Filosofė Jūratė Baranova išspausdino straipsnį kultūrinėje spaudoje apie tai, kaip gerai yra turėti vyrą, nors jis ir kankina, ir apie tai, kad vyro "reikalas" yra "plaukti" ir dingti iš akiračio kada panorėjus, o moters "laukti" ir neturėti jam jokių pretenzijų. Citata iš jos teksto: "Ir ne tik femnistės, bet ir normalios moterys".
Vyko Lietuvos moterų suvažiavimas. Tikriausiai vien "normalių" moterų, nes televizijoje jis buvo iliustruojamas močiučių tautiniais drabužiais klumpakoju miesto gatvėse. Bet ką klumpakojis turi bendra su moterų, net ir "normalių", problemomis ir reikalais? O be to, ar tai, kad moteris šoka poroje su moterimi, kaip kad rodo per TV, yra, jų nuomone, normalu?
Kuriems galams šiais laikais apskritai reikalingas toks suvažiavimas? Gal, kaip išmintingai tikisi ministras pirmininkas, "dėl to bus daugiau vedybų"? Tai kad mums rodo tik senutes, šokančias viena su kita! O ministro pirmininko žmona, "antroji dama", ar kaip ten, suvažiavimo proga pasisako dar išmintingiau (nesąmoningai antrindama filosofei): "Aš tai už teises stengiuosi nekovoti, nes noriu šalia visada turėti vyrą geresnį už save." (LNK žinios, 2005 08 27) Akivaizdu, kad ši "dama" iš knygų yra skaičiusi tik "Erškėčių paukščius" (jaunystėje) ir nežino daugybės žodžių reikšmių. Žinoma, jai tai nėra trūkumas savaime (šitaip, deja, negalima pateisinti gerai žinomos filosofės), galbūt ji šiaip yra "geras žmogus" ar "gera žmona", bet kam tuomet pasisakinėti per televiziją? O jeigu tos "pirmosios", "antrosios" ar dar kelintosios "damos" taip labai nori pasisakyti ir būti pavyzdžiu tautai, tai gal ir iš jų reikėtų reikalauti turėti aukštojo mokslo diplomą, kaip reikalaujama iš vargšo Uspaskicho? (Kaip sakė Freken Bok iš "Karlsono", norėdama patekti į "tą dėžę": "Televizija rodo sukčius! Kuo aš blogesnė?")
Pasimatymas prie "Skalvijos". Laukiame. Vėluoja. Prieina senučiukė ir prašo centų sako, kažkam nusipirkti trūksta dvidešimt dviejų. Kadangi nuo jos netrenkia nei alkoholiu, nei nešvara, duodame. "Babytė" tuteišų kalba mums sako: "Aš už jus pasimelsiu, nes Dievas yra. Įsivaizduojat, kaimynė Mačionienė norėjo mane kapustoi atravit, o Dievas pasirodė man sapne jak v kartinke ir sako: nevalgyk kopūstų. A jūs laiko turit?" "Turim turim, pasakokit." "O buvo penktadienis, o Mačionienė dar ir mėsos gabalą į tą kopūstų sriubą įdėjo, nes, sako, kokie kopūstai be mėsos. Tai aš ir nevalgiau. Norėjo mane atravit, butą, žemę pasiimt, viską. Tai va kaip. O Dievas man pasakė: nevalgyk tų kopūstų."
Man šita "babytė" ir jos istorija baisiai patinka. "Babytė" klaidingai interpretuoja mano švytintį veidą: "Tu nevieriji?!" "Vieriju, vieriju!" Pagaliau nueina su mūsų centais ir įsuka į čia pat esančią kanceliarinių prekių parduotuvę skambiu ir lengvai įsimenamu lietuvišku pavadinimu "Daily service for your daily office life". Ką ten pirks?! "Turbūt dažų spausdintuvui," žiauriai juokauja Marta. Bet aš negaliu atsispirti pagundai nusėlinti paskui ir pažiūrėti, ką ji iš tikrųjų pirks.
"Babytė" nusiperka didelį sąsiuvinį langeliais ir du tušinukus. Mano veidas dar labiau nušvinta jos pensijos turbūt neužtenka maistui, o ji perka sąsiuvinį (ir dar didelį) ir tušinukų! Kam jai reikia? Ką ji su jais veiks? Žais "laivais" su bloga linkinčia kaimyne Mačioniene? O gal ką nors rašys? O gal ji, anot filosofės, kokia "nenormali", nes jai norisi daugiau, negu "priklauso" (turiu galvoje ne pinigus)? Nuoširdžiai tikiuosi, kad taip. Ir kaip tik todėl šita senučiukė man atrodo šviesesnė ir už tą filosofę, ką jau kalbėti apie minėtąją "damą".
Kokia puikia filosofės mintim pradėtas straipsnis ir taip nevykusiai nusivažiuota. Baranova užgriebė svarbią problemą - nemaža dalis moterų yra nemoteriškos, nesugeba būti moteriškos, todėl yra nelaimingos. Jos nesugeba turėti vyro (-ytės,-aitės) arba turėdamos nesugeba būti artimos - taip, kaip gamtos surėdyta. O kas be to lieka? Kultūriniai paistalai ir vienatvė? Tikros moterys iš to tik pasijuokia, klausydamos prigimties. O Jūs, Paulina, esate sužalota romantizmo kultūros - to niekalo, kuris buvo žaisliukas XIX a. ponioms, visgi tekedavusioms iš išskaičiavimo.
Paulinos tekstas puikus, daug geresnis uz Baranovos.O gerbiamas filosofas tai, zinoma, nori tokios atsidavusios laukejos, nes tos, kur nelaukia - "nemormalios". Bet traukinys jau nuvaziavo, ir po Baranovos kartos nieks filosofu nelauks:) Sekmes, plaukikai!
sėkmės, stengiantis priiauginti kiausus, tuo ir skiriasi vyrai nuo moteru kad jie moka ir zino kur save realizuoti, dauguma nepergyvena del to kad negali gimdyti ir kad neturi papu, bet ne islepintos mergytes. tiokias reikia visas surink ir ismest visas i afrika tegul bando save realizuot.
tas pats ir su filosofavimu, uzlipo boba ant backos ir sako, noriu buti kaip vyras, busiu filosofe ir kas ish to: balbierishkio aidu ar valstieciu laikrashcio lygio "filosofija"
koks iskrypelis gali pasirasineti "normalus"? jei toks esi, nereikia to net sakyti, nes esi toks, kaip visi. norma. vidutinybe. todel ir filosofuoji po kitu tekstais, nes kiausiai rimtesnes filosofijos neisnesa. uzuojauta
Pukyte, gerai pavarei! Kokia smagi kompanija - Kristute, babyte ir Baranova. Galima prisijungti? O zmones cia kokie pikti ant Lietuvos - barasi tik ir barasi. Atsipuskit, pasijuokit! Ar skaitot tekstus, ar tik komentarus?
Sakai, mūsų laikas jau biagiasi? O gal jūsų? Ką jūs laimite? Pasižiūrėk, kiek daug "rimtų", daug pasiekusių ir vienišų moterų. Tai laimė? Jos ir negali būti, nes einate prieš prigimtį (taigi gamtą), prisiskaičiusios ir prisižiūrėjusios kvailų romantiškų niekų. Ir tu, Paulina, pagalvok: kas tu tokia, palyginti su gamta? Tik maža skruzdelytė ropojanti kelias akimirkas begalybėje. Bet su savo NUOMONE. Vyras - patinas, kuris nori apvaisinti daug patelių. Taškas. Atsiras, aišku, moterų, kurios sakys: o aš turiu normalų vyrą, neinantį pas bobas, ir esu laiminga. Atsakau: krizė bus. Labai tikėtina, kad neteksite vyro sendama, kada jo labiausiai reikia ir tokia nyki vienatvė. Tai bus kaina, kuria sumokėsite už savo fantazijas ir savimeile. (Aš net neliečiu kito aspekto: tik seksualinių problemų turinčios moterys persiima romantizmu, o kitoms jis - kaip vanduo nuo žasies.)
Pastebiu nemažai vyrų, netekusių juos mylėjusių moterų ir kaip tyčia tada, kai jie jau seni, kai moters globos jiems labiausiai reikėtų. Ir sunyksta tokie vienatvėje niurzgėdami.
vajezau kaip pralinksmino mane filosofas:))))) atsikrate tokiu bambekliu, mes laimime visa pasauli! vietoj jo mums norejo prastumti savo abejotinas patiniskas paslaugas ir dar su pagasdinimais nulekti pas kitas. prasom, prasom - nieks nelaiko. tik greit nebebus kur begti:)
Keista, kad zmones nezino, jog -ytes, -aites dar nereiskia, kad nesugebama (!) tureti vyro. kai kurios moterys, ypac aktores, rasytojos, dailininkes istekejusios pasilieka savo pavarde.
Mergaites, na kam save matuoti pagal vyrus? Argi nera geresniu kriteriju? Va, gerbiamas filosofas moteris lygina su gamta (tiesiog kaip fotografijoj - "ziedai tarp ziedu"...). Is tiesu neoriginalus poziuris. -ytes ir -aites dabar nebereiskia nieko, ir vis daugiau jaunu ir vidutinio amziaus moteru atsisako tu priesagu (priesaga kaip prievole). Kalbos grozis ir turtingumas del to tikrai nenukentes. Griztant prie tekstu, tai man patiko, kad abi rasytojos myli senutes: ir Pukyte, ir Baranova. Pukyte - emocingai, kaip ekscentriska ir spalvinga personaze. Baranova - racionaliai, kaip irodyma (zr. jos ese "Mociute su krienais, arba kas yra eseistas"). O kadangi jau prakalbom apie meile, tai Pukyte myli ivairove, o Baranova - tuos, kurie to nusipelne. Va tik su meile feministems prastai, nes cia jau veikia stereotipai. Cit. is mineto Baranovos ese: "Pagal jautruma senutei, nesekmingai pardavinejanciai savo krienus, dabar galesiu atskirti i karingaji feminizma linkusias autores ir siek tiek vyrais nusivylusias, bet sveiku instinktu nepraradusias tekstu pasakotojas, suprask, "postfeministes", kurios "dejo skersa" ant tokiu zodziu kaip "feminizmas". Pastarosioms paprastai neprireikia psichoterapeutu". Kai dedi, ko neturi, ant to, ko nesupranti, tai jau siokia tokia problema.
