ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-11-27 nr. 726

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

PÉTER ESTERHÁZY. Apie viską, apie nieką (44) • ROMUALDAS OZOLAS. Kažkas kinta? (107) • VALDAS KILPYS. Oratorijos "Ozono sluoksnio angelas" belaukiant (15) • ANDRIUS MARTINKUS. Smurto kultūra ir Realybė (40) • SIGITAS GEDA. Iš mėlynųjų mansardų (13) • ALIS BALBIERIUS. Iš "Formų knygos" (11) • JARED RAPFOGEL. Veidrodis, atgręžtas į veidrodį (2) • AURELIJA JUODYTĖ. Tarp be saiko ir be aistros: apie be pykčio (41) • JUSTINAS KUBILIUS. Daiktų gelmės poetas (6) • VYTAUTAS ŠERYS. Varna (9) • ANTANAS GIEDRAITIS. Šiaulėnų liudijimai: gulbė ir trumpakotis dalgelis (5) • Su RITA KRAUCEVIČIŪTE, mišriojo choro "Langas" ir vaikų giedojimo mokyklėlės, jau dešimtmetis gyvuojančių prie Bernardinų bažnyčios, vadove kalbasi Zita Baranauskaitė-Danielienė. Bernardinų "Langas" (17) • Mieli skaitytojai! (8) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Vienkartinė enciklopedija (82) • laiškai (89) •

Oratorijos "Ozono sluoksnio angelas" belaukiant

Mums rašo

VALDAS KILPYS

[skaityti komentarus]

Tekstą parašyti paskatino pokalbis su žymiu operos režisieriumi Günteriu Krämeriu ("Š. A.", lapkričio 13 d.). Pasirinkimą statyti operą Vilniuje jis nesidrovėdamas susieja su rasizmo ir holokausto tematika. "Mes, menininkai, turime reaguoti į tai, kas darosi pasaulyje", – teigia G. Krämeris. Jo nuomone, J. V. Halévy opera "Žydė", pastatyta Vilniaus scenoje, gali priversti lietuvius susimąstyti ne vien apie meną.

Ar taip atsitiks, klausimas atviras – kai pamatysime, tai ir nuspręsime, tačiau į akis krinta kitas dalykas: režisierius visiškai nesidrovėdamas "aukštąjį" meną, t. y. operą, įvelia į niekingo žemiško gyvenimo peripetijas. Matosi, kad net su režisieriumi kalbanti operos žinovė šiek tiek suglumusi ir stengiasi kalbą pasukti kita linkme. "Čia juk menas! – norisi sušukti. – Operose žūsta don karlai, meilės ieško don žuanai ar bent jau straksi Sevilijos kirpėjai. Kuo čia dėtas rasizmas?! Fui, prastas skonis".

Tokios mintys ateitų į galvą, jei G. Krämeris būtų koks trečio ryškumo režisierius, bet yra priešingai. Vadinasi, visai tikėtina, kad "kažkas ne taip" mums patiems.

Lietuviškoji meno kūrėjų bendruomenė (ypač tie, kurie mano kuriantys "aukštos prabos meną") demonstratyviai šalinasi savo pilietinės pozicijos reiškimo. Kodėl?

Mus dominančios problematikos aspektu Lietuvos visuomenę galima padalyti į tris dalis:

a) menininkai,

b) politikai ir politikuojantys bei tie, kuriems vis dar "ne dzin",

c) pasyvioji visuomenės dalis.

Taigi drąsiai galima teigti, kad tarp pirmos ir antros "stovyklų" nutiesta triguba spygliuota tvora. Dėl viso pikto. Ir keisčiausia yra tai, kad tą tvorą "pasistatė" patys menininkai, kurie lyg ir turėtų būti atviriausi visuomenės nariai. Atsitiko taip, kad šalindamiesi pelėsiais trenkiančios visuomenės dalies menininkai taip intensyviai ieškojo laisvės savo kūrybai, kad vieną dieną (ne)suprato gyveną spygliuotomis tvoromis atitvertame rezervate. Ten taip ramu, bet štai atvyksta koks G. Krämeris ir pradeda porinti apie holokaustą ar rasizmą.

Žodžiu, pasakykime atvirai – Lietuvos menininkai vargiai gali būti sutapatinti su inteligentais, nes bene pagrindinis inteligentiškumo bruožas yra socialinis aktyvumas. Daug patogiau yra lindėti savo susikurtame rezervate ir užsiiminėti savianalize. Taip išlieki "tikrasis menininkas" nesusitepdamas realybės pelėsiais.

Kur slypi tokio elgesio priežastys?

Pirmiausiai, matyt, jų reikėtų ieškoti meną kuriančiųjų savimonėje. Vienas iš dažniausiai minimų dalykų, kuris visada pasigirsta "aukštojo meno" kūrėjų vakarėliuose, yra nusiskundimas, kad "Lietuvos rinka per maža". "O gyvenčiau kokioje nors Vokietijoje ar Prancūzijoje, ot, pamatytumėt..." Rodos, tada kalbantysis pasikeistų iš esmės ir inteligencija trykšte trykštų iš jo gelmių. Provincialumo sindromas taip stipriai užgulęs Lietuvos kūrėjų pečius, kad bet kokia viešoji veikla kitų "cecho" narių yra traktuojama kaip blogo tono ženklas. Gerokai patogesnė yra "medituojančio kūrėjo" poza, kuri savaime nedera su asmeninės pilietinės pozicijos raiška ir patį "medituojantįjį" iškelia iki kosminių aukštumų.

Kita priežastis, slopinanti menininkų socialinį aktyvumą, labai paprasta ir net banali. Tai baimė prarasti valstybės paramą. Juk valstybės skiriamos stipendijos yra gana rimta finansinė pagalba dabartiniams korifėjams. Niekam nesinori kirsti šakos, ant kurios pats sėdi. Tačiau juk asmeninės pozicijos išdėstymas viešajame diskurse nebūtinai yra kišimasis į politiką. Aplink egzistuoja tiek daug problemų, kurios nėra tiesiogiai sietinos su politika: ekologija, paminklosauga, moralinių vertybių nykimas...

Dar viena, galbūt kiek kitokio pobūdžio, menininkų tylėjimo priežastis susijusi su procesais, kurie vyko iš karto po "dainuojančiosios revoliucijos". Sąjūdžio gretose būta nemažai meno žmonių, kurie, susidūrę su realia posovietine situacija Lietuvoje, nutilo amžiams. Šios traumos pasekmė ir yra jų nenoras niekur veltis "iš naujo".

Tačiau yra ir "įsiveliančių". Paradoksalu, tačiau dažniausiai tai yra popkultūros atstovai, kuriems pilietinės pozicijos deklaravimas turėtų būti paskutinėje vietoje. Net atmetus tuos atvejus, kai atlikėjai tiesiog užsidirba per rinkimus dalyvaudami įvairiausiuose renginiuose, lieka tikrai rimtų pavyzdžių (keletas "G&G Sindikato" dainų ir paskutinis "Biplan" klipas apie karo metais įvykdytą pabėgimą iš IX forto).

Beje, jeigu pabandytume padaryti nedidelį ekskursą į praeitį, pamatytume, kad sovietinių propagandos meistrų nuomonė aptariamu klausimu buvo griežta: kūrėjai privalo dalyvauti viešajame gyvenime. Juozas Baltušis, Kostas Kubilinskas, Salomėja Nėris, Julius Janonis – tik keletas vardų. Atmetant visą anuometinės situacijos specifiką, buvo aiškiai suvokiama, kad menininkų pozicijos viešinimas padeda orientuoti viešąją nuomonę.

Panašių metodų buvo imtasi ir per paskutinius prezidento rinkimus. K. Prunskienės rinkimų kampanijoje buvo bandoma pasinaudoti "menininkų-intelektualų" nuomonės tiražavimu. (Nepasakyčiau, kad sėkmingai, nes, tarkim, G. Beresnevičiaus buvimas šioje komandoje buvo grynas nesusipratimas. Ypač tiems, kurie yra šį bei tą skaitę iš jo kūrybos. Tiems, kurie neskaitė, ir pats G. Beresnevičius nežinomas, ergo nepaveikus.)

Taigi visų rūšių medijose liulantis politologų, publicistų, įvairiausių apžvalgininkų nuomonių puodas turėtų būti papildytas dar vienu esminiu prieskoniu – asmenine menininkų pozicija. Galbūt jos įtaka viešajai nuomonei ir nebūtų labai didelė, tačiau dėl savo unikalumo, specifiškumo ir kitų meno žmonėms būdingų savybių ši pozicija būtų neabejotinai įdomi.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Sausio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


25255. anachronius2004-11-29 11:09
sudėtingas dalykas muzika. kai išgirsti, tada žinai, bet kaip galima žavėtis, jei žinai tik apie ką ir dar bus. jei aš negirdėjau skambėjimo, tai ir nepatyriau malonaus nustebimo, ir katarsio. kitaip - perskaitei koncerto recenziją ir jau sotus. ir koks čia aukštasis menas - opera. tai tas pats popsas. panašiai kaip pirmas antras ar trečias balius tik dar juokingiau. panašiai kaip dainuot iš laikraščio. nu jei koks nors verdis ar puccinis įdėjo sielos į muziką, tai gerai. Iš visų operų man labiausiai patiko Madame buterfly - bet tai buvo 15 minučių multikas. kaip norit, bet praėjo beveik metai, o prisiminus ausyse dar skamba ponios buterflai arija.

25282. skiriu v.p.2004-11-29 13:55
Pamokoje pasipuošusi juodomis odinėmis pirštinėmis dailės mokytoja - gal jos rankos šąla? - liepia piešti tik flomasteriais (fla-? fliu-?...), blogiausius mokinius išvadina ,,aborto liekanomis" ir užduoda temą ,,Dulkių siurblio ir sraigės vaikas". Mokytoja yra ,,pasistačiusi" butą su langu kavai paduoti iš virtuvės į svetainę (salioną? saloną?...) naujame kaimo prie jūros mokytojų name, jos geriausių mokinių piešiniai laimi kaimo, rajono, šalies konkursuose, todėl ji nėra kokia trečio ryškumo mokytoja... Vadinasi, visai tikėtina, kad ,,kažkas ne taip" yra su kaimo prie jūros vaikais ir jų tėvais.

25309. Edita2004-11-29 15:52
Tai beldimasis į uždaras duris.Mūaų menininkai niekada nebus socialiai aktyvūs. O kodėl,gali atsakyti tik psichologai. Manau, jie nepajėgūs.Tam reikia daugiau dvasios jėgų negu krapštytis savo ego. O be to, dar drąsos tapti vienu iš daugelio, netenki išskirtinumo. Ačiū Dievui, moterys kažkodėl atavistiškai labiau vertina vyro drąsą negu protą ar intelektą, gal tai privers tuos geriančius dvasios paliegėlius pakrutėti.

25326. itale:(2004-11-29 18:42
Nejau manot,kad jei menininkai prabils, tai pasaulis aplink juos ir mus nusvis? Jei jau patys politikai nesugeba (ir nesugebes) isspresti problemu (ka jie turetu daryti),tai kam kisti rankas i ta s...ir kitiems? Nematau prasmes. Sisifo darbas. Aisku, nereikia buti asketais. Bet neverta ir list i ta visuomenes sluoksni,kuriuo kuo toliau,tuo maziau kazkas bepasitiki. Kai jau pridirbo, tai jau ir kitu prireike. O kai gerai,tai ir patys susitvarko ir apsidalina...

25328. dar žymesnis2004-11-29 18:51
Autisto benifisas.

25377. v.p. - 252822004-11-30 11:10
50 km nuo kaimo prie jūros žemyno pusėn kitame kaime labai gera anglų kalbos mokytoja nuvarė mokinę iki savižudybės.( mergelė prisirijo tablečių bet buvo atpumpuota). Mat naujokė neatitiko jos išmuštruotos klasės aukštų dalykinių ir moralinių standartų. Mokytoja naudojo dar kinų patikrintą pedagogiką (kiniškai regis vadinasi čeng feng) - viešą atgailą. Pastatė ją priešais tėvų susirinkimą ir visi kolektyviškai ėmė auklėti.mergaitė nenumirė, o mokytoja atsipirko papeikimu, nes buvo gera mokytoja ir gal net metodininkė. tą istoriją jau visi ir pamiršo. tokie vaikai.

25380. nepykitdarvienaistorijairviskas2004-11-30 12:37
Apie asmeninę poziciją... Parodos atidarymo muziejuje prie jūros dalyviai netikėtai buvo pakviesti į pastato priestatą. Lauke žiūrovams teko praeiti pro vorą jaunų pirštinėtų vaikinų su šunimis. Apleisto sandėlio šaltyje spygliuotos vielos garde stireno būrelis tik dryžuotais marškinėliais ir skarikėmis aprengtų mergyčių. Kol viena iš jų nuo įtampos prapuolančiu balsu skaitė ištraukas iš knygos, mergytės paeiliui dažė pėdutes į baltą šaltą guašo pliūrę ir tipeno į kitą ,,gardo" kampą. Nesisekė - guašas lipo prie šiltų kojyčių, o ne prie ledinių grindų. Jos sutrikusios dirsčiojo į savo kailiniuotas mokytojas. Kai jau visos mergytės patapo ,,vėlelėmis" - stojusioj tyloj kažkas neištvėrė: eikimeiščiagreičiaukadnesušaltųvaikaibūtųužtekęknygos!

25397. v.p. italei2004-11-30 13:28
menininkams visada ir visur gerai, betkam tas menas, jei jis nieko negali pakeisti. menininkams?, kad pateisintų savo egsistenciją? politikai nieko nedarys, nes jiems irgi gerai. bet nėra to gero, kad neišeitų į bloga. pvz. pradėjo mažėti bedarbystė, atrodė,gerai. paaiškėjo ,dėl to kad darvbininkai išvažiavo į užsienį. man nė šilta nė šalta, bet darbdaviams, kurie prieš tai nesiskaitė su žmonėmis, (kai kur žuvų cechuose fasuotojos prieš darbą leisdavosi analginą, kad nejaustų skausmo) yra apie ką pagalvoti.O sako, kad dar ir protas išteka. Vyriausybei ir dabar nedaeina, kad tai tiesioginė jos ekonominės politikos (smulkaus verslo smaugimas) išdava. kitaip sakant ar tik ne černyševskis giedojo, kad poetas gali ir nebūti, bet privalai būti piliečiu.

25406. itale2004-11-30 15:13
v.p.> Biblijoj raso, jog "zmogus uzvaldo zmogu jo nenaudai". 100% tiesa.

25445. si2004-11-30 23:51
Va taip ir gaunasi, kai imamasi rašyti, bet prieš tai patingima susipažinti su realijomis. Na ką darysi, jei TV neparodo to "pilietiškai angažuoto" meno...tuo metu kai jis būna įjungtas, arba laikraštis neaprašo. Gal reikėtų pasivaikščioti po parodas, pasiklausyti bent jau vienos kitos muzikinės radio stoties (tuo atveju, kai jau minimi G@G ir Biplanai) ir etc. Skirstymai į pasyviuosius ir tuos, "kuriems ne dzin" - demagogija ir begėdiška spekuliacija, tikintis, kad dar koks asilas gali už to užsikabinti. Menininkas gal tuo ir laimingas, kad realizuotis turi visišką ir nekvestionuojamą laisvę ta linkme, kuri yra jam labiausiai priimtina, nesukdamas sau galvos nei dėl savo, nei dėl savo kuriamo meno didingumo. Su pagarba.

25462. cikada2004-12-01 08:56
woplia,tai ko nori autorius? pilietines pozicijos? nu gerai, Beresnevichius uzheme pilietine pozicija, bet vel blogai? sakote, ne toj pozicijoj atsistojo? reikejo 5-ojoj senbezdos pozicijoj atsistot? ale ten sunku per apskritaveidzhius zhydraakius prasibraut... o bendrai paemus, visi bailiai ir prisitaikeliai, ne tik menininkai. dabar tokia mada.

25464. v.p.2004-12-01 09:34
jei kas yra teisinga ir gražu (gražu - nebūtinai malonu akiai) jau daro poveikį, politiškai angažuotis tikrai nebūtina. Skirmantui valiuliui gražu, kai jį plika šikna fotografuoja. priimdami jį tokį (svarbu, kad fotografas žino ką daro)daromės atviresni visam kitam. be to, koks jis nuogas, jei yra susisupęs į storiausius autoironijos kailinius.

25510. itale2004-12-01 17:07
Sutinku su si. Jei yra noras-rasau. Ir jei man paciai grazu,tai nusispjaut i kitu nuomone. Nepatinka,tegul neskaito. (Beje, niex ir neskaito,nes neimanoma:) Bet siaip mintis tai ta.

25697. As :-) 2004-12-04 07:00
Apie Lietuvos aukstuosius menininkus.Dauguma ju (neretai paciu garsiausiu ,ypac akademiniuose sluoksniuose),neturi ka pasakyti.Netgi savo darbuose.Todel "skolinamasi "studentu idejos.Tai tik sustiprina jaunimo pozicijas.Beje apie menininku-inteligentu -intelektualu moralines nuostatas geriau patylesiu...laisvi...

25715. si2004-12-04 22:28
Tai ir patylėk. Apie "pasiskolintas" studentų idėjas taip pat, nes dažnas jaunas net nenutuokia nuo ko "nusiurbė" "savo idėją". O "senių" ir "jauniklių" pozicijos iš esmės sutapti negali. Gali turėti bendrus sąlyčio taškus (kas, žinoma, abiejų pusių pozicijas daro stipresnes), arba konfrontuoti dėl pasaulėvokos skirtumo. Deja, apie nora dominuoti krykštauja silpnesnieji. Tad ištiesk stuburą ir nebediskredituok jaunimo. Jei turi ką paporinti, varyk, o jei ne, pats supranti.

Rodoma versija 26 iš 27 
7:34:37 Jan 10, 2011   
May 2008 Sep 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba