Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-07-29 nr. 3059

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Dalia Jazukevičiūtė.
VIENAS EILĖRAŠTIS
57
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Edmundas Gedgaudas.
IŠTVERTI CUNAMIO PAŠONĖJ
12
• NAUJA LIETUVOS KULTŪROS IR MENO TARYBOS SUDĖTIS9

LITERATŪRA 
• Sigita Bartkutė.
KNYGA, KURI PRASIDĖJO NUO MIRTIES
• Karolis Baublys.
ŠIANDIENINĖS LIETUVIŲ LITERATŪROS TYRINĖJIMAI
4

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
"TIK SIELOS AKIMIRKŲ SPINDĖJIMAS…"
• TRYS METRAI UŽ NIEKAD
• PIRMOJI MOTERŲ SEKLIŲ AGENTŪRA1
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Eglė Kačkutė.
RUSIŠKAS FESTIVALIS PRANCŪZIJOS PROVINCIJOJE

DAILĖ 
• Danutė Zovienė.
NESUINTERESUOTO ŽIŪROVO PASTABOS
3

FOTOGRAFIJA 
• Janušas Bulhakas.
MANO TĖVAS
1

PAVELDAS 
• Ėrika Striškienė.
VALSTYBĖS DIENAI ATNAUJINTA VALDOVŲ RŪMŲ RADINIŲ PARODA
1

POEZIJA 
• TAUTVYDA MARCINKEVIČIŪTĖ1

PROZA 
• Rimantas Juodvalkis.
ŽŪKLONIŲ KAIMO GYVENTOJŲ IR IŠEIVIŲ KRONIKOS
2

ESĖ 
• Christopher Howse.
O VIS DĖLTO KRYŽIAUS ŽYGIŲ DALYVIAI BUVO TEISŪS
2

VERTIMAI 
• Tommy Jaud.
VISIŠKAS IDIOTAS
10

JAUNIMO PUSLAPIS 
 Natalija Šrom.
"NEXT KARTOS" MENTALINIAI ŽEMĖLAPIAI

AKTYVIOS JUNGTYS 
• JONI MITCHELL BOMBA: DIEVAS – BUGIO FANAS15
• LEDI, NESAKYKITE "GALBŪT"6

KRONIKA 
• KARŠTA!1
• IŠSKIRTINIAI PROJEKTO "VIZUALINIAI IR KULTŪRINIAI TYRIMAI: DALYKAS, METODAI IR MOKYMO STRATEGIJOS" SEANSAI
• DRUSKININKAI TEATRO MĖGĖJUS PAKVIES Į FESTIVALĮ
• Algimantas Žižiūnas.
DAILININKŲ PALETĖS – DRUSKININKUOSE
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA SKELBIA
• KULTŪRA, MENAS IR PYRAGAI IŠ RYTŲ EUROPOS
• STOVĖSENA. BŪSIU ATVIRAS KAIP SPINTA13

DE PROFUNDIS 
• Kęstutis Navakas.
Į EL PASO
17

JAUNIMO PUSLAPIS

"NEXT KARTOS" MENTALINIAI ŽEMĖLAPIAI

Natalija Šrom

[skaityti komentarus]

iliustracija
Vilmos Šileikienės fotografija

Pabaiga. Pradžia 3058 numeryje

Suskilusi šizofreniška sąmonė gimdo tradicines Kitoniškumo, Svetimumo įsikūnijimo figūras:
bepročio, išprotėjusio, pamišėlio: Sergejaus Moreino lyrinis "aš" apibūdintas kaip "aš psichas" ("Aš Latvijoj pamestas..."); išprotėjusiojo vaizdiniu pradedama S. Timofejevo knyga, juo ir užbaigiama: "ateina žmogus, jis išprotėjęs, idiotas"; "guliu išprotėjęs šiltam patale";
skirtingus svetimo variantus – pavyzdžiui,
=monstras iš siaubo filmo S. Chanino eilėse: "sapnuojas
naktį nesibaigiantis siaubiakas – tu aštuonakis ir slidus visas vieni siurbtukai, ataugos, čiuptukai";
=vidinis emigrantas S. Chanino poezijoje: "Mane užtiko didžiausioj tamsoje su kompanija tokių pačių kaip aš atsitiktinių užsieniečių".
Tipiškas programinis ankstyvojo Timofejevo eilėraštis, davęs pavadinimą visam 1992-ųjų metų ciklui, yra "Iš Rygos su meile, iš niekur su liūdesiu, niekada" – rygiečio Timofejevo požiūris sutampa su emigranto Josifo Brodskio erdviniu atskaitos tašku ("Iš niekur su meile, niolikto kovalio") ir emigranto Dmitrijaus Savickio ("Su meile iš niekur"), romanas, 1982-aisiais parašytas Prancūzijoje;
=dar vienas savo tarp svetimų ir svetimo tarp savų vaizdinys –tai ironiškas slaptojo agento paveikslas, t.y. vienu metu egzistuojančio dviejuose pasauliuose žmogaus, "vaidinančio tai vienoje, tai kitoje pusėje" (citata iš S. Timofejevo eilėraščio "Seklio liliputo nuotykiai"). Žvalgo ir šnipo tema būdinga ir Timofejevui, ir Chaninui. Beje, abiejų poetų eilėraščiuose ši tema susijusi su beprotybės motyvu: "iš ryto mane užverbavo mažytė senutė..."(S. Chaninas); "Aš žinau, mano klientas – vėjas, jis snabžda / apie persekiojimą ir apie apsaugą nutyli. / Mano miniatiūrinis revolveris šaudo / gvazdikų pumpurais"; "aš slaptasis agentas, / ką tik užbaigęs kosminius reikaliukus" (S.Timofejevas).

Antrasis deteritorizacijos arba naujo bevietiškumo kelias, priešingai, siūlo įsišaknijimą visose erdvėse ir visose kultūrose iš karto. Antrasis mentalinis žemėlapis pristato idealios erdvės modelį, kuris geriausiai yra išskirtas Sergejaus Timofejevo eilėraštyje "Žurnalistas ir jo straipsniai":

Tai mieguistas Norvegijos
miestelis, kur visi kalba švediškai,
pasieny
su Danija...


Į tokį mentalinį žemėlapį galima ir reikia žiūrėti kaip į dėsningą globalių migracijų intensyvėjimo rezultatą, kaip į kultūrinės sąmonės naujojo "aš" įsikūnijimą, nesusijusio su šeima, su kultūrine grupe, su nacija, su kalba, –

...kartais įprasta paspoksoti į sieną
ir suvokti kad tai ji mane supa
o ne jokia ne geležinė uždanga
kaip man sakė seniau
tėvai išvažiavo draugės prapuolė...

S. Timofejevo "Radijo imtuvas kalba nedarniai"

S. Timofejevo eilėraštyje "Šveicariškas džiazas" lyrinis herojus važiuoja per Europą jugoslavišku autobusu "Mercedes" ("pro šalį pralekia miestai" – Paryžiaus kavinės, Italijos gatvės, vokietės draugės), jo draugai muzikantai džiazmenai "juokauja iškart keliomis Europos kalbomis".
Reikia pabrėžti, kad toks utopiškas kultūrinio keliautojo vaizdas yra būdingas poetams, peržengusiems trisdešimties metų ribą, – Sergejui Timofejevui, Sergejui Moreino, Dmitrijui Sumarokovui:

...Mes peršokinėjam sienas,
kaip mergaitės trumpom suknytėm
peršokinėja klasių ribas
linksmai ir susikaupusios...

S.Timofejevo "Šveicariškas džiazas"

Dabar mes laiko numylėtiniai,
sukamės dažnai pasaulio karuselėj taip,
kad
galva svaigsta ir sunku prisiminti,
kur gyveni...

S.Timofejevo "stiprus jausmas"

Greitis užburia. Užburtas
Užmiršti, iš kur atėjęs
Kieno tu sūnus
Kur tavo namai...

iš S. Moreino eilėraščių ciklo "Metamorfozės"

Erdvė praranda apibrėžtumą – rygietiškas Dmitrijaus Sumarokovo gatvės eskizas "Ryga, birželis, prie Švediškų vartų" dėl laisvo žongliravimo kultūros ženklais tampa universaliu bet kurio Europos miesto ar net bet kurio pasaulio miesto peizažu, domenu.

Šiandien paryčiais
man vėl
prisisapnavo domenai.
Nubudau nuo paukščių čiulbėjimo:

eič ti ti pi,
dablju,
dablju,
dablju.

Una porta
aperta
ai sogni.

Vidurdienio lounge:

Vermanio parke
prasigėręs porteno
akordionu
groja kaip moka
Piacolą

Prie Švedijos vartų
mane sveikindama
moja
kolos buteliuku
negriukė
žaliu kostiumu...


Erdvė tampa karnavališkai plastiška ir sukuria atitinkamą herojų – ir Timofejevas, ir Moreino, ir Sumarokovas su malonumu matuojasi klouno kaukes, Pjero, Petruškos, Arlekino, Mikimauzo:

Myliu aš šitą miestą,
Tokį pat kaip visi...
Priekyje mus veda Mikimauzas, klausosi
jis
eisid hauso...

S. Timofejevo "Laiškas draugui"

Būdinga ir tai, kad poetai, ypač Sumarokovas, suranda savo mentaliniam žemėlapiui adekvačią – polilingvistinę – kalbinę formą.
Besiartinančių prie trisdešimtmečių kartos paribio Latvijos rusų rašytojų kūrybinė praktika liudija mentalinių žemėlapių kaitą (nuo vietos nebuvimo į naują vietos nebuvimą). Kur kas nuosekliau jauno žmogaus marginalizacijos / demarginalizacijos procesai pavaizduoti Deniso Kamanino, pagrindinio herojaus iš Garroso – Evdokimovo romano "Pilkosios gleivės", paveiksle:
viena šio veikalo siužetinių linijų tampa absoliutaus nonkonformisto, "niūraus marginalo iš miegamojo postsovietinio geto, "Pabaltijo ruso, kuris ir TEN svetimas, ir ČIA jau nebe savas" virtimas "bilingvistišku" ir "dvigenčiu" personažu.
Pabaigoje paminėsiu, kad Rusijos rašytojų ir Latvijos rusų rašytojų "Next kartą" vienija aktyvus pasipriešinimas bendrai (globalinei) kultūrinei identifikacijai. Pastarasis reiškinys ir lėmė kovos su beveidžiu pasauliu – prekybos centru – temą naujausioje literatūroje:

Raudona mergaitė kalba mėlynai:
"Aš vakar buvau didelė, šiandien tapau
Paklusni. Galite iš manęs
Gaminti plastikinius paketus...
Stebėtinas abejingumas
Nuosavai personai...
...Tarsi gyvenimas mano iš manęs
Išteka, tarsi nauja era..."
Kalbėjo mėlyna mergaitė raudonajai:
"Viskas teisybė, viskas labai panašu,
supermarketuose kaip Mėnuly"

S. Timofejevo "Pašnekesys"

Taip pat dera atkreipti dėmesį ir į principinį jaunųjų rašytojų mentalinių žemėlapių metropolijų ir diasporų skirtumą: trisdešimtmečiams rusams būdingas beveik bendras veržimasis atrasti savąjį "aš" laikinoje praeityje (sovietinėje vaikystėje, didelėje Imperijos šeimoje): "kaip padaryti, kas buvo pradžioj, kai buvom šalies mes vaikai" (Andrejus Poliakovas); "Jeigu į praeitį – geriau tramvajum / ...Tai mudviejų su tavimi stotelė: / ten – plakatai, o ten – transparantai, / melsvas dangus, raudoni kaspinai" (Borisas Ryžas); "kad taip parašius apie miestą, mano miestą, kurio nėra, / ...ir Kremliaus žvaigždės dega ant rubino eglių" (Glebas Šulpjakovas), kas absoliučiai nebūdinga Latvijos rusams.

Iš rusų kalbos vertė JURGITA JASPONYTĖ-KATĖ
 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 1 iš 5 
22:59:56 Aug 15, 2010   
Aug 2009 Aug 2011
Sąrašas   Archyvas   Pagalba