ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-12-24 nr. 778

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (114) • YOSA BUSON. 25 haiku (31) • ROBERT FULGHUM. Neįprasti pamąstymai apie įprastus dalykusFERNANDO DÍEZ DE MEDINA. AtsisveikinimasUžrašė Elvyra Kučinskaitė. Prieškalėdžio pasikalbėjimai (160) • PETRAS RAKŠTIKAS. Apie vaisius ir kelią-gb-. Asmeninis religingumas ir teleskopai (29) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Visko per daug, išskyrus...SIGITAS GEDA. Ruduo – tai demonų lesyklėlėsVAIVA GRAINYTĖ. PasakojimaiRAMŪNAS JARAS. Emanuelė SAULIUS REKLAITIS. Eilės (1) • MINDAUGAS PELECKIS. Eilės (2) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (1) • JŪRATĖ BARANOVA. Ar iš tiesų Vilnius – ne Viena? LEONARDAS GRUDZINSKAS. Kūčių naktį Vakarė patekėjo, Kalėdų rytą rožė pražydo (4) • DANIUS ZALIECKAS. Visa teisybė apie Ispanijos apelsinus (2)GILBONĖ. Mūsų kaimo Jonas GENDRUTIS MORKŪNAS. Taip ir gyvenu, tiksliau, gyvenameLAIŠKAI (216) •

Asmeninis religingumas ir teleskopai

-gb-

[skaityti komentarus]

iliustracija
Józef Czechowicz. Tiškevičių rūmai Vilniuje, Trakų gatvėje. 1870–1880

Tai labiausiai paplitusi nūdienos religingumo forma. Paplitusi tyliai, masiškai, gal net galutinai. Vakarų pasaulyje ji vyrauja. Lietuvoje irgi. Kas gi tas asmeninis religingumas?

Jis nesutampa su asmens išpažįstama ir prisipažįstama religija. Kai kada ši forma nereflektuojama, žmogus nesusivokia, kad jis yra peržengęs vienos ar kitos religijos ribas. Tačiau vis daugėja reflektuoto, įsisąmoninto, suvokto asmeninio religingumo atvejų. Pavadinčiau tai individualizmu be tarpininkų. Bet tai tolimiausias skalės galas, ekstremalus. Pačiame paribyje.

O prasideda visi reikalai ten, kur baigiasi išpažįstamos religijos riba; bet ta riba labai išsiplėtusi; krikščionybės paribys yra ištisa zona, miglų gaubiama milžiniška teritorija. Nežinia, kur ji baigiasi ir kur prasideda kažkas kita...

Žinoma, riba yra pastebima tada, kai imama neigti Kristaus išganomoji misija. Kada kokia nors religinė grupė kardinaliai atsiriboja nuo krikščionybės arba su ja išvis nesusiliečia, sakykime, hinduizmas, budizmas ar islamas – aiškiai jau kita teritorija. Tiesa, Koranas neneigia Jėzaus išskirtinumo ir prilygina jį didiesiems pranašams, tiesusiems kelią žmonijai iki galutinio apreiškimo per Mahometą.

Tačiau japoniška kalėdinė protestantiška krikščionybės forma? Ar lietuviškas rašymasis kataliku, nedvejojant, nors į bažnyčią neužsukama, o tikima "kažkuo tokiu"?

Tas "kažkas toks" ar gal net daugiau "kažkas tokio" yra tik miglota nuojauta, – miglotas įtarimas, kad galbūt yra Dievas ar kad yra fizikinė teleskopais įžiūrima Pirmoji priežastis. Bet tai jau fizikų religingumas, irgi visiška realija. Pirmasis sprogimas buvo, jis įrodomas, matomas, fotografijose fiksuojamos iš vieno centro į visas puses lekiančios materijos masės... Taigi moksliškai matome Dievo triūsą – nuo Didžiojo Mūrininko mentelės lekia pirmieji purslai. Bet ar tai naujas Dievo buvimo įrodymas pasitelkus fotografiją? Ar krikščioniui jis duoda ką gero. Tai argumentas ar velniškas vylius? Pasaulio atsiradimo susiejimas su Kūrėjo asmeniškumu, tikėjimo su žinojimu? Tikintiesiems fotografijos rodo, kad jie tiki teisingai? Netikėliams – priežastis atsiversti? Dievas iš fotografijos yra labai užkrečiantis. Juo gali patikėti, pamatęs ir įkišęs pirštą į kosminį verpetą.

Bet jeigu pasaulis buvo sukurtas – argi tai ne eilinis Dievo buvimo įrodymas? Galbūt, bet lygiai toks pat galingas ir amžinas Dievas būtų ir tuo atveju, jei pasaulis apskritai neturėtų pradžios. Amžinai amžinas nuo amžinybės. Dievo didybė nuo to nei sumenkėtų, nei padidėtų. Tai tiesiog Dievo skonio reikalas.

Dėl tų visų astronominių begalinių galaktikų ir ims suktis galva, juk net Paukščių Take, kurį stebime virš galvos, mes tesame užkampis. O Paukščių Takas irgi yra galaktikos užkampis...

Per dideli masteliai.

Tik tikėjimas leidžia šitą absurdą – manyti, kad mes, žmonės, esame centre... Fizikinėje tikrovėje, aiškiai, įrodomai – nesame. Tai akivaizdu. Ir jeigu Kūrėjas išties disponuoja tokiais beprotiškais visatos žvaigždžių masės kiekiais, kodėl mes turime jam rūpėti? Sakyčiau, kad fizikos vaizduojamas mūsų pabaisiškai didelės visatos modelis, turintis bent jau penkiolikos milijardų šviesmečių istoriją, Dievą automatiškai paverčia pernelyg didelio dvaro valdovu, kunkuliuojančios visatos vaizdas galingai papurto vaizduotę... Ir tada tikrai imi galvoti, kad esame užmiestis, provincijos naivuoliai, manantys, kad pas mus įsikūnijo pats Pirmojo sprogimo fotografijų Dievas. Rado reikalą.

Maždaug kaip viduramžių smūgis. Heliocentrinė sistema, ir ta jau buvo nelabai pakeliama ir prieštaravo sveikam protui. O tas sveikas protas, kuriuo visais laikais viskas pateisinama, šiandien nebeveikia, senamadiškas pasaulėvaizdis yra atgyvena, ir viduramžių jausena dabar atrodo mistinė. Anuomet ji buvo pati racionaliausia.

Šiandien milijardai šviesmečių virš galvos ir po kojomis, evoliucijos teorijos, imančios rodyti dar kitas atšakas, ir genomas, žadantis naujas revoliucijas...

Ir tai neamžina. Kas šiandien yra mokslo tiesos, po šimtmečio bus tik gūdūs viduramžių sapaliojimai. O demokratija bus laikoma, tarkime, baisia karingo barbarizmo forma.

Ir vis vien išliks tas neredukuojamas santykis – aš ir tu.

Ir mamutų medžiotojas, ir vandeniliu varomo žvaigždėlaivio pilotas, kiekvienas visų laikų žmogus gali pasakyti tą patį – informacinis triukšmas aplink keisis, bet šita ašis amžina. Nusispjauti į tuos kosmosus, matyt, tai eilinė mokslinė hipotezė, kuri po tam tikro laiko bus atmesta.

Tiesiog ateiname į fazę, kai aplinkui per daug informacijos, ir mes jau manome, kad ta informacija gali pakeisti santykio tarp žmogaus ir Dievo pobūdį. Ne. Tai akcidencijos, plunksnos vėjyje, jų vertė ne didesnė kaip dulkių konfigūracijos vėjeliui pučiant.

Ir mūsų religingumas, ir pasaulio matymas sinkretiški. Žmogus nebėra jau grynai ir vientisai religingas ar kažkaip radikaliai netikintis, – jis perleidęs per save pernelyg didelį informacijos kiekį. Ji veikia ir keičia, paverčia žmogų nendre svyruokle. Lygiai taip pat galima pasakyti, kad nūdienos žmogus yra dinamiškas – kintantis priklausomai nuo lektūros, informacijos, informacinių ir religinių madų, nuo foninio sprendimo, kad "kažkas yra", tikėjimo Likimu. Žmogus jau pergrūstas. Žinoma, Vakarų žmogus, nors tailandietis ar japonas jau irgi vakarietis. Ir jam tas pats darosi.

Tiesioginis išėjimas į Dievą vis vien lieka. Kaip galimybė ar esamybė. Tik triukšmo per daug, galima manyti, kad Dievas ten, už Didžiojo Sprogimo, už genomo, už istorijos. Bet ten jo nėra. Ten yra pėdsakai, liudijantys apie meistro darbą ir kartu – kad meistras padarė savo ir išėjo. Ir didelė pagunda grožėtis ar baisėtis tais daiktais, svaigti nuo jų dydžio. Bet taip mes svaiginamės objektais, tai ne subjektas. Ir ne subjektai. Drožlės tai. Meistro paliktos, bet ką čia dabar drožles adoruosi.

Visada Dievas yra priešais, atviras, atsivėręs ir nepaprastai lengva tai pajusti, kai jau esi pajutęs. O kol nepajunti, tai nesuprantama. Nes žvilgsnis krypsta į objektus. Į savą siaubą ar į susižavėjimą. O Dievas yra tiesiai priešais širdį ir akis. Ir nieko negali būti artimesnio ir tiesesnio nei jo pajauta priešakyje. Nors tos pajautos sėdyba gal širdyje, ėjimas į Dievą nėra klaidžiojimas. Tiesiog įprasto žvilgsnio pakeitimas vidiniu, tai labai paprasta. Buvimas Dievo akivaizdoje ima ir įsitvirtina jaukiai, atvirai, be nuslėpimų ir užuolankų, nieko tarp širdies ir Dievo negali būti, ten jau niekas netelpa.

Susitikimas gali būti ir kitoks, vis tiek jis asmeninis, o visa kita tėra stilistikos skirtumai, asmeninio religingumo individualistinė išraiška. Ji virpanti, ir visada yra galimybė, kad paslysi, įsitikinęs savo teisumu tapsi pats sau pranašu.

Kiekvienoje religijoje ši galimybė yra pagrindinė. Įgyvendinta arba ne.

O visa kita tėra pakuotė.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


49437. herpes2005-12-26 10:46
Pakuotė ir yra esmė.Forma apsprendžia turinį...

49454. ?2005-12-27 04:53
Kažkaip nesurišu, prie ko čia Tiškevičių rūmai ir visa kita.

49464. m2005-12-27 11:21
deja tas desinysis vaikinas po balkonu dabar jau yra numustas.

49470. xX2005-12-27 16:46
Nieko dorai nesupratau. Tik kad vienas Atlantas krito, tai akivaizdus faktas.

49476. po palme2005-12-27 18:16
Gintarai, gal cia ne mano protui, bet nesusiriso viskas. turbut nesugebejau suprasti. asmeninis religingumas pareina, kai zmogus isauga religinius drabuzius. Tam tikru laikotarpiu, pavyzdziui brestant, religingumas tikrai sumazina isgerto alaus kieki. t.y. religingumas atvirksciai proporcingas alkoholio konsumpcijai. Paskui zmogus auga, nueina sau, o religija - sau. Asmeninis kontaktas su Dievu yra visai kas kita, man taip atrodo. Viliuosi, tu nenori pasakyti, kad salia baznycios nera isganymo, ir kad tik Kristus, kaip atejes dievas, mus i ta asmenini kontakta iveda, nes tada tu, Gintarai, mane stumtum i labai nepatogia padeti, t.y. tureciau savo kolegai budistu kunigui Steve pasakyti, kad jis yra apuokas. O taksistas, kuris mane parveze is aerouosto ir turejo viduj pasidejes maldos kilimeli, mane netgi gal ir paskerstu, va tau ir snekek apie sustiprinta aerouostu apsauga. Apie Dievo buvima aplink sutinku su tavim visom keturiom. Apie asmeninius susitikimus irgi. Kartais Jam net turi pasakyti, kad liautusi lindes i akis. Cia jau turbut tapau pats sau pranasu ir slystelejau. Bet zinai ka, yra zymiai maloniau slystelt paciam, negu kad tave kiti, kaip Lietuvos atveju, RKB, istums i ciuozykla.

49518. IVS2005-12-27 22:58
Tarsi specialiai man parašyta. O numuštasis Atlantas ir yra simbolis to, kad net numušus Atlantą, Dangaus skliautas laikosi! Kitaip tariant, paneigus vienokius įrodymus, atsiranda kiti įrodymai. Nepaisant eilinės mokslinės hipotezės, galima atrasti asmeninį santykį jei ne su Meistru, tai bent jau su drožlėmis :)

49534. m2005-12-28 15:28
vietoj numusto atlanto stovi muliazas. nes balkonas nesilaikytu. o ka jau kalbeti apie dangaus skliauta. bet sito teksto pakomentuoti turbut niekam neuzteks smegenu.

49541. Artūras iš Vilniaus - m2005-12-28 17:22
užteks Man - . Naujametinė refleksija - kiekvienais metais pagaunu save, kad anąmet buvau labai kvailas/ribotas/naivus/"kokia kita sąvoka iš tos serijos"; darau išvadas!!! nebedarau klaidų!!!. Iš to seka - kad dabar esu nuostabiai protingas/išmintigas/gudrus/patyręs/"kokia kita sąvoka iš tos serijos". Bet taip juk nėra!

49542. m - a is v2005-12-28 17:52
aha, tikrai nera.

49544. a is v2005-12-28 18:43
tai Tu manes nebemyli jau? aisku, gal kur esiu nuo nauju.

49550. .....> A iš V2005-12-28 19:31
dar ne nebemyliu. tik Aš - ne ta. nematai Tu.

49553. a is v .........> (mx)2005-12-28 20:11
AAaaa, tvarkoj; viskas aisku kaip ir.

davai pivka glatniom - kad darnenebemyliu butu kuo toliau.

49584. ežeras2005-12-29 10:13
"Benediktas XVI: Dievui embrionas jau yra visavertis žmogus" - matot kaip yra: tikejimai/religijos probleminius klausimus tiesiog _uzdaro_.Benediktas XXXXVI neabejoja zinas dievo (kuris nei tiesiogiai ,nei netiesiogiai jokios info jam nepateike, nebent per testamentus, bet jie juk tik metaforu kratiniai, o pastarosios gali buti _tik_ interpretuojamos - jokio objektyvumo!).p.s. viduramziais kazkas pirstelejo(dievo vardu, aisku): " visata geocentrine" ir uolieji sv.dvasios klapciukai nedelsdami( kadangi galvot nereikia - yra dievo zodis)ikiso keleta ismintingiausiu vyru i lauzus dieviskuosius... atgailavo bent?

49587. dalgis2005-12-29 11:01
man tai tikrai smegenu neuzhtenka komentuot...

49625. utele2005-12-29 22:49
Ar yra kokia prasme vertinti abosliutu marazma??? Dievai visur vaidenasi, sizikai neraliuoti.

49627. žvlgsa2005-12-29 22:54
Vėl geri laikai. Nuo 2006 m. rašytojai vėl rašys sau. Teisingai Leninas šnekėjo apie judėjimą spirale, kuri yra gera kontraceptinė priemonė. Dievas niekuo čia dėtas.

49632. hm2005-12-29 23:38
puikus tekstas.

49634. Prozerpinas2005-12-30 02:32
Na religijos yra egzoterinė (nepaslėptoji) ir ezoterinė (slapta) pusė. Dauguma žmonių, kai kalba apie religiją, užgriebia tik egzoterinę pusę. Todėl gaunasi nesusipratimų. 90% žmonių ezoterinė pusė yra nepažini, aplamai ir apskritai, tiesiog genetine ir lemtine prasme. Tam yra skirti levitai-kunigai, kurie paaiškina.

Be to, ta heliocentrinė sistema nėra absoliučiai teisi, ji priimta tik dėl to, kad tipo saulė yra pagrindinė mūsų sistemos planeta-žvaigždė. Iš Žemės žiūrint, saulė apsisuka aplink, tas pats iš Saturno, ir visos planetos apsisuka. Paprasčiausias XXa. pradžios E.Macho principas - jei visata būtu tuščia, mes negalėtume nustatyti, ar Žemė juda-sukasi, nes nebūtų atskaitos-palyginimo taško. Dauguma sistemų yra reliatyvios, sudarytos "by default" principu-susitarimu, kad lengviau būtu orientuotis astronomijoje ir t.t.


49635. po palme2005-12-30 02:50
atsiprasau Gintaro, nes nepastebejau jo priespaskutines eilutes "kiekvienoje religijoje", taigi jis nemano, kad tik vieni katalikai eis i dangu. Valio Gintarui.
Tikejimas nelygus zinojimui. Tokia buvo pagrindine mintis, jeigu neklystu.

49639. IVS2005-12-30 06:56
Ant mano rankos dabar siuvama Naujametinė pirštinė, todėl galiu spausdinti tik su viena ranka, tad negaliu kitą iprie širdies sakyti: aš gi iš karto sakiau - labai geras straipsnis. Paskaitykit abiem akim ir su galva. Širdies čia net nereikia - ir taip viskas aišku.

49640. ežeras- prozerpinas2005-12-30 09:29
" 90% žmonių ezoterinė pusė yra nepažini, aplamai ir apskritai, tiesiog genetine ir lemtine prasme. Tam yra skirti levitai-kunigai, kurie paaiškina."- cia tavo sarkazmas toks ar esi prietaru visiskai nubukintas zombeze koks? kaip turi zmogus neturet savigarbos (intelektualines, pirmiausia) ,kad galetu save pripazint tokia marionete:"Tam yra skirti levitai-kunigai, kurie paaiškina".p.s. beje, nacizmas ir bolsevizmas yra tos pacios religijos , nepastebejot?

49641. ežeras2005-12-30 09:34
vietoj "pripazint"- "prisipazint". pardon.

49652. virusas2005-12-30 15:55
"pripazint" - skaityti be diakritinių ženklų, kirčiuoti antrą skiemenį;-)

49669. Šapka nevidimka2005-12-30 20:36
Duši smetienije ostavte pomeščenije!

49697. Prozerpinas2005-12-31 00:50
Čia dar didelis klausimas, kurie didesni zombiai, ar "Vartotojas", ar tikintis-žinantis. Ir tie Vartotojai, nuobodūs kaip dramblio rūra. Yra taip jūsų puoselėjama "kolektyvinė pasąmonė-sąmonė" ir tikinčių sąmonė.

p. s. nors pats negeriu, bet visdėlto pacituosiu Veniką Erofeewą - "Зато у моего народа - какие глаза! Они постоянно навыкате, но - никакого напряжения в них. Полное отсутствие всякого смысла - но зато какая мощь! (какая духовная мощь!) эти глаза не продадут. Ничего не продадут и ничего не купят. Что бы не случилось с моей страной, во дни сомнений, во дни тягостных раздумий, в годину любых испытаний и бедствий - эти глаза не сморгнут. Им все божья роса... "


49718. į2005-12-31 18:35
o man kazkuo sis -gb- patiko

49749. ajaxas2006-01-03 00:16
Įdomus autorius. Tik reikia nors truputėlį suvokti tai, apieką rašai: "Paukščių takas" nėra galaktikos užkampis, o kaip tik centras, laikas matuojamas ne šviesmečiais, o metais; visas straipsnis tai nešsilavinusio žurnalisto peizėjimai tema, apie kuriaą išmano penktos klasės lygyje. Antra, laikas simboliskai gali but matuojamas sviesmeciais, jei bent supranti ka tai reiskia. (jei matome zvaigzde, iki kurios 5tukst sviesmeciu, reiskia, mes ja matome kokia jis buwo pries5tukst metu o siuo metu gal jos net nera. Ir trecia, kvailas zmogau, nesidek protingu, nes pats esi asilas, gi straipnis filosofinio , o ne mokslinio pobudzio.

visu pirma, nieks nzn ar pauksciu takas uzkampis, bet kad ne centras tai turbut tikrai ne, kaipgi gali pasakyt jos vieta jei visatos ribu nzn.

49797. atrodo :)2006-01-03 21:27
ajaxas asiolas

49840. ji2006-01-04 20:29
religija yra tai,ka mes, pasilike vieni,labiausiai megstame daryti. teleskopai padeda simboliskai persikelti is Zemes i kitas planetas.

Rodoma versija 25 iš 26 
7:43:06 Jan 10, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba