ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-06-06 nr. 895

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

MYKOLAS VAITKUS. Vydūnas (82) • ROLANDAS KAUŠAS. Barbarai prie Romos vartų? (144) • -js-. Sekmadienio postilė (4) • Su Vilniaus universiteto docente, humanitarinių mokslų daktare DALIA ČIOČYTE kalbasi lietuvių filologijos studentės Agnė Kazlauskaitė, Erika Malažinskaitė ir Emilija Visockaitė. Pašaukimą galima išsiugdyti (4) • PATRICK SÜSKIND. Amnezija in litteris (5) • SIGITAS GEDA. Užuolaida ir žalias vazonėlis (10) • Su kompozitoriumi, LR kultūros viceministru GINTARU SODEIKA kalbasi Skaidra Trilupaitytė. Apie Fluxus reikšmę Atgimimo metais, vietinį avangardą bei meno ir politikos sąsajasFERNANDO PESSOA. Įsimylėjęs piemuo (2) • TOMAS PETRULIS. Eilės (2) • IEVA GUDMONAITĖ. EilėsRENATA ŠERELYTĖ. Žmogus-žvėris gyvenime ir komiksuoseJERONIMAS BRAZAITIS. Tiksli „Uliso“ veiksmo trukmė (69) • NIJOLĖ LAURINKIENĖ. Rasojančių rugių šventė (1) (1) • KOSTAS POŠKUS. Alytietiškos istorijos. Liūtukai Stalino snukiais ir kt.REDAS DIRŽYS. Saugokitės: neoistas S. Home’as atvyksta į Lietuvą! (2) • 1-asis tarptautinis neoistų manifestas. Niekio link. 8-asis pozityviai nusiteikusios kartos manifestas. Viva neoizmas (13) • as cia dabar pasakysiu viska (599) • 2008 m. birželio 13 d. Nr. 22 (896) turinys (15) •

Saugokitės: neoistas S. Home’as atvyksta į Lietuvą!

REDAS DIRŽYS

[skaityti komentarus]

Yra daug įvairių nuomonių, kada atsirado neoizmas. Jau kelis dešimtmečius kolektyvinę neoistų veiklą nori privatizuoti Istvanas Kantoras (g. 1949 m. Budapešte), kuris save laiko pagrindine šio anoniminio reiškinio figūra. Kuo toliau, tuo labiau jis ankstina datą, kada, pasak jo, prasidėjo neoistų aktyvizmas. Paskutinė versija – 1979 m. vasario 14 d. Monrealio „Vehicule Art“ scenoje jo atliktas „Postkoncertas“ ir yra „neoistų sąmokslo pradžia“.

O iš tiesų Kantoras 1978 m. kurį laiką praleido Portlando akademijoje, kurią 1977 m. įkūrė pašto menininkai dr. Alas Ackermanas-Sprogdintojas ir jo sugėrovas Davidas Zackas-Australas. 1977 m. rudenį Zackas paskelbė „visiems prieinamos popžvaigždės“, vadinamos Monty Cantsinu, sukūrimo planą. Idėja paprasta: koncertą Monty Cantsino vardu gali surengti kiekvienas, šis vardas taps garsus, kai pakankamai daug žmonių pradės tai daryti. Alkoholio ir narkotikų migloje, kuri tvyrojo akademijoje, Zackas subūrė ir sekėjų būrį. Pirmasis Monty Cantsino vardu koncertavęs atlikėjas buvo latvis emigrantas akustinis pankas Maris Kundzinas, o netrukus jo pavyzdžiu pasekė ir kiti akademijos nariai. Zackas ir Kundzinas po visą pasaulį išsiuntinėjo atvirlaiškius, kuriuose kvietė visus tapti Monty Cantsinais.

Apskritai akademijos veikla buvo sąmoningas avangardas. Jos steigėjai ketino sukurti antiideologinį andergraundinį judėjimą ir pavadinti jį „Ne Izmu“. Būtent ši idėja Kantorą ir jo bičiulius pankus paskatino įkurti grupę pavadinimu „Neoistai“ ir taip transformuoti „Ne Izmą“ į neoizmą. Nuo 1975 iki 1985 m. tai buvo bene vienintelė avangardo grupė, todėl ji turėtų būti priskirta prie tradicijos, siejančios futurizmą, dada, situacionizmą ir fluxus.

Daugialypė Monty Cantsino tapatybė, kurią išpažino dauguma neoistų tinklo narių, buvo akivaizdi užuomina į viduramžiais gyvavusį Laisvosios Dvasios judėjimą. Tą bylojo net ir vardo etimologija – Monty Can’t Sin („Montis negali nusidėti“)! Laisvosios Dvasios judėjimas buvo tipiška feodalizmo eros erezija, teigianti, kad Dievas yra visur ir kiekvienas yra Dievas – o kadangi Dievas negali nusidėti, tai nuodėmė išvis neegzistuoja. Pragaras atsirado tam, kad sulaikytų mus nuo to, ko norime, o šventvagystė, girtuokliavimas ir nesantuokiniai santykiai yra šventi aktai.

Pagrindinę neoistų veiklą sudarė manifestų rašymas, aktyvizmas (koncertai, performansai, instaliacijos), jų dokumentavimas ir videodemonstravimai. Nuo 1980 m. neoistai pratęsė jau du dešimtmečius Niujorko kultūrininkų plėtotą Apartamentų festivalio idėją, kuri buvo vienokiais ar kitokiais būdais praktikuojama jų loftuose. (Kitais žodžiais tariant, tai būdavo konspiraciniuose butuose rengiami susibūrimai, kurie paprastai trukdavo savaitę.) Apartamentų festivaliai idėjiškai išsikvėpė jau 1986 m., o 1988 m. įvykęs paskutinis vadinamasis milijoninis festivalis buvo visiškai beviltiškas... (Aiškumo dėlei reiktų pabrėžti, kad Apartamentų festivaliai nei idėjų, nei formos požiūriu neturi nieko bendra su prieš dešimtmetį Vilniuje įgyvendintu konceptualiu establišmentinės natūros projektu „Butas“.)

Vengrijos komunistų partijos nomenklatūros šulo sūnus (nuolat tėvų remiamas) Kantoras nesugebėjo plėtoti Monty Cantsino idėjos – jo rankose ši idėja tiesiog regresavo. Kiekvienam, darančiam šokiruojančius performansus, jis pasiūlydavo „savo neoistinę kėdę“, kad būtų kuriamas „atviros popžvaigždės“ įvaizdis. Kai 9-ojo dešimtmečio viduryje Monty Cantsino identitetu masiškai užsiėmė Europos neoistai ir judėjimas įgavo platų tarptautinį rezonansą, Kantoras ėmė visiems siuntinėti laiškus įrodinėdamas, kad jis yra „tikrasis“ Monty Cantsinas, ir taip sušiko visą idėją. Paskui buvo dar vieno Monrealio neoisto Kiki Bonbono pareiškimas, kad neoizmo pavadinimą sugalvojo jis. Zackas nedelsdamas pareiškė, kad Monty Cantsino idėja yra jo iniciatyva...

Vienas pagrindinių judėjimo ideologų Stewartas Home’as 9-ojo dešimtmečio pabaigoje nusprendė, kad su visu šiuo mėšlu jis nebenori turėti nieko bendro, ir užsiėmė plagiarizmo festivaliais bei meno streiko idėjomis. Home’ui atsiribojus nuo neoizmo, jo buvę bendražygiai – Johnas Berndtas, Florianas Crameris, Geza Perneczkis ir keletas kitų – prie neoizmo stengėsi priskirti vėlesnius jo darbus. Ypač kėsinosi neoizmu pavadinti paskutinius žurnalo „Smile“ numerius. (Galbūt buvo siekiama pateikti neoizmą kaip paskutinį gyvavusį avangardą.) Berndtas, pavyzdžiui, netgi buvo pagaminęs plakatus su šūkiu SAUGOKITĖS: STEWARTAS HOME’AS TEBĖRA NEOISTAS. Pagal fluxus analogiją Home’ui jis priskyrė Henry Flynto vaidmenį, o Zackui – George’o Mačiūno.

Buvę aktyvūs neoizmo veikėjai Lloydas Dunnas ir Florianas Crameris šių metų birželio 27–28 d. ketina atvykti į Alytuje rengiamą meno streiko konferenciją, kurioje bus plėtojama „Vilniaus – Europos kultūros sostinės“ pasaulinio boikoto idėja, kuriamos „rimtosios kultūros“ malšinimo ir kultūrinės sociumo debienalizacijos strategijos bei taktikos. Home’as į Alytų atvyks ilgesniam laikui vasaros pabaigoje, kad apibendrintų strategijas ir parengtų kitų metų meno streiko planą. Atvykęs į Lietuvą, jis pristatys ir šiuo metu spaudai rengiamą savo knygos „Kultūros antpuolis“ („The Assault on Culture“) vertimą į lietuvių kalbą.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


120625. ...2008-06-17 11:30
lauksime pasidalinimo įspūdžiais po konferencijos

120679. twiceafterdinner2008-06-17 20:07
Jei neklystu, neoistui Kantorui Kanadoje paskirta premija uz svaru indeli i vaizduojamaji menas. Jau vien del to jis yra eilinis soumenas, o ne neoistas.

Rodoma versija 21 iš 24 
22:54:18 Sep 26, 2010   
Jan 2008 May 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba