Pirmasis
________________________________________________

Senais motociklais į galeriją
Audronė MEŠKAUSKAITĖ


 

Romualdas POŽERSKIS. ,,Mažieji“


Romualdas POŽERSKIS. ,,Mažieji“
 

Balandžio 3 d. Vytauto Didžiojo universiteto menų galerijoje „101“ pirmasis meninis projektas po jos atidarymo – Romualdo Požerskio paroda „Pergalės ir pralaimėjimai“.

Galerijos organizatoriai džiaugiasi į savo veiklą bei kūrybinius planus įtraukę Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės fakulteto studentus ir tuo, kad pasitelkę savo universiteto magistrantus, lankančius Menų institute dėstomą „Kūrybinės industrijos“ kursą, gali organizuoti miestui reikšminus renginius, prabilti Kauno bendruomenei. Vienas Lietuvos fotografijos klasikų R. Požerskis taip pat yra VDU Menų instituto dėstytojas. Matyt, todėl kelias į naująją galeriją šiam menininkui buvo vienas trumpiausių. Fotografas pastaruoju metu pristatė net penkias parodas užsienio parodų salėse ir jau labai seniai savo darbus rodė Lietuvoje, ypač Kaune.

Galerija dar labai jauna, nedaug mačiusi. O parodos kuratorius teigė norėjęs parodyti tai, ko ne tik galerijos sienos, bet ir menų žinovai nėra matę. Gal kiek keistokai skamba, bet tai dar 1974-1977 m. sukurtų R. Požerskio fotografijų ciklas, įamžinęs motokroso akimirkas. Fotografuota seniai, tačiau žiūrovai iki šiol neturėjo galimybės viso šio ciklo pamatyti vienoje vietoje. Taigi įvyko garbaus amžiaus premjera, ateityje sulauksianti jau parengto, bet atidarymui nespėto išleisti katalogo. Fotografavimu autorius susidomėjo dar būdamas Kauno politechnikos instituto ketvirtojo kurso studentas, todėl ir ši paroda gana simboliškai surengta dar anų laikų studento šių dienų studentų galerijoje. Parodos vertę – ir meninę, ir finansinę – galime beveik pačiupinėti. Ant sienų kabantys originalūs to meto kadrai ir atspaudai, senas parodos plakatas alsuoja sunkiasvore autentika ir praeitimi. Paroda be jokių šiandienos „patobulinimų“ ir, kaip pasakytų koks vyresniosios kartos fotografas, sudaryta iš tikrosios fotografijos, jau beveik nepažįstamos jaunimui, gal tik iš sentimentalių vaikystės albumų.

,,Anykščiai“


,,Anykščiai“
 

Fotografas, sumanęs įamžinti labiau žurnalistinei nei meninei fotografijai būdingus objektus, stengėsi vengti tradicinio varžybų vaizdavimo ar finalinių akimirkų fiksavimo. Savo darbuose siekė perteikti lenktynių trasą supančios aplinkos nuotaikas. Todėl parodos atidaryme su motociklų sporto žinovu susidūręs fotografas jautėsi lyg tuo pat metu su juo kažkada buvęs toje pačioje vietoje, tačiau skirtingose erdvėse. Jis nesekė varžybų eigos, nesidomėjo rezultatais, tačiau pro šalį lekiančius motociklus matė kitų žmonių akimis. Labai dažnai pirmajame fotografijos plane esti nusisukusi varžybų stebėtojo figūra, su kuria ir tapatinasi fotografas bei žiūrovas. Kitose – ryškūs varžybų dalyvių emocijų pliūpsniai ir aistros. Kaip teigia R. Požerskis, jo nuotraukų turinys labai literatūriškas, pasakojantis nenutrūkstamas pergalių, pralaimėjimų, aistrų, nusivylimų bei abejonių istorijas. Apnuogindamos emocijas, fotografijos sukuria ir egzistencinį matmenį, kuriame kova su kitais perauga į simbolinę kovą su savimi. Tai pasakojimai apie žmogų, kuris norėdamas laimėti turi peržengti daugybę pralaimėjimų slenksčių. Šiauliuose pradėtą fotografijų ciklą „Pergalės ir pralaimėjimai“ R. Požerskis tęsė Kaune, Vilniuje, Anykščiuose, Kalvarijoje vykusiuose motokrosuose. Fotografijos taip ir vadinasi: „Kaunas“, „Kalvarijos“... Po dvejų metų, pajutęs, jog tema išsemta ir pradeda kartotis, šį darbą baigė. „Mano mokytojas A. Macijauskas yra sakęs, kad pasirinktą objektą reikia nufotografuoti taip plačiai, taip visapusiškai, kad kitiems jau nebeliktų erdvės dar ką nors sukurti – aš taip ir padariau“, – sakė R. Požerskis.

Ši paroda – ne tik autoriaus raiškos, savitumo liudijimas, bet ir prisilietimas prie fotografijos istorijos. Joje matome R. Požerskį, sustojusį ties kompozicinės, emocinės fotografijos galimybėmis dar neįžengusį į dokumentikos, reportažų valdas. To meto technines galimybes atskleidžia ne tik pačios fotografijos, bet ir eksponuojami kontaktiniai negatyvų atspaudai. Juose išryškėja autoriaus darbo procesas, taupus kadrų naudojimas, beveik nesuvokiamas skaitmeninių fotoaparatų epochoje. Vos keletas ryškios šviesos sugadintų ir geresnės kompozicijos paieškų atmestų netinkamų kadrų.

,,Filosofas“


,,Filosofas“
 

Fotografas teigė jaučiantis norą grįžti prie senosios fotografijos, todėl peržiūrėdamas archyvus nuskenavo ne tik savo fotografuotas, bet ir šeimos relikvijomis tapusias nuotraukas. Jose 1938-1939 m. olimpinėse žaidynėse su kartimi šokinėjantis tėvas ar dar maži proseneliai, stypsantys šalia savo tėvų. R. Požerskis įžvelgė net slaptą skaičių magiją, siejančią senąsias fotografijas. Seniausia jo rasta nuotrauka daryta praėjus vos trisdešimt ketveriems metams po fotografijos atradimo. O fotografijų ciklas „Pergalės ir pralaimėjimai“ irgi atsirado prieš tiek pat metų. Atrodo, kad visai neseniai, tai verčia susimąstyti apie pernelyg greitai bėgantį laiką.

Šis studentavimo laikais sukurtas fotografijų ciklas iš karto pelnė autoriui tarptautinį pripažinimą. Jo nuotraukos eksponuotos tarptautinėse parodose tuometėje Jugoslavijoje, Australijoje, Prancūzijoje, Portugalijoje, JAV, Japonijoje ir kitose šalyse. 1975 m. Poznanėje (Lenkija) vykusioje „Foto Expo“ parodoje R. Požerskio darbai įvertinti aukso medaliu, o autorius pakviestas surengti personalinę parodą. Nuo 1977 m., kai minėto ciklo nuotraukos buvo išspausdintos reikšmingiausiame Didžiosios Britanijos kasmetiniame fotografijų leidinyje „Photography Year Book“, jas ir kitas R. Požerskio fotografijas imta publikuoti įvairiose šalyse išleistuose fotografijos albumuose, žurnaluose bei kataloguose. Dabar šios fotografijos, spausdintos rankomis ir išmargintos daugybės parodų atspaudais, įgijusios didžiulę istorinę vertę. Paroda, nepasiklydusi ir neištirpusi laike, vėl sugrįžo į Kauną, susikūrusi naujus kontekstus, įgavusi solidaus orumo, bet vis dar stebinanti ano meto techniniais ieškojimais ir iki šiol neišblėsusiu emociniu krūviu.



 
į viršų
"Nemunas" - Kauno kultūros ir meno savaitraštis
© "Kiti langai"
Rodoma versija 25 iš 284 
23:07:10 May 6, 2008   
Sep 2005 Jan 2011
Sąrašas   Archyvas   Pagalba