ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-11-13 nr. 724

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

Apie unikalųjį medžio skulptorių Stanislovą Riaubą su liaudies menininkais JUSTINU ir REGINA JONUŠAIS kalbasi Juozas Šorys. Riaubelis (36) • LAIMANTAS JONUŠYS. Diemedžiu tebežydinti poezija (101) • ZENONAS BUTKEVIČIUS. Šiukšlynų žmonės – klestinčios visuomenės gėlės (15) • VIRGINIJA GALUBICKAITĖ. Epilogas (5) • Su Vilniuje viešėjusiu GÜNTERIU KRÄMERIU kalbasi Jolanta Kryževičienė. Stora Brunhilda – juokinga (14) • Mieli skaitytojai! (12) • Lietuvių P. E. N. centras kviečia (3) • MICHAEL LAITMAN. Dvasia ir kūnas (48) • SIGITAS GEDA. Iš mėlynųjų mansardų (13) • ALESSANDRO BARICCO. Budmeno sindromas (27) • SIGITAS GEDA. Pasaka apie laiko dukružę (2) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Didysis maištas ar didysis mitas? (17) • AUDRONĖ GIRDZIJAUSKAITĖ. Romantiškosios lietuvių teatro dvasios beieškant (6) • VALENTINAS SVENTICKAS. Kapitalistinis realizmas ateina! (6) • JUOZAS RIMAS. Ar reikalingas Liudas Truikys Lietuvos operai? (6) • ANDRIUS ŠIUŠA. Apie įžymiųjų žmonių gyvenimą (10) • LAIŠKAI (52) •

Ar reikalingas Liudas Truikys Lietuvos operai?

Mums rašo

JUOZAS RIMAS

[skaityti komentarus]

Iš sandėlių vieninteliam jubiliejiniam spektakliui ištraukta L. Truikio scenografija G. Verdi "Don Carlos" savo grožiu ir paveikumu tarsi protestavo prieš nepelnytą užmarštį. Šis spalio 30 d. spektaklis sukėlė kai kurių minčių.

"Don Carlos" premjera (dar senajame operos teatre, dar pirmuoju scenografijos variantu) įvyko 1959 m., t. y. po Vengrijos įvykių, ir operos aktualumas mąstančiai Lietuvos publikai buvo neabejotinas. Kitaip įvardiję operoje veikiančias priespaudos jėgas, turėjome tuometinės sovietinės tikrovės vaizdą. Tai aiškiai teigė ir L. Truikio scenovaizdis. Dabartinė mūsų tikrovė pakitusi, bet laisvę kai kurie mūsų šalies gyventojų sluoksniai suvokia kontroversiškai. Vis dar gajus "raudonligės" sindromas. Operos finale tokia situacija pabrėžta netgi spalvomis, kai raudonai aprengta minia klaupiasi prieš tuos, prieš kuriuos ką tik buvo sukilusi. Tad politiniu požiūriu opera aktuali ir šiandien, ką jau kalbėti apie tai, kad šis kūrinys – vienas puikiausių iš daugybės G. Verdi operų.

L. Truikys – šio žanro interpretatorius. Jo menas – vizualus muzikos komentaras. Tai, perfrazuojant Friedrichą Nietzsche, iš muzikos gimstanti tapyba. "Kas interpretuoja, mėgina savu būdu aiškintis tai, ką kitas yra apipavidalinęs irgi savu būdu" (Romano Guardini). Jei muzika – garsinė linija, nubrėžta laike (anot E. Hanslicko), tai tapyba – linija, nubrėžta erdvėje. Erdvinė muzikos inspiruojamų linijų bei jų energijos organizacija ir gelmė čia tokia galinga, kad kompensuoja netgi kai kurių šio spektaklio veikėjų vokalinių linijų intonacinius trūkumus. L. Truikio scenovaizdis savaip intonuoja F. Schillerio ir G. Verdi koncepciją. Tokio intelektinio meninio lygio scenovaizdžių kažin ar daugiau turime ir vargu ar kada nors turėsime. Todėl jį laikyti sandėliuose tolygu neleisti į sceną aukščiausio lygio operos primadonos. Teatro repertuaro atnaujinimas neturėtų būti tapatinamas tik su naujų spektaklių pavadinimais. Muzikos gyvybė – jos interpretacija. Anot A. Maceinos, "interpretacija yra meno kūrinio sudabartinimas. Todėl kiekvienas istorinis tarpsnis interpretuoja praeities meną vis iš naujo". Taip derėtų elgtis ir kiekvienam išprususiam menininkui. Siekiant atnaujinti repertuarą, vertėtų lygia greta be atvangos gilinti, koreguoti jau jame esančių didžiųjų kūrinių interpretacijas.

Tokios operos, kaip "Don Carlos", "Traviata", juolab su L. Truikio scenovaizdžiais, turėtų būti teatro repertuare nuolat (ir "Traviatai" yra du puikūs L. Truikio scenovaizdžių variantai). Dailininkų bendruomenė čia taip pat galėtų tarti savo žodį. Tikėsimės, kad susitikimai su išlikusiu L. Truikio menu vyks ten, kur jo ir numatyta.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


24314. IVS2004-11-15 03:34
Labai pritariu. Kauno Muzikinis teatras beveik neleidzia i scena vieninteles primadonos vardo vertos solistes Sabinos Martinaitytes ir Truikio Traviatos dekoracijas pakeite kico blizguciais. Slykstu ir gaila. Ir naujametines Traviatos ir Truikio dekoraciju. Ta dura Dirginciute su prietranka Maciulevicium scenoje kone kiekviena vakara, o paskui piktinames, kai mus vadina provincija.

24365. "Vis dar gajus "raudonligės" sindromas. Operos finale tokia situacija pabrėžta netgi spalvomis, kai raudonai aprengta minia klaupiasi prieš tuos, prieš kuriuos ką tik buvo sukilusi. Tad politiniu požiūriu opera aktuali lpl2004-11-15 19:14
"Vis dar gajus "raudonligės" sindromas. Operos finale tokia situacija pabrėžta netgi spalvomis, kai raudonai aprengta minia klaupiasi prieš tuos, prieš kuriuos ką tik buvo sukilusi. Tad politiniu požiūriu opera aktuali ir šiandien, ką jau kalbėti apie tai, kad šis kūrinys – vienas puikiausių iš daugybės G. Verdi operų." Kūrinio nagrinėjimas pagal trumpą marksistinės istorijos kursą. Šiaip viskam pritarčiau, kas pasakyta išvadose. Juk yra ir toks dėsnis: iš netikusių prielaidų visai gali išeiti geros išvados.

24372. skaitliukai2004-11-15 20:31
Autoriui su aritmetika blogai: operas stato ne vienas vienintelis sostines operhauzas Lietuvoje. Ech, ta amzinoji vilnieciu mijopija.

24513. Mykolas OK :-) 2004-11-18 09:53
Operą pažinau būdamas vaikas. Truikinio sprendimai man atrodė niūrūs ir didingi. Jis man neatrodė ypatingas. Maniau, kad panašiai turėtų atrodyti ir visos kitos "suagusiųjų" operos. Tiesa, buvau matęs kažkokią operą su pūstomis sukniomis ir ryškiomis realistinėmis dekoracijomis. Tada buvau įsitikinęs, jog tai vaikiška opera. Negi suaugusiems toks cirkas gali patikti? Deja, kažko geresnio niekas nesitiki. Ir dabar stebiuosi, kaip rafinuoto skonio menininkų elito atstovai gali valandomis žiūrėti pigaus kičo vaizdelį bei muilo operos siužetą. Kodėl dabartiniai autoriaia nejaučia reikalo eiti toliau už Truikį? Negi nėra tokių, kurie bent jau siektų pakilti į panašų lygį?

24540. IVS2004-11-18 18:34
Maciau keleta moderniu operos pastatymu Volietijoje - nykus vaizdialis, pasakyciau. Laksto kazkokios nusususios k#$vos su trumpais sijonais tarp trikampiu... net muzikos lyg nebebera.

24556. Nikvami Vambozi2004-11-19 04:44
to: 24365 - čia tu gerai/cool apibrėžei elito būvį ("raudonligės" sindromas) - kaip gerai, kad lietuviai sugebėjo ištisai per 16 metų sakyti "NE", tai tikrai yra kultūrinės nekaltybės išsaugojimas ko nepasakysi apie "raudonąjį elitą " (jonušį ir kitus antipaxistus). Šauniai!!!!

Rodoma versija 26 iš 26 
7:38:17 Jan 10, 2011   
Jan 2010 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba