Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-02-22 nr. 3178

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Barbara Gruszka-Zych.
KRYNICA
32
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• METŲ VERTĖJO KRĖSLAS – DANGUOLEI ŽALYTEI2
• Juozapas Kazimieras Valaitis.
SVARBIAUSIŲ MŪSŲ VALSTYBĖS ŠVENČIŲ METAS
4

LITERATŪRA 
• Benediktas Januševičius.
MIRTIS ARBA PREMIJA!
2
• SVEČIUOSE DAINA AVUOTINIA

KNYGOS 
• „VISAS ČIURLIONIS“
• „VIENOVĖS ĮŽVALGA PLATONO FILOSOFIJOJE“
• „VALIOS METAFIZIKA: SCHOPENHAUERIO FILOSOFIJOS INTERPRETACIJOS“
• „TYLIOSIOS ALTERNATYVOS“
• Gintarė Adomaitytė.
MAN GAILA, GAILA, GAILA
• 2007 METŲ „METŲ KNYGOS “ TITULĄ PELNĖ „SRAIGĖ SU BEISBOLO LAZDA“ IR „SLIEKO PASAKA“5
• (PA)SKAITINIAI5
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• TEATRAS BE KOMERCIJOS APNAŠŲ
• VĖL PAS ADOMĄ
• ŠIAULIŲ DRAMOS TEATRAS VIEŠĖS VILNIUJE
• „LAISVĖS KAINA“

DAILĖ 
• Jurgita Jasinskaitė.
KERAMINĖS ISTORIJOS TĘSIASI
45
 KALNAIS IR PAKALNĖM12

PAVELDAS 
• Nijolė Tumėnienė.
EKSPERIMENTAS: VAIZDO IR TEKSTO JUNGTIES BEIEŠKANT
3

POEZIJA 
• RŪTA BURBAITĖ20

PROZA 
• Vetusta Prišmantienė.
AŠ PAŽINAU JŪSŲ RAŠTĄ
9

VERTIMAI 
• Mariusz Wilk.
KANINO NOSIS
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Elvyra Markevičiūtė.
STUDENTŲ IMPROVIZACIJOS KLAIPĖDOS MIESTO TEMA
1
• TRUMPAMETRAŽIŲ OPERŲ FESTIVALIS

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• „VAIDENIS 2008“ – VAIKŲ IR JAUNIMO TEATRO FESTIVALIS

KRONIKA 
• KLASIKOS VAIZDAI
• LAIŠKAS VASARIO 16-OSIOS MINĖJIMO RENGĖJAMS2

DE PROFUNDIS 
• Justinas Bočiarovas.
LIŪDNA ISTORIJA
6
• Mindaugas Briedis.
IŠ CIKLO ĮVYKIAI PLANETARIUME

DAILĖ

KALNAIS IR PAKALNĖM

[skaityti komentarus]

iliustracija
Žygimantas Augustinas.
„Peizažas # 2”. 2007

Norėdami geriau pažinti daiktą, papras­tai jį prisitraukiame arčiau. Giliau pažinus, išryškėja ir visi trūkumai. Tačiau nuoseklus Žygimanto Augustino kūrybos metodas veikia atvirkščiai. Išryškėję jo paveiks­lų objektų trūkumai virsta privalumais.

Naujoje Žygimanto Augustino paro­doje „Žmogaus kūnas: ženklas ir peizažas“ eksponuojamas keturių darbų ciklas „Peizažai # 1–4“, kur akis į akį susiduri su tikra rankų, pilvų ir kaklų didybe. Taip jau yra, kad kūrinys arba „kalba“ su tavimi, arba ne. Žygimanto Augustino netyli... Dailininko akiai atsidūrus itin arti vaizduojamo kūno, įtaigiai prabyla net sąnariai, raktikauliai, oda. Maža to – jie auga, stiebiasi ir plečiasi, kol galiausiai ima dunksoti.

Objekto suvokimas priklauso ir nuo to, iš kokio atstumo į jį žvelgi. Žygimanto Augustino žvilgsnį šiuo požiūriu pavadinčiau padoriai smalsiu. Viena vertus, dailininko akis taip arti kūno, jog net nejauku. Tačiau dailininkas elgiasi galantiškai. Kad trūkumus paverstų privalumais ar juos nutylėtų, jis paprasčiausiai prieina per arti... Štai ir visa paslaptis – objektas ima lietis, lieka tik spalva, kontūras ir šviesa. Nenorom imi smalsauti, ką taip įdėmiai ir taktiškai tyrinėja Žygimantas Augustinas.

Šio paveikslų ciklo koloritą ir šviesotamsą galima lyginti su chiaroscuro formų modeliavimu. Paveikslai kelia ir viešo intymumo jausmą. Gaiviai rausvas petys, raktikaulio metamas šešėlis primena asmeninę patirtį. Tarsi pro seniai „pažįstamą“ petį, didelį ir kartais neįveikiamą, nelyginant kalnas, žiūrėtum į naktį... Taigi gilinantis į Žygimanto Augustino kūrinių motyvus ir plastiką, iškyla pavojus nuklysti į sentimentalumą.

Alfonsas Andriuškevičius, kalbėdamas apie Žygimanto Augustino manierą, vardija bemaž visus įmanomus meninės išraiškos „realizmus“, kol galiausiai apsistoja ties vadinamuoju „citatiniu“. Tačiau žvelgiant į „Peizažą # 3“, kur pavaizduotas didingas rausvų krumplių ir išvagotos odos masyvas, kyla mintis ir apie siurrealizmą bei Salvadoro Dali kūrinius. „Peizažo # 2“ erdvių platybėse stebina „stūksantys pečiai“, „augantys pirštai“, „plytintis pilvas“... Atsidūręs šioje paslaptingoje dykumoje, tiesiog keliauji nuo vienos asociacijos prie kitos. Štai mintis, kurią dažnai išsako menininkai, kuriantys aktus: „Nuogas kūnas yra gražus.“ Tačiau „Peizažų # 1–4“ vaizdiniai verčia žavėtis tik atskiru kūno fragmentu, kad ir bamba.

Žygimanto Augustino kūrinių akivaizdoje gali pasijusti ne tik vienas prieš drobę, bet ir šiek tiek nereikalingas. Iš pirmo žvilgsnio čia matai tik dailininką, įdėmiai ir skvarbiai žvelgiantį į kūną. Tačiau ilgainiui supranti, jog užklupai jį betyrinėjantį patį save. Dar daugiau – iš savo kūno materijos čia pat kuriantį kalnynus ir slėnius, tarsi pati gamta ar demiurgas. Nors didžioji Žygimanto Augustino „realizmų“ dalis atmiešta ironija, ir šiame cikle sarkazmą nustelbia kitos potekstės. Tai didybės pojūtis, kuris kupinas dviprasmybių. Nežinia, ar už jo slypi tik pašaipus žvilgsnis į aplinką, ar menininko akivaizdžiai demonstruojamas narcisizmas.

Viena svarbi ypatybė vienija visus ciklo „Peizažai # 1–4“ kūrinius. Tai mastas, objektų dydis. Paprastai, kai kalbame apie ką nors didelį, masyvų, peršasi monumentalumo sąvoka. Šiuo atveju vien to nepakanka. Didingumas čia yra ne savitikslis, o svarbus ir reikšmingas. Paveikslų objektai –­ atpažįstami ir „savi“. Bet jie kelia ir abejonių. Ar tai, kas vaizduojama, apskritai gali būti vadinama objektu? Išimtimi galima laikyti „peizažą # 3“ – matomos aiškios ribos, motyvas nesunkiai suvokiamas kaip materialus vienetas. Tačiau kaip apibūdinti tris likusius, ypač „Peizažą # 1“? Pripratintas prie gigantiškų akių, lūpų ar net sėdynių, sukeliančių tikslias asociacijas, čia žiūrovo žvilgsnis sutrinka. Linkiai, vingiai, pakilimai. Aukštyn, žemyn, slysti, kilti... Smagu, bet nieko konkretaus. Tuomet ateina džiaugsmingas pažinimas, jog tai tikrų tikriausias peizažas –­ daubos ir kalnai, lygumos ir uolos.

Žygimantas Augustinas, demonstruodamas savo intymumą, nejučia į viešumą iškelia ir stebėtojo sielos paslaptis. Nespėji atsikvėpti nuo paveikslų sukeltų minčių, o visa slapta nostalgija, geiduliai ir nuostaba – tarsi ant delno. Dailininkas meistriškai įtraukia žiūrovą į pokalbį su kūriniu. Tai viena svarbiausių Žygimanto Augustino kūrybos savybių.

Menininkai visais laikais turėjo paslaptingų magiškų gebėjimų. Tik visi Žygimanto Augustino „pokštai“ tokie paprasti ir subtilūs, jog gali jų ir nepastebėti. Žvelgdamas į šio menininko kūrinius, proto ir jausmų „drabužius“ nusimeti savaime ir beveik savo valia. Taigi kaskart įdomu stebėti, kaip stebuklingais kalnais ir pakalnėm keliauja įžvalgi ir paslaptinga Žygimanto Augustino akis...

 

Skaitytojų vertinimai


45474. emilija2008-02-26 23:12
Taip, bamba gal ir primena "tornado", bet mane begalo nervina "nevalyva" tapyba. Su mintimis gal ir viskas gerai, bet tokiam polekiui labai truksta profesionalesnes technikos. Ir vel prisimenu diskusija apie lietuviska "Repina"-Juska, jam, beje truksta minciu, bet amerikietiskas tradicijas puoselejanciam Zygimantui,deja, labai pritruksta formos pazinimo, nors viskas yra gerai su "galva"... Kaip Lietuvos kontekstui lyg ir viskas gerai, bet manes tai tikrai netenkina...

45481. kiskis p2008-02-27 12:12
kas parase sita straipsni?

45484. Siūlas2008-02-27 14:53
Parase dar viena moksleive;) del to ir slepia tikraji varda;))

45487. i2008-02-27 16:54
Zygimatas aiskiai nusivaziavo. kol tape sarkastiskus savo autoportretus, viskas dar atrode puse bedos, bet tik tam sarkazmui ir uzteko parako. o toliau vis paneseja i kazkoki salonini, labai teisingai pasakyta - navalyvos _ tapybos atstova

45515. blevyzga2008-02-28 23:05
straipsni parase tikrai ne moksleive. ir faktas, kad redakcija "pamirso" nurodyti autoriu, stebina ir pati autoriu...o kas liecia augustina, tai niekada nebuvo ir nebus vienos ir kategoriskos nuomones apie siuolaikine lietuviu daile. manau, kurinio vertinimas is dalies priklauso nuo to, kaip jis ziurova veikia asmeniskai.

45519. jo...2008-02-29 02:01
taigi popieriniame litmenije parasyta, kad teksta rase, tai kodel cia ja pamirso irasyti - nezinia

45522. Na?2008-02-29 12:01
Ir kas gi "ta" paslaptingoji? taip niekas ir neparso.

45531. ajajai2008-02-29 15:10
subines, nusipirkit kioske laikrasti ir perskaitysit, virtualus anonimiski komentuotojai

45558. Anaba2008-03-01 16:38
Straipsni parase Sapoka,siaubas kaip nusivaziavo...

45560. abana2008-03-01 17:21
baik, Sapoka, geriau uzsiimk rimtais dalykais, arba bent jau pasirasyk, kaip zmogus,

45589. Sapoka2008-03-02 20:17
Gerai,

45625. straipsnio autore Aiste2008-03-04 16:01
kas dar per Sapoka????? vyrai moterys, man truputi liudna skaityti tokius neprofesionalius komentarus. geriau apie pati straipsni kalbetumete. zinoma, "siaubas kaip nusivaziavo"(anaba) irgi komentaras...bet kiekvienas turi savo nuomone.tai, ka parasiau yra impresionistine darbu ciklo analize. kas zino, supras ka tai reiskia. tad straipsyje neverta ieskoti nuoseklumo ar tikslios metodines analizes. nes tokio pobudzio interpretacija nereikalauja argumentu. tai yra ese tipo aptarimas.va taip va.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 10 
17:00:46 Sep 20, 2010   
Jan 2008 May 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba