SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-11-04 nr. 682

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Lina Jakeliūnaitė
Sklandanti tapyba
1

Muzika 
• Tomas Kniukšta
Naujovių netrūko
2
• Živilė Ramoškaitė
Trys kūriniai – trys epochos
5
• Lapkričio "Bravissimo": Karmen, Ana Karenina ir kitkas
• Kviečia Šv. Kristoforo kamerinis orkestras
• Filharmonijoje koncertuos vienas populiariausių pianistų pasaulyje1
• KONCERTAI

Dailė 
• Skirmantas Valiulis
Ten būti čia
• Neringa Černiauskaitė
Tuštumos pilnatvė
4
• Aurelija Jasaitė
Tarp skaitmeninių saunų ir meno
2
 Monika Krikštopaitytė
Nacionaliniai tekstilės ypatumai
19
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Aklas taperis
• Don Žuanas dėvi sportinį kostiumą1
• Virpanti laidos vedėjo širdis
• Pagrindinė VDFF programa
• "Scanorama 2005" kviečia į skandinavų kino puotą
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Eglė Rindzevičiūtė
Surištos moterys, brutali architektūra ir augalai
6
• Zeynep Devrim Gürsel
Atvirai, bet prikandus liežuvį
3

Anonsai 
• Kultūros ministerija priima paraiškas

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Nacionaliniai tekstilės ypatumai

Kauno meno bienalės kuruojamos parodos

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Niran Baibulat (Suomija). "Liaudiška tradicija". 2004 m. Instaliacijos detalė

Viršutiniame Mykolo Žilinsko galerijos aukšte – kuruojamoji tekstilės bienalės dalis. Pirmame ir antrame aukštuose kūrinių kompanija pati įvairiausia, nes susirinko be atrankos, todėl žiūrovas turi nuolat lanksčiai persiorientuoti nuo visiško paviršiaus iki pat gelmės. Tačiau trečias aukštas – jau kritiškai sukomplektuoti japonės, suomės ir amerikono kuratorių rinkiniai. Po sunkių pietų iš nesuderintų produktų pirmuose aukštuose, viršutiniai rinkinukai tirpo burnoje tarsi triufeliai.

Didžiausią įspūdį paliko japoniška Keiko Kawashima surinkta kolekcija. Kokybės ir technikos siekis toks ryškus, kad vos įžengęs pasijunti pagerbtas ir dėkingas už meistriškumą. Reiko Sudo pagamino siurrealistinį medvilnės audinį su nerūdijančio plieno tekstūra, o didžiulį perregimą sodrių tonų audeklo gabalą iš poliesterio sulankstė pagal tradicinę origami techniką. Kitas ryškus bruožas po stulbinančio technologinės inovacijos ir tradicijos santykio – erdvinis mąstymas. Trimatį vaizdo suvokimą japonų tekstilėje kuratorė kildina iš kimono, drabužio, iš kurio išsirutuliojo visa Japonų tekstilė. Shihoko Fukumoto sukūrė kambarį arbatai gerti iš keturių drobių, kurių spalvos leidžia erdvę pavadinti miglos kambariu. Indigo spalva turi išreikšti dvasinę zoną. Ir šis meditacijos kambarėlis, ir Tomoko Baba iš vilnonių siūlų suręstas jaukus voratinklis, ir Machiko Agano iš meškerės valo numegztas tinklas, apklijuotas popieriumi, yra atnašavimas dvasiai. Meditacinės erdvės veikia kaip sklandantys ore simboliniai drabužiai. Taip pat tobulai technologiškai atliktas, tačiau idėją, o ne techniką kaip savo tikslą iškelia Masako Kitagawa darbas "Gyvenimas iš mano rankų". Žemėlapis, suplėšytas į skutelius, kalba apie patirtą žemės drebėjimą, o juos sujungiantys rankų atspaudai nurodo į žmones, padėjusius kitiems nelaimei ištikus. Suzumi Noda keletą kėdžių ir porą marškinių padengia į isteriją vedančiais žodžiais: dieta ir kalorijos. Menininkė siekia šiuos žodžius nuzulinti, nuvalkioti ir taip numarinti. Kiekvienas kūrinys iš Japoniškos kolekcijos vienaip ar kitaip susijęs su tradicija ir pagarba tobulumo siekiančiai kultūrai.

iliustracija
John K. Raustein (Norvegija). "Visų amatų meistro rankšluostinė siena". 2005 m.

Suomė Silja Puranen surinko menininkus iš įvairių Šiaurės Europos šalių. Viskas arčiau konkretybės ir arčiau asmeniškų patirčių. Panašu, kad šiauriečiai vis dar mėgsta save apmąstyti, apdainuoti ir apmegzti tamsiais ilgais žiemos vakarais. Totorių kilmės suomė Niran Baibulat vąšeliu išnėrė visą totoriškų patiekalų meniu. Nerti pyragėliai su mėsa ir tampriai susiūti obuolių pyrago sluoksniai lėkštėje nukelia į tariamąjį mąstymą, kuriuo meistriškai naudodavomės smėlio dėžės eroje kepdami savus konditerinius stebuklus. Žvelgdamas iš šalies net nesuuostum, kad šie tobuli žaislai yra skaudaus totoriško svetimumo Suomijoje išraiška ir atmetamo identiteto įtvirtinimo aktas. Švedas Petteris Hellsingas irgi labai jutimiška instaliacija pasakoja seno namo istoriją. Kažkada namas buvo šaunus, o po gaisro jame lankosi tik benamiai ir vaikai. Matyti prabangos likučiai ir pagalvės su išsiuvinėtais veidais. Europiečiams daiktai nuo seno byloja ir kalba. Isolde Venrooy iš Nyderlandų iš kartoninių dėžių siūna naujus atvaizdus. Sally Williams iš Didžiosios Britanijos kalbina audinį iš arti prikišusi akį: eksponuoja mikroskopu išdidintą audinio vaizdą. Atrodo įspūdingai ir kiek ironiškai skalbimo miltelių reklamų kontekste. Pietietiškas kolekcijos inkliuzas F. Marquespenteado iš Portugalijos pagal pokalbius su portugalais vyrais sukomponuoja vyro atvaizdą be nugaros (kad nebūtų ko atsukti) ir be rankų (jas reikia slėpti – kruvinos) ir su didžiuliu lyties organu (esminis atributas). Tačiau norvegas Johnas K. Rausteinas tuojau pat išsižada mačistinio vyro supratimo ir demonstruoja vienuoliškos kantrybės reikalaujantį kruopštumą, smulkiais dygsniukais siuvinėdamas įvairias mašinerijas. Gatvės portugalai pašiurptų dėl tokios vyro veiklos ne mažiau, nei tarpukario amerikonai, sužinoję, kad yra lietuvių moterų, užsiimančių tokia atseit vyriška veikla kaip stomatologija. Serbė Snežana Skoko kaip daiktinį įrodymą demonstruoja stalelį, prie kurio kelios damos gėrė kavą, siuvinėjo rankdarbius ir diskutavo meno temomis. Joms buvo iškilę klausimai, kurie ir man pačiai ne taip jau senai knietėjo aptarinėjant paskutinę ŠMC parodą: ar bienalės fabrikuoja meną?

iliustracija
Shihoko Fukumoto (Japonija). "Miglos arbatos namelis". 2003 m.
K. Ushiro nuotr.

Amerikietiškąjį rinkinį pristato kuratorius Jonas Ericas Riisas. Ši dalis mažiau vientisa, kaip ir pati Amerika. Lia Cook užprogramuoja mašiną išausti didžiuliu formatu mažos mergaitės nuotraukas iš asmeninio albumo. Atvaizdas tampa pakylėtas ir jutimiškas. Cynthia Schira į didelį formatą perkelia naktinio didmiesčio abstrahuotas šviesas. Tačiau iš visų Amerikos rinkinyje pristatytų autorių tik pats Jonas Ericas Riisas labiausiai įsijaučia į suteiktą galimybę suregzti idėją. Jo sukurtas drabužis iš išorės turi kamufliažo tekstūrą, nurodančią į karą. O vidinėje pusėje kraujo raudonumo fone išsiuvinėti namus sakralizuojantys žodžiai "Namai, mieli namučiai". Darbas, pavadintas "Laisvės kaina", kalba apie karo dialektiką.

iliustracija
Cooltūristės. "Mis(s)apropriacija". 2005 m.
M. Vosyliūtės nuotr.

Kad ir kokie skirtingi buvo suomės, japonės ir amerikiečio rinkiniai, jie turėjo savo pozicijas. Todėl kilo pretekstas diskusijoms. Pas mus gausu menininkų, kurių vardai gerai žinomi, tačiau jų pozicija ne – nesvarbu, kokią temą jie pasirinktų. Juos atpažinsite iš iškilmingai tariamų aptakių frazių: "supraskit kaip norit" arba "čia jūsų reikalas, kiek norėsite įsijausti ir kiek leis išsilavinimas". Tokį vingrų slapukavimą ir populiarių dalykų spėliojimą įvardyčiau kaip liūdnąjį posovietinio laikotarpio palikimą. Tačiau smagu, kad susiformavo ir naujo tipo kūrėjų, kurių vardų nežinome, tačiau kiekvienas kurių žingsnis yra sąmoninga pozicija. Kalbu apie "Cooltūrisčių" komandą. Jų projektą tekstilės bienalėje pamatai pirmiausia (po to, kai nuvarė limuziną) – jis pasitinka prie įėjimo į Žilinsko galeriją. Petro Mazūro "Žmogui" cooltūristės prisegė kregždutes iš Jono Mikėno skulptūros "Pirmosios kregždės" – tik minkštas ir rožinės spalvos. Šį veiksmą anoniminė grupė vadina "mis(s)apropriacija" – t.y. neteisingu pasisavinimu, kuris akcentuoja kūrinio panaudojimo paklaidą. Tai – tyčinis lengvo pobūdžio elgesys su menu tam, kad sukiltų abejonės vyriška hierarchija. Kartu tai – apgalvota strategija naujoms prasmėms kurti ir uzurpuotoms viešosioms erdvėms trikdyti.

Net jei jūs visiškai nesutinkate su cooltūrisčių pozicija, tikrai rasite dėl ko padiskutuoti ir neatsitrenksite į rūsčią nesuprasto "genijaus" nugarą.

 

Skaitytojų vertinimai


5741. nuomone2005-11-09 19:34
kazkodel abejones vyriska hierarchija nesukilo. sukilo abejones del coolturisciu gero skonio ir subtilumo. kokio noretume tiketis is moteru tuo labiau meninikiu.

5745. išvada :-) 2005-11-10 11:49
Po "nuomone" slepiasi hierarchijos atstovas - jie visada moko kitus gero skonio. Ypač moteris. Bet geras skonis ir subtilumas - genijų kompetencija. Moterys to niekada nesupras:)

5746. nuomone2005-11-10 14:28
bet kodel vis norisi pajoti ant to hierarchijos atstovo? tegu stovi sau. o jus irgi sau - su savo cool mezgalais, veltiniais ir virtuviniais bajeriais.

5747. turbut genijus2005-11-10 14:35
jos tikisi kad sutrikde viesaja erdve. gal tik pademonstravo savo bejegiskuma.

5748. to nuomone2005-11-10 14:43
Man rodos, coolturisciu darbas ne apie tai, kas (ir kam) stovi. Tai hierarchija susirupinusiu geniju reikalas. O cia svarbiausia - kontekstualumas. Ieskokite atsakymu knygoje "Lietuviski patiekalai".

5749. bite2005-11-10 15:18
rozines kregzdutes paprasciausiai saiposi is rimtu jusu snukiu. Yra zinoma mananciu kad visose aikstese uz daug pinigu svarbu pastatyti po monumentalu pimpala su Karaliaus mindaugo veidu, ar kunigaikscio gedimino bruozais. Ir turi buti is granito arba is metalo - kaip gelezine erekcija. visai kaip viduramziais:) o moterys turetu siuvineti slepetes.:) nu vyrai... jei norit toliau snauskit apipuvusiuose milzinkapiuose ir ignoruokite issivysciusias visuomenes, bei ta fakta, kad daugelis meininkiu jau dirba kur kas geriau ir idomiau.

5752. genijaus nuomone2005-11-10 19:29
jeigu nemaotote skirtumo tarp mindaugo su gediminu ir sitos skulpturos tai gal prasikrapstykite akis. jeigu tai pades. rozines kregzdutes yra paprasciausias sudas. ir sugalvojimas yra niekam tikes. pagimdytas tusciaziedzio tekstiles katedros entuziazmo. prodykit man viena vienintele kuri padarys geriau uz mazura. tikslumo delei: milzinkapiai nepuva. o erekcija yra labai geras dalykas.

5753. gn2005-11-10 19:33
bet jus ir siuvinejate slepetes. o ka gi daugiau darote. didzioji dauguma skulpturu iki viduramziu tikrai netraukia. tai labai grazus laikotarpis mene.

5754. orifleim2005-11-10 22:00
kvaišės/iai-norėta pasakyti kad Mazuras toks pat B...ys kaip ir Mikėnas(nors ir nedainavo širaka strana maja radnaja),juk abu iš M raidės.

5755. coolturistes2005-11-10 23:01
Mums ir Mikenas, ir Mazuras - talentingi ir pagarbos verti menininkai. Kiekvienas izvelgia prasmes pagal savo isprusimo ir sugedimo laipsni. Mis(s)apropriacija - (s)kulpturine refleksija, ir jei toks judesys jums per sunkus, tai nereikia deti ant kitu.

5756. orifleim2005-11-10 23:21
Mis(s)apropriacija -tai tokie naujos rūšies tamponai,kurių mes dar nereklamuojame.

5757. to 57562005-11-10 23:25
orifleim - tai toks seno modelio kondonas, kuris jau isimtas is apyvartos ir dabar naudojamas kaip internetiniu komentaru filtras.

5758. misha (mot.gmn.)2005-11-11 09:28
Labai simpatiskas coolturisciu darbas, ir jei Mazuras nebutu simpatingas ir saunus zmogus , jis nebutu leides. Taigi - viena protinga galva zaidzia su coolturisciu izvalgiom galvom. Kol pleshotes gerkles del to kas gaus nepilnavertishkumo komplekso pirma priza - cia ivyko labai idomus zaidimas: Skulpturoje zmogaus figura kai tiesiog stovi ir nieko nelaiko, tai yra tiesiog vyro, moters ar konkretaus zmogaus figura. KAI TIKTAI SKULPTURAI IDEDAMA KAZKAS I RANKAS - JI TAMPA ALEGORIJA. jei knyga - tai mokslo, jei palmes saleke - tai kancios, jei sautuvas-tai karo, jei KREGZDUTES (siuo atveju)- tai skrydzio i kosmosa:)! Zodziu sio projekto metu Vilnius ir Kaunas turejo po kosmonauta - vyra ir moteri. Argi ne puiku, net jus sovinistukai galetumet dziaugtis, juk gavosi - HETEROSEKSUALI pora, Aciu dievui. ha ha ha

5759. lakūnas2005-11-11 14:23
---skrydžio į kosmosą? o kodel ne konservatorių partijos?juk sakė Atlanta -dangaus gyvos žirklės...

5761. gyvos žirklės2005-11-11 16:20
Gali būti ir pavasario, ir amžino gyvenimo. Galėtų ir dainą transliuoti - visiems būtų linksmiau:)

5762. karoche2005-11-11 17:31
kregzdutes daba vezh daug reiksmiu je je jea

5763. kiskis p - mishai (mot gmn)2005-11-11 18:42
ar kai klausotes muzikos isivaizduojate pionierius kurie prieina upeli ir iveikia ji? ar kaip renka metalo lauza? tuomet muzika jums kazka sako, ar ne?

5764. nemiha - kiskiui p2005-11-11 18:45
Jauciu, kad kazkas jusu tekste po tais pionieriais pakasta, bet niekaip neisikertu, kas. Gal padetumet?

5765. kiskis p2005-11-11 18:56
raudoni kaklaraisciai. kas gi daugiau.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 64 iš 82 
21:40:04 Oct 31, 2010   
Feb 2008 Jun 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba