ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2008-02-01 nr. 879

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

ZETA. Apie rašymo baimę ir malonumą (43) • KĘSTUTIS NAVAKAS. Kur mano šiukšlė? (11) • DMITRO PAVLYČKO. Duona-kp-. Sekmadienio postilė (1) • ALI SMITH. Pasakojimo įkarštis (1) • JŪRATĖ BARANOVA. Intelektualioji proza: personažas kaip skaitytojas (6) • SIGITAS GEDA. Pražilę varnėnaiMILDA ŽVIRBLYTĖ. Maratonas sapneANDRIUS ŠIUŠA. Eilės (2) • CASTOR&POLLUX. Verba de verbis (17) • GILBONĖ. Tiltai (2) • ROMUALDAS GRIGAS. Dienoraščio fragmentai (3) • RŪTA BIRŠTONAITĖ. Sunkus gyvenimas, lengvas kinasFluxus perlai kiaulėms (5) • negražu neatsiliepti – čia juk šatėnai! (33) • 2008 m. vasario 8 d. Nr. 6 (880) turinys

Verba de verbis

Kas slypi už Bataille’o „iškrypimų“?

CASTOR&POLLUX

[skaityti komentarus]

Georges Bataille. Dangaus žydrynė. Romanas. Iš prancūzų k. vertė Dainius Gintalas. K.: Kitos knygos, 2007.

Dizainas: Daumantas Každailis, Ieva Každailienė

Georges’as Bataille’is (1897–1962) visų pirma buvo aktyvistas ir pasipriešinimo kovotojas, antroje vietoje – filosofas ir teoretikas, ir tik trečioje, jei likdavo laisvo laiko, – rašytojas ir menininkas. Prancūzijos kairiųjų intelektualų lyderis 1935 metais inicijavo antikapitalistinį, antifašistinį ir antiparlamentaristinį judėjimą „Contre-Attaque“ („Kontrataka“), 1936-aisiais įkūrė slaptą „šventąją“ draugiją „Acéphale“ („Acefalas“), vėliau įsteigė sociologijos koledžą, kolektyvinės psichologijos bendriją, leido žurnalą „Critique“, rašė teorinius veikalus. Dalyvavo gatvės manifestacijose, rengė viešas akcijas, kovojo visais frontais – prieš valdžią (didžiausias jos priešas buvo reakcinga nacionalistinė organizacija „Action française“ („Prancūzų veiksmas“) ir prieš savo bendražygius (labiausiai – prieš kvailą revoliucijos romantizavimą, nepamatuotą jų optimizmą ir buką socializmo diktatūros garbinimą).

Deja, ribotai buržua kultūrėlei (šiuo metu užplūdusiai ir Lietuvą) G. Bataille’is buvo ir liks tik rašytojas pornografas, savo tekstiniais iškrypimais ir perversijomis šokiruojantis sotų miesčionį. O gaila. Nuo idėjų bado dvesiančiai vakarietiškai visuomenei pravartu būtų prisiminti visiškai užmirštą prancūzų filosofo „suverenaus žmogaus“ teoriją. O lietuviams verkiant reiktų išsiversti tokius fundamentalius „negrožinius“ jo veikalus kaip „L’Expérience intérieure“ („Vidinė patirtis“), „Summa Atheologica“ („Ateologijos sąvadas“), „L’Erotisme“ („Erotizmas“), „La Souveraineté“ („Suverenumas“). Nes skaitant grožinę literatūrą pagrindinės idėjos dažniausiai lieka aprašomų įvykių nuošalėje, siužeto šešėlyje, užkoduotos tekstinėmis metaforomis, personifikacijomis ir sunkiai suprantamais simboliais. Deja, prognozuoju, kad tikrasis G. Bataille’is lietuviškai prabils dar negreitai, todėl miesčioniškoms ir kaimietiškoms mūsų vidutinybėms teks šiurpti ir tenkintis nekrofiline bjaurio estetika „Dangaus žydrynėje“, kuri tėra savotiškas kito filosofo bjaurinio kūrinio – „Akies istorijos“ – tęsinys ir kulminacija.

„Dangaus žydrynės“ siužetas paprastas ir įprastas. Beprotis klajoja po fašistinę XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio Europą, blaškosi mažiausiai tarp trijų moterų – alkoholikės, komunistės ir kvailelės – ir bando pažinti save – psichoanalizės metodais nagrinėja savuosius iškrypimus. Šiame ganėtinai tradiciniame tekste (ir, aišku, jo potekstėse) bandžiau atkapstyti didžiąją G. Bataille’o „suverenaus žmogaus“ idėją. Ją, žinoma, radau, ir ne kartą – bet, deja, tik pusgyvę, pridususią nuo sunkiasvorės romano fabulos. Tad norėčiau trumpai priminti apie „suverenų“ G. Bataille’o žmogų, kurio šiame kūrinyje pasiieškosite patys.

Suverenus žmogus – tai individas, kuris savanoriškai nutraukia melagingas žmonių solidarumo grandines, išsiveržia iš amžino kompromisų rato ir atsisako pripažinti visuotinai priimtą hierarchinio pavaldumo sistemą. Tik suverenus žmogus tampa laisvas. O kada žmogus tampa suverenus? G. Bataille’is sukūrė ištisą ekonominę teoriją.

Bet kuri visuomenė pagamina daugiau produktų, negu reikia, joje visą laiką atsiranda produktų perteklius. Visuomenės charakterį ir nulemia šio pertekliaus panaudojimo būdai. Jį panaudoti galima labai įvairiai, bet pats populiariausias būdas – skirti plėtrai. Naujaisiais laikais didžioji pertekliaus dalis panaudojama kapitalistiniam kaupimui. Ekonominė viduramžių sistema buvo išlaidi ir perteklių naudojo neefektyviai, o buržuazija perteklių naudoja daug produktyviau. Visos didelės revoliucijos buvo nukreiptos prieš viduramžišką neproduktyvų gėrybių eikvojimą – prieš suverenią ponų klasę, kuri švaistėsi prabanga be jokio tikslo. G. Bataille’o nuomone, plačiosios masės niekada iš tikrųjų ir nesivienijo prieš buržuazinę tvarką, kuri siekia kaupti, o ne eikvoti. Visos revoliucijos šiuo požiūriu itin panašios – jos ruošė dirvą nesustabdomam gėrybių kaupimui, gamybos augimui, industrinei visuomenei. Kitaip tariant, buvo judama nuo suverenumo prioritetų prie buržuazinių.

Tačiau perteklius visuomenėje gali būti panaikintas ir išleidžiant pinigus prabangai, žaidimams, pramogoms, menui ir t. t. Pasak G. Bataille’o, suverenus žmogus – tai begalinis švaistytojas, įsitikinęs savo švaistymo beprasmybe, teigiantis tokią beprasmybę iš visų jėgų, net savinaikos būdu. Kad paaiškintų suverenumo sampratą, filosofas įveda sąvoką „netvarka“. Būtent „netvarkos“ vertybės yra dieviškos kilmės, šventos ir suverenios. Žmogus, kuriam pabodo kaupti resursus dėl pragyvenimo, gali pasiekti aukščiausią laisvę tik pasinerdamas į netvarką, kad ir viską griaunančią. Būtent netvarka, kupina visiškos laisvės, ir yra suverenumas. Tai ekstazė, betikslis troškimas ir beribis erotizmas, visiškai nuneigiantis mirtį. Suverenumas grindžiamas ne loginiu pažinimu, o grynu atsitiktinumu, kaprizu, užgaida. O svarbiausia – suvereni būtybė nepripažįsta realybės principo ir bet kokią socialumo formą priskiria vergovės sričiai, iškreipiančiai suverenumo impulsus.

Radikalu? Velniškai! Pabandykite savyje atrasti nors kruopelę tokio suverenaus žmogaus. Paieškas pradėkite nuo šios G. Bataille’o knygos. Linkiu velniškos sėkmės!



    Pačioje praeitų metų pabaigoje knygos pavidalu Lietuvos žemėje apsireiškė skandalingai pagarsėjusių kultūros teroristų Castor&Pollux rašliavos. Šia keista proga visi kviečiami į šventinį pasilinksminimą, kuris š. m. vasario 8 d. vyks alternatyvaus meno galerijoje „Galera“, Užupio g. 2/11, Vilniuje. Vakarėlio pradžia – 17 val.

    Kaipgi mes linksminsimės? Ogi žiūrėsime kiną, klausysimės muzikos ir šėlsime. Jokių oficiozinių gražbylysčių, literatūrologinių paistalų ir seilėtos panegirikos! Žaidimai, vynas ir linksmybės!

    Dionisijos, fejerijos ir bakchanalijos tęsis iki paskutinio ugnimi virtusio noro tapti oficialiuoju rašeiva! Apvalykim ugnim savo sielas!

 

no OOXML

Kultūros kalendorius
nuo 2008 m. Vasario

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


109327. Zenonas2008-02-06 04:50
Izvestijų stiliumi rašoma: reakcinga nacionalistinė organizacija „Action française“ !!!!!!!! Sovietinio rojaus ilgesys!

109329. po palme(mosikuoja alaus bokalu)2008-02-06 06:09
sveikinam brolius dvynius

109332. mie2008-02-06 12:22
nesuprantu kaip vilutis galejo duoti savo grazu darba tokiam sudui.

109344. ckiukas(eksGalkauckiukas) kelia sako tostą2008-02-06 15:31
į sveikatą!

109374. krant > mie2008-02-07 01:24
ale tu duodi. taigi nugirde mikaloju ir darba nupyzdino.

109387. mie - krankt2008-02-07 10:14
mikalojus nebegeria.

109390. archyvaras2008-02-07 11:25
Šaunios numanomos knygos pristatymo bakchanalijos. Ei, vilniečiai, gal patraukite kūnus Užupin?!

109391. RB2008-02-07 11:33
O bus galima pasimušt?

109393. ragana Kornelija2008-02-07 11:47
kažin, mieste, kaip pyktum, jei tau koks patikimas šaltinis garantuotų, kad Vilutis niekieno neprašomas specialiai nupiešė brolių dvynių portretus :)))?

109394. mie2008-02-07 11:49
ko man pykti, kai sutiksiu viluti, pati paklausiu. jeigu nebusiu pamirsus.

109396. ragana Kornelija2008-02-07 11:54
a, nu va, tai gal ir paaiškins, kodėl :)

109405. archyvaras > RB2008-02-07 13:02
Manau, bakchanalijos turėtų vykti be muštyniu. Užupis gi ne kaimas. Ten žmonės ne mušami, o apiplėšiami, po to - užmušami.

109433. Naomas2008-02-07 22:38
Buržujukai smaginsis, vaidindami proletariatą.

109441. AišV >> miestei2008-02-08 00:08
nu jo, šiaip, sukęs nesukęs, mieste, bet CandP yra vis tik mūsų leo/teo/gaz padulkintoj Lietuvėlėj balanso/idento TAI faktas. Ir nereikia lia lia. Tirpsta Tavo, mieste, kvazitikėjimas visur, - ateis ir Tau, mieste.

O buržujai turi prisimint vieną dalyką - iš Pilėnų didvyrių jokio biznio -- tiesiog Pilėnų NĖRA. Gal gandas, gal ne gandas, mieste. Pamatysim vėliau - svarbu juda. Na, o jei iš Tavęs, atėmė lengvai prichavitzuojamus pinigėlius - tada užjaučiu. Bet pati supranti - PASAULIS -PLATUS IR VISOKS. Visiems vietos užteks.

Su pranojikais - liūdniau.

109442. Onė2008-02-08 00:44
O, bac, reiks atgaivint senus laikus Užupiovkėj. Kas mano autografo ant snukio trokšta?

109449. AišV to Onei2008-02-08 02:02
koks snukis, koks autografas. Kažkokia rusiška logika iš sovietų laikų, arba ne tik. Matyt, miestė teisi - neįdomu.

109452. po palme>Onei2008-02-08 02:51
o gal galima autografa musti telegrafu?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:
Rodoma versija 2 iš 29 
9:13:23 Feb 8, 2008   
Jun 2005 Oct 2010
Sąrašas   Archyvas   Pagalba