ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2005-12-24 nr. 778

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (114) • YOSA BUSON. 25 haiku (31) • ROBERT FULGHUM. Neįprasti pamąstymai apie įprastus dalykusFERNANDO DÍEZ DE MEDINA. AtsisveikinimasUžrašė Elvyra Kučinskaitė. Prieškalėdžio pasikalbėjimai (160) • PETRAS RAKŠTIKAS. Apie vaisius ir kelią-gb-. Asmeninis religingumas ir teleskopai (29) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Visko per daug, išskyrus...SIGITAS GEDA. Ruduo – tai demonų lesyklėlėsVAIVA GRAINYTĖ. PasakojimaiRAMŪNAS JARAS. Emanuelė SAULIUS REKLAITIS. Eilės (1) • MINDAUGAS PELECKIS. Eilės (2) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (1) • JŪRATĖ BARANOVA. Ar iš tiesų Vilnius – ne Viena? LEONARDAS GRUDZINSKAS. Kūčių naktį Vakarė patekėjo, Kalėdų rytą rožė pražydo (4) • DANIUS ZALIECKAS. Visa teisybė apie Ispanijos apelsinus (2)GILBONĖ. Mūsų kaimo Jonas GENDRUTIS MORKŪNAS. Taip ir gyvenu, tiksliau, gyvenameLAIŠKAI (216) •

Visko per daug, išskyrus...

GINTARAS BERESNEVIČIUS

[skaityti komentarus]

Ray Loriga. Tokijas mūsų nebemyli. Romanas. Iš ispanų k. vertė Alma Naujokaitienė. V.: Tyto alba, 2005. 241 [7] p.

Gražus romanas apie visokias pabaigas ir nepabaigas, iš dalies padarytas pagal visas taisykles. Iš dalies, kodėl gi ne. Vaizdai keičia vaizdus, kenčiant atminčiai, – visų pirma romano herojaus, bet tokia jau europiečio dalia – prisiminti. Antraip jis nebūtų europietis. Meilė ir vienatvė – labai tradicinė tematika – čia perkošiama per ekspresyvaus ir vaizdingo pasakojimo prizmę. Efektas neprastas. Vaizdingas. Turi kino filmui būdingų aspektų.

Ray Loriga yra ispanas, o jo romanas, dvelkiantis ir kinematografiniais ekscesais, matyt, būtų euroromano atmaina, tačiau tokia, kuri tiktų ir amerikiečiui, ir japonui. Euroromanas perauga į globalistinį romaną (ar kaip jį pavadinsi), jame apsukamas Žemės rutulys. Vaizdais, klipais, kvailiojimais, šiek tiek meile. O dėl kinematografiškumo – R. Loriga, pasirodo, bendradarbiauja su Pedro Almodóvaru, garsiuoju režisieriumi. Tai logiška. Trūkinėjanti faktūra R. Lorigai, kaip ir P. Almodóvarui, tik suteikia pikantiškumo. Ir labai stiprios erotikos, vaizdingos, raiškios ir bent jau N-27. Jaunesnį organizmą ji partrenktų, nors šiaip viskas aišku ir gražu ir pavedėja į pasaulį, tą greitą ir netolimą pasaulį, kuriame AIDS liga bus įveikta ir visi skubės atsigriebti už du prarastus dešimtmečius. Tai pasaulis, kuriame legalizuoti lengvi narkotikai, veikiau – lengva chemija. Ši lengva chemija, kaip galima nutuokti, tapusi varomąja ekonomikos šaka. Greta sekso, sprogimų, katastrofų tame pasaulyje kaip ir nieko nėra. Na, tiesa, žmonės, kurie visame pasaulyje jau pakankamai vienodi ir kuriems romano herojus po visą pasaulį (ar veikiau iš žemyno į žemyną, iš Indokinijos į Arizoną) vežioja ir pardavinėja tą chemiją. Įvairiomis dozėmis, legaliomis ir nelegaliomis, suprantama, pats pakeliui pašniodamas, nugerdamas ar / ir permiegodamas su eiliniu klientu ar kliente. Žmonių tiršta, lėktuvai skraido sparnas prie sparno, kartais net nenukrenta.

Tai pasaulis maždaug po kelerių metų. Vaizdas įtikėtinas, kaip ir viena pasaulio ekonomikos galybių tapęs Vietnamas, kuriame irgi rutuliojasi romano veiksmas. Užbaigiant kalbą apie romano geografiją, tai ji apima ir Tokiją, ir Berlyną, Vakarų pasaulį netolimoje ateityje. Viską valdo legalizuota chemija ir „popsas“. Pasaulis, kuriame galima viskas, jis yra tirštas, dūstantis nuo smogo ir jame išryškėja didžiausia vertybė – užmaršties troškulys. Žmonės labiausiai vertina chemijos preparatus, kurie leidžia užmiršti, na, ne viską, bet, tarkime, vakarykštę dieną, artimojo mirtį ar įkyriai skambančią melodiją. Šita užmaršties chemija geriausiai kotiruojama ir herojui ją prastūminėti einasi lengviausiai.

Romano leitmotyvas – noras užmiršti. Kartkartėmis R. Loriga tarsi mėgintų klausti – kas gi liktų iš europiečio, jei jis viską užmirštų, kas gi liktų? Manding, iš užsimiršusio europiečio išeina amerikonas, bet tai man taip rodosi. Šiame romane užmarštis yra visų siekiamybė, ir gal dėl to visi taip žmogiškai nekreipia dėmesio į savas perversijas. Galbūt viską pavyks užmiršti.

Galbūt.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 
Rodoma versija 25 iš 26 
7:42:58 Jan 10, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba