SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-03-07 nr. 558

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Edmundas Gedgaudas
Kontrastai
8

Muzika 
• Vytautė Markeliūnienė
Smuiko ir violončelės dialogas
1
• Helmutas Šabasevičius
Didžioji "H" ir žydri bateliai
9
• Klasikinės gitaros klubas mini dešimtmetį6
• Filharmonija ieško našesnių veiklos modelių
• Festivalis, skirtas Fryderykui Chopinui
• Kelno festivalis "Forum neuer Musik"
• Papildymas1
• Debiutai "Don Žuane"2
• KONCERTAI

Dailė 
 Tapybos lo-Bynas3
• Tolstantys vaizdiniai1
• in memoriam
Petras Stauskas
• Kristina Stančienė
Devynios paslaptys
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI1

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Nacionalinis menotyros centras?
• "Frank Kruk" Klaipėdoje4
• "Debiutų zona"
• Dar vienas žvilgsnis į tango2
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Suprasti kitą
• Skirmantas Valiulis
Kinas, mokęsis vaikščioti atatupstas
• Pono De Palma atostogos
• Danguje kalba prancūziškai4
• Žvilgsnio anatomija
• Marijono Giedrio jubiliejus1
• "Jaunystės Vilnius"
• Unikalūs kino kronikos kadrai
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Anonsai 
• Meno galerija Kanadoje2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Dailė

Tapybos lo-Bynas

Naujai atrasti Antano Samuolio darbai?

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Moteris su vaiku". 1933 m. LDM

Vilniuje, "Maldžio" galerijoje vyksta tapybos darbų paroda "Nauji atradimai". Tapytojo Antano Samuolio (1899-1942), lietuvių mene palikusio dideles kūrybines vertybes, "atradimas" skleidžiasi lyginant gerai žinomus autoriaus darbus - KČDM ir LDM muziejų eksponatus, - turinčius neabejotiną išliekamąją vertę, ir naujus, niekur iki šiol viešai nerodytus paveikslus.

Ekspozicija pirmiausia stebina naujų atradimų gausa. Regis, paprastas matematinis veiksmas, ir Lietuvos tapybos lobynas praturtėjo 26 neeilinio menininko darbais.

Bet profesinė patirtis, faktai, analogijos sako ką kita. Didelė meilė menui gali apakinti. Kokia turėtų būti nuosekli veiksmų seka, pristatant plačiai visuomenei atrastas menines vertybes, kurios kartu yra didžiulė investicija? Sensacija, tyrimas, nepriklausomų ekspertų išvados, autorystės nustatymo metodikos, galimi nepatikimumo lygmenys? Kaip turėtų elgtis išprusę kolekcininkai-atradėjai, atskleisdami itin reikšmingas kultūrines vertybes?

Samuolio kūrybinis palikimas iki šiol visiems žinomas labiau kokybine nei kiekybine prasme. Kiekvienas šio garsaus menininko darbas atveria vis naują, aštrią asmenybės santykio su supančiu pasauliu briauną. <...> Jo kūryba išsiskyrė plačia jausmų skale - nuo lyrikos ir tragizmo ligi grotesko. Samuolio tapyba gaivališka ir nuoširdi, pavergianti audringais vidiniais išgyvenimais. <...> (XX a. lietuvių dailės istorija, p. 80-90)

Naujųjų atradimų kontekste radikaliai keičiasi požiūris į autoriaus kūrybos problematiką, iškreipiamas jo kredo. Būdingas visų naujų paveikslų bruožas tas, jog jie pakartoja vieną ar kitą garsaus A. Samuolio paveikslo temą arba kompozicinę struktūrą, taip sudarydami variacijas. Darbų ciklai apskritai nebūdingi autoriaus kūrybinei raiškai. Kur įterpti tiek plastiškai panašių darbų? Tarkim, tai žalias mokyklinis periodas arba negalios sukaustytas kelių etapų "sanatorinis" laikotarpis, tačiau Leisene menininkas tapyti nebepajėgė. Dirbta iš atminties?

Kodėl "naujuose atradimuose" nėra portretų? Mokindamasis tapė aktus, portretus.

"Prieš mirtį kartais prabildavo apie savo kūrybą: ... "Girtuoklis" tai gerai pavyko... net rankos dreba... Prisimindavo ir "Nukryžuotąjį buržua"..." (R. Samulevičius. Baltoji obelis. Vilnius, 1985, p. 122).

iliustracija
"Moteris su vaiku". Edmundo Armoškos rinkinys

Tarp darbų - žinomų ir naujai atrastųjų - milžiniška kokybinė praraja. Samuolis tiesiog neturėjo laiko "kopijuoti save". Naujosios versijos nepanašios nei į etiudus, nei į autoreplikas. Matome, jog visos jos - vienodai išbaigtos.

Naujieji atradimai daugiausia pertapyti ant senų paveikslų, tarsi neigiant apačioje esantį sluoksnį. Tokiu būdu susidaręs storas faktūrinis sluoksnis. Paviršiaus bei potėpio ekspresijos nervingumą rodo fragmentai, dekoratyviai pasiskirstę po visą drobę. Nepaisant mechaniškos ekspresijos, giluminė paveikslų sandara pasižymi subalansuotumu, racionalia, akademiška kompozicijos pusiausvyra. Vietomis jaučiama abejonė bei nedrąsus meistro rankos judesys.

Antai viename iš atrastų paveikslų matome kažką panašaus į veidrodinį Samuolio tapybos darbo "Moteris su vaiku" (1933. Drb. al. 78x60. LDM) figūros atspindį. Laikmečiui, o ypač Samuoliui, svetimas formalus motyvo vartymas, neva ieškant geresnės kompozicijos. Didžiulė drobė, pretenduojanti į studiją, žiūrovą pasitinka įmantriu ornamentišku figūrą ir foną jungiančiu linijų audiniu, o prislopintas koloritas kviečia jo sąmonę drauge grimzti tirštoje migloje.

Parodoje bei jos kataloge pristatoma istorinė faktų visuma yra itin skurdi, nepakankama daryti išvadas. Nereikia atmesti galimybės, kad tai - tik pokštas siekiant aktualizuoti dėmesio stokojančią moderniąją XX a. pirmosios pusės Lietuvos dailę.

Mes, Vilniaus J. Vienožinskio dailės mokyklos mokytojai, neturime pagrindo savo mokiniams teigti, jog "naujųjų atradimų" autorystė priklauso A. Samuoliui.

Justinas Vaitiekūnas, Valdas Aničas, Laimutė Kozlovienė, Gediminas Akstinas, Vida Sevrukienė, Eglė Jovaišaitė, Algis Skačkauskas, Edmundas Jankauskas, Rasa Noreikaitė-Miliūnienė, Rita Mikučionytė, Violeta Laužonytė, Vida Jovaišienė, Kristina Stančienė, Gerutis Krulis, Vytautas Dubauskas, Esmeralda Danielienė, Nijolė Nevčesauskienė, Gediminas Piekuras, Jonas Vaitekūnas, Algirdas-Vyrūnas Lekas, Artūras Raila, Džiugas Katinas, Roberta Vasiliūnienė, Aldona Dapkutė, Vygantas Paukštė, Dalia Truskaitė, Tautvydas Gecevičius, Algis Lankelis, Marija Kiauleikytė, Juozapas Miliūnas.

 

Skaitytojų vertinimai


1477. @2003-03-11 13:17
Ne peticijas rasykit, o lauzkit dailetyrininkus, kad dirbt pradetu.

1478. xX2003-03-11 14:25
Skandalas. Išties, ar yra Lietuvoje dailėtyrininkų, meno žinovų, jei kyla tokie nesusipratimai? Jei šio teksto autoriai yra neteisūs, tai juos visus galima vien už straipsnio pavadinimą apkaltinti E.Armoškos šmeižtu. Nebuvau parodoje, bet ten prie kiekvieno neaiškios autorystės kūrinio tai turėjo būti nurodyta. Nes paroda kūriniams atveria kelią į gyvenimą, jų kaina stipriai šokteli. Taigi, Arba E.Armoška yra aukščiausio lygio meno kolekcionierius, arba aukščiausio lygio sukčius.
Ar nebūtų galima bent internete patalpinti spalvotas šių dviejų darbų nuotraukas? Tada ir koloristikos palyginimas būtų galimas.

1488. vangogas.lt2003-03-12 18:31
taigi intriga maciau parodą ir negaliu drasiai tvirtinti nei viena nei kita ,bet rodos didziausias nuotykis ,kad zlunga samuolio kaip genialaus tapytojo mitas nes kai kurie tikrai originalams priklaysa kuriniai labai jau isvargti.todel keliu versija 1,samuolis sunkiai tapydavo ir kai kuriuos darbus naikindavo ,kaip nevykusius,keli galbut liko
2.reikia nuleisti gara ir atlikti normalius tyrimus -bus visiems geriau
3.dziaukimes proga vienoje vietoje pamatyti darbus
4.diskutuokime toliau ,nes lietuvos kulturoje perdaug seiletu mitu

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2009 m. Vasario

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 76 
1:25:18 Feb 25, 2009   
Jun 2006 Oct 2011
Sąrašas   Archyvas   Pagalba