ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-12-05 nr. 919

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

KĘSTUTIS NAVAKAS. Japonijos užkariavimas (44) • KRISTINA BLOCKYTĖ. Nuogų ikonų epocha (25) • -gk-. Sekmadienio postilė (9) • MARINA CVETAJEVA. Eilės (5) • GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ. „Scanoramos“ štilis (68) • Su psichologijos profesoriumi RAFAŁU KRZYSZTOFU OHME kalbasi Pawełas Wrabecas. Viliotiniai vartotojui (4) • SIGITAS GEDA. Žalieji pergamentai (78) • MIGLĖ ANUŠAUSKAITĖ. Mona Liza su kindersiurprizu (8) • PETRAS REPŠYS. Apie Audrių ir jo paveikslus (4) • RENATA ŠERELYTĖ. Knygų apžvalga (2) • JURGA ŽĄSINAITĖ. Minčių aritmija lietuviškai (4) • PETRAS KAZICKAS. Pogrindinė gyvulininkystė Vilniuje (14) • RŪTA JAKUTYTĖ. Tavo rytojaus dienoraštis (1) • AKVILĖ ŽILIONYTĖ. Slapti ryšiai su dievais (3) • JAMES THURBER. Naktis, kai užgriuvo lova (2) • GILBONĖ. Kiekvienas savaip (18) • čia yra labai rimtas reikalas, kurį mažai kas supranta (703) • 2008 m. gruodžio 12 d. Nr. 46 (920) turinys (10) •

Nuogų ikonų epocha

KRISTINA BLOCKYTĖ

[skaityti komentarus]

Tobulas gyvenimas vyravo rojuje: du nuogi piliečiai, netrikdydami viens kito, vaikštinėjo turtingais sodais, jų baltą nuogybę slėpė sielų šviesa, akino harmonija... Kol ta nelemta gyvatė sėkmingos reklaminės akcijos metu įpiršo pragaištingąjį obuolį, pasmerkdama žmoniją amžinam mados diktatui, dualumui ir bandymui vėl atrasti tobulybę. Gražus dviejų žmonių gyvenimas virto nelabai gražiu šešių milijardų žmonių gyvenimu, bet tokia jau pažinimo kaina... Nuogybė.

Nurengti moterį, politiką, save... Paprastutė formulė, kaip uždirbti pinigą, didelį pinigą ir garantuoti dėmesį. O pateisinti, nuskaistinti šią formulę galima daug kuo – viešuoju visuomenės interesu, meno laisve, postmodernizmo filosofija ar tiesiog šiuolaikybe. Bet...

Sunku susidaryti vienareikšmę nuomonę apie nuogą kūną akistatoje su menu: kur yra pornografija, kur erotika, kur anatominis realizmas, o kur aukščiausia grožio išraiška – turbūt atsakymas priklauso nuo to, kieno akys žiūri – vaiko, vienuolės, arabo, striptizo klubo savininko, filosofo, kaimiečio, gydytojo. Ir nuo to, kokia meno kūrinio intencija. Prisiminus garsios Fluxus atstovės, vieno iš bitlų mylimosios Yoko Ono meno akciją už taiką, kurios metu ji leidosi po truputį apnuoginama minios, sunku menininkę apkaltinti nedorybe ar pornografijos eskalavimu. Nuogumas gali būti traktuojamas ir kaip kovos forma: pacifistai, žalieji, šiaip kokios nors idėjos gynėjai ypač dažnai nusimeta drabužius. Na, o kai prisimenu Spencerį Tunicką, garsėjantį masinėmis nuogų žmonių fotografijomis, meno sąvoka lyg ir lieka antrame plane. Paaiškinimas, kad per nuogą kūną atsiskleidžia skaudžiausios egzistencializmo problemos, žmogaus prigimties natūralumas, atrodo ereziškas, nevalyvas, silpnadvasiškas: negi nuoga krūtinė, sėdynė ar dar kokia plikybė kelia poetiškas gyvenimo prasmės asociacijas? Turbūt reikia būti „labai menininku“, kad taip pasirodytų... Itin keista, kad tik vieša nuogybė sukelia minčių apie pasaulį, gėrį ir grožį. Įdomu būtų suprasti: ar žmogus vis iš naujo lyg dviratį išradinėja kūną, ar tenkina vujaristinius, ekshibicionistinius potraukius, ar yra tiek išlaisvėjęs, o gal praturtėjęs, kad jokia dorybė jam ne „lygis“, galų gale sveikas jis ar ne?.. Sunku patikėti, kad apie nuogybės poreikį galėtų kalbėti kolektyvinė sąmonė – veikiau vienas kitas pamišęs „drąsuolis“ pasėjo savo nuogą idėją konformistinėje dirvoje ir pavertė ją kultu.

Yra toks naujamadiškas daiktas – kūno menas. Kūnas pakeičia drobę – ir ne todėl, kad be meno negalintys gyventi žmonės neturi ant ko piešti. Instaliacijų menas labai populiarus: surengei gyvų vaikščiojančių dovydų, apolonų, dzeusų parodėlę ir vos už pusdienį darbo, pelnytai ar ne, esi tituluojamas menininku, nešančiu pasauliui grožį. Bet kyla įtarimas, kad per tokį meną ilgainiui visai devalvuosis pagarba žmogaus kūnui, galų gale ar netaps pasaulis ištisu nudistų paplūdimiu?

Menas, kuris tarnauja rinkodarai... Pagiriamasis žodis reklamai – pardavimas auga, žinojimas plečiasi, edukacinė sistema sklandžiai veikia. Pigu, skanu, greita ir tik dvi kalorijos... Viskas skirta patogumo visuomenei, kuri nenormą paverčia norma ir nuo to pati kenčia, juk nuogumo pasekmė – ne tik apnuogintas kūnas, bet labiau – siela.

Erotika reklamoje nėra itin dažnas reiškinys, tačiau tikima, kad ji ypač traukia vyrų dėmesį, nors kai kurie reklamos poveikio tyrimai rodo, kad atviro kūno demonstravimas nėra toks paveikus kaip komizmas ar mielų naminių gyvūnėlių rodymas. Apnuogintas kūnas nešokiruoja, nes pasidarė per daug įprastas, gal todėl ir tokia reklama nėra labai veiksminga. O ieškant naujų raiškos priemonių, savaime suprantama, randama: kūno priežiūros priemonių kompanija „Dove“, matyt, nutarusi išplėsti klienčių skaičių ir amžių, ėmė demonstruoti reklamą, neva garbinančią brandaus, senstančio kūno grožį. Ir kas galėtų ją už tai išbarti – ji rodo dėmesį tam, ko mūsų visuomenė lyg ir norėtų išvengti.

Turime tokį stebuklingą išradimą – „Photoshop“. Šią programą jau galima vadinti reiškiniu – fotografija, leidyba, visa, kas susiję su vizualiaisiais menais, neapsieina be šios burtų lazdelės. Vietoj vienos nosies galima turėti kitą, vietoj vieno liemenėlės dydžio – pasirinkti trimis ar keturiais dydžiais didesnį, nutrinti liemenį, pailginti kojas, sustangrinti raumenis, o paskui visą šitą tariamą tobulybę paleisti vartoti masėms – per filmų afišas, žurnalų viršelius, reklamą.

Išpopuliarėjo aktai, besilaukiančių, gimdančių moterų nuotraukos, tik ar tas tariamas menas, apnuoginantis žmogaus kūno paslaptis, jo gyvenimo būdo misteriją, neatsigręš prieš jį patį – neliks nieko gerbtino, nes viskas galiausiai virs primityvia, visiems prieinama, vieša saviapgaule.

Beveik prieš šimtą metų svarstydamas nuogybės mene problemą kritikas, poetas Adomas Jakštas labiausiai baiminosi dėl dorybės likimo, vertybės išsaugojimo. Medžioti nuogybes mene ir nepadorumą literatūroje buvo tikra A. Jakšto aistra. Satyros žurnalas „Spaktyva“ kartą išspausdino tokį jo šaržą: stovi jis dailės parodoj prisikišęs prie paveikslo ir pro didinamąjį stiklą tyrinėja, ar nepastebės kokios nuogybės. A. Jakšto nuomonė aiški: „Tai yra nekintamas dailės dėsnis: nuogybės užmuša menininką, nes jos yra meno sifilis.“ Dėl nuogybių mene ir ypač dėl nuogų modelių pozavimo meno mokykloje A. Jakštas parašė net šešis piktokus straipsnius, aštriai polemizuodamas su dailininkais J. Vienožinskiu, P. Rimša ir kitais oponentais. Ne mažiau jį erzino nepadorumai (bent jo manymu) literatūroje. Recenzuodamas Adomo Lasto rinkinėlį „Auksinės varpos“ ir radęs posmelį: „Pamačiau aš ją pas upę / Skaisčią, nuogą, jauną, / Ir gyvi troškimai supę / Širdį nepaliauna“, A. Jakštas piktai subara poetą: „Na, žinoma!.. Bet kas čia kaltas? Nereikėjo eit pas upę, kur mergos maudos.“

Taigi, šiandien galima svarstyti ir apie konkrečias nuogo kūno kulto eskalavimo pasekmes – moralinius, psichinius, fiziologinius sutrikimus, iškreiptą savęs ir kitų vertinimą. Psichiatrė Palmira Rudalevičienė knygoje „Sužeistieji. Iš psichiatro užrašų“ papasakoja ne vieną atvejį, kai tiek moterys, tiek vyrai kenčia nuo menko savęs vertinimo ir iškreipto savo kūno suvokimo. Net nekyla abejonių dėl šio reiškinio priežasčių – šiandien toleruojamas laisvas požiūris į nuogo kūno demonstravimą, duodami milijonai patarimų, kaip gyventi dėl kažkieno reglamentuotos tobulybės.

Kadaise aiškiarege vadinama Mikalda perspėjo apie artėjančią apokalipsę, kurios pranašai bus... nuogi merginų pilvai. Gal pasaulio tvanas, dangaus griūtis ir ugninės prarajos dar neištiko žemės, tačiau drąsus mergaičių nuogumas (mokyklose, gatvėse, namuose) rėkte rėkia apie nykstančią moralę, išblaškytas vertybes, iškrypusį požiūrį į fizinį būvį ir t. t. Galų gale pakito grožio suvokimas (o gal greičiau ėmė nykti) – atviras slapčiausių vietų demonstravimas, dažnai vadinamas saviraiškos, asmenybės laisve, tapo nemokama prostitucija: žemo džinsų liemens nedengiami apatiniai (dar gerai, jei jie yra), menki skudurėliai, vadinami rūbais, formuoja kitokį žmogaus įvaizdį. Tad nė neverta stebėtis menku moters vertinimu, nepagarba jai.

XIX a. anglų ekonomistas Thomas Robertas Malthusas pranašavo, kad geometrine progresija didėjantis žmonių skaičius greitai išeikvos aritmetine progresija gaminamas maisto atsargas, žodžiu, žmonija per artimiausią šimtmetį išmirs... Tačiau kol kas jo gąsdinančios prognozės neišsipildė. Tai gal ir moralė ne taip paprastai sužlugdoma. Ir tai ne tik amerikietiškosios laimingos pabaigos filosofija – gal žmonija savo prigimtyje turi neperdegančius saugiklius?

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


141349. e - gal žmonija ... turi ... saugiklius? 2008-12-10 07:53
Na jau ne, neturėkit iliuzijų - nuogi merginų pilvai yra 100 procentinis prasidėjusios apokalipsės įrodymas. Skubėkit atsisveikint su artimaisiais.

141350. e-aiškiarege vadinama Mikalda perspėjo apie artėjančią apokalipsę, kurios pranašai bus... nuogi merginų pilvai.2008-12-10 07:56
Įdomu, ką šituo klausimu galėtų pasakyti Lena L.?

141351. e2008-12-10 08:06
čadrà [persų k. čador], lengvas musulmonių veido (arba viso kūno) apdangalas su plyšiu akims; dėvimas viešose vietose.

141352. e2008-12-10 08:11
O jei per tą plyšelį pasižiūrės į praeivį ilgakojį jaunuolį - tesusirenka kaimo vyrija ir akmenukais ją, akmenukais. Žiauroka, aišku, betgi kas gali būt svarbiau už dorybių likimą ir vertybių išsaugojimą, a?

141356. archyvaras, daktarėlis aiskaudėlis2008-12-10 10:54
Nuogi pilvai, o ypač - pusiaujai sussargdina merginų insktus ir gimdas. labai paskutiniu mados penkmečiu pagausėjo uždegimų tose jaunų kūnų teritorijose. o komplikacijos - žinomos taipogi...

141375. Indrulka2008-12-10 13:00
Labai patiko...siame straipsnyje nagrinejama aktuali tema...ir labai sekmingai...

141378. archyvaras2008-12-10 13:10
Saugiklius karts nuo karto išmeta, o viešpats Dievas( ežere, atakuok, ko delsi:)) ir gamta vėl juos įjungia, ir žmonija tęsiasi...

141379. e2008-12-10 13:12
Taip, labai aktuali: pradedant paleolitu ir baigiant 2008-12-10.

141383. e2008-12-10 13:19
Mano kukliais pastebėjimas `viešpats Dievas` dažniausiai `išmeta` Aids epidemijas, žmogžudiškus žemės drebėjimus ir holokaustus- genocidus. O `saugiklius išmeta` medicina, mokslas- technika, liberalioji demokratija ir humanizmas. Faktai veizolus bado.

141384. mie2008-12-10 13:30
girdejau nuomone, kad kompiuterius mums pasnibzdejo ateiviai. patys nebutume pasidare.

141385. e2008-12-10 13:37
O ką tu pats padarysi dulke būdamas? Nebent iškaulysi ką, ant kelių.

141386. miestei nuo archyvaro2008-12-10 13:38
Ateiviai kitokioje gravitacijoje ir penktoje dimensijoje:)...manau, jiems kompiuteriai - praėjęs laikmetis, galbūt ir senovė.

141397. mie - archyvarui 2008-12-10 14:55
pavyzdziui, vorai, musu gyvenimo nuolatiniai palydovai, juk irgi kitoje gravitacijoje. pastarosiomis dienomis, kai, tvarkydama pakampes, baisia jega uzgriuvau ju ilgai megztus namus, spruko visi i salis, dideli ilgakojai ir maziukai vikrus. paemus zuvedros plunksna, perkeliau, kiek galejau, visus uz spintos koridoriuj. ten istvarkiau pirmiausia, todel negereit vel sugrisiu su sluota. tegu gyvena sau. dabar pasakyk dar karta, kad as ne durna. atsiprasau, kad ne apie teksta. dar neskaiciau. skauda akys.

141398. miestei nuo archyvaro2008-12-10 15:03
Patvirtinu dar kartą: protinga esate ir mylinti. visus gyvius, tarpe jų - ir žmones.

141399. mie - archyvarui2008-12-10 15:07
ka gi, aciu. vis geriau, negu nulis.

141452. krankt2008-12-10 21:33
niekaip man i viena nesusiveda nuogybe ir moralumas. nors tu ka.

141475. krankt stebisi2008-12-10 23:11
kokia cia nesamone parasiau? nuogybe su amoralumu man nesusiveda, jeigu ka. ai, gal sampano padauginau. italisko, raudono, avietinio. bet siandien galiu.

