SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-10-25 nr. 540

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Jurgis Kunčinas
Frankfurto vėliavos ir trimitai
16
• Laima Kreivytė
Pasakojimas tęsiasi
17

Muzika 
• Nauja yra nauja?4
• Konferencija, skirta muzikos komponavimo principams
• KONCERTAI

Dailė 
• Živilė Ambrasaitė
Žvilgsnis į save
3
• Rita Mikučionytė
Menas iš pykčio
 Monika Krikštopaitytė
Pieštukas kaip pasaulio ašis
1
• Dovilė Tumpytė
Identitetai ironiškai
• PARODOS

Literatūra 
• Peizažas su anglių krūva
• Knyga apie išeivijos dailininkę
• Susitaikymas
• Vytautas Skripka1
• VAKARAI

Teatras 
• Ramunė Balevičiūtė
Džiuginanti teatro kasdienybė
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Lietuviškas pasirinkimas
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Rimantas Stankevičius
Prisiminimai apie Vilnių Bostone
1

Anonsai 
• "Traukos centro" seminaras1
• SP UAB "Lietuvos kinas"

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Pieštukas kaip pasaulio ašis

Paroda "Personos" specializuotoje galerijoje "Stiklo tiltai"

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jonas. "Babita 4"

Vakarų pasaulio praktikoje (ir kai kuriose Rytų šalyse) specializuotos galerijos žmonėms, turintiems psichinių sutrikimų, - nebe naujiena. Jų veiklos nauda abipusė - žiūrovas, besidomintis specifiniu pasaulio matymu, žino, kur jo ieškoti, o socialiai eliminuoti kūrėjai turi saviraiškos erdvę ir neretai finansinių įplaukų. Šios vietos siekia ne tik sudaryti sąlygas socialiai izoliuotiems žmonėms integruotis į visuomenę, bet ir formuoti pozityvų požiūrį į mažumą, kurios realybė žiniasklaidoje dažniausiai pateikiama rodant kriminalus, nelaimingus atsitikimus ar kaip spekuliatyvi socialinės politikos problema.

Lietuvoje tokio tipo galerija "Stiklo tiltai" (Dysnos g. 2/5), Socialinių ir psichologinių paslaugų centro rūpesčiu įsteigta tik šių metų vasaros pabaigoje, spalio 18 d. surengė antrąją parodą. Nauja erdvė funkcionuoja kaip galerija ir meninės terapijos, įvairių susitikimų (poezijos skaitymų, diskusijų) vieta. Pirmuosius žingsnius žengti leido rėmėjai (ALF, "Bitė GSM", "Vartų" galerija), tačiau organizacija tikisi išsilaikyti iš meno kūrinių pardavimo. Eksperimento sėkmė priklauso nuo galerininkų sugebėjimo profesionaliai parengti ekspozicijas, nors iš esmės netyrinėto klodo, įdomaus kūrybiniais atradimais, atvėrimas yra daug žadantis. Meno istorijoje susidomėjimas nenormatyvių asmenų kūryba kildavo nuolatos, įvairiose šalyse skirtingu metu, ypač jį skatino Sigmundo Freudo teorijos plėtotė. Dar romantinė menininko samprata kūrybinę veiklą siejo su sąmonės pakitimais, o siurrealizmo srovė jau nuosekliai siekė deformuoti mąstymo normas, peržengti sąmoningumo slenkstį. XX a. žmonių su psichikos negalia menas ne tik naudotas kaip įkvėpimo šaltinis, bet ir pripažintas lygiaverčiu "tikrajam" menui, o kai kuriais atvejais išaukštintas kaip grynesnis. Ne paslaptis ir tai, jog ne vieno populiaraus menininko biografijoje psichologinių paslaugų institucijos suvaidino svarbų vaidmenį.

Mane labiausiai domina, kokiu būdu vizuali kūryba pasireiškia "Stiklo tiltų" parodos dalyvių darbuose ir ką ji gali papasakoti žiūrovui (menas nebūtinai turi ką nors pasakoti, tačiau šios parodos kūriniai iškalbingi ir formos, ir siužeto požiūriu).

Dviejose nedidukėse salėse eksponuojami tėvo ir sūnaus, pasivadinusių Jonu ir Juozu, darbai. Didžioji dauguma - piešiniai, tačiau čia pieštuko judėjimas turi atskirą istoriją - jo laikomasi lyg nusitvėrus už pasaulio ašies (atskaitos taško), plonytė, bet tiksli grafito šliūžė popieriuje - tai naujo, stabilaus konstravimo pastangos. Jono "Dabitų" cikle pirmykščių kultūrų kaukes primenantys veidai susideda iš atskirų uždarų segmentų, kurie patys suformuoti iš kolonijomis augančių spiralių. Dekoratyvios detalės leidžia pajusti lėtai "besivyniojantį" kūrimo laiką, o pulsuojanti visuma tampa tinkama meditacijai. "Palaiminime" nuo apatinės lapo dalies viršun tiesiasi iš panašių ląstelių suraizgytos rankos, tarp jų užversta stilizuota galvutė "sugeria" delnų teikiamą malonę. Visuose Jono darbuose ryškūs du impulsai: kūrimo (stabilizavimas, apibrėžimas, jungimas) ir naikinimo (fragmentacija, neigimas). Tai geriausiai matyti mišrios technikos darbe "Aitvaras": kruopščiai iš linijų sūkurėlių sudėliotas ovalas energingai uždengiamas pilkais aliejinių dažų šuorais. Nemaža dalis kūrinių gimė meno terapijos metu, todėl juos galima pavadinti būsenų portretais.

iliustracija
Jonas. "Babita 5"

Juozo piešiniuose irgi karaliauja linija, tik ji vientisesnė, susiliejanti ir pratęsianti naują formą, lanksti ir elegantiška. Portrete "Mandarinas" ji labai lakoniška, tačiau visiškai pakankama rytietiško veiduko bruožams įvaizdinti. Kaip ir kituose (jau tiesiogine prasme) išgrynintų būsenų veiduose ("Blyškiaveidis", "Nuolankioji", "Sentimentalios nuotaikos vergas", "Ramstis"), neįprastos akių lėliukės: bespalvės, išsisėjusios, dvelkiančios mistišku šalčiu. Šiurpus ir nesuprantamas žvilgsnis sutramdomas darbe "Užsiūtos akys", tačiau kaulėtos beplaukės moteriškos (?) galvutės trapumas išsaugo nejaukumo atmosferą, juvelyriškai uždaigstyti vokai skleidžia apatiją. Didesnieji darbai savo ištįsusiom formom primena Yves`o Tanguy nerealius peizažus ar fantastiniuose filmuose išdidintus vabzdžius su siauručiais nareliais. Juozo meninė kalba diskutuoja su Renesanso reprezentacinio portreto tradicija ("Minčiūnas"), naudojasi siurrealizmo formaliosios kalbos instrumentais, meistriškai ir drąsiai išlaisvinta fantazija.

Neabejoju, jog žiūrovai lengvai atpažins subtiliai charakterizuotas būsenas ir patirtis, kurios stipriau ar silpniau veikia kiekvieną (bent jau šių platumų gyventojus).

 

Skaitytojų vertinimai


15800. ioghk :-( 2009-11-11 16:14
tai kur apie tikrą pieštuką

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 53 iš 80 
21:01:55 Aug 29, 2010   
Dec 2007 Apr 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba