Praėjusį savaitgalį grupelei kviestinių žmonių buvo pasiūlyta trumpam palikti šurmuliuojantį Vilnių ir sudalyvauti "Greitkelio" projekto atviručių rinkinio-katalogo pristatyme. Projekto sumanytojas Juozas Laivys susirinkusiems draugiškai pasiūlė susėsti į autobusą, kuriame ir buvo numatyta pristatyti katalogą. Katalogo pristatymui skirti pasisakymai, papildyti Lietuvos poetų eilėmis (skaitė R. Saladžius), autografais ir pan., išklausyti projekto idėją atitinkančioje vietoje greitkelio VilniusKaunas ruože. Autobusas, judantis Kauno kryptimi ir atgal, susirinkusiems svečiams nesukėlė klaustrofobiškos nuotaikos, o renginys toli gražu nepriminė nuobodžios turistinės kelionės.
"Galerijos VilniusKaunas" atvirukų rinkinį sudaro šimtas atvirukų, kurie atitinka visus 100 greitkelio kilometrų. Projekte dalyvavo apie 50 menininkų, pasiūliusių panašų skaičių ambicingų šiuolaikiškų kūrybinių idėjų. Katalogas sudarytas iš pavienių atvirlaiškių, tad reali pasklidimo po skirtingas pasaulio šalis ir įvairiapusiško eksploatavimo galimybė.
Pristatant projekto idėją, su kuria trumpai buvo galima susipažinti ŠMC "Interviu" žurnale (2005 Nr. 4), sudėlioti esminiai akcentai. Projektas "Meno galerija greitkelyje VilniusKaunas" apima vieną pirmųjų 100 kilometrų automagistralės ruožų. Ore sklandančiai dipolio (VilniusKaunas) idėjai menininkai bando užbėgti "už akių" ir kūrybiškai išnaudoti bei kolonizuoti esamą (kol kas laisvą) teritoriją. Kitaip nei iki šiol, čia architektūrinės formos būtų priverstos derintis prie vizualiojo meno uzurpuotos erdvės. Panašios intencijos įgyvendintos praėjusią vasarą vykusiame akmens skulptūros simpoziume "Laisvės alėja = skulptūrų galerija" Kaune, kurio rezultatus buvo galima įvertinti Laisvės alėjos prospekte, tačiau projektai nėra adekvatūs ir sunkiai palyginami.
Galerijai numatyta vieta imponuoja savo specifika tai dinamiška, judėjimui skirta zona, dažniausiai sustojant tik pakelės kavinukėse, miestų prieigose. Meno kūrinių intervencija į "skubėjimo-vartojimo" tempo koordinačių sistemą susitelkia į netikėtą, tačiau būtent tuo ir efektyvią meninę strategiją.
Meno galerija po atviru dangumi viešoje urbanistinėje erdvėje ieško santykio su žiūrovu/pakeleiviu. Kai kurie erdviniai projektai rekomenduoja nukrypti nuo greitkelio trajektorijos, sumažinti leistiną greitį ar kitaip manipuliuoja vairuotojo pastabumu. Suvokėjo žvilgsnis pro automobilio langą yra ribojamas greičio, tad neatsitiktinai įprasminamas laiko momentas, kuris neretai ignoruojamas ir erdviniams menams nebūdingas.
Projekto dislokacijos vieta imponuoja ir apmąstomų temų spektru. Siūlomi įgyvendinti kūriniai susiję su istoriškai kvestionuojamomis, ekologinėmis, paveldo apsaugos, technologinėmis, socialiai, ekonomiškai, kultūriškai angažuotomis temomis.
Dauguma kataloge pristatytų meninių sumanymų nėra monumentalūs, neseka konvencionaliomis formomis tai trumpalaikiai, efemeriški, tįstantys laike, utopiški ir ironizuojantys, paremti socialine kritika projektai. Pirmąją nuorodą į galeriją žymi elektroninis stendas, kuriame deklaruojama, kad "Jeigu Jūs šiame kelyje išvysite ką nors neįprasto, tikėtina, kad tai menas". Toks užrašas magistralės ekrane taikliai nusako siūlomus projektus, kurie pasitinka piešinių, afišų, tekstų ir akcijų ar labiau apčiuopiamesniu (objekto, instaliacijos, net maisto patiekalo) formatu. Yra ir patrauklių, absurdiškų, žiūrovo/suvokėjo intervenciją skatinančių kūrinių.
Projekte pristatomus kūrinius nėra lengva komentuoti, o tuo labiau įgyvendinti. Tokių pseudosumanymų kaip, pavyzdžiui, permatomų juostinių užuolaidų (naudojamų prekybos centrų įėjimuose į sandėlius) pakabinimas virš viaduko arba "Ant greitkelio, kur draudžiama sustoti, parašytas eilėraštis" sunkiai suderinami su kelių eismo taisyklėmis. Kita, nematerialių kūrinių grupė, kaip akcijos (pvz., "Menininkas, nupjaunantis ir surenkantis pakelės žolę tarp Vilniaus ir Kauno") arba performansai ("Kelininkai, apžiūrinėjantys bei analizuojantis tapybos darbus") įtraukia į projektą įvairias socialines grupes, tačiau nesiūlo jokio apčiuopiamesnio rezultato. Aktualiausi, mano manymu, ekologijai skirti kūriniai, kurių paveikumas akivaizdus (pvz. "Pakelės laukuose ties Kruonio hidroakumuliacine elektrine trys natūralaus dydžio besiganančių karvių muliažai"). Bene labiausiai konfrontuojantys kūriniai (tiek atlikimo forma, tiek sentencijomis) monumentalus "Kūgis automagistralės žiede, kuriuo pakylant ir nusileidžiant susidaro 25 km. Nuo kūgio viršaus, saulėtą dieną, matosi peizažas 50 km spinduliu" ir užrašas, numatytas prie degalinės greitkelyje "Pasaulinės benzino atsargos baigėsi". 25 kilometrai apeliuoja į besibaigiančias benzino atsargas, papildomas jų sąnaudas, atmosferos užterštumą.
Pateikti pavyzdžiai ir paties projekto idėjinis aspektas (o ne realizavimui skirtų rezultatų dokumentavimas) išryškina Laivio akcentuojamą "meno dekvalifikacijos klausimą", abstrakčios sistemos galią. Ši nuostata akivaizdi ir sumanymus siūliusių menininkų sąraše, mat įtraukti tokie pasaulinio garso menininkai kaip Pierreas Bismuthas, Francisas Picabia, grupė "Superflex", kurie dar ryškiau atskleidžia projekto sumanytojo fantazijos ir tikrovės sintezės siekį įgyvendinant absurdiškai ambicingą projektą.
Grįžtant prie projekto katalogo pristatymo vis prisimenu tai, ką Miwon Kwon įvardina ne/vietos bendruomene. Teoretikė, analizuojanti urbanistinei erdvei skirtus specifinės vietos kūrinius, akcentuoja meno kūrinio, kaip konkrečios bendruomenės, padiktuotą rezultatą. "Ne/vietos" bendruomenę savotiškai įteisino katalogo pristatymui skirto autobuso keleiviai, trumpam užpildę meno, orientuoto į konkrečią auditoriją (kurios bent jau laikinai nėra), spragą. Kaip ir kataloge pristatomi projektai, taip ir kviestinių svečių atstovaujama laikina ne/vietos bendruomenė realiai savęs neįteisina ir išliks tik popieriuje ir atmintyje.
grupelei kviestinių žmonių - super apibudinimas manau ir dipolio projektas ir sis tuo ir turi bendrumo. sekmingas babkiu naudojimas saviems interesams .
Projekto dislokacijos vieta imponuoja ir apmąstomų temų spektru. Siūlomi įgyvendinti kūriniai susiję su istoriškai kvestionuojamomis, ekologinėmis, paveldo apsaugos, technologinėmis, socialiai, ekonomiškai, kultūriškai angažuotomis temomis" na chia jau visai kliediesys ish rinkiminio bukleto, perskaichius galima tiesiog laukti stebuklo verto keliu Estisku KUMU
"Autobusas, judantis Kauno kryptimi ir atgal, susirinkusiems svečiams nesukėlė klaustrofobiškos nuotaikos, o renginys toli gražu nepriminė nuobodžios turistinės kelionės":- keli netikslumai- klaustrofobija labiau tinka uzdarai nejudanchiai erdvei ir su ja susietom baimem apibudinti. autobusai,lektuvai ir judejimas ishskiria daugeli kitu fobiju, na o autore rasydama apie paroda ne tiksli ne tai galima vadinti ekskursija( patartina po ranka tureti tarptautiniu zodziu enciklopedija kur rashoma"kolektyvinis kuo nors idomiu objektu, lankymas, ishvyka), tad galima sutikti tik su teiginiu-"ne nuobodi"
"Galerijos greitkelyje VilniusKaunas"
"Greitkelio" projekto
"Galerijos VilniusKaunas"
galima pasimesti lyg ir apie ta pati, bet visdelto kuri versija tiksli
na ir pabaigai erdves poezijos
erdvėje
erdviniams menams
erdviniai projektai
uzurpuotos erdvės
beje skirciau premija kas suskaiciuotu tiksliai kiek kartu tekste panaudotas zodis PROJEKTAS
sekmes
Labai gaila, kad nepakliuvau tarp tų "kviestinių", kaip čia rašoma.
bet is kitos puses, tai gi ir gerai, kad jau bent atsiranda kultūrinių reiškinių, kurie darosi neprieinami besočiai liaudžiai, nelyg porno portalai.
su mielu noru perversčiau šį abumėlį, klaustrofobiškai judančiame savivaldybės lifte, su kultūrai jau seniai nebešvaistančiais lėšų, patosiskais klerkais.
ehe - savas projektas saviems , o pavadinimas garsus ir babkes turbut mokesciu moketoju, o visuomenei tik sis apgailetinas tekstelis net tu aprasomu darbu ner . sveikinu taip ir toliau liaudziai reikia opiumo ne meno .
kur tie katalogai gal kas zino , taigi dipolio mena sake per panorama pavesta kuruoti vartams ir kauno lds galerijai , gerai kad laivys suspejo su savo blefu prasisukti . ka dar domina sis prosektas siulau pasiziureti www.vilnius.lt GREITKELIO GALERIJA
Vienija jaunuosius menininkus iš įvairių Europos šalių, kurie didėjančios ekonominės konkurencijos sąlygomis ieško naujų išraiškos būdų bei erdvių savo kūrybiniams sumanymams įgyvendinti
Projektas padeda jauniems žmonėms kurti savo kultūrinio pažinimo modelį, paremtą menine išraiška
Siekia sukurti ryšių tinklą tarp menininkų ir įvairius jaunimo sambūrius bei judėjimus atstovaujančių organizacijų
Projektas suteikia progą susipažinti su šiuolaikinio meno raida ir dabartinėmis jo kryptimis Europoje ir siūlo galimybę įdėmiau pažvelgti į šiuolaikinio meno vaidmenį bendraeuropineme kontekste
Erdvės specifika
Greitkelis vieša erdvė, jungianti atskirus miestus ir talpinanti vis didėjančius turistų bei automobilių srautus .
Ši erdvė iki šiol kūrybiškai neeksploatuota, ir yra aktuali jaunoms išraiškoms pasireikšti.
Pirminis Greitkelio galerijos sumanymas eksperimentiniais meno kūriniais nutiesti tiltą tarp dviejų didžiausių Lietuvos miestų Vilniaus ir Kauno, o vėliau individualius projektus realizuoti bendradarbiaujant su partneriais jų šalies greitkeliuose.
Tikslai
Suburti jaunuosius menininkus, turinčius savitą raišką, ir norinčius realizuoti savo kūrybines idėjas apibrėžtoje erdvėje.
Skatinti originalias saviraiškos formas, suteikti galimybę jas įgyvendinti viešoje erdvėje įvairioms jaunimo organizacijoms, sambūriams bei judėjimams ir tokiu būdu spręsti jaunimo užimtumo problemą.
Praplėsti greitkelio sampratą, siekiant atkreipti pravažiuojančiųjų dėmesį į kuriantį žmogų.
Skatinti tarptautinį bendradarbiavimą, kultūrinius mainus tarp menininkų ir atskirų bendruomenių iš įvairių Europos šalių.
Siekti, kad jaunieji Europos kūrėjai jaustųsi pilnaverčiai savo kultūrų atstovai.
Suburti jaunuosius menininkus, turinčius savitą raišką, ir norinčius realizuoti savo kūrybines idėjas apibrėžtoje erdvėje.
Skatinti originalias saviraiškos formas, suteikti galimybę jas įgyvendinti viešoje erdvėje įvairioms jaunimo organizacijoms, sambūriams bei judėjimams ir tokiu būdu spręsti jaunimo užimtumo problemą.
Praplėsti greitkelio sampratą, siekiant atkreipti pravažiuojančiųjų dėmesį į kuriantį žmogų.
Skatinti tarptautinį bendradarbiavimą, kultūrinius mainus tarp menininkų ir atskirų bendruomenių iš įvairių Europos šalių.
Siekti, kad jaunieji Europos kūrėjai jaustųsi pilnaverčiai savo kultūrų atstovai.
Kontaktinis asmuo:
Algimantas Šventickas
Vilniaus miesto savivaldybės administracijos
Kultūros, švietimo ir sporto departamento direktorius
Konstitucijos pr. 3, LT-09601, Vilnius
Tel. +370 5 211 23 63, faks. +370 5 211 22 22
El. paštas algimantas.sventickas@vilnius.lt
Rengėjai:
Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga
Vilniaus g. 12, Grigiškės
Tel. +370 685 04674
El. paštas akshys@one.lt, jlaivys@one.lt