SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-06-11 nr. 618

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Alma Braškytė
Menininkai ir utopijos
17

Muzika 
• Vasara su Čiurlioniu
• Beata Leščinska
Kalbėjimas pustoniais
1
• Viktoras Jakovlevas
Pilies džiazo štrichai
1
• Pirmasis Didžiosios aulos muzikos vakaras
• Puoselėjant šeimyninio muzikavimo tradicijas
• "Zoom In 3" – ryškiausia praėjusių metų kūryba
• "Muzikos barai" pristato smuikininkų duetą: naujas numeris su CD1
• KONCERTAI

Dailė 
• Kristina Stančienė
XXI amžiaus portretas
2
• Jurga Armanavičiūtė
Apie "grynąją" tapybą
1
• Elena Černiauskaitė
Savi marškiniai arčiau kūno
3
 Lina Jakeliūnaitė
Laukimo nuobodulio inscenizacija
1
• PARODOS

Literatūra 
• David Thomson
Leisk tau papasakoti istoriją...
1
• VAKARAI

Teatras 
• Turiu jausti ryšį su žiūrovais
• Pirmasis tarptautinis teatro festivalis "Sirenos"2
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Poetų meilė
• Leksikos subtilybės2
• Paskutinė šio sezono "Debiutų" ciklo programa – VDA studentų kūrybinė dokumentika1
• Žvilgsnis į Maxo Regerio kūrybą1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Anonsai 
• Kultūros ministerija skelbia5
• "Santaros-Šviesos" konferencijos programa1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Laukimo nuobodulio inscenizacija

"Šveicarų videolaukiamasis" ŠMC

Lina Jakeliūnaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Christoph Draeger. "Paskutinės naujienos". 2002 m.

Nuolatinis žmonių srautas ir su juo susijęs nuobodulio, laukimo pojūtis apibūdina įprastas laukiamųjų erdves. Šveicarijos videomenininkai tokią erdvę vizualizuoja instaliacijoje "Šveicarų videolaukiamasis". Viešos aplinkos legitimacija meno erdvėje – jau seniai vyraujanti norma, todėl pats pasirinkimas niekuo nebestebina. Svarbiausia šioje instaliacijoje yra ne kas, o kaip.

Visą erdvę dalija šešiolika kėdžių eilių, kiekvienoje iš jų pastatyti televizoriai. Salėje taip pat yra aptarnaujantis personalas, gėrimų aparatas, laikraščiai (atšviestos kopijos). Inscenizuotoje laukiamojo erdvėje trūksta tik nuobodžiaujančių, laukiančių žmonių. Vietoj jų – suinteresuoti (arba ne) meno vartotojai. Žiūrovas gali rinktis pasyvaus arba aktyvaus stebėtojo vaidmenį. Galimybė rinktis visada vilioja, todėl nusižengusi įprastam lietuviškam santūrumui imu kalbinti personalą, bandau įsipilti kavos ir ieškau lankstinuke paminėto vaisių krepšelio. Taip įsijaučiu į laukiančiojo vaidmenį, kad nejučia imu nuobodžiauti ir kažko laukti. Laukimo nuobodulį stengiuosi išsklaidyti žiūrėdama į monitorių ekranuose kintančius vaizdus. Vaizdo ir garso kakofonija kuria begalinės informacijos sklaidos ir pertekliaus įspūdį. Menininkai provokuoja pasitelkdami populiarius masinės kultūros stereotipus: mašinų, sporto, grožio industrijos, politikos vaizdus. Ilgakojės gražuolės, plaunančios automobilį, Niujorko dangoraižių dvynių katastrofa, aristokratiškas namų interjeras, popgrupių dainininkai, kompiuterinė grafika – visa tai kvestionuoja informacijos ir įvaizdžių svarbą šiuolaikiniame pasaulyje. Televizija, kaip ir reklamos industrija, propaguoja masinę kultūrą, tam tikrus įvaizdžius, o jos skleidžiamos informacijos vertė yra sąlyginė. Žiniasklaidoje įsigalėjęs dramatiškumo kriterijus atsieja naujieną nuo realaus konteksto. Todėl politikos ir masinės kultūros vaizdiniai čia tampa lygiaverčiai arba, kitaip tariant, beverčiai. Tokių vaizdinių gausa instaliacijoje yra nuoroda į įvaizdžių tuštumą ir informacijos iliuziškumą.

Atsitiktinė vaizdo ar garso detalė gali patraukti dėmesį, tačiau visumoje iš esmės ji tėra vyraujančio chaoso dalis. Nuolatinis skubėjimas, įvaizdžių kaita instaliacijoje virsta griežtai struktūrizuota videolaukiamojo erdve. Susistemintos erdvės ir vaizdo bei garso chaosas susipina į vieną įprastos kasdienybės vaizdinį. Kasdienybėje egzistuoja tam tikros taisyklės ir pasirinkimo galimybė. Šioje erdvėje taip pat kuriama pasirinkimo teisės iliuzija: gali atsisėsti į bet kurią kėdžių eilę, paprašyti personalo DVD filmo ar tiesiog pasyviai stebėti monitoriaus ekraną. Tačiau ilgainiui visi vaizdai pradeda kartotis ir apima įprastų laukiamojo salių nuobodulys, panašiai kaip Bigert ir Bergstom instaliacijoje "Laukiamasis" parodoje "Kas yra svarbu?". Laukiamojo fotografijos buvo suprojektuotos ant besisukančių aplink savo ašį iš vidaus apšviestų rutulių. Nuobodulys virto spalvotais įvairaus dydžio burbulais. Šios dvi instaliacijos skirtingai interpretuoja laukiamąjį. Šveicarai kuria laukiamojo aplinką, o švedai ją fiksuoja fotografijose. Kitokios meninės išraiškos priemonės, nuolatinė vaizdų kaita monitorių ekranuose šveicarų laukiamajame sukuria visai kitokią erdvę.

Kuratorius Simonas Lamuniere’as, sumanęs šią videoinstaliaciją, atrinko Šveicarijos "naujosios kartos" videomenininkų darbus. Jos atstovai įvardijami kaip "dinamiškiausi ir savičiausi" šalies menininkai. Pastaruoju metu itin populiarios socialinės temos uzurpuoja šiuolaikinių videomenininkų kūrybą. Šalia socialinių temų atsiradusi kompiuterinė grafika, be abejo, ženklina naujosios informacinės visuomenės kultūros įsigalėjimą. Kompiuteriniai efektai, kuriama virtuali erdvė inicijuoja tam tikrą netikrumo jausmą, reliatyvios tikrovės vaizdinį.

Laukimas, nuobodulys ir netikrumas – štai trys būsenos, kuriomis žaidžia videomenininkai. Būsenų, pojūčių kaitą lemia laikas, praleistas inicijuotoje laukimo erdvėje. Jei pasiilgote simuliakrų puotos – užsukite.

 

Skaitytojų vertinimai


3606. bite :-( 2004-06-19 12:32
privelta kaip veltinis zodziu ir ka? patingejo. ant sakinio pasikore o tekstas tai tik is isores.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2009 m. Kovo

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 79 
1:12:50 Mar 25, 2009   
Jul 2006 Nov 2011
Sąrašas   Archyvas   Pagalba