kaip žmogus ir prisikelia kaip Dievas. Esą žmogiškoji egzistencija baigiasi Didįjį šeštadienį, o Velykos nebėra mūsų pačių šventė, tai yra pomirtinės būklės ir joje įkūnytų amžinųjų linksmybių vizija. Taip Didžioji savaitė reikštų įtrūkį tarp mūsų ir dieviškojo pasaulio. Tarp gyvųjų ribotumo ir dieviškojo universalumo. Bet juk tai ir yra liūdna – kad, norėdami džiaugtis amžina laime, turime prarasti kūną, dargi be didelės garantijos jį atgauti amžinybėje.

Nuoširdūs, bet konservatyvūs, kanonuose ir tradicijose sustingę Kristaus mokiniai negalėjo suprasti, kad tikrovę gali keisti ne tik dieviškasis įsikišimas, bet ir žmogiškoji sąmonė. Dieviškajai revoliucijai ir tikrosioms Velykoms reikalingas ne žmogiškasis nusižeminimas ir saviplaka, atvirkščiai – jo į kontrastus linkusio mąstymo pokyčiai, tapsmo įsisąmoninimas. Prisikėlimas turi tapti ne teologinių ginčų, o sukilimų ir revoliucijų tema. „Mes norime gyventi kaip rojuj, mes norime būti dievais.“ Ar siekti dieviškumo labai nuodėminga? O gal tai yra privalu? Žinoma, nelygu kaip tą dieviškumą įsivaizduosime. Bent jau man dieviškumas asocijuojasi su mažuose žemės taškeliuose įsikūrusiomis utopijomis, jų harmonija ir laisve. Bet šiaip jau utopijomis, aureolėmis, žvaigždėmis ar debesų klodais po kojomis dieviškumo pavaizduoti neįmanoma. Turime patys dar gyvendami nors sekundę apversti tikrovę, pajusti savo pačių galybę, tapti dievais. Tokie pojūčiai, kartais labai trumpi, atveria plyšį mūsų žemiškajame gyvenime ir priartina prie amžinybės. Jie yra nepamirštami. Kaip sėdėjimas su bičiuliais prie jūros šiltą vasaros naktį, kaip linksmybės akimirką sprogusi juoko bomba.

Visiems linkiu savo viduje susikurti dieviškųjų akimirkų gaudykles. Linksmų šventų Velykų!

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


112987. po palme2008-03-26 16:35
pozityviai, neitakota suplekusio manichiejaus Augustino. Geras paskaityti bet kam.

112996. RB2008-03-26 17:27
Užduosiu mįslę: Kas gimė iš nekaltos mergelės M. ir buvo vienintelis dievo tėvo sūnus apie kurio busimą gimimą motinai pranešė angelas? Kieno gimimą lydėjo sušvitusi žvaigždė, dalyvavo piemenėliai, o vėliau aplankė trys dievybės? Ką dar kūdikį bandė nužudyti blogietis H.? Kas buvo įšventintas 12 metų amžiaus, bet nuo 12 ik 30 metų nebuvo jokių žinių apie jo veiklą? Kas sulaukęs 30 metų buvo pakrikštytas upėje, o jo krikštytojui vėliau buvo nukirsta galva? Kas buvo gundomas, kas turėjo 12 mokinių, kas vaikščiojo vandeniu, išvarė demonus, gydė ligonius, akliesiems gražino regėjimą, suvaldė jūrą, prikėlė numirusį, persimainė ant kalno, buvo nužudytas ant kryžiaus kartu su dviem vagimis, palaidotas kape, bet po trijų dienų prisikėlė ir pakilo į dangų? Galvojat apie Jėzų? Ot ir ne. Tai prieš tūkstančius metų iki Kristaus senovės Egipte buvęs dievas Horus. Priskaičiuojama iki 200 tokių sutapimų. Kas, kodėl ir kaip, labai sklandžiai paaiškinama šiuo metu labai populiariame filme "Zeitgeist". Tikintiesiems būtu labai sveika pažiūrėti. Gal būtu mažiau kliedesių...

112999. Katė2008-03-26 17:31
Bandysiu kurti "dieviškųjų akimirkų gaudykles"...

113012. katė>RB2008-03-26 17:53
Bet tai tik filmas. Kas įrodys, kad tai tiesa? Nors aš tikėjimą suprantu ne kaip beldimąsi į dangaus karalystę, kad įleistų, o kaip siekį gyventi dorai, neprikiaulinti šiame pasaulyje, į Bibliją žiūriu kaip į išminties knygą. Ten daug daugiau pasakyta apie mus, žmones, negu apie Dievą ir apie Jėzų Kristų.

113031. uuu2008-03-26 19:52
buvo ir į labai populiarų da vinčio kodą įtikėjusių

113059. cc - Katei2008-03-26 22:40
Patariu vadovautis Talmudu. Ten viskas iki smulkmenų konkrečiai išaiškinta. Biblijoje reikia mokėti skaityti ir tarp eilučių .

113075. AišV2008-03-26 23:45
šiaip dundukai, nuo tokių dalykų visiems reikia pradėt. tik po to ne vartotojiškai kikenti, o Inteligentiškai toleruot.

113102. RB2008-03-27 08:03
Neparašiau, kad Zeitgeist yra dokumentinis filmas. Su Da Vinčio kodo briedu net nelyginamas.

113108. uuu2008-03-27 08:59
o į dokumentinį galima besąlygiškai įtikėti?

113125. Katė2008-03-27 12:14
Taigi, dokumentai irgi klastojami.

113151. cikada2008-03-27 15:09
aleliuja!

113163. po palme antrina RB2008-03-27 16:32
krikscionybe tik viena is religijos evoliucijos daleliu, bandymas atsakyti i klausimus. Dievazi, juokias Dievas is tu religininku pilva susiemes. Bet kai kuriems zmonems to reikia, remely lengviau gyventi: visi atsakymai/isakymai paduoti, uzsimerk ir pildyk.

113166. Katė tretina2008-03-27 16:51
Ir aš taip galvoju.

113170. cikada2008-03-27 17:27
be remeliu irgi negerai- palaida bala gaunasi... tik...kam reikalingi remeliai, o kam reikalingi krantai...

113174. po palme (svarsto sau tyliai)2008-03-27 18:30
remeliai/krantai reikalingi, bet vienus isaugi, remeliai/krantai prasiplecia, o religija turi tendencija sustingti ir remelis/krantas pas juos lieka tas pats.

113186. uuu 2008-03-27 19:59
su religinėm pažiūrom dažnai taip būna, o neturėtų taip būti manau :/

113221. ivs2008-03-28 04:35
The wise are not learned; the learned are not wise.

A well-frog cannot imagine the ocean, nor can a summer insect conceive of ice. How then can a scholar understand the Tao? He is restricted by his own learning.


Tai va taip ir su religijom. laisvam protui - tai laisve, o ikalintam - reteziai.

113337. visiškai neįtikina, o labiausiai - šis sakinys2008-03-29 00:08
"Turime patys dar gyvendami nors sekundę apversti tikrovę, pajusti savo pačių galybę, tapti dievais". Juokiasi tikrovė vartoma, o tapusieji dievais netrukus praeina visus pragaro ratus... Ar neteko patirti, kp?

113343. Noė apie Velykų -kp- siaubą2008-03-29 08:52
Toje -kp- postilėje tiek siaubingų nesąmonių, tiek Kristaus Prisikėlimo nesupratimo, kad aš net nebesiryžtu visko analizuoti. Neverta. Beveik viską reikia perbraukti skersai išilgai. Ir pradėti nuo elementarių dalykų, pvz., kas yra gyvenimo prasmė, ką reiškia Kristaus pasninkai ir jo naktinės maldos, kas yra prigimtinis ir antgamtinis gyvenimas... Priminsiu dar vieną dalyką, kad pro tą amžinybės plyšį, apie kurį rašo -kp-, savo dvokiančią kanopą, apsimetęs šviesos angelu, gali kyštelėti pats velnias. O jūs, -kp-, jei iš tokių pozicijų ir toliau samprotausite, neabejoju, palaikysite tai „dieviškąja akimirka“.

113346. Noė 2008-03-29 09:26
Kaip visada nustebino Ivs gebėjimas taikliai apibūdinti sudėtingus dalykus. O RB užkliuvo už šapelio: kažkuris pasakojimas iš tų dviejų šimtų ar net dviejų tūkstančių yra tikras,- štai ir viskas. O tas kažkuris yra, aišku, pasakojimas apie Jėzų Naujajame Testamente. Nesupranti, RB, kad tie pasakojimai yra kilę iš pirmykščio nesuskaldyto ir nenuodėmingo ar dar mažai nuodėmės pažeisto pasaulio; tai nelyg pirmykščio dieviškojo apreiškimo kibirkštys. Katei norėtųsi pasakyti, kad jei mes ką nors laikome šventu, pvz., Raštą, tai jis, be abejonės, yra ir tobulas: pasako viską ne tik apie žmogų, bet ir apie Dievą, apie pasaulį ir apskritai apie visą kūriniją, - tiek, kiek reikia. Čia yra ir atsakymas RB apie tai, kodėl būtent NT (o ne koks nors kitas) pasakojimas yra tikras. Ir kad neliktų abejonių: žmogus nebūtų žmogus, jei jis negebėtų pažinti tiesos. Kuo remdamiesi tiesos pažinimą jūs nukeliate į pasaulio pabaigą ar apskritai į kokį nors galą? Juk jie gali būti visiškai sukirmiję. Kas yra tiesa? Kodėl ji negali apsireikšti atėjus laikų pilnatvei?

113347. Noė po palmei2008-03-29 09:27
Po palme, ar tu žinai, kas yra religija? Jei žinai, apibūdink (nors trumpai).

113351. Noė cc2008-03-29 10:21
Cc, mielasis, nedaryk iš savęs Šatėnų durnelio.

113379. po palme>neo2008-03-29 21:17
mano manymu religija yra shudo kruva. o kaip tau atrodo?

113381. ivs > po palmei2008-03-29 21:29
pone dieve, jus esate religiskai nekorektiskas.

113382. po palme(dievas)2008-03-29 22:04
uztat teisingas

113383. nustebinote, po palme,2008-03-29 22:25
kažin, ar iš tikrųjų esate primygtinai teisingas? Yra religijos, kaip instituciniai dariniai, ir pasitaiko "religinių talentų".

113384. !?2008-03-29 23:03
Ar tikrai toks primityvus tas žmogelis po palme?!

113392. ivs ;))2008-03-30 00:16
taip. jis praktiskai tobulas. ir tik teoriskai jam biski truksta.

113394. po palme( bando priesintis:) ir ginti savo dieviska autoriteta:!!!2008-03-30 06:30
institucinis derinys ir Dievas vargu ar gali tureti ka bendro, nes galu gale visos religijos virsta UAB: apie dominavima ir pinigus. Gink dieve nereiktu ju tapatinti su tikejimu: betarpisku asmeniniu bendravimu su Dievu.

113396. ivs > dievui po palme2008-03-30 07:11
o ka tu zinai, gal institucija, kaip juridinis asmuo, taip pat nori betarpiskia su tavim bendrauti. be jokiu ten pavieniu zmoniu.

113397. cc - Noė2008-03-30 08:58
Mieloji, net keista, kad mes vienas apie kitą esame tos pačios nuomonės.

113406. Noė cc2008-03-30 13:26
Na, jei abu esame tos pačios nuomonės, tai ko mes pykstamės? O gal nesipykstame? :))

113407. noė -kp- ir kitiems2008-03-30 13:28
Perskaitykite apie Prisikėlimą verčiau gerą straipsnį - http://www.lrytas.lt/-12068629521206537585-p1-Religija-I%C5%A1siai%C5%A1kinkime-Atvelykio-sekmadienis.htm

113411. Noė apeliuoja į Po palmės dievišką autoritetą2008-03-30 14:04
O tai koks tada to bendravimo su Dievu turinys?

113422. ivs > Noei2008-03-30 17:22
perskaiciau iki
    "Šis dalyvavimo santykis ir apsimarinimas būtinai pasireiškia tikėjimo PAKLUSNUMU ne „prisikėlusio“ AŠ susigalvotam, bet objektyviam autoritetui – ištikimai Popiežiaus ir vyskupų perteikiamai Bažnyčios tikėjimo doktrinai. "
nu nea. paklusnumas ir dar is didziosios doktrinai? tai gal cia ne apie Kristaus mokyma. Gal cia is kokios kitos baisios pasakos.

113423. ivs > Noei2008-03-30 17:26
aij, bet va sekantis sakinys viska paaiskina:
    "Kitaip Romos katalikų tikėjimas ir sielų išganymas nefunkcionuoja."
Nu tai todel ir nefunkcionuoja. ir aciu dievui.

113442. noė2008-03-30 20:25
Ko čia šaipaisi, ivs? Geriau sakyk, kad nesupratai. Va aš, pavyzdžiui, dabar neinu į bažnyčią visai, bet tuo kaip tik demonstruoju PAKLUSNUMĄ Bažnyčios mokymui.

113448. ivs >noei2008-03-30 20:46
as nedemonstruoju paklusnumo. nesu paklusni. baznycia man nera dievo namai. mano namai yra dievo namai. mudu abudu namuose. kartais abudu nueiname i baznycia, bet dazniausiai pasijauciame nejaukiai. tai einame namo.

113453. noė2008-03-30 21:07
O man bažnyčia - Dievo namai. Pats Kristus ten (į šventyklą) eidavo melstis. Būdavo jis ir kitur, taigi visai gali būti, kad ir pas tave užsuka, bet kad tavo namai būtų bažnyčia, hm... niekada neatėjo į galvą. Gal ten pas tave ir kiti susirenka melstis? Dėl demonstravimo tai - kaip čia pasakyti. Šiaip reikia būti paklusniam, o ne demonstruoti paklusnumą. Bet mano situacijoje čia tokio niuanso esama. Tiek to.

Rodoma versija 22 iš 23 
7:59:25 Jan 10, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba