ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-03-21 nr. 886

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

STEFAN ZWEIG. Šventasis spiečius (15) • SAULIUS ŠERMUKŠNIS. Mirties karaokė (106) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. Eilėraštis (38) • -kp-. Sekmadienio postilė (39) • GENOVAITĖ BONČKUTĖ. Sala Atlanto vandenyne (6) • Šimto poetų šimtas eilių (3) • EGLĖ ALEKNAITĖ. Religinis sinkretizmas – smerkti ar bandyti suprasti? (16) • SIGITAS GEDA. Užuolaida ir žalias vazonėlis (17) • ADOMAS PŪRAS. Birželį ir vėl bus braškių (6) • Iš leidyklos „Alma littera“ spaudai rengiamos EDŽIO JURČIO (fotografija) ir ELVYROS KUČINSKAITĖS (poetiniai tekstai) knygos. Tyla iš gervių plunksnų (21) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (10) • Panevėžio Vytauto Žemkalnio gimnazijos mokytojų, visa širdimi remiančių streiką ir nuoširdžiai vedančių pamokas, pozicija (13) • RENATA ŠERELYTĖ. Metafizinės atskirties istorija (8) • GINAS ŽIEMYS. Auksinis mergės plaukas (97) • HAKIM BEY (8) • su Prisikelimu ir... labanakt (346) • gerai, nesikalbėkime (334) • 2008 m. balandžio 4 d. Nr. 13 (887) turinys (3) •

Panevėžio Vytauto Žemkalnio gimnazijos mokytojų, visa širdimi remiančių streiką ir nuoširdžiai vedančių pamokas, pozicija

[skaityti komentarus]

1. Jaunosios kartos ir intelektualios visuomenės dalies genocidas – tai visą švietimo sistemą apėmusi krizė:

  • beviltiškai smukdomas socialinis mokslo ir mokytojo autoritetas;

  • mokymas orientuojamas ne į pozityvias Lietuvos švietimo tradicijas, ne į save, kaip reikšmingą, savo individualumą suvokiančią pasaulio dalį, bet į desperatiškas pastangas eklektiškai kopijuoti kitų šalių (net ir praktiškai nepatikrintas, tik teoriškai suformuluotas) sistemas, kurios įgauna šventą inovacijos vardą;

  • mokymas fokusuojamas į brandos egzaminus, kurie neatitinka ugdymo programų, žemina mokytojo statusą (mokytojas lieka įvertinimo nuošaly, per egzaminus atlieka žandaro funkcijas), griauna žmogiškąjį mokytojo ir mokinio ryšį, skatina vartotojiško mentaliteto, orientuoto į naudą, ugdymą; egzaminai mokiniams kelia milžinišką stresą (svetima aplinka, muštras, perdėta konkurencinė situacija); paskutinio lietuvių kalbos valstybinio egzamino teksto suvokimo užduotys nepriklausomų ekspertų įvertintos kaip absoliutus nesusipratimas;

  • švietimo reforma iškreipė Sąjūdžio ir pirminės Lietuvos pedagogikos šviesuolių iškeltos tautinės mokyklos idėją, pagal kurią ketinta ugdyti į kultūrą ir etninį sąmoningumą orientuotą asmenybę, kurti humanišką, žmogų jautriai puoselėjančią aplinką ir sistemą. Būtina grįžti prie pradinės švietimo reformos idėjos, kuri akcentavo pasaulio tobulinimą, žmogaus savivertę, o ne sumaištį, stresą, depresiją, manipuliacijas;

  • koncentrais suskirstyta vidurinio mokymo sistema griauna natūralų jauno žmogaus brendimą, optimistinę pasaulėvoką, asmeninį orumą; darko mokymo proceso logiką;

  • diskutuotinas dabartinių švietimo lėšų naudojimas: sistema apaugusi pašaliniais itin brangiais dariniais (Nacionalinis egzaminų centras, Vertinimo agentūra ir kt.), mokinio krepšelis skatina nesveiką mokyklų konkurenciją ir darko patį ugdymo procesą.

    2. Dabar vartojama terminologija slepia milžinišką mokytojų darbo krūvį ir absurdišką atlygį, daro jį nesuvokiamą ne pedagogui. Žodis „krūvis“ paslepia faktą, kad žmogus, kuris turi maksimalų tarifikuotų 36 val. krūvį, iš esmės dirba 2 žmonių darbą, dirba 2 etatais. Tai yra itin sunkios ekonominės padėties nulemti priverstiniai viršvalandžiai, nes už etatą (18 val.) tik pradedantis mokytojas gautų į rankas 824 litus (minimali alga į rankas – 660 litų), daugiau nei 15 metų stažą turintis metodininkas – 1040 litų. Ar ne todėl mokyklose neliko vyrų, ar ne todėl jaunų mokytojų absoliučiai nebėra? Lietuvos mokytojų amžiaus vidurkis grėsmingai artėja prie 50 metų. Klausimas, kokio pobūdžio šalyje gyvename, nebėra retorinis, jeigu jokio specialaus išsilavinimo neturintis kareivis, po privalomosios tarnybos pasilikęs armijoje, gauna visišką valstybės išlaikymą ir algą, didesnę nei aukščiausios kvalifikacijos didelį pedagoginį stažą turintis mokytojas, dirbantis 2 etatais.

    Pasaulinė praktika mokytojų darbui – atsakingam, intelektualiam, psichologiškai ir emociškai įtemptam – numato nedidelį valandų skaičių (Suomijoje 14 val.), kas 5–6 metus skiriamas mokamas vienų metų atostogas, ankstyvą pensiją (Izraelyje nuo 43 metų).

    3. Darbo užmokestis privalo būti susietas su pamokos argumentuotu, darbo specifiką ir kvalifikaciją atitinkančiu įkainiu. Tikrovė tokia – už vieną pamoką mokytojas į rankas gauna maždaug 10–15 litų (priklauso nuo stažo, kvalifikacijos). Klasėje 30 mokinių. Reikalaujama darbą individualizuoti, atsižvelgti į specifines kiekvieno mokinio galimybes, situaciją (gal po ligos, mokymosi spragos ir t. t.), gebėjimus, interesus. Pamokos įkainio vidurkį 12,5 lito dalijame iš 30 – vienam vaikui pamoka „kainuoja“ 41 centą. Rašto darbus taisantis lituanistas per valandą uždirba apie 1 litą.

    4. Pusė ar dar didesnė mokytojų darbo dalis iš viso netarifikuota, nes darbo apimtis ir krūvis absoliučiai neatitinka tarifais nurodomų ir realių laiko sąnaudų. Disproporcija skandalinga. Realiai mokytojai, turintys maksimalų tarifikuotą 36 val. krūvį, dirba apie 80 val. per savaitę ir yra tikri sistemos baudžiauninkai. Per informacines priemones šaukiama apie neoficialų emigrantų išnaudojimą svetimose šalyse. Čia ir dabar mus išnaudoja sava valstybė.

    5. Būtina nedelsiant parengti mokytojo pareigybių aprašą, kuris detalizuotų pedagogo pareigas ir teises. Dabar mokytojui tenka daugybė pareigų, net garantuoti šauktinių karinę registraciją. Apraše turi būti numatyta emocinė, psichologinė mokytojų apsauga, higienos reikalavimus atitinkanti darbo vieta. Būtina kaip atsakingus už mokymo rezultatus įvardyti mokytoją, mokinį, tėvus.

  •  

    Kultūros kalendorius
    nuo 2011 m. Sausio

    PATKPŠS

     1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31  

     1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28  

     1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30 31  

    Nuorodos


    Kultūros diskusijų forumas,
    Kultūros vartai,
    Kultūros institucijos,
    Meno galerijos,
    Meno bankas 
    DAILĖ“, „VILNIUS“,
    7 MENO DIENOS“,
    ŠIAURĖS ATĖNAI“,
    LITERATŪRA IR MENAS“,
    NEMUNAS“,
    UŽUPIO ŽURNALAS
    Lietuva internete

     

    Skaitytojų vertinimai


    113014. studentas2008-03-26 18:11
    ar jie širdimi remia ir nuoširdžiai veda tuo pačiu metu? Kad tik neištiktų infarktas...Tipiška neryžtingų žmonių pozicija.Ant tokių jok kiek tinkamas...

    113139. cikada2008-03-27 14:20
    kol mokymo rezultatai bus mokyklu reitingai lentelese, o ne gyvenimui paruoshtas jaunas zhmogus, tol jokie aprashai nepades...

    113283. Odeta :-) 2008-03-28 17:06
    Labai teisingi žodžiai. Gal kada nors pribręs ir iki veiksmų? Nekovoti prieš tokį absurdą - tai tam absurdui pritarti. Manau, bent valstybinių egzaminų vertinimo boikotą panevėžiečiai palaikys ir nedalyvaus šitame marazme. Beje, viena iš pernykščio testo, ekspertų pripažinto kaip visiškas absurdas, autorių įdarbinta NEC ir kaip tik atsakinga už lituanistiką - ką čia dar bepridursi...

    113287. Katė2008-03-28 17:32
    Kokie mes geručiai. Parašysim, ir tiek. O kovotojai iškovos. Ką reiškia tokie žodžiai "visa širdimi remiančių" ir "nuoširdžiai vedančių pamokas"? Ir čia širdis, ir čia širdis - bet mes vis tiek geresni, nes mokame pasidalyti. Negarbinga.

    113298. mie2008-03-28 19:28
    veidmainiai ir baudziauninkai. streiklauziu filosofija.

    113348. man2008-03-29 09:28
    Konformizmas, servilizmas, mandagus stervizmas...pasiteisinti. O iš tikrųjų - akivaizdus bailumas.

    113380. neabejingas2008-03-29 21:17
    Net niekaip su švietimu nesusijęs žmogus (o tokių iš esmės būti negali, nes visis esame arba besimokantieji, arba tėvai, arba seneliai...)negali nepritarti šiems "kreipimosi" teiginiams: "mokymas fokusuojamas į brandos egzaminus, kurie neatitinka ugdymo programų, žemina mokytojo statusą (mokytojas lieka įvertinimo nuošaly, per egzaminus atlieka žandaro funkcijas), griauna žmogiškąjį mokytojo ir mokinio ryšį, skatina vartotojiško mentaliteto, orientuoto į naudą, ugdymą; egzaminai mokiniams kelia milžinišką stresą (svetima aplinka, muštras, perdėta konkurencinė situacija); paskutinio lietuvių kalbos valstybinio egzamino teksto suvokimo užduotys nepriklausomų ekspertų įvertintos kaip absoliutus nesusipratimas; švietimo reforma iškreipė Sąjūdžio ir pirminės Lietuvos pedagogikos šviesuolių iškeltos tautinės mokyklos idėją, pagal kurią ketinta ugdyti į kultūrą ir etninį sąmoningumą orientuotą asmenybę, kurti humanišką, žmogų jautriai puoselėjančią aplinką ir sistemą. Būtina grįžti prie pradinės švietimo reformos idėjos, kuri akcentavo pasaulio tobulinimą, žmogaus savivertę, o ne sumaištį, stresą, depresiją, manipuliacijas; koncentrais suskirstyta vidurinio mokymo sistema griauna natūralų jauno žmogaus brendimą, optimistinę pasaulėvoką, asmeninį orumą; darko mokymo proceso logiką; diskutuotinas dabartinių švietimo lėšų naudojimas: sistema apaugusi pašaliniais itin brangiais dariniais (Nacionalinis egzaminų centras, Vertinimo agentūra ir kt.), mokinio krepšelis skatina nesveiką mokyklų konkurenciją ir darko patį ugdymo procesą." Būtina peržiūrėti visas pastarųjų 10 metų "inovacijas" ir įvertinti jų pragaištingumą. Kreipimosi autoriai dar nepaminėjo testavimo pandemijos, mokyklų reitingavimo, totalinės mokytojų darbo kontrolės ir t.t. Labai apmaudu tik, kad streikų iniciatoriai niveliavo reikalavimus iki pinigų. Reikalauti būtina žymiai esmingesnių pokyčių, be kurių joks atlyginimų pakėlimas mokytojo lemties nepalengvins.

    113432. RB2008-03-30 19:59
    Taip, taip gerą tekstą sukalėt, kai ko ir naujo sužinojau. Tik nesužinojau kodėl kitų rankom žarijas žarstyt norit? Tokių postringautojų Lt ant kiekvieno kampo prišikta krūvom. Bėda ta, kad nėr kam piršto pajudinti kai reikia ką konkrečiai padaryti.

    113508. nimas2008-03-31 20:48
    Tautinio švietimo puoselėtojai turėtų patys žinoti ir mūsų jaunimui aiškinti, kad sovietmetis jau baigėsi ir Lietuvoje armijos jokia prasme nebėra. Retrogradui teksto autoriui primenu, kad per amžius turėjome ir turime Lietuvos Kariuomenę.

    113516. AišV nimui2008-04-01 00:53
    koks sovietmetis baigėsi? Kai Aš jaunimui pasakau taip tada anaip, jie tada - tai dabar dar labiau taip anaip. Svarbu, kad dauguma čia dalyvaujančių džiaugiasi situacija ir kauk nekaukęs tai bus nulis -- JIEMS DABAR IDEOLOGIŠKAI/DVASIŠKAI cool. Tai irgi jaunimui lengva paaiškinti, for example baltušis. Bet jiems kaip - pasiklausia tėvelių kaip, ogi taip, pasirodo tėveliai žino kaip.
    Ir kas naujo visur - ne tik švietime?

    113531. to AišV 2008-04-01 17:24
    Tu nusisneki....arba aiskiau rasyk, tavo rasymo stilius tragiskas. Dabar yra nuskriausti ir mokytojai ir moksleicviai , vaikai privalo ismokti tokiu dalyku, kuriu jie turbut niekda net nepanaudos jokioje srityje , o reikalavimai auksciausi. Kad ir valstybinio egzamino teksto suvokimas... Dieve, kodel is jaunu zmoniu norima padaryti profesorius ? patritis ateina su isgyvenimais ir amziumi. Visa mokslo ir svietimo sistema yra nutolusi nuo realybes ir praktikos. Jokioje pasaulio salyje nera tokiu sunkiu vidurines mokyklos egzaminu ir reikalavimu . Abiturientai patiria stresa, mokinasi viska is eiles, , net ta gal ko ir nereiketu,nes zino , kad jie turi nusimanyti viska ir visomis temomis. as cia kalbu apie lietuviu egzamina, nes kiti egzaminai tvarkoje, is istorijos faktu neisbrauksi, o matematikoje yra formules. Nezianu, ka isvis reikia daryti su Lietuva... Cia darosi nebemiela gyventi. As pritariu siam mokytoju streikui ir pasisakymams.

    113547. nimas>AišV2008-04-01 21:27
    Norėjau pasakyti, kad anas sovietmetis baigėsi, nes anas yra nepalyginamas su dabartiniu. Šiandien Mokytojų namuose peržiūrėjau vaikų piešinių parodėlę skirtą, matyt, okupacijai ir pasipriešinimui, tai konstatuoju, kad tokios košės, kokios prikrėsta tų vaikų dabartinių mokytojų ir parodos sudarytojų galvose, anuo sovietmečiu retas kuris kramėj turėjo.

    113630. AišV nimui2008-04-02 22:25
    baig Tu nimai, ne tai svarbiausia. Svarbiausia, kad tokie toto, xX`ai, pasi ateis mokinukui ir pasakys -- "ar tu supranti, kad dabar gali krantoškės DONALDŲ SU MIKIMAUZAIS nusipirkt kiek nori, o mano laikais tai buvo oi oi tik mano dėdulė parveždavo". Ir tie vargšai mokinukai tiki tokiais, nes pagalvojus - kramtoškes atims, o jėzus. O po to nors ir į mėsmalę.

    Rodoma versija 22 iš 23 
    7:59:25 Jan 10, 2011   
    May 2008 Sep 2013
    Sąrašas   Archyvas   Pagalba