141520. uuu2008-12-11 10:31
jei bet ką pavadinsi menu, tai jau nebegalima ir pakritikuoti, oi čia menas, čia aukščiau, čia neliečiama, kiti gyvulius viešai pjauna sako čia performansas, jei į futbolo aikštę ekshibicionistas išbėga, tai jį gaudo, o jei koks menininkas panašų performansą atlieka, tai jau čia menas

141598. varna (aš - už)2008-12-11 14:51
Labai aktualus straipsnis. Labai svalaikis - netgi labiau svalaikis, nei aktualus. Nes tema šviežia ir dar niekieno neptarta. Tai labai svarbu, nes kartais straipsnius rašo jau "po laiko", kai blogybės išsikeroja ir suleidžia šaknis. O čia - kaip tik laiku. Nes grįžtu vakar iš mamutų medžioklės, nusikalęs kaip šuva, o mano draugelis sėdi prie laužo. Kartu su juo - mano draugužė, kuri pagimdė man penkis vaikus iš kurių keturi pasimirė. Faina ji, ta mano draugužė: papai kaip mamuto kiaušiai, užpakalis - kaip mamuto, o strėnos...strėnos kaip mamutės. Tai mano draugelis sėdi prie laužo ir kažką daro su mamuto ragu. Prieinu arčiau - ogi išraižęs kaule mano gražuolę. Papai kaip mamuto kiaušiai, užpakalis kaip... na, patys suprantat. Na, tiesiog viens prie vieno. Kaip vožiau su kuoka per dantis tam draugužiui. "Kas čia per parnūcha?", - užrikau ant draugužės, kol draugužis voliojosi kraujo baloje ir švokštė kažką jau bedante burna. Kaip vožiau draugužei su kuoka per žabtus. Dabar abu voliojosi kraujo klane. Kiaulės - nuogybių užsimanė. Tad teisi autorė - reikia užkirsti kelią šitom nesąmonėm.

141686. AišV2008-12-11 21:29
ir Kas? gašlybė yra šalia grožio. Gašlumas irgi gašlus, varna. Ir šiaip - KLIEDI iš NEVILTIES. užjaučiu

141867. cc2008-12-12 22:45
Geras dailininkas ar fotografas gali ir iš pliauskos "padaryti" meną,tuo labiau iš nuogo kūno. Galima ir gražiausią supurvinti.

141898. Nerijus2008-12-13 05:31
Lietuvos studentai, apmokestinimo laikas atėjo. Dar neseniai daugelis mūsų vylėsi, kad nepakeliami mokesčiai už nereformuotas studijas nebus įvesti. Tačiau tai buvo tik naivi iliuzija. Naujoji Vyriausybė ir jos Švietimo ministras jokios vilties nepalieka. Galutinis sprendimas dėl apmokestinimo jau priimtas. Lieka tik rinktis: klusniai susitaikyti su mokesčiais ir tempti engiamo vergo naštą arba pakilti į lemiamą mūšį už savo teises ir orumą. Nebegalima tiesiog stebėti iš šalies. Studente, apsispręsk ir būk su tais, kurie nesileis žeminami ir apiplėšiami ir kurie iškelta galva kovos iki galo. Registruokis rengiamoms protesto akcijoms ir nepasiduok be kovos. Parašyk TAIP!!! adresu mitinguok@gmail.com Studentų grupė „Už kokybišką ir prieinamą aukštąjį mokslą Lietuvoje“

142202. varna (esu ne itin kultūringas, bet sąžiningas)2008-12-15 18:59
Nerijau, užjaučiu, bet pats esi durnius - taigi galėjai laisvalaikiu statybose paplūšėti ir studijoms užsidirbti. Dabar gali čiulpti..., nesakysiu ką.

142355. mexican :-) 2008-12-16 19:09
Nuogas kunas - ne paslaptis ir jos saugoti nereikia. Ne viduramziu visuomeneje gyvename, tad nemanau, kad slepiama nuogybe mus nuo ko nors apsaugos. Morale? Ji niekuo deta. Amoralu negali buti apnuoginti pilvai silta vasaros diena. Ieskoma problema ten, kur jos nera. Jei per tiek tukstantmeciu netapome nudistais, tai negresia ir ateityje. Mados keiciasi. Zinoma, nepriestarauju, jog kas per daug, tas nesveika.

Rodoma versija 30 iš 31 
7:54:06 Jan 10, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba