SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-03-14 nr. 559

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Audronis Liuga
"Metų" pradžiamokslis
17

Muzika 
• Viktorija Gurskaitė
Palikimas
1
• Posūkis Švedijos link
• Jurijus Bašmetas Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje6
• Akordeonų kvintetui "Concertino" - 253
• "Aboa musica" festivalio kompozitoriai - Onutė Narbutaitė ir Einojuhani Rautavaara5
• Vidmanto Bartulio festivalis Kanadoje7
• Šiuolaikinės muzikos festivalis Berlyne11
• Apie vieną "Karmen"
• Egidijaus Buožio spontaniškų improvizacijų ciklas
• KONCERTAI

Dailė 
 Živilė Ambrasaitė
Indas ir kūnas
2
• Elena Černiauskaitė
Žvilgsnis pro langą
• Dovilė Tumpytė
Kaip paprasti daiktai tampa angažuoti
• Trumpai apie moterį
• PARODOS

Literatūra 
• Fragmentai2
• Čekiškas humoras ir bendražmogiška vienatvė
• Kad liežuvis kuolu neatsistotų1
• VAKARAI

Teatras 
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Skirmantas Valiulis
Vyrams būna tik vasara
•  Živilė Pipinytė
Kairiaširdis Los Andžele
• Simonas Ližė
Kam skambina...
• Apie viltį3
• Jaunųjų kino vakaras
• Baltarusijos kino dienos
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Indas ir kūnas

Ryto Jakimavičiaus keramikos, porceliano ir fotografijų paroda

Živilė Ambrasaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ryto Jakimavičiaus parodos "Indas ir kūnas" ekspozicijos fragmentas

Taikomoji dailė šiuolaikinės Lietuvos dailės kontekste nesusilaukia tiek daug dėmesio, kiek naujosios medijos ar kiti tradiciškai atlikti vaizduojamosios dailės kūriniai. Galbūt kaltas požiūris į šią dailės šaką pirmiausia į praktinę, o tik vėliau kaip į kūrybinę veiklą, gal naudojamų medžiagų specifika neleidžia menininkams visiškai atsiskleisti, o gal tiesiog trūksta naujų idėjų ar galimybių jas įgyvendinti. Dėl vienų ar kitų priežasčių galerijose greta viešpataujančios vaizduojamosios dailės kūrinių retai matome taikomojo meno dirbinius. O jei jų randi, tai, be kelių retų išimčių, vaizdas ne tik neįkvėpia, bet ir nestebina. Taip nutiko ir lankantis praėjusių metų apžvalginėje taikomosios dailės parodoje - daugelis kūrinių pasirodė jau ne kartą matyti (čia, žinoma, kaltas retrospektyvinis renginio pobūdis) ir netgi gerokai pabodę. Tuomet tarp daugybės autorių joje pasimetė ir Ryto Jakimavičiaus kūrinys(-iai), beje, kaip ir daugelis kitų. Tuo tarpu "Akademijos" galerijoje eksponuojama dailininko paroda tarsi nori paneigti klaidingus gandus, jog keramika šiais laikais tėra vien "puodų gamyba" - tam tikrame nuo buities nutolusiame kontekste ji gali įgyti ne vien praktinę reikšmę. R. Jakimavičiaus darbų parodą galima būtų pavadinti viena didele instaliacija, užimančia abu "Akademijos" galerijos aukštus. "Indas ir kūnas" (kaip byloja parodos pavadinimas) yra dviejų dalių reginys.

Indas. Nežinia, ar pasaulį pirma išvydo informaciją kaupiantis kūnas, ar talpa, kurioje ji egzistuoja prieš patekdama į žmogaus sąmonę, tačiau pirmoje salėje susiduriame su indo, kaip tam tikrų žinių saugotojo, vaizdine interpretacija. Į žmogaus smegenis nepastebimai ir nuolatos patenka galybė informacijos: vaizdų, garsų, kvapų, formų pavidalu. Tam tikra jos dalis užkoduota kiekviename mus supančiame objekte, kiekvienoje matomoje, užuodžiamoje, paliečiamoje, išgirstamoje realybės dalelėje, kiekviename veiksme ar judesyje. R. Jakimavičius siūlo ją išgerti kaip rytinės kavos ar arbatos puodelį - ne pirmą ir turbūt ne paskutinį kartą pakartoti šią kasdienėje buityje paplitusią "informacijos priėmimo" ceremoniją - ritualą, kurį nesusimąstydamas apie jo prasmę atlieka kiekvienas žmogus. Rituališkumas, ko gero, suvaidino ne paskutinį vaidmenį pasirenkant pagrindinį pasikartojantį aptariamos instaliacijos motyvą, t.y. puoduką, dažniausiai buityje naudojamą indą, kuris, vaizduojamas kaip informacijos talpos metafora, pasak autoriaus, dažnai tampa tiesioginės informacijos priėmimo palydovu. "Indo forma - nupjautas kūgis naudojama kaip srauto simbolis. Kūgį pavertus horizontaliai, gaunama ruporo aliuzija, tuo tarpu stovėdama vertikaliai ši forma tampa siūlytoja. Ši forma yra tarsi loginė konstrukcija, kontrastuojanti su įvairiais pagrindais. Asimetriška, chaotiška pagrindų forma asocijuojasi su mūsų vartotojų sąmonės pasažais." Instaliaciją lydi garsų ir nesuprantamų žodžių srautas, iš kurio išsiskiriantys girgždesiai asocijuojasi su šulinio svirties supimusi (galbūt tai pirmas informacijos priėmimo etapas - sėmimas iš tariamos talpos). Instaliacija susideda iš daugiau nei pusšimčio tuščių arba vandens pripildytų puodukų, o jos viduryje, tarsi įstrigęs molio paviršiuje, - vienas didelis kūgio formos puodelis-milžinas, suimantis viską griaunančią apokaliptinę didybę. Ne itin optimistinis vaizdelis: iš po suskeldėjusio molio pagrindo "prasikalusios" kaukolės, žvelgiančiomis tuščiomis akiduobėmis ir dar dygstančios žmogiško pavidalo nepraradusios galvos, begalvė ir berankė Venera, aplink išsibarsčiusios pialos, vamzdis ir t.t. Tarytum tuo norėta įprasminti informacijos perteklių, palengva nusėdantį ant lygių porcelianinio puodelio sienielių, įsigeriantį į gruoblėtą molio paviršių ir galiausiai išgaruojantį iš atminties.

Kūnas. Antrajame aukšte įrengta savotiška "kūno laboratorija". Aplinka primena alchemiko dirbtuvę ar mokslinių tyrimų centrą, kuriame telikę vien tik kūno ženklai, išduodantys juose užkoduotą gyvybės buvimą. Tačiau tai "būtis" į praeitį nuslinkusiame laike - "rentgenografiniai" siurrealistinių žmonių siluetų plaučiai kvėpuoja, o žmogaus rankų nulipdytos širdys plaka. Į žiūrovus žvelgia iš Boscho pragaro vizijų ar Saukos žemiškųjų košmarų drobės paviršiaus į trimatę erdvę nužengę personažai. Su molinėmis smegenimis ant galvos tribūnoje-kalėjime stovinti žmogysta, vieną ranką laikanti ant metalinio varžto, lyg ką prisiekinėtų nežinomam varžtų Dievukui, gerokai peraugęs gyvūnėlis, prie kojų pasidėjęs žmogaus galvą; iš pagrindo išnirusi į berankius žmogystas ištiesta išbalusi ranka - tai siurrealistiniai ryšiai suregztas fantasmagoriškas pasaulis, kuriame klaidžioja efemeriški žmonių kūnai. "Kūno formų individualumas - laikina iliuzija. Todėl čia rodau atsiminimuose išlikusius kūnų - personažų veiksmus. Laikinumui pabrėžti eksponuojamos rentgeno nuotraukos (objektyvizuotos kaulų struktūros). Jas naudoju kaip kūno substancijos simbolį. Substancijos, kuri ištirpsta aplinkoje kartu su kūno forma", - vėl įsiterpia autoriaus komentaras. Kūnas virsta indu. Galbūt nepatvariu, nuolat kintančiu, glembančiu ir išnykstančiu, tačiau jo rūbu vis dėlto gaubiasi amžinybe alsuojanti siela.

Ši paroda - tai neblogas įrodymas, kad keramikai, kaip ir kitoms taikomosios dailės šakoms, vertėtų grįžti į galerijų sales, o joms atstovaujantiems menininkams - pamąstyti ne vien tik apie naujų formų kūrimą, bet ir paieškoti originalesnių jų pateikimo žiūrovui būdų.

 

Skaitytojų vertinimai


1499. izaura2003-03-17 11:10
mieloji normalioje meno scenoje seniai nera skirstoma atskiromis meno shakomis tapuba ,skulptura , kramika ir tt lietuviski pavyzdeliai paulius ir svajone stanikai,rokas dovydenas,audrius janushonis ,"baltos kandys",jonas gasiunas ir tt

1532. verge2003-03-21 14:44
gerbiama kritike, bandymai lyginti keramika su "puodu menu" pasene mazu maziausia 15 metu, net nebeidomu skaityti tokius palyginimus, o ir prie ko siuo atveju Ryto Jakimaviciaus kuryba, kuri su praktines paskirties puodais is viso niekada neturejo nieko bendra. pasizvalgykite, vien ka siandien kuria lietuviu tekstilininkes, pvz. Egle Bogdaniene ir kitos, seniai perzengusios jusu samoneje vis dar egzistuojancias meno skirstymo i "aukstesnes" ir "zemesnes" rusis ribas. Gal ne menininkams kazko truksta, o jusu vertinimo kriterijai kiek sensteleje

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2009 m. Kovo

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 86 
1:01:29 Mar 25, 2009   
Jul 2006 Nov 2011
Sąrašas   Archyvas   Pagalba