SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-06-13 nr. 806

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Živilė Ramoškaitė
Karališkai muzikavęs orkestras
7

Muzika 
• Kamilė Rupeikaitė
Filmas-opera „Rigoletas“
4
• Paskelbta „Pasaulio muzikos dienų 2008“ programa2
• „Kamertonui“ – aukso metai1
• KONCERTAI

Dailė 
 Monika Krikštopaitytė
Taškinė ataka
31
• Justina Augustytė
Skirtingai apie tą patį
• Vidas Poškus
1863-ieji
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Irena Aleksaitė
Nuo stebuklų iki apgavysčių
• Alma Braškytė
Viltys ir vasaros sveikinimai
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Mistifikacija: šeši Bobo Dylano veidai
2
• „Electric December“ konkursas kviečia kurti filmus
• Dėlionė „Lietuva“3
• „Skalvijos“ kino akademijos darbų peržiūra3
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Rasa Barčaitė
Penkios pastraipos apie kultūrinius dialogus
5

Diskusijos 
• Paulina Pukytė
„Pasislėpusios verkia ašaros“
6

Anonsai 
• SANTAROS-ŠVIESOS suvažiavimo programa1
• Menas netikėtose erdvėse

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Taškinė ataka

Kęstučio Grigaliūno paroda „Regėjimo vienalaikiškumas“ Kauno parodų rūmuose

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Kęstutis Grigaliūnas. „Su mano parašu ir antspaudu“. 2008 m.

Paroda nėra nei miela, nei jauki. Tai – didžiausias privalumas. Čia netgi ne visai paroda. Nors Parodų rūmuose kabo daug stačiakampio formos paveikslų (kas gali būti įprasčiau parodai apibūdinti?), tai greičiau yra didžiulė instaliacija, kuri tave iškart paguldo ant menčių. Erdvės didžiulės, o atstumui tarp kūrinio ir tavęs nėra vietos. Nė milimetro. Čia ne tu vartoji meną, o menas vartoja tave. Atsiduri sprogimo epicentre, kai tikrovė bloškia ir negali samprotauti, yra ji ar ne. Ar ne per skambiai pasakyta – tikrovė? Ypač kai su jos apibrėžimais grumiasi šitiek filosofų ir teoretikų? Galbūt, bet pora bendrų savybių tikrai yra: pirmiausia jauti, kad ne tu stebi, o esi lakaniškai stebimas kažko bauginamai nepažinaus ir nepermatomo, antra – pakliūni į (nors ir patalpos apribotą) kažkokią neaprėpiamą, bet tave aprėpiančią visumą. Artikuliacija tampa neįgali, todėl belieka siauraprotiškai skaidyti ir viską aptarinėti dalimis.

K. Grigaliūno tapybos darbai neskirti būti po vieną, nors jų nepavadinsi jokia serija ir su kiekvieno kompozicija viskas gerai. Atskirti vienas nuo kito jie netampa silpni. Ne, bet, mano nuomone, šio menininko tikrasis kūrinys yra mąstymo vaizdais sistema, kuri geriausiai matoma esant tam tikram kūrinių kiekiui. Tuomet ne tik išaiškėja pasaulėvokos sankloda, bet ir atsiranda realus fizinis poveikis.

Grigaliūno sistemoje vaizdai yra sudraskyti ir lyg rūgšties išgraužti rastro. Roy Lichtensteino išdidinti komiksai yra tik provaizdis, kai reprodukavimo mastai kasdienybėje ir mene buvo pakeliui į savo demonišką perteklių. Grigaliūnas pakartoja vaizdo tipą, bet tai ne mechaniškas pakartojimas, o visiškai priešingas veiksmas. Rastro taškeliai popmene buvo atlikti automato, o Grigaliūnas taškus kiekvieną atskirai nutapo. Niokojamas produkavimo lengvumas ir vaizdas. Turint galvoje, kad Kęstutis pradėjo savo kūrybinį kelią kaip grafikas, nuodijimo metafora įgyja dar vieną sluoksnį. Nuo plokštės ar taškų nuodijimo stiprumo priklauso išgaunamo vaizdo ryškumas. Apipešioti ir apnuodyti vaizdai klojami paveikslo erdvėje skirtingose dimensijose, taip sukuriamas nerišlaus turinio pasakojimas. Toks pat vizualiai nerišlus yra multimedijos pasaulis. Mes prie jo jau pripratome, todėl Grigaliūno paveikslo erdvė yra netikėtai pažįstama lyg atminties rentgeno nuotrauka. Tik kai esi apsuptas tokių vaizdų, o dar didelio kiekio ir formato, gali patirti, kad šizofreniška būsena tapo norma. Ši žinia nėra nei miela, nei jauki. Kažkas dreskia tavo komfortą saugantį ekraną. Tavo atsiminimai užteršti svetimų vaizdų srautu. Tu pats esi taškas, kurį nuodija ir įspaudžia į kito, tau svetimo, sąmonę.

iliustracija
Kęstutis Grigaliūnas. „Buitis nėra pajėgi užsmaugti kūrybinio prado“. 2006 m.

Grigaliūno paroda-instaliacija paima tave įkaitu. Dar nespėjus nueiti iki salės pabaigos, nuo taškų ima gelti akis, lyg prisikišęs artyn būtum žiūrėjęs televizorių gerą pusvalandį. Nors kūriniai tavo atžvilgiu dominuoja, kūryba nėra macho tipo. Čia nėra nei fališko centro, nei beikoniškai darkomų moters kūnų. Visi pavidalai (nuogalių, vadų ar sportininkų) vienodai reikšmingi ir nereikšmingi. Galbūt vieną ar kitą kompozicija labiau išryškina, bet jų svarba yra lygi šiek tiek didesniam vandens purslui bendroje tėkmėje. Srautiškai vaizdų tvarkai antrina nutekėjusios dažų dėmės. Jos šiek tiek pridengia nuodingą taškų agresiją. Spalva užpildyti ploteliai veikia kaip mažytės gelbėjimosi salelės.

K. Grigaliūnas yra iš tų menininkų, kurie geba keistis išlikdami iškart atpažįstamais. Koliažinės dėžutės, spalvotos skulptūros, šilkografijos ar iš fluxus tradicijos išplaukiantys kūriniai – visi labai skirtingi ir beveik visuomet veikiantys srauto principu. Paskutiniai darbai, atlikti tapant akrilu ant drobės, nėra naujas menininko kūrybos posūkis, mes jų matėme ir šiek tiek anksčiau. Šioje parodoje regimas radikalus pastaruoju metu plėtojamos temos išsišakojimas. Geriausiai tiktų palyginimas su pavasarine metafora – „sprogstantys pumpurai“, ypač jei įsivaizduosime juos nufilmuotus ir rodomus daug kartų pagreitintai. Paroda Kaune yra pati stambiausia iš lig šiol Grigaliūno rodytų. Svarbu, kad Parodų rūmų erdvės yra pakankamo dydžio, nes mažesnėje galerijoje idėja būtų pridusinta. Paroda – viena iš tų, kurias geriausia patirti savo kailiu, nes pasakoti yra taip pat beviltiška, kaip apibūdinti maudynes sraunioj upėj pasitelkus chemiko žodyną.

 

Skaitytojų vertinimai


14352. hudoznik2008-06-17 23:59
Laikas butu jaunosioms menotyrininkems baigti klaidingai traktuoti tapybos savoka.ar aptariami antitapybos priemonem sukurti darbai tinkamai ivardijami tapyba?grigaliunas yra grafikas nieko bendro neturintis su tapybos srities technologijomis.

14359. Siūlas2008-06-18 11:42
hudoznik apsiuoste savo aitriuju skiedikliu!!!! GRigaliunas _MENININKAS!!! Kokia nori- tokia technika dirba. nesvarbu, kad kazkada baige grafikos specialybe! O kad darbai tapybiski, na tai ir parase menotyrininke, kad tapybiski. ( parasiau, nesusivaldziau, - nors geriau tokiais atvejais patyleti)

14360. labas2008-06-18 12:03
siais laikais keista diskusija. technika aprasyta ir tiek

14363. meska2008-06-18 15:24
ot, prasideda-koks jums skirtumas koks diplomas-gali ir be diplomo menininkas dirbti jeigu turi ka pasakyti

14366. labas2008-06-18 17:26
Teoriskai tai gali but ir be diplomo. Bet labai toli nuejusiu nezinau, nes turbut klausimas labiau tame, kiek zmogus gali skirti laiko lavinimuisi. Grigaliunas kiek zinau desto, tai apie mes cia? Noriu hudozniko paklaust - o kaip vadinti kai su teptuku taskus delioja? Nepuantilizmas? (kas buvo tapyba) Cia kazkokia ne esme nagrinejama...

14369. hudoznik2008-06-18 20:42
kaip esu minejes, menininkas tapyba gali ir subinej istatytu teptuku bruzindamas daryt- tam nepriestarauju. priestarauju savoku reiksmu iskraipymui menotyriniam tekste. ne kartą girdejau, kaip tariami konceptualistai projektuoja visokio pobudzio piesima ir troksta tokia kuryba ivardinti tapyba. as taip saves neapgaudineju, o jeigu kazkam chrestomatiniai terminai painiojais su subjektyviai isvedziojamais kriterijais, tai siulau, gerb. labasiuliai, atidziau studijuoti meno istorija. na, jeigu irodysite, kad asilas yra karve, tai galit ir nestudijuoti...

14370. Siūlas2008-06-18 23:17
Gal tu pora cerkeliu padaryk...atsigausi, nes briedus neshi, hudoznik.

14371. hudoznik2008-06-19 00:02
padarysiu ir ne viena uz tuos tapytojus, kurie neblefuoja imdami teptuka i rankas. siulai nepersitempk pries uniformine KG kazirka- ar matei kaip meistriskai tapo Sylvestras Stallone?

14372. kestutis2008-06-19 00:39
mane siuo atveju po visu tu komentaru sudomin0o zodis tapyba, kuris buvo vartojamas ,,,prisiminkime... kai buvo Andy Warhol paroda SMC(ketvirtaruse) nei vieno darbo su nors vienu laisvu tepyuko bruksniu.TAI B UVO GRYNIU GRYNIASIA AUKSTOS KOKYBES silkografine spauda. GRAFIKA. Visi tai vadin o TAPYBA,

14373. rembo2008-06-19 02:53
as nematau, kad Monika bandytu irodyti, kad KG tapytojas...hudoznikas troksta tapytoju! siulau kreiptis tiesiai i auksciausia ministerija. O geriausia tai surengti savo paroda. LAUKIAME

14374. hudoznik>kestuciui rembo2008-06-19 09:19
yra toks grafikoje zanras plakatas- ar tai daro Andy ar KG, skirtumas tik toks, kad vienas menininkas plagijuoja kita. pats vaikystej taipogi uzsiimdavau savarankisku fotoivaizdziu reprodukavimu ir visada maniau, kad darau plakata, o ne tapybini paveiksla.

14375. rembo2008-06-19 10:51
Man visgi patinka, kad hudoznikas turi tuos savo susiraukslejus bet tvirtus isitikinimus. TAPYBA kaip raso vadoveliai - didis menas. Laikas naujesniu nusipirkt, ten svarbiau gal turinys, nei aliejus , ne aliejus.

14377. hudoznik2008-06-19 11:27
kazkam svarbiau popieriniai automatai, kai kam lazer-blaster... XXa. pabaigoje lt tapybines kurybos savimone kryptingai suktelelejo tulas tapytojas J.Gasiunas, skelbdamas mirti tapybai. tuo budu, prasidejo tarpdisciplininio meno ivisuomeninimas smc institucijoje. esmines nuostatos apriori buvo oponavimas vda tapybos katedroje vykdomam akademinio edukacinio proceso sustabarejimui. tuo metu ne vienas lietuviskos menotyros atstovas nesieme platesniu diskusiju ir hermetisko konteksto analiziu, tuo paciu nepastebedami, kad tapytoju skaicius pasaulyje nemazeja. dabarlaikyje dauguma menininku juda komerciniu galeriju angazuojamo mainstrymo kryptimis. manau, kad KG nuosirdziai pridejes teptuka prie sirdies turetu ka ispazinti siuo klausimu.

14378. aha2008-06-19 12:59
Man atrodo tapytoju mazeja. Baigia studijas gal ir toks pat skaicius. bet po to nunyksta. Gal tiesiog gerai tapyti nebeuztenka.

14380. Al tapytojas2008-06-19 15:42
Palaikau hudozniką. Pagalaiu nepainiokim terminų, nes nebežinome apie ką kalba. Tapyba - labai siaurai apibrėžiamas žanras, o visas šilkografijas, rasterius, printus ir atspaudus vadinkit savais vardais, nelįsdami į tapytojų daržą. Bėda ta, kad ilgai ir atkakliai pranašauta mirtis tapybos neištiko, ji liko kaip prestižiškiausias ir labiausiai vertinamas meno žanras - drobė, aliejus(žr. aukcionų rezultatus). Čia kaip prie valdančiosios partijos visokie perbėgėliai šliejasi, bet ribos aiškiai apibrėžtos ir aiškiai matosi, kas lieka užribyje.

14382. aha2008-06-19 20:55
del jusu gedulo tapybai KG tai nekaltas, jeigu ka:)

14388. hudoznik2008-06-20 11:53
visas vargas su teorija lt teritorijoje ir vyksta del paveluoto ideju atrajojimo- ta pati tapybos mirties koncepcija vakaruose buvo nutampyta gerokai anksciau. sakykim, nieko blogo, kad smc tarpdisciplinos konceptualistu darbai velavo apie 15-20m...

14394. roze2008-06-20 21:42
modernizmui naujumas buvo mirtinai svarbus. dabar svarbiau turinys

14396. hudoznik2008-06-20 23:16
dabar svarbu turini pakabinti salia darbo aiskinamojo rasto pavidalu

14398. roze2008-06-21 02:43
nebutinai. nekenciu aprasu. turi but iskart aisku, bent jau poveikis. (pagalojau, kad yra kurie veikia per prota kaip sachmatai, kur sako geneali kombinacija) beje prie daug ``tapybos`` irgi be konteksto (apraso, meno istoriju ir tt) butu nulis turinio. Kaip pvz Juodas kvadratas, Matiso ir kt. Mielai parinkciau pavyzdziu pagal Jusu skoni, bet jo nezinau.

14399. Lapė2008-06-21 07:53
Roze, paaiskinkite paprastai ir suprantamai, kas yra meno kūrinio turinys? Gal galite su pavyzdžiais? Pvz. kūrinys su turiniu ir kūrinys be turinio. Geras kūrinys - blogas kūrinys.

14400. michka2008-06-21 10:43
durniu saika.tapyba yra tai,kai yra dirbama nenaudojant mechaniniu ( siuo atveju silkografinis tinklas,fotoemulsija,digital priemones...) pagalbiniu priemoniu,tai yra "is rankos".o viskas kas yra atspaudziama yra (grubiai) vadinama spauda( menine,nemenine...)radot del ko gincytis,specialistai.jei norit KG pritemti prie tapybos (buktai jo darbai geresni ar blogesni nuo to pataptu )galit vadinti "misria technika".kompleksuoja jus,ar ka ta tapyba.

14405. to mishka2008-06-22 03:52
mishka tu pats zioplas, taigi aiskiai rasoma: Grigaliunas KIEKVIENA TASKUTI RANKA NUPAISO< NUTAPO AR PADEDA, ir JOKIOS TEN SPAUDOS. TAME IR BAJERIS. akis apgauna. cia viskas atvirksciai PONIMAJESH?

14406. roze2008-06-22 03:54
as cia teoriniais traktatais tikrai neuzsiiminesiu, tik norejau replikuoti tiems ``tapytojams``, kurie varo ant konceptualiu darbi neva be paaiskinimo nesuprasi, kad ir visa tapybos istorija, ypac 20a pr irgi be konteksto, be paaiskinimo lygiai taip pat nebutu aiski.

14407. Lapė2008-06-22 09:58
“visa tapybos istorija, ypac 20a pr irgi be konteksto, be paaiskinimo lygiai taip pat nebutu aiski“ - na ir sugalvok tu šitaip išsiaiškinti tapybą! O aš, durnė, maniau, kad yra gera tapyba arba prasta tapyba (kaip gera muzika ir prasta), o, pasirodo, pirmiausia reikia išsiaiškinti, arba kad koks kuratorius ar menotyrininkas viską išaiškintų su tekstais ir kontekstais, kitaip nesiskaito...

14408. michka to 14405 2008-06-22 10:03
ne zioplas,o truputi ismanau kaip tie fokusai daromi.pradzioje skanuojamas pasirinkta fotke,po to apdirbama su photoshopu ar corell draw ( sukuriamas rastrinis vaizdas ),po to printerio pagalba atspaudziams ant drobes.tada kiekvienas taskas maskuojamas spalvotu dazu dazomu ranka...taigi apie KG darbus sakyciau - misri technika.O kristopaityte raso "visiskai priesingas veiksmas",kai mano akimis tai yra tik "patobulintas pop veiksmas" - beje pavirsutiniskai,o ne konceptualiam ligmenyje.

14409. gribaliunas & co2008-06-22 12:05
na rozyte be reikalo taip nusvaigo apie modernios tapybos konteksto neperskaitomuma- tap modernistai uzsieme tradicijos griovimu arba kitaip vertybiniu tapybos kriteriju pervertinimu. taip tapybiniuose turiniuose isigalejo griaunamojo prado teigimas, arba dar kitaip realybe dengiancio iliuzijos, arba majos sydo, karpymas, draskymas, glamzymas ir t.t. ir kt. negatyvines nuostatos i egzistenciniu prasmiu izenklinima formos priemonemis... adekvaciai konceptualizuojant rastrini taskavima, verta prisiminti, kad muses taip pat neblogai atlieka sio proceso aktualizavima tiek individualiu tiek visuomeniniu atzvilgiu. pats praktines kurybos konceptualizavimas primena moksliniu hipotetiniu modeliu teorizavima, t.y. kai ieskant konkrecios problemos sprendimo budo sukuriamos dirbtines arba numanomos salygos ir tuom remiantis analizuojama isvadu suma kaip sudetine tiesa. taip, sakykim, veikia ir konceptualistu indukcinis analizes principas, o griztant prie tap modernistu- tai pastarieji naudojosi intuityviu dedukciniu metodu, ko taip nemegsta ir nebevertina XXI kurybineje virtuveje besisukiojantys naujokai.

14410. rozyte michkai :-) 2008-06-22 13:32
kiek zinau tas KG jokios skaitmenines spaudos,jokiu skanu siuose darbuose nenaudoja. Jis naudoja tik paprasta sena piesinio didinimo aparata, kiekviena taskeli nusipaiso ranka piestuku, po to ta taskeli teptuku nudazo.Prisimenu norvegu menininko G.A.Oldiecko piesiniu paroda Zilinsko galerijoje Kaune ir Moncio muziejuje Palangoje. Jis jokiu skanu jokiu photoshopu ar kazko kito irgi nenaudoja. Darbai buvo sukurti tarp 1970-1990. Grynas ranku darbas. Tuos savo "taskelius" G.A.O. jis tiesiog apskaiciuoja, ir sedi bei paiso "is rankos".

14411. gribaliunas & co2008-06-22 13:52
rozyte, kodel sypsaisi mihcai ir pasakoji, kaip KG naudoja degeneruojancias technologijas- sypsokis man ir viskas bus gerai!

14412. roze2008-06-22 15:55
sypsosi tau :)

14413. gribaliunas & co2008-06-22 17:48
:-)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2009 m. Gegužės

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 10 iš 82 
2:11:54 May 13, 2009   
Sep 2006 Jan 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba