ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-02-21 nr. 689

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

GINTARAS BERESNEVIČIUS. Susipusiausvyrinimas (48) • Sigitas Geda. Kalba, pasakyta Nacionaliniame operos ir baleto teatre Vasario 16-ąją (5) • KASPARAS POCIUS. Tarp Europos ir Honkongo (6) • Užuojauta (2) • ROMUALDAS OZOLAS. Supratimai: kasdienės mintys (23) (15) • ANDRIUS MARTINKUS. Kitas, tolerancija ir skirtumų Dievas (17) • SIGITAS GEDA. Septyniolika brulijonų (2) • RENATA DUBINSKAITĖ. Privatus dangus ir neišvaizdus vaizdinys (11) • JŪRATĖ BARANOVA. Vienatvė tarp daiktų (11) • JEAN-SÉBASTIEN STILL ir JEAN PIERRE MOHENEM. Gelbėjimas ar naikinimas? (2) • RASA ŽIEMYTĖ. Ludwigas Wittgensteinas ir šiek tiek klinikos (26) • EMILIJA LIEGUTĖ. Jau sniego skranda suplyšo (2) • LIBERTAS KLIMKA. Apie Užgavėnių mitiškumą (16) • SAULIUS MACAITIS. "Marš, marš, tra-ta-ta" (6) • DINO BUZZATI. Tarakonas (5) • Iš Markaus Rodunerio asambliažų (2) • mano laiškas tau (126) • Julijus Lozoraitis. Mirtinas virusas (El. redakcijos priedas) (11) •

Mirtinas virusas (El. redakcijos priedas)

Julijus Lozoraitis

[skaityti komentarus]

Apskritai kritikuoti kitų žiniasklaidos leidinių ir kolegų rašinių tarp žurnalistų nėra priimta. Toks yra nepajudinamas mūsų etiškai "priekaištingos" profesijos principas. Tačiau esti atvejų, kai žurnalistų tylėjimas kitų žurnalistų publikacijų atžvilgiu galėtų ir turėtų būti suprastas kaip nebylus pritarimas tokiam žingsniui. Tai liečia atvejus, kai žurnalistika yra panaudojama tokiais tikslais, kurie iš esmės prieštarauja doros žurnalistikos visuomeninių funkcijų prigimčiai. Čia kalbama apie praėjusio savaitgalio dienraščio "Respublika" antisemitinio ir ksenofobinio turinio publikacijas bei iliustracijas.

Kas tai yra? Kaip į vieno iš mūsų didžiausių ir solidžiausių dienraščių pirmąsias pozicijas įšoko piešiniai ir tekstai, kurių tiek turinys ir forma, tiek formuluotės ir sąvokos yra tiesiogiai pasisavinti iš septynių dešimčių metų senumo nacistinio propagandinio leidinio "Sturmer" arsenalo? Kokių motyvų dėka vienas iš laikraščių akivaizdžiai stengiasi vėl panardinti mus į praeito šimtmečio vidurio tamsiausių minios instinktų siautėjimo laikotarpį?

Mūsų nepriklausomos žiniasklaidos veiklos "tuzinmečio" rezultatas yra, be visa kita, ir gerokai prablaivėjusi skaitytojų nuovoka, dėl kokių priežasčių ir kokiais keliais skandalingos publikacijos atkeliauja į mūsų didžiausių komercinių laikraščių pirmuosius puslapius. Ką jau bekalbėti apie mus, žurnalistus. Todėl ypač verta susimąstyti, kokio grėsmingo politinio scenarijaus dalimi yra lemta būti šiai šiurpą ir pasibaisėjimą keliančiai antisemitinei ir ksenofobinei žurnalistinei "torpedai". Juk tai, kad šis unikalus žurnalistikos "artefaktas" papuošė antrosiose pozicijose įsitvirtinusio periodikos leidinio viršelį likus dešimčiai savaičių iki įstojimo į Vakarų Europos bendriją negali būti atsitiktinumas. Tai yra faktas.

Dabar stebina ir kitas dalykas – tylėjimas. Tyli mūsų politikai. Tyli mūsų intelektualai, kurie kaip šimtas spartiečių nepabūgo krūtinėmis užtverti kelią išsišokėliams politikams. Tyli kiti dienraščiai. Tyli žurnalistų organizacijos. Ko vertas toks tylėjimas? Kokia jo prasmė? Tai – bailių tylėjimas. Taip byloja baimės instinkto sukaustytas visuomenės sugebėjimas apginti savo išniekintas fundamentalias vertybes.

Ko mes bijome, ko mes tikimės? Kad Vakarai nepastebės šio fakto, ir kad mes prasmuksime į Europą patyliukais, kaip į orkestro duobę – uždangos pakėlimą pramiegojęs varjetė smuikininkas? Galime būti ramūs: tiek šių "nuostabių" publikacijų faktas, tiek mūsų visuomenės tylėjimas neliks nepastebėti. Ir būtent mūsų tylėjimas yra pats svarbiausias grėsmingo scenarijaus momentas, ir būtent jis suteks mums tokią "šlovę" pasaulio akyse, kuri nublanks prieš visas tiesas ir mitus apie lietuvius kaip žydšaudžių tautą, kaip mažumų teisių nepaisančią valstybę.

Regis pernelyg dažnai mūsų dar besiformuojančiai, politinių vėjų plaikstomai visuomenei tenka tokie sunkūs atsparumo išbandymai. Mus bandoma pripratinti prie minties, kad Prezidentūra ir Seimas yra ta vieta, kur tesisėtai galioja tiek padugnių leksikonas, tiek padugnių bendravimo dėsniai. Dabar mus bandoma pripratinti ir prie minties, kad antisemitizmas ir ksenofobija buvo, yra ir bus neatsiejami mūsų visuomeninio ir moralinio būvio aspektai, kuriuos drauge su motinų pienu įsisavins ir visos būsimosios mūsų palikuonių kartos. Kur yra riba? Kas ryšis pasakyti "stop"? Kas, galų gale, nepabijos viešai atsiriboti ir pasmerkti?

Istorija, be visų kitų taip naudos ir neatnešusių pamokų, mus moko dar ir to, kad kai kurie ypač pragaištingi, tiesiog katastrofiški visuomenės gyvenimui faktai dažnai būdavo nepastebėti, neįvertinti, tiesiog nutylėti. Štai ir dabar jau girdžiu ausyse skambant žodžius apie lazdos perlenkimą, dramblio iš musės darymą, paranoją ir t.t.

Duok Dieve, kad jie būtų teisūs. Bet yra ir tokių, kuriems yra akivaizdu: pasinaudodama įtemptu, atsakingu politiniu ir visuomeniniu momentu, viena iš stambiausių mūsų žiniasklaidos priemonių paleido į vartojimą pavojingą ksenofobijos ir antisemitizmo virusą. Šis virusas, suradęs dėkingą terpę, gali išsiplėtoti ir pakenkti visam mūsų visuomenės organizmui, nes tuo tikslu ir pasėtas. Prieš tokį užkratą tėra vienintelis "antivirusas" – mūsų teisinė sistema, mūsų Konstitucija. Tai rimtas jų išbandymas, nes iš to, kaip jos atlieka savo antivirusinę funkciją, bus daromos labai rimtos išvados apie mūsų visuomenės moralinę sveikatą ir apie jos brandos lygio atitikmenį europiniams ir euroatlantiniams standartams.

Prieš dešimtmetį mūsų žiniasklaida buvo pakilusi į tokias visuomeninio pasitikėjimo aukštumas, kurių įtakoje sėkmingai gyvuoja iki šiol. Pastarosiomis dienomis minėtų publikacijų "Respublikoje" dėka mūsų visuomenės informacijos priemonių reputacija smuko lygiai tiek pat žemai, kiek tuomet buvo pakilusi. Todėl nuo šiol kiekvienas, sutikęs gatvėje žurnalistą, turės moralinę teisę spjauti jam ne tik į veidą, bet ir į sielą. Kol jų nėra viešai atsiribota ir pasmerkta.

Savo ruožtu – kategoriškai atsiriboju ir griežčiausiu būdu smerkiu.

Kiek mūsų bus tokių įžengiančioje į Vakarų civilizacijos moralinių vertybių pasaulį Lietuvoje?

Julijus Lozoraitis, kultūros žurnalistas

 

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


13217. ėĖ2004-02-27 01:19
principe visiškai sutinku, tik nebūkit gerbiamasis panašus į vokiečių fašistinį puklininką iš Hart filmo, nežūdykit nieko nekaltų žmonių, jei jie yra bejėgiai ir gina save ir savo artimuosius, prisiminkit žydę iš Varšuvos geto kuri pavogė (kartoju pavogė) savo vaikeliui drabužėlius. Gal ir Rytų Europą kartais galima pateisinti (bent šiek tiek) nuo žingsnių, kad ji ginasi taip negerai - kaip ta žydė - vogdama drabužėlius savo vaikeliui -> tai ne demagogija, pažiūrėkit kokia Rytų Europos demografinė padėtis tikrai jinai elgiasi gal ir neteisėtai (kaip ta žydė), gal išlepinta, bet paklauskit bent vieno Rytų Europiečio - ar jis patenkintas. Gausit atsakymą, kaip tos žydės iš Varšuvos geto -> Aš kalta, prisipažįstu, tik palikit mano vaikelius gyvus, jei Jūs dar ko nors nesupratot - Jums gręsia dideli nemalonumai, nes XXI amžius, tai informacijos amžius - ir nei pinigai, ar hOlivudai ir t.t. -> nesustabdys nusikaltimo prieš žmoniškumą

13219. cikada2004-02-27 08:42
ponai intelektualai ir kulturos zhurnalistai, o kur jus buvote iki tos dienos, kai Tomkus pasake : "del visko kalti zhydai ir gerjai" ? kur jus buvote, kai jau shtai beveik puse metu yra trypiamas zhmogaus orumas, pazheidzhiamos elementarios zhmogaus teises ir laisves. Ash, kaip eilinis zhmogus, "neintelektualas", nenusimanau tose teisinese painiavose, kurias jau shtai keturiolikti metai teberaizgo seimas. Bet matau, kad toliau sekmingai kepami istatymai del vieno zhmogaus, taip vel sekmingai plechiasi painiavos voratinklis. O painiavoj ka ten besugausi. Todel man, kaip kiekvienam eiliniam Lietuvos piliechiui belieka pasikliauti shirdimi- ji man pasako, kur tiesa, kur melas. Taigi ir ash oficialiai pareishkiu: ash idiotas. del visko kalti zhydai ir gejai. taip pat ir dviratininkai.

13229. Skaitytoja2004-02-27 09:48
Aš taip pat kategoriškai atsiriboju ir griežčiausiu būdu smerkiu. Tiesą sakant, jau seniai atsiribojau ir pasmerkiau, neskaitydama nei "Respublikos", nei "Lietuvos ryto", nes, mano akimis žiūrint, abu labu tokiu.

13245. pacientas2004-02-27 14:24
Kiekviena šalis turi tokius žydus, kokių nusipelno.

13249. Ar atsikvošėsite?2004-02-27 15:40
Pgaliau yla išlindo iš maišo. Sakau "pagaliau" nors čia tas žodelis visai netinka: deja, ši yla lenda jau ne pirmą kartą. Kažkodėl ankstesniais atvejais visi matydami įžūliai atkištas tomkinės "Respublikos" GRU-kagėbistines ylas tik krizeno į kumštį ar atvirai džiaugėsi "laisvo žodžio galiomis" duoti į kailį "patrijotiniams kvailiams" ar bažnytiniams "tamsybininkams" bei kitokiems landsbergiams. Ar ir šį kartą krizensime arba tik supratingai tylėsime? Tik nebandykite mūsų nuvilioti į lankas suokdami, jog čia antisemitizmo problema; baikit, vaikai - tai daug rimtesnis prieš valstybę ir visuomenę nukreipto kagėbizmo intensyvėjimo klausimas. Padarinių ir reakcijų dar sulauksime; bet negi nieks neatsikvošės ir paksininkų stovykloje, pamatę tikrąsias priežastis, dėl kurių šis laikraštis stojo marionetinio prezidento pusėn?

13265. Gamta2004-02-27 18:46
Žmonės randa viens kitą. Pusžmogiai randa. Infuzorijos irgi.

13268. dar vienas vis dar nebijantis2004-02-27 20:07
žinai, kai mes Rytų Europos aukos, kartojame visiems jums, kalti esame. Ir niekada nebausim žydų choro oSvencimo konclageryje disciplinuotai kartojant "Heil hItlter", o taip pat Jūsų kaip kultūrininko žurnalisto kliedesių. Žydai išlaisvėjo, mes taip pat -> gal kvaili, kad tikime, kaip Jūs manote?

13304. A. Tomas2004-02-28 15:21
Tomkaus rase - tomkus. Tiksliau ne rase, o rusis. Taciau si sritis yra zoologijos. Antropologui cia nera kas veikt.

13316. J.2004-02-28 21:28
100 procentu pritariu J. Lozoraičio straipsnyje išdėstytoms mintims. Beje neabejoju, kad tylėjimo priežastis- daugelio iš tikrųjų su motinos pienu įgytas antisemitizmas.

13330. to J. ir Lozoraičiui2004-02-29 05:51
jo, o su pienu įgytas yra pas skurdžios dvasios ir labai save mylinčius taip vadinamus kultūrininkus kaltinti ištisas milijonines bendruomenes ir nežinančias kais tai yra, antisemitizmu - jau visiems nusibodo. - eik velniop godusis snargly, užsidirbk pinigus normaliu būdų kaip ir normalūs žydai

Rodoma versija 15 iš 23 
11:40:38 Aug 23, 2010   
Dec 2007 Apr 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba