SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-07-16 nr. 623

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Skirmantas Valiulis
Antrasis frontas

Savaitė 
• Pasiilgę klasikos
• Modernaus meno festivalis SEAS
• Kernavė įtraukta į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą
• Tęsiant programą "Langas į Lietuvą"
• Vykinto Baltako simfoninio opuso premjera

Muzika 
• "Kristupo klavyrai"
• Vilniuje skambės sardinų muzikos ir pasaulio klasikos perliukai
• "Mes statome operą": Marko Anthony Turnage’o "Graiko" premjera Lietuvoje
• KONCERTAI

Dailė 
• Anda Klavina
Pagalbos šauksmas
10
• Irena Baltrušaitienė
Dievai ir žmonės
1
• Armina Jonuraitė
Mongolijos atšvaitai
1
• Menas ir paveldas
• Agnė Narušytė
Pereinamasis laikotarpis už sienos
• PARODOS

Literatūra 
• Viskam yra galas1
• VAKARAI

Teatras 
• Avinjono "autsaideriai"
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
 Apokalipsės teks palaukti
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Erika Grigoravičienė
Metropolijų egzotika
• Laima Kreivytė
Jaučiu – vadinasi, esu
1
• Ką skaityti inteligentui?

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Kinas

Apokalipsės teks palaukti

nauji filmai

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Purpurinės upės 2: Apokalipsės raiteliai"

Kurti garsaus filmo tęsinį visada rizikinga. Tačiau prodiuseriams, matyt, nuodėmė neišnaudoti didelės sėkmės. Tokia sėkmė prieš ketverius metus ištiko Mathieu Kassovitzo "Purpurines upes", sukurtas pagal Lietuvoje gerai žinomą Jeano-Christopho Grange romaną. Sumaniai suregzta "Purpurinių upių" intriga gal ir nebuvo itin logiška, gal nelabai tenkino klasikinių detektyvų gerbėjus, tačiau Kassovitzui svarbiau buvo tanki, nerimu dvelkianti filmo atmosfera, kurią jis kūrė pasitelkdamas niūrių pasakų ir gotikinių romanų motyvus bei ypatingą kalnuose pasislėpusio universiteto anturažą. Filme keistai dera senoviniai statiniai ir naujųjų laikų eskperimentai su žmonėmis. Neįprastam, nerimą žadinančiam "Purpurinių upių" vaizdų grožiui antrino ir pagrindiniai personažai – du policininkai, pamažu besiartinantys prie paslapties įminimo. Jeano Reno ir Vincent’o Casselio dėka jie buvo pakankamai gilūs ir dviprasmiški.

Filmo tęsinys "Purpurinės upės 2: Apokalipsės raiteliai" ("Les Rivičres pourpres 2 – Les anges de l’apocalypse", Prancūzija, Italija, D. Britanija, 2004) išsaugo išorinę ankstesnio filmo struktūrą. Du policininkus – jau pažįstamą legendinį komisarą Nimansą (Jeanas Reno) ir jauniklį Reda (filme "Pianistė" įsiminęs Benoit Magimelis) – vėl suveda panašūs nusikaltimai: kažkas žudo vienos religinės sektos narius, kurių vardai ir profesijos primena dvyliką Jėzaus Kristaus apaštalų. Kaip ir pirmame filme, žudikas siunčia savo persekiotojams ženklus-galvosūkius, paversdamas nusikaltimą savotišku intelektualiu žaidimu, tik šįkart religinėmis temomis. Tad norom nenorom pakvimpa įtartinais, įvairias "stigmas" bei religinę atributiką išnaudojančiais holivudiniais filmais. Iš esmės čia pateikiami tik išoriniai religijos atributai – vienuolynas, celės, paslaptingos knygos, seni ženklai jose ir kitokia "egzotika". Kas suskaičiuos, kiek pastaraisiais metais sukurta filmų, mintančių neišvengiamai artėjančios apokalipsės tema? "Purpurinės upės 2" – ne išimtis. Regis, apokalipsė tapo vienu populiariausių šių dienų masinės kultūros motyvų. Naujojo filmo žudiko ir policininkų žaidimuose – visa jos atributika, bet ji neturi tokios ištarmės, kokią turėjo nukirstos aukų rankos ar išbadytos akys pirmame filme.

Režisierius Olivier Dahanas stengiasi imituoti ir Kassovitzo meistriškai kurtą niūrią atmosferą – veiksmas perkeliamas į vienuolyną netoli Prancūzijos ir Vokietijos sienos, beveik visą laiką skendintį tamsoje. Tačiau vienuolyno plastikos ir paslapčių galimybės neilgai trukus išsemiamos ir veiksmas perkeliamas prie garsiosios Maginot linijos, kurią prancūzai pastatė II pasaulinio karo išvakarėse, betoniniais įtvirtinimais vildamiesi apsiginti nuo visai kitokią modernaus karo koncepciją sugalvojusių vokiečių. Taip iš butelio išleidžiamas ir fašizmo fantomas. Jį įkūnija vokiečių kultūros valdininkas aristokratas fon Gartenas (siaubo filmų žvaigždė Christopheris Lee), Maginot linijos tuneliuose ieškantis savosios Gralio taurės. Dahanas nepamiršo ir vieno itin vykusio, nors gal neilgai ekrane užtrukusio pirmojo filmo motyvo – beveidžio, ypatingų fizinių galių turinčio žudiko, šįkart dėvinčio vienuolio rūbą, bėgimo. Šis bėgimas – beveik svarbiausias naujojo filmo atrakcionas. Tačiau daugiau ir ilgiau dar nereiškia geriau.

Tą patį galima pasakyti ir apie visą filmą. Čia daugiau aukų, žudynių ir prievartos, daugiau visokios (ypač religinės) atributikos, daugiau gaudynių ir susišaudymų, bet užtat mažiau psichologijos ir žmogiškų motyvų. Pernelyg užsižaista ir žanrų konvencijomis. Pirmasis filmas vis dėlto vertė atsigręžti į žmogaus prigimtį, nes universitete atliekami elito ir "žmonių iš gatvės" kryžminimo eksperimentai vertė susimąstyti apie šį tą daugiau. Naujasis filmas prisodrintas visokių simbolių, aliuzijų į Šventąjį Raštą, tikėjimą, tačiau apie žmogų pasako kur kas mažiau. Reno ir Magimelis iš paskutiniųjų stengiasi sužmoginti savo personažus, pabrėžti nelengvai besimezgantį jų ryšį, sudėtingus mokytojo ir mokinio santykius, tačiau, deja, rutuliojantis filmo intrigai jie darosi vis panašesni į virtualaus žaidimo figūras. Vienintelė paguoda, kad Nimansas jau nebebijo šunų, o vieną net augina ir pats. Gal trečiojoje dalyje pamatysime ir tą šunį?

Živilė Pipinytė

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Balandžio

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 32 iš 78 
21:56:05 Apr 25, 2010   
Aug 2007 Dec 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba