ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-12-11 nr. 728

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

Ukraina tarp Rytų ir Vakarų (26) • LAIMANTAS JONUŠYS. Dar kartą apie Salomėjos Nėries politiką (55) • AIDAS MARČĖNAS. Iš balos (25) • RIČARDAS ŠILEIKA. Keleiviniai (9) • DAINIUS JUOZĖNAS. Grūto parko "pergalė" (54) • Mieli skaitytojai! (29) • HANZ BLUMENBERG. Vilkas ir ėriukas (8) • ROB BRINER, RAY PRITCHARD. Tvarka pirmiausia (5) • GINTAUTAS GRIGAS. Diena be anglų kalbos (26) • SIGITAS GEDA. Iš mėlynųjų mansardų (9) • SIGITAS TUTLYS. Eilės (6) • GENDRUTIS MORKŪNAS. Paslaptis (4) • JONAS MIKELINSKAS. Renesansas ar dekadansas? (12) • WILLIAM PFAFF. Europa moka kultūrinio naivumo kainą (15) • SIGITAS PARULSKIS. Neįmanomas sugrįžimas (18) • KĘSTUTIS PULOKAS. Angelų ir demonų vartojimo instrukcija (16) • Su Jono Basanavičiaus premijos laureate IRENA SELIUKAITE kalbasi Juozas Šorys. Sėlė iš Erzvėto (15) • RASA RAMONAITĖ. Naktį (14) • AUDRA BARANAUSKAITĖ. Šis tas apie skraidymus ir košmarus (14) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Leninas ir Donelaitis (38) • L a i š k a i (131) •

Europa moka kultūrinio naivumo kainą

WILLIAM PFAFF

[skaityti komentarus]

Kadaise Europos imigracijos srityje padarytą politinio korektiškumo žalą tik dabar pradedama jausti. Kai kuriose šalyse, ypač Skandinavijoje, kultūrinių skirtumų tolerancijos nekvestionavimo politika buvo priimta, nes manyta, kad reikalauti asimiliavimosi reikštų "rasistinį" pranašumo teigimą, kuris neišvengiamai keltų asociacijas su nacistine Vokietija.

Pačioje Vokietijoje, kurioje pilietybė ilgą laiką tapatinta su tautybe, imigrantai nuo pat pradžių buvo atriboti nuo galimos kultūrinės ar politinės asimiliacijos, įsivaizduojant, kad visi imigrantai yra "svečiai", kurie galiausiai išvyks namo. Tačiau vietoj to į Vokietiją atvyko ir šių imigrantų šeimų nariai, ir dabar jie reikalauja pilietybės.

Prancūzija iš principo tikėjo imigracija, tačiau bandė save įtikinti, kad jos musulmonai – Šiaurės Afrikos imigrantai – vieną dieną išsikraustys. Dabar, be abejo, ši gausi mažuma kelia didelę problemą, kurią prancūzai pavėluotai mėgina spręsti stengdamiesi integruoti jaunesniąsias imigrantų kartas.

Tačiau įdomiausias yra nerimą keliantis Nyderlandų atvejis, nes olandai – kaip ir britai – tvirtino, kad jų tikslas – daugiakultūrė visuomenė, kurioje visi būtų lygūs. Tai tebuvo patogi iliuzija, o gal ir tam tikra veidmainystė, nes Nyderlandai, kaip ir kitos Vakarų Europos šalys, niekada nepaliovė tikėti savo visuomenės pranašumu ir mėgautis didžiadvasišku tautinių kultūrų bei religijos galios neigimu.

Olandai imigrantams suteikė savo dosnios socialinės sistemos lengvatas. Imigrantų patiriamus ekonominius sunkumus ir socialinę diskriminaciją jie laikė savaime suprantamais dalykais. Jų manymas, kad Nyderlandai galiausiai taps taikia daugiakultūre visuomene, kurioje susimaišys gausūs imigrantų sluoksniai ir visi atvykusieji pavirs gal kiek egzotiškais olandais ir olandėmis, rėmėsi geromis paskatomis, tačiau nebuvo realistiškas.

Kaip visi galėjo įsitikinti, Nyderlandai išliko griežta parapijinio mąstymo postkalvinistinė visuomenė. Vargu ar ji galėjo tapti daugiakultūrė. Vis dėlto niekas neįsivaizdavo tokio neapykantos ir smurto protrūkio, nors visuomenės darna, kokios olandai vylėsi sulauksią, buvo visiškai nesuderinama su musulmonų religija ir kultūra.

Didelė dalis musulmonų imigrantų atmetė olandiškojo daugiakultūriškumo sąlygas. Jie netgi neišmoko olandų kalbos. Savo ruožtu reikšminga olandų visuomenės dalis išreiškė savo pyktį dėl tokio atmetimo, kai Pimas Fortuynas, gėjų teisių aktyvistas, itin sėkmingai dalyvavo 1998 m. Parlamento rinkimuose, pareiškęs, kad Nyderlandai jau "pilni" ir daugiau imigrantų nebenori (dėl to jis buvo nužudytas, nors jį nužudė ne musulmonas).

Šiemet per Olandijos televiziją parodžius Theo Van Gogho tendencingą puolimą prieš musulmonų elgesį su moterimis, – filme būta ir vaizdų, kurie kai kuriems musulmonams pasirodė šventvagiški, – režisierius buvo nužudytas jauno musulmono, atsidavusio islamiškajam fundamentalizmui. Keršijant už šį nužudymą, užpultos musulmonų mokyklos ir mečetės.

Šią specifinę olandų tragediją lėmė geri ketinimai, paremti klaidingomis prielaidomis apie žmogiškas, socialines ir politines kultūrinių skirtumų realijas. Po nacizmo katastrofos imta manyti, kad rasiniai ir kultūriniai skirtumai esą diskriminacijos ir konfliktų priežastys, todėl šių skirtumų ne tik vengta, jie apskritai neigti. Buvo – ir yra – skleidžiamos tam tikros iliuzijos dėl žmogaus prigimties. Žmonės Vakaruose ir toliau nori tikėti šiomis iliuzijomis, nors istorija ne kartą jas paneigė.

Tarp šių iliuzijų yra ir įsitikinimas, kad esminės Vakarų demokratijos vertybės yra įgimtos ir kad švietimas, politinių ir socialinių institucijų liberalizavimas bei politinis veikimas gali šiomis vertybėmis sudominti žmones, kurie jų iki šiol nepažino. Manoma, kad visi juda ne vien liberaliosios demokratijos, bet ir sekuliarizmo bei religinio indiferentiškumo link.

Vakarietiškos politinės (ir netgi ekonominės) vertybės laikomos visuotinėmis, tinkančiomis visoms visuomenėms dabar ir ateityje. Todėl žmonijos vienybė tėra laiko klausimas. Moralinio žmogaus prigimties sudėtingumo patirtis praeityje ignoruojama arba tiesiog nežinoma.

Visa tai stiprina naivų tikėjimą neišvengiama žmogaus pažanga, jis kilo Prancūzijoje Apšvietos laikotarpiu ir iš esmės įkvėpė kiekvieną mums žinomą ir vis iš naujo istorijos paneigiamą Vakarų politinę ideologiją.


"International Herald Tribune", 2004.XI.25
Vertė Kęstutis Pulokas

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


26509. Nikvami Vambozi2004-12-13 21:53
taip nėra ir taškas. Ta prasme kultūrinio naivumo.

26560. dėjau skersa ant ajatolos2004-12-14 10:26
keista, kad islamas tapatinamas su kraštutiniu nepakantumu kitatikiams ir apskritai tikėjimas su fundamentalizmu. neskaičiau korano, nepažįstu nė vieno musulmono (gal po kiek metų šitais mano žodžiais dyvysis ir niekas netikės), bet esu girdėjęs, kad jų tikėjimas pagal šventą raštą taikesnis už krikščioniškąjį (o gal kaip skaitysi). religija turėtų būti atskirta nuo viduramžiškų ir apskritai nuo papročių. Gal kvailiems musulmonams reikia naujo pranašo, teigiančio, kad KOraną kiekvieną dieną reikia skaityti iš naujo, ir iš naujo jį pergalvoti. kad gyva religija neuždaro žmonių praeityje, o kas rytą atveria ateitį. Gal reikia sukurti tokią sektą ir paleisti kaip antivirusą (virusu vis dėlto laikytinas fundamentalizmas) Valstybės, priimančios įvairrių tikėjimų imigrantus, turi ypatingai saugoti savo pasaulietiškumą ir gesinti religines aistras.

26574. itale2004-12-14 11:27
Moraline zmogaus prigimtis... Gal ir taip, bet testinumo tai jau tikrai nera.

26693. Mira2004-12-15 13:10
Bajeriuks, gal rasiau jau anksciau - nyderlanduose viena somaliete buvo apkaltinta rasizmu, kadangi kritiskai pasisake savo bendruomenes atzvilgiu - del smurto ir del moteru lyties organu apipjaustymo. o vietine tolerantiskuju impotentu valdzia vos jos i cype neikisio uz rasizma. super. BRING ALL NATIONS TOGETHER

26697. 2 Mira2004-12-15 13:34
Turi omeny tą moterį, kurią Theo van Gogh savo filme panaudojo, ar čia koks naujas bajeris?

26699. Mira2004-12-15 13:46
sitas bajeris seniau buvo, o ar tai ta pati moteris - velnias zino. atrodo, kad jie su van Gogu turejo reikalu - tai faktas...

26701. dar Mira2004-12-15 13:52
beje dar: svedija yra pasiskelbusi, kad ji neturi savo tokios kaipo visuotines istorijos - yra, neva, tik bendruomeniu, kurios gyvena svedijoje (svedai tik viena is ju) istorijos (dgs). tai as darau isvada, arba tiems poltikal korektnes debilams truksta issukiu arba jie nesupranta, kad sau duobe kasa... o gal kasdami ir susikuria ta issuki. nezinau... BET JIE (vokieciai, olandai, sveicarai, svedai) TIESIOG TVIRKINA TU EMIGRANTU SAMONE, patys juos provokuodami..patys kalti, jeigu ka.

26702. virusas2004-12-15 13:59
Reikia jiems defragmentaciją padaryt, o tai greitai ir mus sufragmentins...

26703. Mira2004-12-15 14:04
..viena toki jau defragmentavome (fiziskai).. toki izulu vokietuka kurs labai putojo. beje, gal kas nors zino ar indu neissausinimas juos isplovus yra izeidimas vakarieciui. ar tai netvarkos simbolis? gal tai koks nors kulturinis skirtumas? ar gali taip but? siuo metu bandau tai issiaiskinti...

26718. r.m.r.2004-12-15 15:25
ar plaudamas puoduką prieš gerdamas kavą, dar turiu jį išsausinti? geras.

26722. 2 r.m.r.2004-12-15 16:07
Na, bet svečiams ant stalo dėdamas, tai galėtum ir sausus puodelius sudėti... Nebent svečius priimi tarnybinėse virtuvės patalpose darbo metu;)

26757. r.m.r.2004-12-16 10:22
paprastai prieš geriant kavą mano namuose puodukus tenka ne tik išsižiovinti (ale apsieinu) bet ir išsiplauti.

26773. Mira2004-12-16 13:50
...situacija tokia: kai isgeri kava isplauni puoduka ir padedi ji i spintele. konfliktas kilo del to, kad neva isplovus puodeli ji reikia dar butinai ir issausinti... suprantu, tai nieko blogo - galima ir issausinti, nors man pvz atrodo nebutina... tiek to

26873. stebėtoja2004-12-18 20:31
...situacija tokia: vieni išplauna puoduką išgėrę kavą, kiti - prieš gerdami. Amžinas konfliktas. Dėl sausumo.

129840. CICILIKAS2008-09-01 18:34
Hm. Didelė dalis fundamentalistų tiesiog neįsiskaito į koraną, didelė dalis "alacho armijos" apskritai nėra skaitę Korano. O yra ir daug tokių krikščionių, pavyzdžiui, Alabamoj :) Redneckai, sakyčiau, yra krikščionys fundamentalistai. O ir KKK sėkmingai veikia tuose redneckų kraštuose :) Ne, čia religija nieko dėta, paprasčiausia, jei mano šaly vyktų pilietinis karas, pabėgęs tikrai nebūčiau angelas, nors dėčiaus Petro ir Povilo kariu. Nu. Man keista, kaip žmonės dar ginčyjas šiuo klausimu, sakydami, kad islamas yra blogai. Na, o Olandijoj tai tikrai niekas nesiskundžia gyvenimu. Kultūrinė asimiliacija TEN tikrai nėra problema. Hem.

Rodoma versija 16 iš 17 
7:40:32 Jan 10, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba