ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2004-04-24 nr. 698

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

Su psichologe DANUTE GAILIENE kalbasi Audra Baranauskaitė. Nelaikšiai ant Golden Gate tilto (53) • ARVYDAS JUOZAITIS. Pasitikėjimo badas (25) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Dingulių atostogos (23) • Senoji lietuvių poezija. Elgetų giesmė karaliui Fridrichui (5) • JOSIF BRODSKIJ. Ką regi Mėnulis (8) • Kviečiame į pristatymąJOY DAVIDMAN. Pirmiausia Dievas (24) • MARIUS IVAŠKEVIČIUS. Mano Skandinavija (65) • VITA MOZŪRAITĖ. "Naujasis Baltijos šokis ’04" – mintis, išreikšta judesiu (8) • NERIJUS TURSA. pasagėlė (3) • VITALIJA AVERINCEVA. Eilės (9) • INA KAGANAVIČIŪTĖ. Eilės (3) • VYTAUTAS VYČAS. Tarnauju Tarybų Sąjungai (3) • SAULIUS SPURGA. Pamokos pavasarėjantiems politikams (2) • Marcelijaus Martinaičio testamentas (4) • ARŪNAS VAICEKAUSKAS. Pergrubrinės, Perkūninės, Jurginės (5) • GIEDRIUS BERNATAVIČIUS. "Per šventų Jurgį žamės nejudzyk, ba gyvuliai neisis" (5) • Ištikimieji "Šiaurės Atėnų" skaitytojai! (4) • VITALIJUS MAZŪRAS švenčia 70-metį. Zuikių galvos ant siūliukų (4) • laiškas tau (149) •

"Naujasis Baltijos šokis ’04" – mintis, išreikšta judesiu

VITA MOZŪRAITĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Trupė "CandoCo". Anthony Crickmayaus nuotrauka

Išties, Lietuva – festivalių kraštas, o pavasaris, matyt, festivalių metų laikas. Vasarą pailsėję ir pasisėmę įspūdžių, kūrėjai rudenį ir žiemą tuos įspūdžius apaugina kūrybine "mėsa", o pavasarį ryžtasi pateikti publikai kūrybingų metų vaisius.

Ir šį pavasarį vienas paskui kitą rikiuojasi kino ir teatro festivaliai, o tarp jų įsiterpia ir šiuolaikinio šokio renginys. Tarptautinį festivalį "Naujasis Baltijos šokis", kuris balandžio 29–gegužės 4 d. vyks Lietuvos nacionaliniame dramos ir Valstybiniame jaunimo teatruose bei Šiuolaikinio meno centre, jau aštuntą kartą rengia Lietuvos šokio informacijos centras. Per ankstesnius septynerius metus susiklosčiusios tradicijos šiemet smarkokai apiblukintos. Anksčiau festivalyje dominuodavo Baltijos jūros regiono šalių trupės, iš tolimesnio krašto būdavo vos vienas kitas svečias, o šiemet Britų tarybos dėka festivalio branduolį sudarys Lietuvoje gan neįprastas reiškinys – jį festivalio rengėjai pavadino "Britų šokio vitrina" ir dėl jo rengimo varžėsi su Praha.

Šioje vitrinoje pasirodys 13 Jungtinės Karalystės šiuolaikinio šokio trupių, kurios, Britų tarybos nuomone, geriausiai reprezentuoja "jaunąjį Didžiosios Britanijos šokį". Sunku būtų įvardyti, kas tarp jų dominuoja – naujosios šiuolaikinio šokio formos, apimančios teatro, gatvės, video- ir el. meno elementus, ar labiau tradicinis "grynasis" šokis, kurio metu galima gėrėtis kūno plastika, muzikos ir šokio sinteze, šviesų žaisme.

Šokio pasaulyje britai išties išradingi. Daugelyje šalių (ir du kartus Lietuvoje) viešėjusi šokio trupė "Random" jau beveik dešimtmetį scenoje taip supina realią ir kompiuterinių technologijų sukurtą menamą erdvę, kad britų kritikai vienu balsu tvirtina ją seniai aplenkus mūsų laiką ir priklausančią ateičiai. Trupės choreografas Waynas McGregoras, pats labiau primenantis androidą, priverčia savo šokėjus nutolti nuo saloninio šokio gražumėlių, o jų fiziškai brutalų judėjimą paverčia meno kūriniu. Jo naujausią spektaklį "Poliarinė seka" kritikai vadina pačiu ambicingiausiu trupės projektu.

Visiška "Random" priešingybe reikėtų laikyti Russello Maliphanto trupę. Apibūdindami jo kūrybą kritikai vartoja žodžius "šilkas", "švelnumas". Ne mažiau nei W. McGregorui šiam choreografui rūpi šokėjus gaubianti erdvė, bet efektą jis pasiekia pasitelkęs apšvietimą, nes jau daugelį metų tyrinėja šviesos ir judesio santykį. Išstudijavęs pačias įvairiausias šiuolaikinio šokio technikas ir žmogaus kūno anatomiją, R. Maliphantas sukūrė savąjį stilių, kuriame dominuoja "grynasis" šokis – plastika, gracija ir muzikalumas.

Panašia, nors gal kiek labiau provokuojančia, galima laikyti ir Charleso Linehano kūrybą ar trupės "Ricochet" spektaklį "This Is Your Life" (chor. Lucy Guerin). Abi trupės nesistengia paveikti žiūrovą kokiu nors pribloškiančiu avangardu, bet labiau pabrėžia judesio, muzikos ir intelekto ryšį. Ir jei jau Lietuvoje matyta trupė "CandoCo" nebūtų tokia ypatinga savo sudėtimi, tuomet gal ir jos pristatoma Stepheno Petronio kompozicija "Žmogiškoji siuita" patrauktų tik kultinio choreografo pavarde, bet labiau nesiskirtų nuo jau minėtų trupių. "CandoCo" šoka ir sveiki, ir neįgalūs, vežimėliuose sėdintys šokėjai, tad romantiškas jų pasirodymas – tai dar vienas iššūkio gyvenimo negandoms pavyzdys. Choreografė Fin Walker ir kompozitorius Benas Parkeris spektaklyje "Sielos tylėjimas" sukuria vienalytę muzikos ir šokio erdvę, prisodrintą fizinės energijos ir judesio grožio, ir kviečia žiūrovus tiesiog pasinerti joje.

iliustracija
Kauno šokio teatras "Aura". Iš spektaklio "Vagies dienoraštis". Evaldo Makarsko nuotrauka

Tiems, kurie teatre nemėgsta intelektinės įtampos, prisibijo šiuolaikinio meno eksperimentų, nėra dūsaujantys romantikai ir gal net nėra matę šiuolaikinio šokio, verta atkreipti dėmesį į nuolat rimtais veidais ironizuojančią porelę iš trupės "new art club". Pernai Tomas Rodenas ir Pete’as Shentonas savo spektakliu "tai MODERNU" privertė kikenti pusę pasaulio (taip pat ir Lietuvos žiūrovus), o šiemet kikenimo politika tęsiama "Elektrinėse pasakose", kurių moto: "Kai Edisonui į galvą šovė mintis apie elektros lemputę, kas iššovė iš jo galvos?"

Daugelį kitų Jungtinės Karalystės trupių reikėtų vadinti jei ne avangardinėmis, tai bent jau linkusiomis eksperimentuoti. Pavyzdžiui, Anna Krzystek spektaklyje "Laukimas" analizuoja laukimą kaip veiksmą ir agresyviai bando žiūrovo kantrybę jo vizualumu. Jaunutė Eddie Ladd trumpa kompozicija "Žmogus su randu" atiduoda pagarbą Briano de Palmos gangsterių filmams.

Vincent šokio teatro spektaklyje "On the House" itin svarbi vaizdo ir šokio sintezė. Jai realizuoti buvo sukurtas ankštas stiklinis namas, kuriame lyg televizijos šou galima stebėti judesiais išreiškiamus dviejų žmonių tarpusavio santykius. Vaizdo instaliacija, rodoma net dviejuose specialiai sukonstruotuose ekranuose, dominuoja Carol Brown spektaklyje "Elektrinis kailis". Pasitelkusi vaizdus, apie praradimų prigimtį "48 beveik meilės eilėse" šokiu ir kalba pasakoja Wendy Houston.

Tie, kurie neturės galimybių apibėgti 4 scenas, kuriose pasirodys britų trupės, galės su Jungtinės Karalystės šokiu susipažinti gegužės 2 d. rengiamoje šokio mugėje. Jau dvi dienos būsime įstoję į Europos Sąjungą, tad verta pasidairyti, kokia draugija mus sups. Kadangi nuolat girdime, jog šiuolaikiniame šokyje kartojame tai, kas jau vyko Vakarų šalyse, galėsime bent jau apytikriai nustatyti, kur link keliaujame.

Penkis Lietuvos choreografų spektaklius taip pat būtų galima pavadinti savotiška vietine šokio vitrina, kurioje bus demonstruojami geriausi pastarųjų poros metų darbai. Tai jau sena "Naujojo Baltijos šokio" tradicija, nekintanti nuo pat festivalio atsiradimo. "Britų šokio vitrinos" stebėti atvyksta beveik šimtas šokio specialistų iš įvairių Europos šalių ir JAV, tad tai išties puiki proga supažindinti su vis tobulėjančiu Lietuvos šiuolaikiniu šokiu.

Ankstesniuose festivaliuose stengtasi pristatyti kuo daugiau naujų, premjerinių kūrinių, o šiemetiniame tėra vienas naujutėlis kūrinys – Auksinio scenos kryžiaus laimėtojas Vytis Jankauskas pristatys dar tik kuriamos kompozicijos "Artėjimas" ištrauką. Kitų kūrinių premjeros įvyko kiek anksčiau. Anželikos Cholinos teatras parodys labai pavasarišką Andriaus Katino ir Marios Saivosalmi spektaklį apie įsimylėjimą "Mėnesiena", o Kauno šokio teatras "Aura" – savo šokėjo ir choreografo Dariaus A. Stankevičiaus "Vagies dienoraštį" Jeano Genet romano motyvais. Bus proga dar kartą išvysti vieną geriausių Lietuvos šiuolaikinio šokio kūrinių – tamsųjį Airos Naginevičiūtės "Processus" ir bene linksmiausią, dar visai naują kone Mefistofelio ir Fausto istorijos interpretaciją Birutės Mar ir Birutės Banevičiūtės realizuotoje I. Stravinskio "Kareivio istorijoje".

iliustracija
"Ricochet Dance Productions"

Prancūzijos kultūros centras padėjo Lietuvos šokio informacijos centrui išlaikyti dar vieną tradiciją – kasmet supažindinti žiūrovus su kokia nors aukštąja šiuolaikinio šokio mokykla. Šiemet tai – Paryžiaus šokio ir muzikos konservatorija. Meno raidos vėjai privertė ir šią XVIII a. įkurtą ir profesionalius baleto artistus rengusią mokyklą pasukti moderno link. Dabar iš jos penktakursių studentų sudarytame Jaunimo balete yra dvi trupės – klasikinio ir šiuolaikinio šokio. Pastaroji trupė ne tik ves praktinius seminarus Lietuvos šokėjams, bet ir parodys keturių šiuolaikinių prancūzų ir amerikiečių choreografų kompozicijas.

O Baltijos jūros regionui šiemet, be lietuvių, atstovauja vos 4 šalys – Rusija, Lenkija, Švedija ir Danija. Tiesa, pastaroji – itin spalvingai. Jau matyta choreografo Pallės Granhojaus trupė, prieš penketą metų Lietuvoje skaniai pasijuokusi iš europiečių meilės Lotynų Amerikos šokiams, šįkart atidavė ironišką duoklę feminizmui. Spektaklyje "8IQ" aštuonios šokėjos kibirais pils savo moteriškas nuoskaudas.

Toks pat moteriškas, bet visai neironiškas, o veikiau filosofiškas bus ir švedės Kajsos Giertz spektaklis "Gražu švaru gerai" apie Florence Nightingale, pas mus vargu ar daug kam žinomą anglę, visą gyvenimą paaukojusią gailestingųjų seserų profesijai įteisinti ir galų gale pačios karalienės Viktorijos apdovanotą Nusipelniusiųjų ordinu.

Tarp Vidurio Europos šalių Lenkija garsėja savo itin stipriais šokėjais ir įdomiais choreografais. Jauna lenkų trupė Atviros kūrybos teatras (TOK) už 2003 m. sukurtą spektaklį "Taip aišku" per porą mėnesių pelnė tris aukščiausius Rytų Europos prestižinių tarptautinių festivalių (Gdynės, Kališo ir Vitebsko) apdovanojimus. Fizinė energija itin svarbi ir TOK trupei, bet tai netrukdo jos spektakliuose ieškoti vidinių prasmių.

O pabaigoje festivalį, tarsi kokį tortą, papuoš rožė – Lietuvoje gerai žinoma ir ne mažiau mėgstama trupė iš Jekaterinburgo "Provincialnyje tancy" parodys naujausią savo vadovės ir choreografės Tatjanos Baganovos spektaklį "Lazy Susan", kuris, sukurtas Amerikos šokio festivalio užsakymu, sulaukė didelio pasisekimo JAV ir Rusijoje. Bet iš visų jį gaubiančių paslapčių choreografė atskleidė tik tris: "lazy Susan" vadinamas besisukantis prieskonių, padažų ir užkandžių stalelis, spektaklyje šokama apsiavus aukštakulniais bateliais ir jame dalyvauja šokėja iš Lietuvos Jekaterina Deineko.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2010 m. Kovo

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


15656. Nustebau2004-04-28 19:25
O, Siaures Atenai apie soki parase!!!

15681. Lorca2004-04-29 11:47
Gal yra žinovų,galinčių patarti,kuris bus įdomiausias?:)

15686. Viva Cuba b.vista (filmą apie juos matei ????)to Lorca :-) 2004-04-29 13:40
Yra, bet festivalio šefas visus/as papirkęs: liepęs rašyt tiaip , jogei žiūrovai to įdomiausio ieškodami suvisam pasiklystų. Pirkis bilietuką į ACH :)))))Tikrai neapsigausi:)))))))))))))

15693. Lorca Cubai :-) 2004-04-29 15:49
Tai aišku kad mačiau...gausioj intelektualų apsupty..:))))))))) Nueik į ACH ir man papasakosi:)))
Bet tu kotais susikomercinai visai...nieko saviems ne(be)išduodi:))))))))

15698. Viva Cuba to Lorca :-) 2004-04-29 17:33
Kad tu kotais manim ne(be)pasitiki:)))visai. (Pa)siųsiųsiu tavi į Lost in Translation, nubėgsi Kristaus Kančių žiūrėtų...tyčia...kad suerzintum....sunervuotum...:))))RAKTAS-KOMERCIJA-PIGINAI. Brangiausias bilietas-į W.McGregorą....Prie išvados Puškinas turės prieit , ar jau pati, pati..kaip nors..."daeisi"...:))))))))))))

15703. Lorca >>>McGregorui su išvadom :-) 2004-04-29 22:32
Oi,tik nereikia manęs graudinti:)))Aš tau paniūniuosiu kartu su V.V.L.---
Tupi pievoje lėktuvas,-
Sparnas,koja,atsuktuvas.
Pilnos balos geležų,-
Dieve Dieve kaip gražu:))))
...ir (da)eisiu pati pasižiūrėt Lost in Translation,nereikia manęs su Puškinu gąsdint
Nebesinervuok:))))))

15741. išvada Lorcai :-) 2004-04-30 11:57
Kotai tau VVL labai gražus. Seniai atkreipiau dėmesį.:))))Prie kvailučių traukia, ania? ---Sykį Skandilandijoj Vycka manęs paprašė pavertėjaut...po parduotuves pavedžiot. MANE. Pirmą sutiktą nepažįstamą mergą.Ar bent įsivaizduoji, kur aš jį pasiunčiau??? jei būt nuvėjęs, lig šiol nebūt sugrįžęs...:))))

15774. Lorca>>>alpstu :-) 2004-04-30 17:51
Na Vycka matyt grynai mano būdo,todėl jis man ir patinka:)))Aš irgi pirmą kart tave pamačius pakalbinau:))))))))))))))))))

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:
Rodoma versija 6 iš 23 
0:03:26 Mar 15, 2010   
Jul 2007 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba