 RAM6 medijų meno laboratorijos: Sara Kolster |
RAM 6 "Permąstant naująsias medijas" ("Re-Approaching new Media"): interdisciplininių kūrybinių laboratorijų ciklas menininkams, mokslininkams, teoretikams, dizaineriams ir technologams; performansai, prezentacijos, diskusijos.
Laikas: VIII.2528
Vieta: RAM tarptautinis naujųjų medijų iniciatyvų tinklas. RAM 6 įgyvendino naujųjų medijų laboratorija VILMA (Vilniaus interdisciplininė medijų meno laboratorija angl. "Vilnius Interdisciplinary Lab for Media Arts" www.vilma.cc); reali laboratorijos vieta: Šiuolaikinio meno centras ir miškas už Nemenčinės.
Raktažodžiai:
archetipai, archyvavimas, bendradarbiavimas, žaidimai, gpsm, lokacija, žemėlapiai, atmintis, naratyvas, prigimtis, orientacija, psichogeografija, išlikimas;
elgsena, sąveika, kolektyvinė autorystė, iškodavimas, užkodavimas, hakeriai, interakcija, informacinė visuomenė, kalba, mobilumas, tinklai, atviras kodas, poetika, įrašas, satelitas, scenarijus, programa, transliacija, interneto technologija, bevielis ryšys;
VILMA: identitetas, sąsaja, atviras centras, performatyvumas, reprezentacija, vertimas, transformatyvus ir transgresyvus charakteris, balsas.
RAM yra Europos Sąjungos programos "Kultūra 2000" rėmuose įgyvendinamas tarptautinių kūrybinių laboratorijų ciklas. Vilniaus versijoje naujosios medijos permąstomos pasitelkiant "Socialinės interakcijos ir kolektyvinio proto" programą bei miško sąvoką, metaforą, ikoną ir fizinę erdvę. RAM6 projektas rengiamas Vilniaus interdisciplininės medijų meno laboratorijos VILMA. VILMA charakteris (psichę galima rasti adresu www.vilma.cc) ir identitetas skleidžiasi vietinės medijų teoretikų bei praktikų bendruomenės scenarijuje. VILMA yra laikina medijų vieta. RAM6 jai suteikia balsą ir nusako koordinates bei efemerišką kūną: internetinio protokolo eilutės tiesioginės transliacijos iš miško metu fiksuoja duomenų srauto vektorius ŠMC ekrane.
Naujųjų medijų diskursas, formuodamas pačius įvairiausius socialinius, kultūrinius, technologinius reiškinius, nuorodas, kryptis, tendencijas, nuolat save refleksuoja. Interneto kultūra, aktyvios medijos, informacijos tinklai, virtualios bendruomenės, forumai, weblogai, informacinės industrinės monopolijos ir alternatyvos, atviras kodas ir bendros autorystė, futuristinės technofetišistinės vizijos ir matricos scenarijai, navigacijos kryptys, tinklai ir metodai, galios žaidimai. Kiekvienas žingsnis naujųjų medijų link iš esmės yra nuoroda į tam tikrą problematikos lauką, įtampos ašį.
Net jei ir kiek naiviai ignoruotumėm provincialumo kompleksą bei vis dar aktualią vietinio konteksto svarbą, turėtume pripažinti akivaizdų jo trūkumą. Tai, ko gero, yra viena svarbiausių iš keleto RAM6 "miško" sąvokos prasmių.
"Miško" sąvoka, vis išnyranti (VILMA) grupės troškimuose, yra pradinis išeities taškas "išsivaduoti iš gamtos miško" bei "nepasiklysti technologijų miške". Šie du punktai atskleidžia pirmines RAM 6 kryptis. Tai nuolatinis judėjimas tarp dviejų miškų, kuriuos jungia lokalūs troškimai bei globalūs scenarijai.
 RAM6 medijų meno laboratorijos: Geertas Lovinkas |
Jodi Rose naudoja įrašų technologiją inventorizuodama lietuviško miško garsinius landšaftus ir kartu su VILMA grupe dokumentuoja jo simbolinius pirmavaizdžius. Įrašo ir dokumentacijos teritorija. Tuo tarpu ekspedicija į mišką, įkurdinant ten mobilią technologinę stotį ir transliuojant daugiakryptį pranešimą, veikia kaip sudėtinga navigacijos sistema.
...šiuo atveju miškas tai teritorija, nuklota technologijomis. Interneto miškas taip pat yra mitinė matrica ar, kitaip tariant, neįžengiamas/nesuvokiamas kodų ir ritualų rinkinys, kuris mus arba į save įtraukia, arba atstumia.
Alternatyvios bei aktyvios medijos visų pirma pasitelkia navigacijos diskursą. Tačiau neišvengiamai kiek edukacinis RAM6 aspektas ne tik įtariam archetipiniam lietuviui iš partizaninio miško gali tapti nuoroda į (po)moderniuosius, žinojimu paremtus galios mechanizmus. Viena ar kita jų forma buvo vienas pagrindinių probleminių akcentų.
Georgeas N. Dafermos nenaudoja mobilaus telefono nenori būti susektas ir pažymėtas iš palydovų valdomose GPS kartografijose. Vieno žymiausių pasaulio interneto ir medijų kultūros teoretikų Geerto Lovinko paskaitos tema interneto valdymas. Kiek iš tiesų nepriklausomi interneto informacijos kanalai? Kas valdo internetinius Kinijos ir Irako domenus?
Derekas Holzeris į hakerių mėgėjų sėkmingai parazituojamą Microsoft monopolio teritoriją importuoja atviro kodo operacinės sistemos Linux platformą. Tikriausiai pačiu laiku, nes tampa vis sunkiau nusipirkti CD su visa reikalinga programine įranga už dvylika litų. Radikali anti-monopolinė rezistencijos forma; žinoma, nelegali. Linux leidžia kurti legalią alternatyvą. Be abejo, Derekas pataiko į jau esantį ir pakankamai išplėtotą kontekstą. Vieni iš RAM6 bendradarbių Linux bendruomenė Atviras kodas Lietuvai.
Danielis Garcia Andujaras, nuosekliai plėtodamas savo projekto Technologijos liaudžiai (Technologies to the People) taktikas, kūrybinėse dirbtuvėse eksploatuoja pasidaryk pats sampratą, retai kada siejamą su naujosiomis technologijomis. Tai šiuolaikinės manufaktūros modelis, kuriame nepramoniniu būdu permontuojami naudoti kompiuteriai, instaliuojama optimali programinė įranga, kuriamas vietinis bevielis tinklas. Beje, ar kada pagalvojote, kad kai prieš kokius penkerius metus pirkote Pentium I kompiuterį su 133 Mhz procesoriumi, pramoninių monopolijų sandėliuose jau galbūt buvo tas, kurį naudojate dabar? Tiesiog buvo naudinga išlaukti, kol jūs jį keletą kartų pakeisite, kaskart sumokėdami vis tą pačią kainą. Ir tai yra tik vienas iš aspektų, dėl kurių bendruomeninis pasidaryk pats principas įgyja prasmę.
Johnas Hopkinsas su grupe susirenka į saulės jaukiai apšviestą ŠMC kiemelį. Vienintelis jo įrankis balta magnetinė rašymo lenta. Anot jo, socialinės sąveikos ir kolektyvinio sąmoningumo (proto, intelekto) pagrindas yra "žmogiškieji santykiai ir kūrybinis potencialas". Technologijos ir medijos seka po to. Panašios nuotaikos jautėsi šeštadieninėje transliacijoje iš miško į ŠMC virtualiųjų garso-vaizdo analogijų fone lankytojas galėjo sekti palapinėje ant odinių pagalvių vykstančias diskusijas (vienos, dviejų, o galiausiai trijų grupelių vienu metu). Arba per pietus ant Rotušės laiptų (flash mob valgymo akcija; idėja ir maistas - RaiMay).
 RAM6 medijų meno laboratorijos: Kimas Casconeas |
Viena originaliausių socialinės sąveikos modelio interpretacijų Kimo Casconeo moderuojama kūrybinė laboratorija, kurioje kolektyvinio remikso būdu kuriama eksperimentinė elektroninė muzika, panaudojant TWiki serveryje patalpintą garsų banką bei jį apdorojant paprastaisiais genetiniais algoritmais, paliekant vietos atsitiktinėms garsų sekoms. Garsinių failų reitingavimo sistema yra kaip tam tikra demokratijos forma muzikoje. Keistas matematinio algoritmo ir laisva free jazz logika paremtos improvizacijos derinys.
Naujųjų medijų kontekstas dažnai sietinas ir su tam tikra performatyviąja estetika. Audiovizualinė Montevideo kolekcija iš Olandijos, MikoMikona performansas Fouriertanzformationen I + II (netrukus po RAM6 parodytas ir festivalyje Ars Electronica Austrijoje) rėmėsi vizualinės ir akustinės medžiagos konvertavimo bei tarpusavio santykio principais. Erdvinės, muzikalios skaitmeninio garso tendencijos skleidėsi jau minėtos Kimo Casconeo kūrybinės laboratorijos pristatyme ŠMC, jo paties solo performanse, garso menininkų Dereko Holzerio (Saros Kolster videomenas), Johno Grzinicho, Ginto K akustiniuose eksperimentuose. Keleto garsinių ir geografinių erdvių miksavimas tiesiogine bei perkeltine prasme įgavo performatyvų pavidalą bendroje tiesioginės transliacijos kanalu sujungtoje Juozo Milašiaus (procesoriumi apdorota gitarinė improvizacija miške) ir Dariaus Čiutos (netiesinio laužyto ritmo ir subtilių skaitmeninių dažnių garso takelis) garso sesijoje.
Socialinės sąveikos taktika RAM6 projekte integruoja keletą kolektyvinės veiklos formų. Visų pirma, tai kūrybinės laboratorijos principas, į tam tikrą vientisą kontekstą projektuojantis idėjas bei praktikas iš įvairių sociokultūrinių perspektyvų. Kita vertus, tai mėginimas spręsti technologijų, meno pasaulio bei teorinės-kritinės minties uždarumo problemą, ieškant tokios veiklos alternatyvų. Pasak vienų iš RAM6 organizatorių Nomedos ir Gedimino Urbonų:
Studija vs. laboratorija, individas vs. lanksti grupelė, meno bohema vs. įsitraukimas į kitas bendruomenes, Niujorko meno rinkos siekis vs. nomadinės klajonės, akademija vs. kūrybinės dirbtuvės, flirtas su meno galerijomis vs. flirtas su žurnalistais ir festivaliais.
RAM6 plakatas Vilniaus autobusų stotelėse ir ŠMC fasade hiperrealistinis miško įvaizdis, beveik nebylus, matuojant masinės komunikacijos standartais, iš esmės yra vienas iš daugelio žingsnių į alternatyvių mediumų sąveikas. Navigacijos ženklas. RAM6 žymi kontekstą ir jo paraštes. Šiuo atžvilgiu tai greičiau tęstinis veiksmas nei baigtinis įvykis.