Labai teisinga mintis: "sveikų instinktų nepraradusios" moterys. Būtent: arba moteris TAI jaučia, arba - ne. Ką jaučia - susijaudinimą, aistrą? Ne, tai, kas giliau. Kad moteris turi pakankamai gerus ginklus pajungti sau vyrą. Ir jai nereikia jokio feminizmo, kalbų apie kažkokias teises... Bet kas įdomu. Ar rasite vyrą, kuris girsis tuo, kad jis nevyriškas? Ne, jis visaip slėpsis. O kodėl tada moterys giriasi savo nemoteriškumu, afišuojasi? Nes kultūra tai toleruoja, vertina kaip dorybę. Vadinasi, vyraujanti kultūra yra moteriška - dorų, neseksualių moterų kultūra. Kalės - už tos kultūros ribų. Kaip ir vyrai su savo sveikais instinktais. Bet jei viskas, kas sveika - už ribų, tai ar verta stebėtis, kad ta kultūra nesveika, iškrypėliška? // Filosofas (tas pats)
Va, taip, pastačiau aš jus į vietą - nė vienos prieštaraujančios :-) Aš ir norėjau rimtų argumentų, o argumentų, pasirodo, nėra. :-) Vadinasi, taip ir yra: visos kalės - bet vienos vykusios, o kitos - ne. :-)
Kales uz kulturos ribu?! Ka tu cia paistai? tu ka televizoriaus neziuri - visokie meiles trikampiai, melagiai ir tt., kas antra laida apie tai. O feminizmas - tai nera "neseksualumas". Dieve, ka cia su tavim diskutuoti, tu gi visikai nesigaudai kas prie ko. Islysk is tu savo krumu, apsidairyk aplinkui, knygeliu paskaityk.
Vargsas filosofe, kad neidomu su tavimi diskutuoti. Jausmas, lyg skaitytum pelepeje sutrunijusi breznevini laikrasti. Tavo filosofija permatoma kiaurai, vadinasi vyrisku sovinizmu. Isiklausyk i savo stiliu, kaip leidi sau postringauti apie mooteris - kaip dievas. Beda ta, kad toks esi niekam neidomus, o jaunesnes tai ne nezvilgteli. Uztat ir bandai isiterpti i mergaiciu pokalbius. O kad butum idomus mergaitem, reikia jas gerbti ir rimtai traktuoti. Saldziu sapnu!
Taip, taip, moteris pajungia sau vyra naudodamasi tais savo ginklais, o po poros metu jis ja musa. Kokie ginklai veikia tada? Virtuvinis peilis? Ar musu patriarchaline visuomene ir istatymai tada ja apsaugo nuo smurto seimoje? Ne velnio. O jeigi ji kovoja uz savo teise nebuti musama, niekinama, eksploatuojama, ar tai reiskia, kad ji nemoteriska? Kokia vis delto Lietuva atsilikusi salis... Ir liks atsilikusi, jeigu zodi tures tokie, kaip cia pasivadines "filosofu". Kitur jau pries puse amziaus sitos problemos issprestos, o moterys ten, beje, vistiek labai seksualios.
Na, neapsiskaiciavo Baranova, svaidydama akmenis i feministes. Nes dauguma ju - issilavinusios, skaitancios moterys. Taigi ir jos skaitytojos. O ir siaip knygas dabar daugiau skaito moterys. Ir filmus ziuri. Ir nesimatuoja pagal vyru masteli, nes turi savus kriterijus. Todel toks isankstins gerb. filosofes nusistatymas ju visiskai neikvepia. Nes feministes anaiptol nera pries vyrus ar uz vyriskas moteris. Jos yra pries vienos lyties isaukstinima kitos atzvilgiu. Siuo poziuriu ir Baranova yra feministe, kad ir kaip "nesveikai"ir baisiai jai tas zodis skambetu.
Saunuole, Paulina! Mane tas Baranovos straipsnis irgi apstulbino. Tarp musu vyresniosios kartos filosofiu tai iprasta (o apie sita vargana tipeli, kiris cia pasirasineja "Filosofu" ir kalbeti nera ko - tegu skaito "Valstieciu laikrasti"). Pvz., ponia Serpytyte per savo habilitacijos procedura pareiske, kad nera feministe ir kad moteriai dera buti islaikomai vyro, be to, i pokalbi nuolat terpe frazes "mano vyras sako", "mano vyras mano", "mano vyrui nepatinka", "kai mes su vyru", etc. Jos namie paliktas vyras virtualiai pluduriavo virs musu staliuko:). Klausiausi, ir norejau paklausti "Ka jus, ponia, cia veikiate? I kokia profesura pretenduojate? Gal i specially for women?"